Regjeringen vil:
sikre en fortsatt
god ledelsesforankring av beredskapssaker, og videreutvikle god
sikkerhetskultur i departementene og underlagte etater og tilknyttede
virksomheter
videreføre og styrke arbeidet med risiko-
og sårbarhetsanalyser og kriseplaner for å opprettholde et transportsystem
med høy grad av pålitelighet og framkommelighet
ha høy oppmerksomhet på gjennomføring og
læring av krisehåndteringsøvelser
sikre samvirke med relevante myndigheter
og aktører for bedre å kunne håndtere større hendelser innenfor
transportsektoren
styrke drift, vedlikehold og fornying av
transportinfrastrukturen for å gjøre den mer robust mot ekstremvær
og klimatiske påkjenninger
prioritere sikringstiltak mot skred, stormflo
og flom, samt økt beredskap for håndtering av krisehendelser
styrke sikkerheten og beredskapen ved viktige kontroll-
og trafikkstyringssystemer og gods- og passasjerterminaler
opprettholde og styrke sikkerhetsnivået
innen jernbane, sjøtransport og luftfart
sørge for at Norge har en god beredskap
mot akutt forurensning tilpasset risikoen for utslipp og som bidrar
til målet om et rent, rikt og produktivt hav
Regjeringen har som overordnet mål for arbeidet med
samfunnssikkerhet og beredskap innen transportsektoren å forebygge
uønskede hendelser og minske følgene dersom slike hendelser oppstår.
Regjeringen vil i planperioden:
Departementet vil i planperioden arbeide med system
for oppfølging og kontroll av etatenes og virksomhetenes arbeid
med samfunnssikkerhet og beredskap.
Samferdselsdepartementet og Fiskeri- og kystdepartementet
vil i planperioden intensivere og styrke oppfølgingen av arbeidet
med å opprettholde et sikkert transportsystem med høy grad av pålitelighet
og framkommelighet ved å:
sikre en god ledelsesforankring
av beredskapssaker og utvikle gode sikkerhetskulturer i underlagte
etater og tilknyttede virksomheter
intensivere arbeidet med risiko- og sårbarhetsanalyser
og kriseplaner for å opprettholde et transportsystem med høy grad
av pålitelighet og framkommelighet
ha høy oppmerksomhet på gjennomføring og
læring av krisehåndteringsøvelser i departementet, underlagte etater
og tilknyttede virksomheter
sikre samvirke med relevante myndigheter
og aktører for bedre å kunne håndtere større hendelser innenfor
transportsektoren
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti,understreker
viktigheten av at regjeringen i planperioden prioriterer samfunnssikkerhetstiltak
som bidrar til å sikre høy grad av framkommelighet og pålitelighet
i transportsystemet.
Flertalletvil
påpeke behovet for en helhetlig og samordnet planlegging av krisehåndtering
på og mellom alle forvaltningsnivåer, der gode arenaer for samarbeid
og erfaringsutveksling i og mellom transportsektoren og andre myndighetsområder
kan videreutvikles. Flertalletslutter
seg til det arbeidet som regjeringen legger opp til innen dette
området i planperioden.
Terrorhendelsen 22. juli 2011 tydeliggjorde
hvor sårbart samfunnet er ved et terroranslag, og flertalletunderstreker behovet for å styrke beredskapen
og sikkerheten ved viktige kontroll- og trafikksystemer og gods-
og passasjerterminaler.
Flertallet mener at publikumsvarling
i veitunneler er viktig del av arbeidet med samfunnssikkerhet og
beredskap.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartieter
fornøyd med at regjeringen i planperioden vil opprettholde og styrke
sikkerhetsnivået innen vei, jernbane, sjøtransport og luftfart.
Disse medlemmer er enig i at
det å fortsette regjeringens satsing på sikkerhet innen vegtransport, jernbanetransport,
sjøtransport og luftfart vil opprettholde og styrke sikkerhetsnivået
innen disse transportformene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at Norge trenger en infrastruktur som takler
de fleste tenkelige og utenkelig naturkatastrofer. Disse
medlemmer påpeker at et godt utbygd veinett er mer robust
og fleksibelt i krisesituasjoner enn nesten all annen infrastruktur.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at jernbanenettet dessverre er et dårlig alternativ når Norge
rammes, siden det på jernbanen ikke finnes omkjøringsmuligheter
ved blant annet skred, oversvømmelser og avsporinger. Disse
medlemmer viser til at Norge grunnet et dårlig veinett rammes
hardt av naturkatastrofer, og at et godt utbygd veinett ville kunne
ha erstattet en del innenriksruter med fly. Disse medlemmer ønsker
å bygge et motorveinett mellom de største byene i Norge som reduserer
sårbarheten overfor sterke naturkrefter, blant annet ved å bygge
flerfeltsvei på E18 Ørje–Oslo-Kristiansand–Stavanger og E6 Svinesund–Oslo–Trondheim–Steinkjer.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil understreke betydningen av en
sikker infrastruktur. Det bør klart defineres hva som er kritisk
infrastruktur, i ulike kategorier, hvor også den digitale infrastrukturen
inkluderes. Det bør vurderes å likestille militære og sivile krav og
kriterier til komponenter som brukes i den mest kritiske infrastrukturen.
Myndighetenes ansvar opp mot tjenesteleverandørenes må også klart
defineres. Det må sikres at de underliggende etater på området har
gode nok beredskapsplaner, back-up systemer, nødvendig trening,
samordning og koordinering med andre instanser til å stå best mulig
rustet overfor potensielle katastrofer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, vil peke på at klimautfordringene skaper
store utfordringer for samferdselssektoren, og sektoren har blitt
rammet av en rekke alvorlige hendelser de siste årene. Hyppigere
og mer ekstremvær med kraftig vind, stormflo, store nedbørsmengder
og temperaturskifter stiller økt krav til infrastrukturen.Flertalletpåpeker
at store deler av dagens transportinfrastruktur i dag ikke er god
nok for å møte disse utfordringene. Flertalletunderstreker at infrastrukturen må bli
mer robust og beredskapen må styrkes. Flertalletstøtter arbeidet med løpende oppdatering
av parametere som brukes til å dimensjonere infrastrukturen, slik
at de bygger på både historiske data og prognoser for klimautvikling.
Spesielt viktig er dette arbeidet i forhold til skred og flomsikring, men
i en styrket beredskapsplan er også forskningsprosjekter viktig.
Et eksempel på det er måling av vulkansk aske i norsk luftrom.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiethar
merket seg at regjeringen vil øke omfanget av vedlikehold og fornyelsesprosjekter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, mener
beredskapens langs kysten må styrkes. Oljevernberedskapen bør forbedres.
Redningsselskapet (NSSR) må også sikres stabile rammevilkår og tilstrekkelig
finansiering. Det er et behov for en rask respons mot akutt forurensning,
og effektiv koordinering ved større hendelser. Forlisene «Full City»
og «Godafoss» har vist viktigheten av å oppnå dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartietpeker
på at økt skipstrafikk i norske farvann innebærer økt risiko for
ulykker og forurensning.
Disse medlemmer støtter regjeringens
arbeid for å vedlikeholde og forberede oljevernberedskapen. Disse
medlemmer vil understreke behovet for en god beredskap mot
akutt forurensning og som sikrer et effektivt statlig aksjonsapparat
ved ulykker.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets Dokument 8:166 S (2010–2011), samt forslag
i Dokument 8:13 S (2009–2010) om handlingsplan for forsterket oljevernberedskap.
Stor aktivitet i norske farvann som krever god sjøsikkerhet og oljevernberedskap.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet påpeker at Nødnett
ikke er en del av Nasjonal transportplan, men vil likevel understreke
at anbudsrunden av Nødnett var teknologinøytral. Disse medlemmer viser
for øvrig til komiteens tidligere behandling av Nødnett-prosjektet,
seinest i Innst. 254 S (2012–2013).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger
til grunn at kostnadene for å gjøre Nødnett tilgjengelig i alle
landets vegtunneler må dekkes over budsjettet til Nødnettprosjektet
– ikke over vegbudsjettene til hhv. riks- og fylkesveier. Disse
medlemmer mener at publikumsvarsling i veitunneler er en
viktig del av arbeidet med samfunnssikkerhet og beredskap innenfor
denne sektoren. Arbeidet med å digitalisere kringkastingsanleggene
hvor vegvesenet skal kunne bryte inn med meldinger uansett hvilken
kanal bilistene lytter til, såkalt «innsnakk», i alle tunneler over
500 m må derfor prioriteres.
Disse medlemmer viser til at
Stortinget i 2004 behandlet spørsmålet om Nødnett i Budsjett-innst.
S. nr. 4 (2004–2005), der Fremskrittspartiet gikk inn for en teknologinøytral
anbudsrunde med vekt på dataoverføringskapasitet som åpner for direktesendte
bilder, medisinsk data og posisjoneringsinformasjon for alle enheter
på et ulykkessted. Begrunnelsen for dette var at det hadde vært
for mye fokus på én teknologi (TETRA) til fortrengsel for de behov
etatene har, og muligheter som ligger i stadig nye teknologiske
vinninger. Det er i den forbindelse verdt å minne om Fremskrittspartiets
merknader til Budsjett-innst. S. nr. 4 (2004–2005):
«Disse medlemmer mener det er viktig å balansere
dagens behov for å få på plass et tidsriktig nødnett, med de muligheter
som finnes ved å velge et nett som er "fremtidssikkert". Disse medlemmer
mener at fokus må være på både de behov etatene har i dag og de behov
som kan dekkes ved en videreutvikling av det system man velger.
Det har tidligere vært for mye fokus på en teknologi (TETRA) til
fortrengsel for de behov etatene har, og muligheter som ligger i
stadig nye teknologiske vinninger. Man kan bare forestille seg verdien
av for eksempel direktesendte bilder, medisinsk data og posisjoneringsinformasjon
for alle enheter på et ulykkessted, eller i andre sammenhenger som
identifikasjon med mer. Det bør etterspørres et digitalt nett som
har en dataoverføringskapasitet som mestrer de systemer nødetatene
har, eller i nær fremtid vil kunne ha nytte av å ha i de operative
enheter. Fremskrittspartiet ønsker en åpen anbudsrunde som er teknologinøytral.
Slik vil det være nødetatenes behov og muligheter som kommer i fokus,
i stedet for å begrense nødetatenes utviklingspotensial til de muligheter
som ligger i én teknologi. Ved et totalt teknologinøytralt anbud
vil man kunne få flere tilbydere og det vil påhvile tilbydere å
vise at deres system og teknologi tilfredsstiller krav og behov,
samt hvilke muligheter som videre ligger i å benytte deres tilbud.»
Disse medlemmer vil peke på at
mange av Fremskrittspartiets innvendinger mot den valgte løsningen
dessverre har slått til. Resultatet har vært forsinkelser, problemer
med implementeringen av de tekniske løsninger og store kostnadsøkninger.
Fokuset fremover bør først og fremst bør være på hvordan Nødnettet
kan integreres med datatjenester fra private leverandører.
Disse medlemmer viser til sitt
representantforslag Dokument 8:19 S (2012–2013) om å få fremlagt
en melding om status og fremdriften av utbyggingen av Nødnett når
det gjelder fremdriftsplan, budsjett og måloppnåelse, sett ut ifra
de kriterier som opprinnelig lå til grunn for vedtaket om utbygging.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at Nødnett ikke er en
del av Nasjonal transportplan, og viser til behandling i Innst.
254 S (2012–2013).