Innstilling fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen om representantforslag fra stortingsrepresentantene Dagrun Eriksen, Knut Arild Hareide og Kjell Ingolf Ropstad om å løfte lærerens stilling i grunn- og videregående skole

Dette dokument

  • Innst. 320 S (2012–2013)
  • Kjeldedokument: Dokument 8:55 S (2012–2013)
  • Dato: 14.05.2013
  • Utgjevar: kirke-, utdannings- og forskningskomiteen
  • Sidetal: 2

Til Stortinget

Sammendrag

I dokumentet fremmes følgende forslag:

  • «1. Stortinget ber regjeringen styrke ressursene til rådgivningstjenesten i grunn- og videregående skole, samt sikre at rådgiverne har nødvendig kompetanse.

  • 2. Stortinget ber regjeringen styrke praksisselementene i lærerutdanningen.

  • 3. Stortinget ber regjeringen legge fram et opplegg for en obligatorisk mentorordning i form av et introduksjonsår for nyutdannede lærere.

  • 4. Stortinget ber regjeringen i samarbeid med partene vurdere nærmere en avsluttende sertifisering i tilknytning til en obligatorisk mentorordning i form av et introduksjonsår for nyutdannede lærere.

  • 5. Stortinget ber regjeringen om å øke statens andel til videreutdanning av lærere til 60 pst.

  • 6. Stortinget ber regjeringen, i dialog med KS, sikre alle lærere rett og plikt til videreutdanning.

  • 7. Stortinget ber regjeringen i dialog med KS finne nødvendige grep for å heve statusen ved læreryrket.

  • 8. Stortinget ber regjeringen i samarbeid med partene, vurdere innføring av flere karrieresteg i læreryrket.

  • 9. Stortinget ber regjeringen opprette et partssammensatt ‘regelråd’ som skal etterprøve konsekvenser av nye regler og endringer i eksisterende regler i skolesammenheng, med sikte på å redusere byråkratiet og frigjøre mer tid til lærernes kjernefunksjoner i skolen.

  • 10. Stortinget ber regjeringen legge fram forslag med konkrete tiltak for å øke innslaget av andre yrkesgrupper i skolen.»

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Tor Bremer, Svein Gjelseth, Stine Renate Håheim, Lotte Grepp Knutsen, Karin Yrvin og lederen Marianne Aasen, fra Fremskrittspartiet, Mette Hanekamhaug, Tord Lien og Bente Thorsen, fra Høyre, Elisabeth Aspaker, Svein Harberg og Henning Warloe, fra Sosialistisk Venstreparti, Heidi Sørensen, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til representantforslaget.

Komiteen viser til Stortingets forestående behandling i juni 2013 av Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei. Kvalitet og mangfold i fellesskolen, jf. Innst. 432 S (2012–2013), som bl.a. behandler de forhold forslagsstillerne tar opp i representantforslaget.

Komiteen viser til sine merknader og til de respektive partienes merknader og forslag i komitéinnstillingen om Meld. St. 20 (2012–2013), og foreslår på dette grunnlag at representantforslaget blir vedlagt protokollen.

Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Dokument 8:55 S (2012–2013) – representantforslag fra stortingsrepresentantene Dagrun Eriksen, Knut Arild Hareide og Kjell Ingolf Ropstad om å løfte lærerens stilling i grunn- og videregående skole – vedlegges protokollen.

Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 14. mai 2013

Marianne Aasen

Stine Renate Håheim

leder

ordfører