Finansdepartementet foreslår i proposisjonen
en utvidelse av gruppen barn og unge som får fritak for formuesskatt
ved alvorlig personskade og tap av forsørger. Etter gjeldende rett
er barn og unge som mottar engangserstatning for personskade etter
reglene i skadeserstatningsloven kapittel 3 fritatt for formuesskatt
fram til og med det året de fyller 21 år. Dette gjelder når skaden
har ført til minst 50 pst. nedsatt ervervsevne. Fritak for formuesskatt
på erstatningsbeløp gjelder også for barn og unge som har fått engangserstatning etter
skadeserstatningsloven for tap av forsørger. Disse reglene omfatter
ikke kapital fra ulykkesforsikringer mv. som ikke har noen sammenheng med
reglene for utmåling av erstatning i skadeserstatningsloven. Departementet
ser ingen grunn til å forskjellsbehandle skadeserstatning og ulike
former for personforsikringer i denne sammenhengen. Et forslag om
større skattemessig likebehandling av ytelser til barn og unge som
følge av alvorlig personskade eller tap av forsørger, ble sendt
på høring 14. desember 2012 med frist for merknader innen 25. januar
2013.
Departementet foreslår at formuesfritaket i
skatteloven § 4-22 utvides til også å gjelde for engangsutbetaling
av ulykkes-, sykdoms- og uføreforsikring til barn og unge, samt
for engangsutbetaling av ulykkesforsikring eller dødsfallsforsikring
til etterlatte personer under 21 år ved død. I proposisjonen fremmes
det også forslag om at erstatning til barn og unge etter yrkesskadeforsikringsloven
skal være omfattet av fritaket, samt erstatning etter utenlandsk
erstatningsrett. Departementet fremmer videre forslag om å oppheve
kravet til at skaden må ha ført til minst 50 pst. nedsatt ervervsevne.
Departementet foreslår i proposisjonen at reglene
om særskilt ligning av barn og unge i skatteloven § 2-14
femte ledd skal gjelde for alle ytelser som går inn under formuesfritaket
for erstatning og personforsikring i skatteloven § 4-22. Departementet
foreslår at endringene gis virkning fra og med inntektsåret 2012.
Forslaget vil gi en økning i arbeidsbyrden for skatteetaten
som følge av at flere skattytere blir omfattet av formuesfritaket
og reglene om særskilt ligning. Opphevelse av kravet om minst 50 pst.
ervervsmessig uførhet vil på den annen side medføre en viss forenkling
for skatteetaten fordi man ikke lenger trenger å vurdere barnets
ervervsmessige uførhet.
De foreslåtte endringene i skatteloven tilsier visse
nærmere endringer i regelverket for innrapportering av tredjemannsopplysninger.
Det vil ikke være tid til å innføre slike endringer med virkning
for inntektsåret 2012. Ligningen av denne gruppen for 2012 må basere
seg på skattyters påstand og andre tilgjengelige opplysninger. Departementet
vil komme tilbake til dette i løpet av 2013.
Forslaget antas ikke å ha nevneverdige provenyvirkninger.
Bakgrunn, gjeldende rett, høring, departementets
vurderinger og forslag samt ikrafttredelse er nærmere omtalt i proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Gerd Janne Kristoffersen, Marianne Marthinsen, Nina
Mjøberg, Torfinn Opheim, Knut Storberget og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet,
Ida Marie Holen, fung. leder Ketil Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen,
fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, slutter
seg til regjeringens forslag om endringer i skatteloven § 2-14 og
§ 4-22 med virkning fra og med inntektsåret 2012.
Komiteen er glad for at forslaget
om utvidelse av gruppen barn og unge som får fritak for formuesskatt
ved erstatninger etter alvorlig personskade og tap av forsørger,
nå kommer på plass.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er også tilfreds med departementets forslag om å la endringene tre
i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2012. Dette
er i samsvar med de forutsetninger som finansministeren tidligere
har lagt til grunn i brev til finanskomiteen.
Flertallet viser til at representantforslag
fremmet i Dokument 8:8 S (2012–2013) om fritak for formuesbeskatning
for formue som forvaltes av Overformynderiet, ble vedtatt vedlagt
protokollen ved Stortingets behandling i desember 2012. Dette under
henvisning til at Finansdepartementet allerede arbeidet med saken
med sikte på lovendring. Flertallet viser til at
det var bred tilslutning til regjeringens forslag i høringsrunden,
og at saken nå kan sluttbehandles og nødvendige lovendringer gjennomføres
med umiddelbar virkning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er positive til de
lettelser som regjeringen foreslår i denne saken. Fritaket for formuesskatt
gjelder barn og unge som har fått utbetalt erstatninger eller forsikringsutbetalinger som
følge av alvorlig skade. Disse medlemmer mener det
er feil at denne gruppen rammes av formuesskatt, og slutter seg
derfor til regjeringens forslag.
Disse medlemmer viser videre
til at saken har vært behandlet i Innst. 136 S (2012–2013), jf.
Dokument 8:8 S (2012–2013).
Disse medlemmer merker seg at
regjeringens forslag gir fritak for formuesskatt, men at det ikke
går inn på andre områder som er til de skadde barnas ugunst. Ved
beregning av stipend fra Statens lånekasse for utdanning blir stipendet for
en enslig student redusert med to prosent per måned, eller 20 pst.
per år, av den delen av formuen som er over en gitt grense (kr 344 021
i 2013). Disse medlemmer mener det er feil at erstatning
for personskade og engangsutbetalinger fra forsikringer skal føre
til avkortning av stipend dersom barna tar utdannelse. Disse medlemmer vil
anmode regjeringen om å ta initiativ til endring av lover/forskrifter
slik at denne gruppen ikke får avkortet stipend fra Lånekassen pga.
erstatnings- og forsikringsutbetalinger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre mener at formuesskatten bør trappes ned
og på sikt avvikles, og viser til at problemstillingen som er bakgrunn for
Prop. 70 L (2012–2013) ikke ville eksistert dersom formuesskatten
var avviklet eller om bunnfradraget var hevet til 20–25 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt representantforslag i Dokument 8:8 S (2012–2013) om fritak
for formuesbeskatning for formue som forvaltes av Overformynderiet,
jf. Innst. 136 S (2012–2013). Disse medlemmer er
positive til at regjeringen i Prop. 70 L (2012–2013) nå følger opp Fremskrittspartiets
representantforslag, til tross for at forslaget kun fikk støtte
av Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ved votering i stortingssalen
17. desember 2012. Disse medlemmer minner om at saken
også var oppe for noen år siden som representantforslag i Dokument
nr. 8:83 for 2008–2009, jf. Innst. S. nr. 291 (2008–2009), som ble
behandlet våren 2009. Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiet i debatten den gang advarte mot en teoretisk mulighet for
skatteplanlegging, noe som var et oppsiktsvekkende argument med
tanke på at sakene det dreier seg om ofte handler om foreldre som
er umyndiggjort eller døde. Disse medlemmer viser
til at formuesskatten ikke bare har rammet uskyldige barn, men også
mange andre grupper. Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet på sikt ønsker å avvikle formuesskatten, og viser
til sitt forslag i Innst. 3 S (2012–2013) om å få utredet noen av
de negative konsekvensene knyttet til investeringsnivå og utflytting
av kapital fra Norge.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til at finansministeren i sitt svar på
spørsmål fra Gunnar Gundersen i Dokument nr. 15:1956 (2011–2012)
i september 2012 sa følgende:
«Jeg tar sikte på å fremme forslag om lovendring så
snart som mulig, fortrinnsvis i løpet av høsten, med virkning for
inntektsåret 2012.»
Det er beklagelig at regjeringens arbeid med
lovforslaget har tatt uforholdsmessig lang tid, men disse
medlemmer mener det er riktig at reglene i denne innstillingen
likevel får virkning fra og med inntektsåret 2012, som forespeilet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i skatteloven (om skatt av formue og inntekt)
I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt
gjøres følgende endringer:
§ 2-14 femte ledd skal lyde:
(5) Barn som lignes sammen med foreldre etter reglene i
første ledd og som har mottatt engangserstatning eller
annen ytelse som omfattes av § 4-22, kan lignes særskilt for formue
og avkastning av ytelsen. Departementet kan gi forskrift til utfylling
og gjennomføring av reglene i første punktum.
§ 4-22 skal lyde:
§ 4-22. Skattefrihet for visse
engangserstatnings- og forsikringsutbetalinger til barn
(1) Skattyter som fyller 21 år eller mindre i inntektsåret,
er fritatt for formuesskatt på:
a. engangserstatning for personskade
og tap av forsørger som i hovedsak utmåles etter prinsippene i skadeserstatningsloven
kapittel 3 og yrkesskadeforsikringsloven.
b. engangserstatning for personskade og tap av
forsørger etter en annen stats erstatningsrett, så langt erstatningen
er fastsatt etter hovedsakelig tilsvarende prinsipper som i norsk
erstatningsrett.
c. engangsutbetaling av ulykkes-, sykdoms- eller uføreforsikring
ved skade, sykdom eller lyte.
d. engangsutbetaling av ulykkesforsikring eller dødsfallsforsikring
ved tap av forsørger.
(2) Departementet kan gi forskrift til utfylling og gjennomføring
av denne paragraf.
II
Endringene under I trer i kraft straks med virkning
fra og med inntektsåret 2012.
Oslo, i finanskomiteen, den 14. mars 2013
Ketil Solvik-Olsen |
Gunnar Gundersen |
fung. leder |
ordfører |