Rv. 4 går fra Oslo til Mjøsbrua i Oppland. Den delen
av rv. 4 som ligger i Oppland er vel 100 km lang. Vegen har funksjon
både som lokalveg og som hovedvegforbindelse mellom Oppland og Oslofjordområdet.
Vegen har stedvis dårlig standard, noe som fører til stor belastning
for nærmiljøet samt mange ulykker og dårlig framkommelighet.
Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen
fram forslag om utbygging og finansiering av rv. 4 på strekningene
Lunner grense–Jaren og Lygna sør i Oppland. Strekningen Lunner grense–Jaren
er første etappe av den planlagte utbyggingen av rv. 4 på strekningen
Roa–Jaren.
Oppland fylkeskommune og berørte kommuner har
sluttet seg til at rv. 4 på strekningene Lunner grense–Jaren og
Lygna sør skal delfinansieres med bompenger, jf. avsnitt 3 i proposisjonen.
Samferdselsdepartementet legger opp til at anleggsarbeidene
på strekningen Lunner grense–Jaren kan starte sommeren 2013 med
trafikkåpning sommeren 2016, og at anleggsarbeidene på strekningen
Lygna sør kan starte våren 2013 med trafikkåpning sommeren 2014.
Dagens rv. 4 mellom Lunner grense og Jaren samt
ved Lygna sør har ikke tilfredsstillende standard ut fra trafikkmengde
og funksjon.
På strekningen Lunner grense–Jaren er dagens veg
smal og svingete. Det er ikke gjennomgående lokalveg. Ved Lygna
sør er rv. 4 smal og svingete. Videre medfører manglende forbikjøringsfelt
i stigningene redusert framkommelighet, spesielt om vinteren.
Utbyggingen mellom Lunner grense og Jaren omfatter
en strekning på om lag 9 km. Utbyggingen omfatter firefeltsveg med
vegbredde 20 m og midtrekkverk, hovedsakelig i ny trasé. Gjennom
åsen øst for Gran sentrum bygges en 1,7 km lang tunnel med to løp.
Det vil bli satt av 50 mill. kroner til tiltak på nåværende rv. 4
for å tilpasse vegen til sin nye rolle som lokalveg, bl.a. med tiltak
i Gran sentrum.
Utbyggingen ved Lygna sør omfatter en strekning
på 3,4 km med stor stigning. Det vil bli bygd ny veg med midtrekkverk,
hovedsakelig i ny trasé.
Det er gjennomført utvidet ekstern kvalitetssikring
av prosjektet (KS2). Omregnet til 2012-kroner blir styringsrammen
1 870 mill. kroner og kostnadsrammen 2 010 mill. kroner.
Netto nytte for prosjektet (NN) er beregnet
til om lag -1 390 mill. kroner. Netto nytte over totale kostnader
(NN/K) er beregnet til -0,7.
Utbyggingen av rv. 4 på strekningen Lunner grense–Jaren
og Lygna sør er forutsatt finansiert med statlige midler og bompenger.
Finansieringsplanen går fram av tabell 5.2 i proposisjonen.
Tabell 5.2 Finansieringsplan
inkl. kompensasjon for merverdiavgift for rv. 4 Lunner grense–Jaren
og Lygna sør
Mill. 2012-kr |
| 2010–2013 | 2014–2019 | Sum |
Statlige midler | | 820 | 820 |
Bompenger | 290 | 1 040 | 1 330 |
Sum | 290 | 1 860 | 2 150 |
I Prop. 1 S (2012–2013) har regjeringen lagt
til grunn at fritaket i merverdiavgiftsloven for omsetting av tjenester
som gjelder offentlig veg, skal oppheves fra 1. januar 2013. Regjeringen har
lagt til grunn at opphevingen av vegfritaket ikke skal forandre
bompengeinnbetalingene fra trafikantene. Økningen i kostnadsoverslag
som resultat av denne endringen, er derfor forutsatt finansiert
med statlige midler.
Det legges opp til å etablere en bomstasjon
på ny rv. 4 og en bomstasjon på dagens rv. 4, rett nord for kommunegrensa
til Lunner kommune. Det er lagt til grunn etterskuddsvis innkreving
i automatiske bomstasjoner (begge kjøreretninger). Med forutsetningene
i finansieringsplanen er innkrevingsperioden beregnet til om lag
15 år.
Fylkestinget i Oppland fattet 30. juni 2011
vedtak om å stille garanti ved selvskyldnerkausjon på inntil 1 700
mill. 2011-kroner for bompengeselskapets lån til utbygging av rv. 4
Lunner grense–Jaren og Lygna sør.
Etter at Stortinget har fattet vedtak om finansiering
og utbygging av rv. 4 på strekningen Lunner grense–Jaren og Lygna
sør i Oppland, vil det bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet
og bompengeselskapet i tråd med gjeldende standardavtale og de forutsetningene
som er lagt til grunn i proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Bjørn Inge Mo, Magne
Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik
Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne Sortevik, fra
Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra Sosialistisk
Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås,
og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide,
viser til Prop. 50 S (2012–2013) om utbygging og finansiering av
rv. 4 på strekningene Lunner grense–Jaren og Lygna sør i Oppland.
Komiteen vil peke på at dagens
rv. 4 mellom Lunner grense og Jaren samt ved Lygna sør ikke har
tilfredsstillende standard ut fra trafikkmengde og funksjon. Årsdøgntrafikken
i 2011 er opp til 12 300 kjøretøy mellom Lunner grense og Jaren
og om lag 5 000 kjøretøy ved Lygna sør. Andelen tunge kjøretøy er
om lag 10 pst. Dagens veg er smal og svingete. Det er ikke gjennomgående
lokalveg. Rv. 4 er for mange den eneste vegforbindelsen til servicefunksjoner,
skole og fritidsaktiviteter, og mellom grendelag. Trafikkmengden
fører til at lokaltrafikken tidvis har betydelige problemer med
å komme inn på og krysse rv. 4. Tilbud til gående og syklende mangler.
Hele strekningen har fartsgrense 70 km/t eller lavere, og det er
mange direkte avkjørsler. Strekningen har randbebyggelse som er
støyutsatt. Komiteen har merket seg at det på utbyggingsstrekningene
har skjedd 96 ulykker med personskade i perioden 2002–2011, og av
disse er 3 drept og 9 alvorlig skadet.
Komiteen viser til at de to strekningene
Lunner grense og Jaren på 9 km og Lygna sør på 3,4 km hovedsakelig
vil gå i ny trasé. Dette vil ha positiv betydning for nærmiljøet.
Vegen vil bli bygget med midtrekkverk. Den gamle vegen får midler slik
at den tilpasses sin nye rolle som lokal veg.
Komiteen mener at disse to prosjektene
gir en positiv gevinst for miljøet, noe som betyr tryggere trafikk,
økt framkommelighet, mindre støy for beboere og bedre forhold for
myke trafikanter.
Komiteen ser på disse prosjektene
som en del av den nødvendige opprustningen av vegnettet i Norge
som er viktig for å styrke verdiskapning, trafikksikkerhet og bosetting.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
kjent med at dagens rv. 4 mellom Lunner grense og Jaren samt ved
Lygna sør ikke har tilfredsstillende standard med hensyn til trafikkmengde
og funksjon. Det gir store utfordringer både for gjennomgangstrafikk
og for lokaltrafikk. Disse medlemmer har merket seg
det bekymringsfulle antall ulykker i perioden 2002–2011 på utbyggingsstrekningene.
Disse medlemmer støtter derfor
utbyggingen for å få på plass en moderne, sikker og miljøvennlig
rv. 4 i berørt område.
Disse medlemmer har merket seg
at det største prosjektet Lunner grense–Jaren bygges med firefeltsvei
med veibredde 20 m og midtrekkverk hovedsakelig i ny trasé. Disse medlemmer har
merket seg at det ikke bygges med samme veistandard ved Lygna. I
stedet bygges ny vei med midtrekkverk med forbikjøringsfelt i nordgående
kjøreretning på hele strekningen samt vel én km av strekningen i sørgående
kjøreretning. Disse medlemmer mener utbygging av
nye veistrekninger på europavei og riksvei med vekslende og klart
ulik veistandard er uheldig av hensyn til påregnet trafikkvekst,
økonomi og trafikksikkerhet. Disse medlemmer ønsker
derfor samme veistandard i begge de omtalte veiprosjektene. Disse medlemmer understreker
at statlig reguleringsplan må brukes for å sikre planlagt fremdrift med
bedre veistandard.
Disse medlemmer minner om at
Norge er blitt et svært rikt land, men at et gammeldags og dårlig
vedlikeholdt veinett reduserer konkurransekraft og verdiskaping,
øker faren for trafikkulykker og forsterker miljøvirkningene fra
veitrafikken.
Disse medlemmer har merket seg
uttalelser fra den nederlandske rådgiver Adnan Rahman i selskapet
Cambrigde Systematics International på OFVs veikonferanse i juni
2012:
«I det lange løp vil norsk økonomi avhenge av veiforbindelsene.»
Selskapet som har studert overordnet transportplanlegging
i Norge, er klar i konklusjonen:
«Dere tenker gammeldags, konservativt og utdatert.
Gevinstene ved langtidsinvesteringer i de store transportårene tas
ikke med når samfunnsøkonomisk lønnsomhet av veiprosjekter beregnes.
Satsing på hovedveier mellom de største byene i Norge vil gi 3.5
kr. igjen for hver kr. som investeres.»
Disse medlemmer peker på at den
fremlagte statusrapporten fra utredningsprosjektet «Ferjefri E39»
bekrefter dette. En investering på rundt 100 mrd. kroner vil gi
reduserte tids- og kjørekostnader på 4–6 mrd. kroner i året. I et
levetidsperspektiv på 50 år vil prosjektets samlede kostnadsreduksjon
bli mellom 200 og 300 mrd. kroner. Den samfunnsøkonomiske nytten
er åpenbar og omfattende. Investeringen fremstår som svært lønnsom
for nasjonen Norge.
Påtvunget bruk av finansiering fremstår etter disse
medlemmers oppfatning som unødvendig og som en urimelig
tilleggsskatt på transport.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet mener at en større del av Norges finansielle rikdom
må investeres i norsk realkapital i Norge og at finansinvesteringene
i et internasjonalt urolig og risikofylt finansmarked bør reduseres. Disse
medlemmer peker også på at bruk av bompengefinansiering
til veibygging i Norge er en svært kostbar finansieringsform for
bilistene. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet
mener at staten skal ha ansvar for en forsvarlig veiutbygging i
landet og at bruk av bompenger, veiprising eller annen direkte trafikantbetaling
er en ytterligere beskatning av trafikantene. Disse medlemmer viser
videre til at Fremskrittspartiet mener at statens ansvar skal omfatte
både riks- og fylkesveier.
Disse medlemmer peker også på
at bruken av bompengefinansiering har økt kraftig under rød-grønn
regjering. I perioden 2005–2009 ble det med stemmene fra regjeringspartiene
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, og
med tilslutning fra partiene Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
i Stortinget vedtatt prosjekter med bompengefinansiering der samlet
bompengebeløp var ca. 68 mrd. kroner med tillegg av hhv. 7,6 mrd.
kroner til dekning av renter og 5,4 mrd. kroner til dekning av innkrevingskostnader.
Samlet var beløpet nesten 81 mrd. kroner og innebærer en omfattende
ekstra skatt på transport vedtatt av alle partier med unntak av
Fremskrittspartiet.
Hittil i denne perioden 2009–2013, inklusive Prop.
50 S (2012–2013) og Prop. 51 S (2012–2013), er tallene 26 800 mill.
kroner i bompenger, 16 150 mill. kroner i renter og 3 050 mill.
kroner i innkrevingskostnader, samlet 46 000 mill. kroner. Bompengefinansierte veiprosjekter
og «bompakker» innebærer en omfattende ekstra skatt på transport
vedtatt med stemmene til regjeringspartiene Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet og med tilslutning fra partiene Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre.
Disse medlemmer har merket seg
at Samferdselsdepartementet i sitt svar på spørsmål fra medlemmer
fra Fremskrittspartiet oppgir lånerente på de ti nyeste prosjektene
som er vedtatt finansiert med bompenger. Lånerenten er godt under
6,5 pst. – som er lagt til grunn i prosjektet saken omhandler –
på alle, og laveste rente er oppgitt til 2,82 pst.
Disse medlemmer har videre merket
seg at proposisjonen legger til grunn samlet bompengeinntekt på
om lag 2 330 mill. kroner fordelt med 1 330 mill. kroner til å dekke
deler av investeringskostnadene, om lag 850 mill. kroner til netto
renteutgifter og 150 mill. kroner til å dekke innkrevingskostnader
og kostnader til drift av bompenger. Bilistene skal betale 2 330 mill.
kroner for et prosjekt det koster 2 150 mill. kroner å bygge. Av
samlet regning til bilistene brukes 1 000 mill. kroner til å betale
lånerenter og innkrevingskostnader knyttet til valgt finansieringsform
for å bygge ny riksvei.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget godkjenner utbygging av rv. 4 på strekningen
Lunner grense–Jaren og Lygna sør i Oppland slik det er omtalt i
Prop. 50 S (2012–2013), men med den endring at utbygging ved Lygna
sør skjer med samme veistandard, dvs. firefeltsvei med veibredde
20 m og med midtrekkverk. Stortinget legger til grunn full statlig
finansiering og om nødvendig med statlig forskottering for å holde
planlagt fremdrift i samlet prosjekt. Statlig reguleringsplan må
om nødvendig brukes for å sikre planlagt fremdrift med bedre veistandard.
Statlig finansiering dekkes inn i revidert nasjonalbudsjett.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget godkjenner utbygging av rv. 4 på
strekningen Lunner grense–Jaren og Lygna sør i Oppland slik det
er omtalt i Prop. 50 S (2012–2013), men med den endring at utbygging
ved Lygna sør skjer med samme veistandard, dvs. firefeltsvei med
veibredde 20 m og med midtrekkverk. Stortinget legger til grunn
full statlig finansiering og om nødvendig med statlig forskottering
for å holde planlagt fremdrift i samlet prosjekt. Statlig reguleringsplan
må om nødvendig brukes for å sikre planlagt fremdrift med bedre
veistandard. Statlig finansiering dekkes inn i revidert nasjonalbudsjett.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Stortinget samtykker i at bompengeselskapet
får tillatelse til å ta opp lån og kreve inn bompenger til delvis
bompengefinansiering av utbyggingen av rv. 4 på strekningene Lunner
grense–Jaren og Lygna sør i Oppland. Vilkårene går fram av Prop.
50 S (2012–2013) og Innst. 176 S (2012–2013).
Samferdselsdepartementet får fullmakt til å inngå avtale med
bompengeselskapet og fastsette nærmere regler for finansieringsordningen.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 22. januar 2013
Knut Arild Hareide |
Janne Sjelmo Nordås |
leder |
ordfører |