Regjeringen ved Fornyings-, administrasjons- og
kirkedepartementet foreslår i proposisjonen endringer i lov 7. juni
1996 nr. 31 om Den norske kirke (kirkeloven). Endringsforslagene
er ment å ivareta forutsetningene i avtalen 10. april 2008 mellom
de politiske partiene (kirkeforliket) om at det skal etableres «reelle
valgmuligheter, økt bruk av direkte valg og kirkevalg samtidig med
offentlige valg», omtalt som demokratireformen. Proposisjonen er
en oppfølging av vedtak i Stortinget 21. mai 2012, jf. Innst. 292
L (2011–2012).
Etter gjeldende bestemmelser tilligger det Kirkemøtet
å fastsette nærmere regler om valg til bispedømmeråd. Kirkeloven
har i dag ikke bestemmelser om at dette valget skal skje ved forholdstallsvalg
eller flertallsvalg. Tid og sted for å gjennomføre kirkevalgene
er heller ikke lovregulert. De leke medlemmene i bispedømmerådet
skal etter dagens bestemmelser velges av menighetsrådsmedlemmene
i bispedømmet (indirekte valg).
Hovedinnholdet i regjeringens forslag er at Kirkemøtets
myndighet til å fastsette valgordning reguleres ved bestemmelser
om at kirkevalg skal avholdes samtidig med valg til Stortinget eller
til fylkesting og kommunestyrer, og i lokaler i umiddelbar nærhet
til disse valglokalene, om enn ikke i samme rom. Ordninger for å
avgi forhåndsstemme kan etableres.
Etter forslaget skal det videre ikke lenger
velges fire, men sju leke medlemmer av bispedømmerådene. Valget
kan skje ved flertalls- eller forholdstallsvalg. Minimum fire av
disse leke medlemmene skal velges ved direkte valg. Som følge av
denne utvidelsen velges bare ett medlem utenom bispedømmerådene
til Kirkemøtet.
Regjeringens forslag til endringer i kirkeloven §§ 4,
23 og 24 innebærer at hovedelementene i demokratireformen blir lovfestet.
Regjeringen viser til at forslagene til endringer representerer
en videreføring av det valgopplegget og de valgordningene som ble
gjennomført under kirkevalgene i 2009 og 2011, med noen justeringer.
De økonomiske og administrative konsekvensene av lovendringene vil
i hovedsak være de samme ved framtidige kirkevalg som ved de nevnte
valgene, jf. St.prp. nr. 39 (2008–2009) for 2009-valget og Prop.
1 S (2010–2011) for 2011-valget. Regjeringen legger til grunn at utgiftene
ved å gjennomføre kirkevalg vil kunne dekkes innenfor tilsvarende
økonomiske rammer som for disse to valgene.