Ved EØS-komiteens beslutning nr. 62/2012 av 30. mars
2012 ble EØS-avtalens vedlegg XIII (transport) endret. Endringen
gjelder innlemmelse av europaparlaments- og rådsdirektiv 2009/18/EF
om undersøkelse av ulykker i sjøtransportsektoren og om endring
av europaparlaments- og rådsdirektiv 1999/35/EF og 2002/59/EF. Formålet
med direktivet er å bedre sjøsikkerheten og hindre forurensning
fra skip og dermed redusere faren for fremtidige sjøulykker.
Regler om undersøkelse av sjøulykker fremgår av
sjøloven kapittel 18 avsnitt II. Bestemmelsene trådte i kraft 1. juli
2008. I det alt vesentlige er sjøloven i samsvar med direktivet,
men det er behov for enkelte presiseringer og utfyllende bestemmelser
for å gjennomføre direktivet fullt ut.
Når det gjelder ulykker som er undersøkelsespliktige,
går direktivet noe lenger enn norsk rett, jf. sjøloven § 476. Samtidig
er det ulykker som etter sjøloven er undersøkelsespliktige, som
ikke er det i direktivet. Når det gjelder sjøulykker med fremmede
skip som skjer innenfor statens jurisdiksjonsområde, er det en plikt
til å undersøke disse etter direktivet, jf. artikkel 5 bokstav b.
Det samme gjelder ulykker som berører vesentlige interesser for
medlemsstaten (uavhengig av skipets flagg og hvor ulykken skjer),
samt ulykker hvor hele skipet forsvinner. Sjøloven må endres på
dette punktet. I tillegg oppstiller direktivet krav til økt samarbeid
mellom undersøkelseskommisjoner i medlemsstatene, samt at det iverksettes
forundersøkelse ved visse type sjøulykker, noe som sjøloven ikke
har regler om.
Nærings- og handelsdepartementet fremmet i juni
2011 Prop. 143 L (2010–2011) Endringar i sjølova (gjennomføring
av direktiv 2009/18/EF om gransking av sjøulykker mv.). Forslaget
ble vedtatt ved lov 16. desember 2011 nr. 64 (jf. Innst. 51 L (2011–2012))
og trådte i kraft 1. januar 2012.
Direktivet medfører til en viss grad en utvidelse av
oppgavene for undersøkelsesmyndigheten, dvs. Statens havarikommisjon
for transport (SHT). Det antas at direktivet vil medføre et økt ressursbehov
på to–tre stillinger i Statens havarikommisjon for transport. Kommisjonen
har fått tilført to stillinger som følge av gjennomføringen av direktivet,
og et eventuelt merbehov utover dette tas innenfor gjeldende budsjettrammer.
Det forventes at direktivet vil bidra til å
bedre sjøsikkerheten ved å legge til rette for at det raskt kan
gjennomføres sikkerhetsundersøkelser der ulykker og hendelser til
sjøs analyseres grundig, og deres årsaker fastslås. Videre forventes
det at direktivet vil sikre nøyaktig og rettidig rapportering av
sikkerhetsundersøkelsene, med forslag til sikkerhetstilrådinger.
Direktivet har ikke til formål å fordele skyld eller ansvar.
Beslutningen i EØS-komiteen ble fattet med forbehold
om Stortingets samtykke til godkjenning, fordi gjennomføringen i
norsk rett nødvendiggjør lovvedtak og bevilgningsvedtak, jf. Grunnloven
§ 26 annet ledd. Stortinget inviteres gjennom denne proposisjonen
til å gi sitt samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning.
EØS-komiteens beslutning og uoffisiell norsk oversettelse
av europaparlaments- og rådsdirektiv 2009/18/EF følger som trykte
vedlegg til proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein
Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Prop.
103 S (2011–2012), med tilråding fra Utenriksdepartementet, om samtykke
til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 62/2012 av 30. mars
2012, om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv 2009/18/EF, om undersøkelse
av ulykker i sjøtransportsektoren.
Komiteen merker seg at formålet
med direktiv EF nr. 62/2012 er å bedre sjøsikkerheten og hindre
forurensning fra skip, og dermed redusere faren for fremtidige sjøulykker.
Komiteen merker seg at direktivet
gir forpliktelser for statene, men også oppstiller rettigheter og
plikter overfor enkeltpersoner.
Komiteen merker seg at direktivet
inneholder bl.a. regler for hvilke sjøulykker som skal undersøkes,
hvem som skal ha hovedansvaret for undersøkelsene, og hvilke prosedyrer
som skal følges.
Komiteen viser til at ifølge
direktivet har en stat plikt til å undersøke en alvorlig sjøulykke som
involverer skip som seiler under statens flagg, og ulykker med fremmede
skip som skjer innenfor statens jurisdiksjonsområde, samt ulykker
som i vesentlig grad berører statens interesser.
Komiteen merker seg at direktivet
pålegger en undersøkelsesplikt ved alvorlige sjøulykker.
Komiteen merker seg videre at
det også er klargjort hvem som skal foreta undersøkelsene og at
parallelle undersøkelser ikke skal foretas.
Komiteen viser til at det skal
være et uavhengig organ som foretar undersøkelsene, og at dette organet
skal ha fri tilgang til ethvert relevant område for undersøkelsene,
herunder skip og vrak, og ha tilgang til alle relevante opplysninger.
Komiteen tilrår at Stortinget
godkjenner beslutningen fra EØS-komiteen.
Brev fra utenriks- og forsvarskomiteen datert
21. november 2012:
«Utenriks- og forsvarskomiteen viser til næringskomiteens
utkast til innstilling datert 15. november 2012 og til de respektive
partiers merknader vedrørende Prop. 103 S (2011–2012) Samtykke til
godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 62/2012 av 30. mars
2012 om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv 2009/18/EF om undersøkelse
av ulykker i sjøtransportsektoren.
Utenriks- og forsvarskomiteens
medlemmer slutter seg til næringskomiteens utkast til innstilling
til Prop. 103 S (2011–2012) og har ingen ytterligere merknader. »
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre følgende
vedtak:
Stortinget samtykker i godkjenning av EØS-komiteens
beslutning nr. 62/2012 av 30. mars 2012 om innlemmelse i EØS-avtalen
av direktiv 2009/18/EF om undersøkelse av ulykker i sjøtransportsektoren.
Oslo, i næringskomiteen, den 22. november 2012
Terje Aasland |
Else-May Botten |
leder |
ordfører |