Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen gjennomgå eksisterende
likestillings- og diskrimineringslovgivning med tanke på å fremme
forslag om en generell og overordnet lov for universell likestilling
og mot diskriminering uavhengig av grunnlag, og komme tilbake til
Stortinget med sak om dette.
Forslag 2
I lov om forbud mot diskriminering på grunn
av seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk (diskrimineringsloven
om seksuell orientering) gjøres følgende endringer:
§ 5 første ledd skal lyde:
Diskriminering på grunn av seksuell orientering, kjønnsidentitet
eller kjønnsuttrykk er forbudt. Det samme gjelder
diskriminering på grunn av andre liknende vesentlige forhold ved
en person. Forbudet gjelder diskriminering på grunn av faktisk,
antatt, tidligere eller fremtidig seksuell orientering, kjønnsidentitet
eller kjønnsuttrykk. Forbudet gjelder også diskriminering på grunn av
seksuell orientering, kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk til en
person som den som diskrimineres har tilknytning til.
Forslag 3
I lov om likestilling mellom kjønnene (likestillingsloven)
gjøres følgende endringer:
§ 5 første ledd skal lyde:
Diskriminering på grunn av kjønn er forbudt. Det samme gjelder diskriminering på grunn av andre
liknende vesentlige forhold ved en person. Diskriminering
på grunn av graviditet og permisjon ved fødsel eller adopsjon regnes
som diskriminering på grunn av kjønn. Forbudet gjelder diskriminering
på grunn av en persons faktiske, antatte, tidligere eller fremtidige
graviditet eller permisjon. Forbudet gjelder også diskriminering på
grunn av kjønn til en person som den som diskrimineres har tilknytning
til.
Forslag 4
I lov om forbud mot diskriminering på grunn
av etnisitet, religion og livssyn (diskrimineringsloven om etnisitet)
gjøres følgende endringer:
§ 6 første ledd skal lyde:
Diskriminering på grunn av etnisitet, religion eller
livssyn er forbudt. Det samme gjelder diskriminering
på grunn av andre liknende vesentlige forhold ved en person. Diskriminering
på grunn av nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge og språk
regnes også som diskriminering på grunn av etnisitet. Forbudet gjelder
diskriminering på grunn av faktisk, antatt, tidligere eller fremtidig
etnisitet, religion eller livssyn. Forbudet gjelder også diskriminering
på grunn av etnisitet, religion eller livssyn til en person som den
som diskrimineres har tilknytning til.
Forslag 5
I lov om forbud mot diskriminering på grunn
av nedsatt funksjonsevne (diskriminerings- og tilgjengelighetsloven)
gjøres følgende endringer:
§ 5 første ledd skal lyde:
Diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne
er forbudt. Det samme gjelder diskriminering
på grunn av andre liknende vesentlige forhold ved en person. Forbudet
gjelder diskriminering på grunn av faktisk, antatt, tidligere eller fremtidig
nedsatt funksjonsevne. Forbudet gjelder også diskriminering på grunn
av nedsatt funksjonsevne hos en person som den som diskrimineres
har tilknytning til.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
med en evaluering av lovendringens virkninger og konsekvenser for
diskrimineringsvernet for gravide og foreldre som tar ut foreldrepermisjon,
innen to år etter lovens ikrafttredelse.
Forslag 7
I lov om likestilling mellom kjønnene (likestillingsloven)
gjøres følgende endringer:
§ 6 andre ledd skal lyde:
Forskjellsbehandling i
trossamfunn på grunn av kjønn som er nødvendig for å oppnå et saklig formål,
og som ikke er uforholdsmessig inngripende overfor den eller dem
som forskjellsbehandles, er tillatt. Ved ansettelser i trossamfunn
må kravet til et bestemt kjønn i tillegg ha avgjørende betydning
for utøvelsen av arbeid eller yrke.
Forslag 8
I lov om forbud mot diskriminering på grunn
av seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk (diskrimineringsloven
om seksuell orientering) gjøres følgende endringer:
§ 6 andre ledd skal lyde:
Forskjellsbehandling i
trossamfunn på grunn av samlivsform som er nødvendig for å oppnå
et saklig formål, og som ikke er uforholdsmessig inngripende overfor
den eller dem som forskjellsbehandles, er tillatt. Ved ansettelser
i trossamfunn må kravet til samlivsform i tillegg ha avgjørende
betydning for utøvelsen av arbeid eller yrke.