Under er en oversikt over feil i meldingen som Samferdselsdepartementet
er kjent med. Fiskeri- og kystdepartementet har ikke funnet noen
feil på sitt område.
”I tillegg er det lagt til grunn om lag 98 mrd.
kr i bompenger. Samlet sett utgjør dette 606 mrd. kr i tiårsperioden.
”.
Skal være:
”I tillegg er det lagt til grunn 98,6 mrd. kr
i bompenger. Samlet sett utgjør dette 606,6 mrd. kr i tiårsperioden.”
”9 800”
Skal være:
”9860”
”I tillegg er det lagt til grunn om lag 98 mrd.
kr i bompenger i planperioden.”
Skal være:
”I tillegg er det lagt til grunn om 98,6 mrd.
kr i bompenger i planperioden.”
Her står det at regjeringens prioriteringer
innebærer at rv 23 vil ha firefelts veg på hele strekningen fra
kryss med E6 i Akershus til kryss med E18 i Buskerud. Det er imidlertid
kun strekningen Dagslett – Linnes – kryss E18 og selve kryssingen
av Oslofjorden som vil få fire felt.
Ved en feil har parentesen ”(se vedlegg om planprosessen)”
kommet med i teksten. Denne kan det ses bort i fra.
”Anslaget for annen finansiering (…) er om lag 98
mrd. kr i hele planperioden.”
Skal være:
”Anslaget for annen finansiering (…) er 98,6 mrd.
kr i hele planperioden.”
”9 800”
Skal være:
”9 860”
”9 800”
Skal være:
”9 860”
”9 550 10 000 9 800”
Skal være:
”9 630 10 000 9 860”
”9 300 10 000 9 700”
Skal være:
”9 400 10 000 9 750”
”I tillegg er det lagt til grunn om lag 97 mrd.
kr i annen finansiering”
Skal være:
”I tillegg er det lagt til grunn 97,5 mrd. kr
i annen finansiering”
Her står det at i siste seksårsperiode prioriteres om
lag 3,5 mrd. kr i statlige midler til riksveger i Oslopakke 3. Riktig
tall skal være 2,8 mrd. kr. Endringen skyldes at to prosjekter i
Akershus (Hagantunnelen og Gardermoenkryss) som ikke inngår i Oslopakke
3, var tatt med.
“Elektrifisering av Meråkerbanen og Trønderbanen
vil gi 12 300 tonn CO2-ekvivalenter per
år reduserte utslipp fra jernbanen.”
Skal være:
“Elektrifisering av Meråkerbanen og Trønderbanen
vil gi 14 500 tonn CO2-ekvivalenter per
år reduserte utslipp fra jernbanen.”
Her står det oppført 6-årsrammen og ikke 10-årsrammen
(statlige midler). I prosjektomtalen s. 274 er det riktig.
Skal være:
1 310 mill. kr
Kostnadsanslaget er feil. I tabell 15.2, s 246
er kostnadsanslaget riktig.
Skal være:
10 100 mill. kr
Samfunnsøkonomisk nettonytte har feil fortegn, det
står -1 380 mill. kr.
Skal være:
1 380 mill. kr
Utvidelse av utenlandsterminalen er forventet ferdigstilt
i 2015, ikke 2016.
Vegdirektoratet har opplyst at siste virkningsbergninger
for E39 Rogfast ikke kom med i St. meld. 26. Under vises endringer
i virkningsbergninger
Samfunnsøkonomisk
netto nytte: 18 390 mill. kr
Endring i samfunnets transportkostnader: -
32 090 mill. kr
Endring i bedriftsøkonomiske transportkostnader for
næringslivet: - 12 370 mill. kr
Endring i samfunnets transportkostnader
for distriktene: - 16 050 mill. kr
Endring i antall drepte og hardt skadde
pr år: + 0,9 personer
Endring i CO2- utslipp fra trafikken per
år: + 15 900 tonn
Totale CO2-utslipp i byggefasen inkludert
utslipp i utlandet: 26 900 tonn
Skal være:
Samfunnsøkonomisk
netto nytte: 7 750 mill. kr
Endring i samfunnets transportkostnader: -
25 013 mill. kr
Endring i bedriftsøkonomiske transportkostnader for
næringslivet: - 8 248 mill. kr
Endring i samfunnets transportkostnader
for distriktene: - 12 507 mill. kr
Endring i antall drepte og hardt skadde
pr år: + 1,1 personer
Endring i CO2- utslipp fra trafikken per
år: + 16 945 tonn
Totale CO2-utslipp i byggefasen inkludert
utslipp i utlandet: 40 924 tonn
Tall for endring CO2-utslipp fra trafikken er
angitt for 1. år.
Her står det ”fv 64”
Skal være:
”fv 65”
”I tillegg prioriteres til sammen 500 mill.
kr i statlige midler i tiårsperioden til arbeid med utbedring av
flere delstrekninger på rv 9 i Setesdal.”
Skal være:
”I tillegg prioriteres til sammen 600 mill.
kr i statlige midler i tiårsperioden til arbeid med utbedring av
flere delstrekninger på rv 9 i Setesdal.”
Ny terminal 3 skal etter planen stå ferdig 2017.
”E6 mellom Oppheim og Voss (…).”
Skal være:
”E16 mellom Oppheim og Voss (…).”
Endring i samfunnets transportkostnader og Endring
i bedriftsøkonomiske transportkostnader for næringslivet mangler
”-” tegn.
Skal være:
hhv. -1 200 mill. kr og -800 mill. kr.
Endring i samfunnets transportkostnader og Endring
i bedriftsøkonomiske transportkostnader for næringslivet mangler
”-” tegn.
Skal være:
hhv. -670 mill. kr og -130 mill. kr.