Stortingsrepresentantene Hans Frode Kielland Asmyhr,
Åse Michaelsen, Ulf Leirstein og Per Sandberg fremmet 11. april
2013 følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
umiddelbart fremme lovforslag til endring av voldsoffererstatningsloven.
Endringen bør gi alle voldsofre krav på inntil 60 G i erstatning,
uavhengig av når forbrytelsen fant sted. De materielle lovkrav for
erstatning, inkludert kravet om anmeldelse uten unødig opphold,
tilpasses dagens regler.
2. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om at staten forskutterer erstatningen for alle voldsofre, også
dem som ikke tilkjennes erstatning av kontoret for voldsoffererstatning.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Tore Hagebakken, Sigvald Oppebøen Hansen, Anna Ljunggren
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr,
Ulf Leirstein, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg, fra Høyre, André
Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar Chaudhry,
og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til representantforslag
i Dokument 8:99 S (2012–2013) fra stortingsrepresentantene Hans
Frode Kielland Asmyhr, Åse Michaelsen, Ulf Leirstein og Per Sandberg
om en verdig voldsoffererstatning.
Komiteen er opptatt av å styrke
ofrenes rettigheter og viser til at dette ble gjort senest i forbindelse med
behandling av Prop. 65 L (2011–2012), (jf. Innst. 219 L )2011–2012).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det var bred enighet om å følge det generelle utgangspunktet
om at lover ikke gis tilbakevirkende kraft og at det er skadetidspunktet
som er avgjørende for hvilken øvre grense som skal benyttes i forbindelse
med voldsoffererstatningen.
Komiteen viser videre
til at Statens innkrevingssentral (SI) kan bistå voldsoffer og etterlatte med
å inndrive erstatningskrav som er tilkjent i straffesaker fra gjerningspersonen. Komiteen vil
påpeke at krav tilkjent i sivil sak kan begjæres tvangsfullbyrdet
gjennom de alminnelige namsmyndigheter. Lov 11. januar 2013 nr. 3
om Statens innkrevingssentral (SI-loven) gir Finansdepartementet
hjemmel til å gi forskrift om hvilke krav SI kan kreve inn.
Komiteen registrerer at loven
ennå ikke er trådt i kraft, men at det legges opp til at SI kan
drive inn alle erstatningskrav som faller inn under voldsoffererstatningsloven
§ 1, også om krav som er tilkjent i sivile saker før ikrafttiltredelsestidspunktet
for SI-loven.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
fornøyde med vedtak i lov 11. januar 2013 nr. 3 om Statens innkrevingssentral
(SI-loven), men mener staten skal forskuttere hele beløpet offeret
er tilkjent som en engangssum. Dette vil gi offeret en bedre mulighet
for å legge saken bak seg og gå videre i livet. Videre vil disse
medlemmer påpeke at dette betyr en forenkling av prosessen
knyttet til regresskravet og dermed en besparelse for det offentlige. Disse
medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere å utbetale
tilkjent erstatning som en engangssum for å lette rehabilitering
av voldsofre.»
Disse medlemmer ønsker å henvise
til argumentasjonen i forslaget, og slutter seg til begrunnelsen
her.
På denne bakgrunn ønsker disse medlemmer å
fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen umiddelbart fremme lovforslag
til endring av voldsoffererstatningsloven. Endringen bør gi alle
voldsofre krav på inntil 60 G i erstatning, uavhengig av når forbrytelsen
fant sted. De materielle lovkrav for erstatning, inkludert kravet om
anmeldelse uten unødig opphold, tilpasses dagens regler.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
at staten forskutterer erstatningen for alle voldsofre, også dem
som ikke tilkjennes erstatning av kontoret for voldsoffererstatning.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre peker på at det er voldsutøveren som er ansvarlig
for erstatningskrav. Problemet i praksis er allikevel at den typiske
voldsutøver ofte har en uryddig økonomi og lav betalingsevne. Disse
medlemmer viser til at voldsofferet i mange tilfeller blir
tvunget til selv å måtte forholde seg til inndrivelsen av egen erstatning,
og dermed indirekte sin tidligere overgriper. Dette vil kunne medføre
en betydelig og unødig tilleggsbelastning for et tidligere voldsoffer.
Disse medlemmer viser til at
ordningen med voldsoffererstatning trådte i kraft 1. april 1975, og
var i perioden 1975–2001 hjemlet i forskrift. Det var først etter
vedtakelsen av voldsoffererstatningsloven i 2001 at voldsofre fikk
et rettskrav på voldsoffererstatning, og erstatningsgrensen ble
hevet vesentlig. I tiden etter 2001 har erstatningsgrensen vært
økt flere ganger. Disse medlemmer viser til de psykiske
og fysiske belastningene et offer kan oppleve etter fysiske og psykiske
overgrep, og at dette kan føre til at offer venter med å melde fra
om dette.
Komiteens medlemmer fra Høyre ønsker
at mulighetene for at dagens ordning hvor voldsofre har krav på
inntil 60 G i erstatning, kan gis tilbakevirkende kraft, utredes. Disse
medlemmer ser det også som ønskelig at det utredes hvorvidt
det skal settes en dato tilbake i tid for når krav på inntil 60
G i erstatning kan rettes. Videre ser disse medlemmer det
som nødvendig at det utredes hvorvidt staten skal forskuttere erstatning
for alle voldsofre, også dem som ikke tilkjennes erstatning av kontoret for
voldsoffererstatning.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede mulighetene for
at dagens ordning hvor voldsofre har krav på inntil 60 G i erstatning,
kan gis tilbakevirkende kraft.»
«Stortinget ber regjeringen utrede hvorvidt
det skal settes en dato tilbake i tid for når krav på inntil 60
G i erstatning kan rettes.»
«Stortinget ber regjeringen utrede hvorvidt
staten skal forskuttere erstatning for alle voldsofre, også dem
som ikke tilkjennes erstatning av kontoret for voldsoffererstatning.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ønsker også at det opprettes en egen nasjonal offeromsorg
og viser til forslag fremmet om dette i tilknytning til Meld. St. 15
(2012–2013).
Disse medlemmer viser til at
det var bred enighet om å følge det generelle utgangspunktet om at
lover ikke gis tilbakevirkende kraft og at det i utgangspunktet
er skadetidspunktet som er avgjørende for hvilken øvre grense som
skal benyttes i forbindelse med voldsoffererstatninger. Disse
medlemmer viser allikevel til at det er gjort unntak tidligere fra
beløpsgrensen og prinsippet om det generelle utgangspunktet om at
lover ikke gis tilbakevirkende kraft.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen vurdere å utbetale
tilkjent erstatning som en engangssum for å lette rehabilitering
av voldsofre.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen umiddelbart fremme lovforslag
til endring av voldsoffererstatningsloven. Endringen bør gi alle
voldsofre krav på inntil 60 G i erstatning, uavhengig av når forbrytelsen
fant sted. De materielle lovkrav for erstatning, inkludert kravet om
anmeldelse uten unødig opphold, tilpasses dagens regler.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
at staten forskutterer erstatningen for alle voldsofre, også dem
som ikke tilkjennes erstatning av kontoret for voldsoffererstatning.
Forslag fra Høyre:
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen utrede mulighetene
for at dagens ordning hvor voldsofre har krav på inntil 60 G i erstatning
kan gis tilbakevirkende kraft.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen utrede hvorvidt det skal
settes en dato tilbake i tid for når krav på inntil 60 G i erstatning,
kan rettes.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen utrede hvorvidt staten skal
forskuttere erstatning for alle voldsofre, også dem som ikke tilkjennes
erstatning av kontoret for voldsoffererstatning.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:99 S (2012–2013) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Hans Frode Kielland Asmyhr, Åse Michaelsen,
Ulf Leirstein og Per Sandberg om en verdig voldsoffererstatning
– bifalles ikke.
Oslo, i justiskomiteen, den 4. juni 2013
Per Sandberg |
Sigvald Oppebøen Hansen |
leder |
ordfører |