Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Gerd Janne Kristoffersen, Marianne Marthinsen, lederen
Torgeir Micaelsen, Knut Storberget, Siv-Len Strandskog og Dag Ole Teigen,
fra Fremskrittspartiet, Jørund Rytman, Ketil Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen,
fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser
til proposisjonen for omtale av gjeldende rett, internasjonalt regelverk,
Banklovkommisjonens og Finanstilsynets utkast, høring og høringsinstansenes
merknader, makroovervåking og motsyklisk kapitalbuffer, samt merknader
til de enkelte bestemmelsene.
Komiteen viser til brev av 22. mars
2013 fra finansminister Sigbjørn Johnsen om trykkfeil i Prop. 96
L (2012–2013). Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen viser til at årsaken
til finansielle kriser ofte er at finansielle ubalanser får bygge seg
opp over tid. Når det finansielle systemet er tett sammenvevd over
landegrensene, kan ubalanser og kriser raskt smitte fra ett land
til et annet. Det økonomiske tilbakeslaget i verdensøkonomien etter
den internasjonale finanskrisen i 2008 er et sterkt eksempel på
hvor kraftige og skadelige kriser i banksystemet er for realøkonomien,
og hvor langvarige de samfunnsøkonomiske virkningene av finansielle kriser
kan være. Bankkriser har store kostnader for samfunnet. Komiteen mener
på denne bakgrunn det er viktig og nødvendig at det nå er bred enighet
nasjonalt og internasjonalt om at myndighetene må legge mer vekt
på regulering og tilsyn for å trygge finansiell stabilitet.
Komiteen mener at uroen i finansmarkedene etter
finanskrisen har vært en sterk påminnelse om at også norsk økonomi
er sårbar for det som skjer internasjonalt. Markedet for finansiering
er i stor grad internasjonalt, og også norske banker og kredittforetak
henter mye av markedsfinansieringen sin i utlandet og i utenlandsk
valuta. Dette gjelder i første rekke de største bankene, men for
mindre banker er de større bankene viktige finansieringskilder,
og uroen på de internasjonale finansmarkedene kan således spre seg også
til norske banker som er lite direkte avhengige av markedsfinansiering.
Komiteen konstaterer samtidig
at den norske reguleringen av finansmarkedene er grunnleggende god,
og har vist seg å være robust gjennom den internasjonale finanskrisen.
I Norge har vi dratt nytte av lærdommene fra vår egen bankkrise
for 20 år siden. Etter bankkrisen stilte vi større krav til bankene,
forbedret finanslovgivningen, styrket tilsynet og moderniserte innskuddsgarantiordningen.
Sammen med orden i statsfinansene bidro blant annet lærdommene fra
den gang til at norsk økonomi ble spart for de verste utslagene
av den internasjonale finanskrisen denne gangen.
CRD IV-regelverket anses som EØS-relevant. Komiteen viser
til at regelverksutviklingen i Norge på dette området i stor grad
speiler arbeidet med de nye reglene som skal gjelde hele EØS-området. Komiteen mener
samtidig at det er fornuftig at norske myndigheter basert på den
politiske enigheten klargjør allerede nå hvilke regler som vil gjelde
i årene som kommer. Dette er en avklaring finansnæringen selv også har
etterspurt.
Komiteen mener det er positivt
både for stabiliteten og konkurransesituasjonen for norske banker
om tilnærmingen til finansmarkedsregulering er omtrent lik her hjemme
som i landene rundt oss, særlig ettersom finansmarkedene i Norden
er nært sammenvevd blant annet fordi flere store institusjoner har
virksomhet i flere land.
Komiteen legger til grunn at
både aksjer og norske sparebankers egenkapitalbevis skal kunne regnes
som ren kjernekapital også etter det nye regelverket.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre,
mener erfaringen tilsier at vi også i fremtiden bør ligge langt
fremme – både tidsmessig og i graden av regulering.
Flertallet viser til at forslaget
som nå ligger til behandling i Stortinget, innebærer at de nye kapitalkravene
skal gjennomføres tidligere i Norge enn det vi er forpliktet til
etter EØS-avtalen. Flertallet støtter dette, og mener
forholdene ligger godt til rette for en raskere innføring i Norge
nå. For det første går norsk økonomi godt. Det gjør det lettere
for bankene å styrke soliditeten, blant annet fordi inntjeningen
er god. For det andre er norske banker solide fra før, og oppfyller
allerede i dag mange av de nye kravene som skal innføres. Og for
det tredje fungerer verdipapirmarkedene godt, og gir bankene god tilgang
på ny kapital.
Flertallet er av den oppfatning
at vi i Norge på mange måter er heldige som kan ta diskusjonen om
strengere regulering før en krise, ikke midt i den. Flertallet mener
nye regler for norske banker selvfølgelig må veie soliditet mot
andre hensyn, som konkurransen med andre banker, både i og utenfor
Norge. Flertallet vil likevel understreke at ansvaret
for finansiell stabilitet primært påligger nasjonal myndighet, og
kostnadene ved finansiell ustabilitet rammer i særlig grad eget
lands økonomi. Flertallet bemerker i denne sammenheng
at mens vi nå skiller oss ut ved at den økonomiske situasjonen er
lysere enn i våre naboland, kan det samtidig bety at vi har tilbakeslaget
foran oss, der våre naboer har det bak seg. Særlig kan dette gjelde
i boligmarkedet. Det kan tale for andre regler her enn for eksempel
i Danmark.
Flertallet merker seg samtidig
at også flere andre land nå velger å innføre nye krav raskere enn det
de er forpliktet til. Til sammen har 11 jurisdiksjoner rundt omkring
i verden så langt innført Basel III-kravene (utenfor EU). Videre
har svenske myndigheter varslet raskere og til dels strengere innføring
av kapitalkrav. For de store svenske bankene vil det fra 2013 gjelde
et krav til ren kjernekapital på 10 pst. Dette økes til 12 pst.
ren kjernekapital i 2015, altså det samme som skal gjelde i Norge
fra 1. juli 2016.
Flertallet merker seg at norske
banker har hatt en stabil markedsandel på rundt 75 pst. de siste årene.
Utenlandskeide banker og filialer i Norge av utenlandske banker
har en stabil markedsandel på omtrent 13 pst. hver. Flertallet mener dette
illustrerer at de norskeide bankene står meget sterkt i det norske
markedet, til tross for at vi lenge har hatt litt strengere regler
i Norge enn i en del andre land. Flertallet tar samtidig
til etterretning at bankenes aksjer og egenkapitalbevis har steget
kraftig i verdi på Oslo Børs så langt i år, og vesentlig mer enn
børsen generelt. Det tyder på at investorene har tro på svært gode
resultater i bankene også i årene framover.
Flertallet viser til tidsplanen
for skjerpede minstekrav til ansvarlig kapital, samt innfasingen
av fire nye bufferkapitalkrav. Summen av det foreslåtte nye minstekravet
til ren kjernekapital og bufferkravene pr. 1. juli 2013 tilsvarer
et nivå på 9 pst. ren kjernekapital. Etter lovforslaget skal systemrisikobufferen
for alle banker øke fra 2 pst. til 3 pst. ren kjernekapital, slik
at det samlet blir krav på til sammen 10 pst. ren kjernekapital,
fra 1. juli 2014. Flertallet merker seg at norske
banker allerede oppfyller kravene som trer i kraft i år, og at norske
banker også ligger godt an til å oppfylle kravene som inntrer i
2014.
Flertallet viser videre til at
det foreslås en egen buffer som skal legges på med 1 prosent pr. 1. juli
2015 og 2 pst. pr. 1. juli 2016 for systemviktige banker som er
spesielt viktige for økonomien. Økningen i systemrisikobuffer og
det særskilte bufferkravet for systemviktige institusjoner vil kunne
kreve en gradvis økning av kjernekapitaldekningen utover det nivået
de aktuelle bankene har i dag. Flertallet viser imidlertid
til at den nødvendige økningen er om lag på nivå med det norske
banker faktisk har bygget opp de siste par årene, på grunnlag av
nåværende rentemarginer. Bankene har styrket soliditeten i hovedsak
gjennom å holde tilbake noe av overskuddet i perioden. De har også
hatt god mulighet for å hente inn ny egenkapital fra eierne og andre
investorer. Mye av soliditetsstyrkingen skjedde med en lavere rentemargin
på boliglån enn den vi ser i dag, og med lavere overskudd enn det
vi ser i dag. Fortsetter bankene i samme takt, kan de øke sin rene
kjernekapital betydelig før 2016, uten å øke rentemarginen på boliglån.
Flertallet har for øvrig ingen
merknader og slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre ser på regulering av banker og annen finansieringsvirksomhet som
svært sentral for å sikre en velfungerende økonomi. Det er en sentral
myndighetsoppgave å sørge for at det finansielle systemet er solid
nok til å formidle finansiering, utføre betalinger og omfordele
risiko på en tilfredsstillende måte, både i oppgangs- og nedgangstider.
Denne proposisjonen omhandler derfor spørsmål av særdeles stor betydning
for den generelle økonomiske aktivitet. Disse medlemmer vil
poengtere at det først og fremst er mht. finansinstitusjonenes sentrale
rolle i hele økonomien at det etableres omfattende reguleringsregimer,
ikke av hensyn til finansinstitusjonene selv.
Derfor er disse medlemmer også
overrasket over hvor lite regjeringen har gått i dybden på mange
av utfordringene denne proposisjonen egentlig åpner for å diskutere.
Finanskrisen har satt dype spor og mange land sliter fortsatt, og kommer
til å slite i mange år framover, med virkningene av den. Norge hadde
en fordel både av det vi lærte og de reguleringer vi innførte etter vår
egen bankkrise for mer enn 20 år siden og også av at vår økonomi
er meget solid. I tillegg til dette er finanssektoren liten i Norge
målt som andel av BNP relativt til hva den er i mange andre land.
Det er viktig å ha dette med når en ser framover og skal fastsette
hva som skal gjelde for framtiden.
Disse medlemmer vil påpeke at
det har vært klart lenge at finansinstitusjonene vil komme til å
møte nye og strengere krav til kjernekapital i nær framtid. Disse
medlemmer har merket seg at finansinstitusjonene har respondert
på dette og hatt et eget fokus på å styrke sin soliditet før kravene
materialiserer seg i form av krav. Dette fortjener de ros for. Økt
egenkapital koster, noen må betale. Det kan enten skje i form av kapitalinnkalling,
tilbakeholdt overskudd, lavere utbytte, høyere rentemarginer eller
en kombinasjon av dette. Disse medlemmer har merket seg
at alle virkemidlene er tatt i bruk i varierende grad siden finanskrisen
slo til i 2008 og stiller seg litt undrende til at regjeringspartiene
i mediedebatten ikke alltid synes å forstå at de signalene de har
gitt mht. regulatoriske krav, får konsekvenser i markedet. Disse
medlemmer mener bl.a. at fokuset på å sikre en aktiv konkurranse
og kanskje bedre å forenkle mulighetene for nyetablering av banker
uten å senke kravene til minimumskapital, mangler i proposisjonen
og i regjeringens politikk totalt sett. Sterk konkurranse er, slik disse
medlemmer ser det, det eneste virkelig effektive virkemiddel for
å sikre at ikke kundene må betale en for stor andel av den kapitaloppbyggingen
som kravene fordrer. Det er stor forskjell i å håndtere krise i en
liten enkeltbank og krise i en systemviktig bank.
Disse medlemmer viser
til at finansinstitusjonene er «navet» når det gjelder finansiering
av all annen aktivitet i samfunnet. De sirkulerer kapital, og egenkapitalen
er sikkerheten for at de kan stå ved sine forpliktelser. Soliditet
blir viktig for å sikre kapitaltilgang og motstandsevne mot tap,
men finansinstitusjonene skal også sikre finansieringen for næringsliv,
arbeidsplasser og befolkningen for øvrig. Når egenkapitalkravene øker,
vil kapitaltilgangen strammes til. Dette er en utfordring som praktisk
talt ikke er berørt i proposisjonen. Norske husholdninger har økt
sin gjeld i prosent av disponibel inntekt kraftig de siste årene
og boligprisene har økt sterkt. Dette er egnet til sterk bekymring,
men mye tyder på at innstrammingene foreløpig treffer hardest i næringslivet.
Obligasjonsmarkedet har økt betydelig i omfang, men dette markedet
er i praksis ikke tilgjengelig som kapitalkilde for små og mellomstore
bedrifter. Disse medlemmer mener det er en klar
svakhet ved proposisjonen at man ikke har analysert målsettingene
og de økte kravene til egenkapital i bankene i lys av hva det vil
bety for arbeidsplasser og næringsliv. Disse medlemmer har
merket seg at EU i siste runde har lettet på kapitalkravene for
bankenes utlån til små og mellomstore bedrifter. De økonomiske konsekvensene
er for svakt belyst, og det krever at utviklingen dermed må følges svært
nøye.
Disse medlemmer vil påpeke at
kravet til total ansvarlig kapital vil øke fra 8 pst. til 18 pst. dersom
den motsykliske bufferen også virker fullt ut. Dette er et nivå
godt i overkant av det som antydes som optimalt i de fleste utredninger og
analyser regjeringen selv henviser til i finansmarknadsmeldinga
2011. Disse medlemmer vil også påpeke at de til enhver
tid gjeldende kapitalkrav vil være minimumskrav som alle banker
og finansinstitusjoner må ligge over om de vil unngå en risiko for
å falle under ved tap eller ekstraordinær vekst og dermed kunne
oppleve at tvangstiltak iverksettes. Det er viktig å balansere kravene
opp mot innstrammingseffekten av kravene. Det er den riktige balansen
som skal finnes.
Disse medlemmer viser
til at kapitalkravene blir bygd opp gjennom flere forskjellige typer bufferkapital.
Det introduseres også en mulighet til å innføre en motsyklisk buffer.
Det er Finansdepartementet, etter råd fra Norges Bank i samråd med
Finanstilsynet, som inntil videre skal ha denne myndigheten. Den
motsykliske bufferen skal kunne innføres med 12 måneders varsel
og være inntil 2,5 pst. av risikovektet balanse. Den skal kunne
fjernes umiddelbart. Disse medlemmer mener en motsyklisk
buffer i teorien er et fornuftig tiltak, men som også er noe som
i praksis kan bli svært vanskelig å benytte. Å forutse konjunkturutviklingen
er meget vanskelig, og risikoen er åpenbar for at denne bufferen
lett kan bli en «sensyklisk» eller i verste fall «medsyklisk» buffer.
Disse utfordringene er overhodet ikke belyst. Disse medlemmer merker
seg at «fastsettelsen av bufferkrav skal være basert på forholdet
mellom kreditt og BNP og dets avvik fra den langsiktige trend»,
men ser dette som en meget grovkornet indikator og forutsetter at
det settes ressurser inn på å finne gode indikatorer som sikrer
at ikke den motsykliske bufferen får uønsket virkning.
Disse medlemmer merker
seg at regjeringen innfører nye kapitalkrav et halvt år før kapitalkravregelverket
skal iverksettes i EU, første gang 1. juli 2013 i stedet for 1. januar
2014. Dette betyr at finansinstitusjonene ikke kan benytte årsresultatet
for 2013 i kapitalberegningene. Videre vil disse medlemmer peke
på at reglene i Basel III skal gjelde fullt ut fra 1. januar 2019,
mens regjeringens forslag innebærer at de norske reglene skal gjelde
fullt ut fra 30. juni 2016. Disse medlemmer har merket
seg at innføringen av nye krav og frister for når de skal oppnås,
snarere utsettes enn strammes til, og ser ikke behov for at Norge
her skal gå foran resten av EU, og er derfor kritiske til at nye
kapitalkrav innføres et halvt år tidligere i Norge enn det som er
EUs framdriftsplan.
Disse medlemmer legger til grunn
at finansinstitusjonene langt på vei har tilpasset seg de nye kravene
som implementeres 1. juli 2013, og vil ikke gå inn for å endre disse. Disse
medlemmer vil imidlertid be regjeringen foreta en ny vurdering
i løpet av høsten 2013 for å se om de videre stegene i innfasingen
skal flyttes ut i tid fra 1. juli til 1. januar påfølgende år.
Disse medlemmer har
merket seg at fastsetting av vekter på aktiva, og da særlig på bolig,
er et sentralt tema, og at Finansdepartementet har foreslått endringer
i beregningsgrunnlaget som vil bety vesentlig høyere risikovekting
i Norge enn i Sverige. Disse medlemmer mener det
er sentralt å unngå at norske banker gjennom særnorske reguleringer
og bestemmelser får svekket konkurransekraft. For disse medlemmer er
det viktig å sikre trygge banker, men samtidig sikre en konkurransedyktig
norsk finansnæring. I Norden har vi et felles bankmarked. Disse
medlemmer er derfor opptatt av at kapitalkrav, boliglånsvekter
og implementering i størst mulig grad må harmoniseres mellom de nordiske
land.
Disse medlemmer vil derfor fremme
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i den videre implementering
av nye kapitalkrav og boliglånsvekter å legge til rette for en nordisk
harmonisering.»
Disse medlemmer viser videre
til at utfordringene vil være store for Finans-Norge i årene framover
med de kravene som fastsettes. Disse medlemmer vil
igjen minne om at dette først og fremst ikke er en belastning på
bankene og finansinstitusjonene, men på næringsliv og samfunnsaktivitet
som er avhengig av at finansinstitusjonenes utlånskapasitet er tilgjengelig for
dem. Disse medlemmer mener det derfor er viktig og
riktig at regjeringen har lagt bort tankene om å innføre en aktivitetsskatt.
I en periode der kapitalkravene øker så kraftig som nå, vil ytterligere
belastninger på finansinstitusjonene få store og utilsiktede konsekvenser
på aktiviteten i norsk økonomi.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti ser utfordringen med krav som går lenger i Norge
enn i andre land, for eksempel når det gjelder ulike beregningsgrunnlag
for soliditetsmål, som kan bidra til ulike konkurransevilkår og
et fortrinn for utenlandske banker i Norge. Ev. økt utenlandsk innslag
i banksektoren kan utgjøre en risiko for finansiell stabilitet, fordi
utenlandske banker gjerne vil trekke seg tilbake til sitt hjemmemarked
ved en større finanskrise.
Dette medlem legger imidlertid
avgjørende vekt på at det synes som de samfunnsøkonomiske gevinstene
ved økte kapitalkrav er så store at banker og andre finansinstitusjoner
ideelt sett burde hatt mer egenkapital enn det som følger av de
nye internasjonale kravene som nå diskuteres. Mer egenkapital i
bankene gir en samfunnsøkonomisk gevinst ved å redusere sannsynligheten for
bankkriser med inntørking av kreditt til næringslivet og høy ledighet
som resultat. En rekke økonomiske studier har vist at de makroøkonomiske
kostnadene ved bankkriser ofte er store og langvarige.
Dette medlem viser til at mye
taler for at vi trenger strengere regler enn resten av Norden i dagens
situasjon: Norsk økonomi går bedre, og det er lettere for bankene
å bygge opp egenkapital i gode tider enn i dårlige. Norge har dessuten et
mulig fall i boligprisene foran seg, mens et land som Danmark har
fallet bak seg. Strenge krav til bankenes egenkapital, likviditet
og beregningsmodellene bankene bruker for å beregne kapitalkravet
for boliglån, kan være med på å dempe utlånsveksten og utviklingen
av en boligboble. Dette gjelder særlig når renteøkning er mindre
aktuelt med tanke på å unngå en sterk krone og ytterligere svekkelse
av konkurranseutsatt næringsliv.
Dette medlem legger også vekt
på at regjeringen synes å erkjenne utfordringen med konkurransen
fra utenlandske banker, og at den arbeider for å sikre likere regler
for alle banker som opererer i Norge. Ved større bruk av vertslandsregulering,
dvs. at bankene må beregne kapitaldekningen etter de reglene som
gjelder i de forskjellige jurisdiksjonene der de utøver virksomhet,
kan en oppnå at strengere krav i ett land, begrunnet i fare for
finansiell ustabilitet og systemrisiko i dette landet, også vil
gjelde for virksomhet for banker med hovedkontor i et annet land
som driver grensekryssende, eller gjennom filial i dette vertslandet.
Dette medlem viser til at Kristelig
Folkeparti allerede har tatt til orde for strenge kapitalkrav og
en tidligere innføring enn andre land, jf. representantforslag fra
stortingsrepresentantene Geir Jørgen Bekkevold, Dagrun Eriksen,
Knut Arild Hareide og Hans Olav Syversen om 20 tiltak for å motvirke
en ny finanskrise (Dokument 8:60 S (2010–2011)).
Dette medlem vil på denne bakgrunn
støtte forslagene i proposisjonen.