I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ overfor
de skandinaviske, eller nordiske, landene om opprettelse av en felles
landinfo i utlendingsforvaltningen.»
Forslagsstillerne viser i dokumentet til at
Land-info er en faglig uavhengig enhet i utlendingsforvaltningen,
administrativt underlagt Utlendingsdirektoratet (UDI).
Det vises i dokumentet til at Landinfo som faglig,
uavhengig enhet skal innhente og analysere informasjon om samfunnsforhold
og menneskerettigheter i land som Norge mottar flyktninger, asylsøkere
og migranter fra. Forslagsstillerne peker på at Landinfo formelt
sett ikke har innflytelse over hvordan informasjonen blir brukt,
men at Landinfo er en sentral premissleverandør og derigjennom en
svært innflytelsesrik instans i utlendingsforvaltningen. Forslagsstillerne
er kjent med at både UDI og UNE i praksis lener seg på Landinfos
vurderinger og i liten grad overprøver disse. Landinfos ansatte
møter også som sakkyndige vitner i retten.
Forslagsstillerne viser til at Landinfo gjør
et svært viktig arbeid og at oppgavene er store og mange. Ifølge
egen hjemmeside er det 32 ansatte i Landinfo. Forslagsstillerne
kjenner til at landinformasjonen fra Landinfo i enkelte tilfelle
har vært omstridt.
Forslagsstillerne mener det er viktig å vurdere om
rutinene for innhenting, bruk og kontroll av Land-info er gode nok.
God kvalitet på landinformasjon er av avgjørende betydning for at
en avgjørelse som bygger på slik informasjon blir korrekt.
Forslagsstillerne peker på at nordisk samarbeid ikke
er et nytt tema i innvandringsdebatten. Forslagsstillerne kjenner
til at det i dag skjer en utveksling av informasjon om blant annet
praktiske erfaringer. Forslagsstillerne mener det ville vært fornuftig
med et noe tettere samarbeid på enkelte områder, for eksempel om
landinformasjon. Sverige og Danmark mottar i stor grad asylsøkere
fra de samme landene som Norge.
For øvrig vises det til dokumentet for en nærmere
beskrivelse av forslaget.
Komiteen sendte 16. april 2013 brev til Justis- og
beredskapsdepartementet ved statsråd Grete Faremo og ba om departementets
vurdering av forslaget. Brev fra statsråden av 30. april følger vedlagt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Lise Christoffersen, Hilde Magnusson, Ingalill Olsen
og Eirik Sivertsen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Morten
Ørsal Johansen og Åge Starheim, fra Høyre, Øyvind Halleraker og Michael
Tetzschner, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Aksel Hagen,
fra Senterpartiet, Heidi Greni, og fra Kristelig Folkeparti, Geir
Jørgen Bekkevold, viser til Dokument 8:67 S (2012–2013) fra
Venstre om opprettelse av en felles nordisk landinformasjonsenhet
på asylfeltet. Komiteen er enig med forslagsstillerne
i at Landinfo, utlendingsforvaltningens fagenhet for landinformasjon,
i praksis er en viktig premissleverandør for utlendingsforvaltningens
vurderinger av enkeltsaker som gjelder asylsøkere, flyktninger og immigranter,
at det derfor er viktig at slik informasjon er så oppdatert som
mulig og at samarbeid med andre nordiske land kan bidra til å kvalitetssikre
informasjonen.
Komiteen viser imidlertid til
vedlagte brev fra statsråden til Stortinget, datert 30. april 2013, der
det framgår at et nordisk samarbeid allerede er godt etab-lert,
i form av felles informasjonsinnhentingsreiser, fagmøter mv. I brevet
viser statsråden også til det samarbeidet som allerede foregår mellom
Landinfo og EUs samarbeidsbyrå, European Asylum Support Office (EASO).
Komiteen viser videre til Prop.
140 S (2012–2013) om samtykke til inngåelse av avtale mellom Norge
og EU om vilkårene for Norges deltakelse i Det europeiske støttekontoret
på asylfeltet (EASO), som Stortinget nå har til behandling. Artikkel
4 i forordningen som ligger til grunn for avtaleforslaget, gjelder
EASOs ansvar for innhenting av informasjon om opprinnelsesland til
personer som søker internasjonal beskyttelse. Det legges særlig
vekt på at den informasjonen som innhentes, skal være pålitelig. Det
skal utarbeides rapporter og en felles, åpen portal for slik informasjon,
samt utvikles metoder for etterprøving og bruk av landinformasjonen.
I tillegg skal støttekontoret presentere analyser som kan bidra
til en tilnærming i vurderingskriterier landene imellom, men uten
at dette skal oppfattes som instrukser til medlemslandene.
På denne bakgrunn mener komiteen at forslagsstillernes
intensjon allerede er godt ivaretatt og deler statsrådens syn på
at det å opprette enda en formell struktur, ikke vil gi ytterligere gevinster.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:67 S (2012–2013) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden
om fellesnordisk landinfo – bifalles ikke.
Jeg viser til Kommunal- og forvaltningskomiteens
brev av 16. april, der det bes om min uttalelse til representantforslag
8:67 S (2012-2013) om opprettelse av en felles skandinavisk/nordisk
landinfo i utlendingsforvaltningen.
Forslaget som fremmes lyder:
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ overfor
de skandinaviske, eller nordiske, landene om opprettelse av en felles
landinfo i utlendingsforvaltningen».
Landinfo har allerede etablert et godt og tett
samarbeid med sine nordiske søsterorganisasjoner, særlig de i Sverige
og Danmark. Landinfo inviterer sine nordiske kollegaer jevnlig til
fagmøter om aktuelle forhold og land – og Landinfos landrådgivere
blir invitert til tilsvarende møter i de andre nordiske landene.
Landinfos årlige planer for informasjonsinnhentingsreiser har vært
utvekslet med svenske og danske søsterenheter siden 2010. I noen
tilfeller har Landinfo også samordnet sine oversikter med tema for
disse reisene med sine nordiske kollegaer. I den senere tid har
Landinfo gjennomført flere felles informasjonsinnhentingsreiser
med danske og svens-ke kollegaer – for eksempel til Somalia, Jemen, Tyrkia
og Irak. I mai er det planlagt en ny svensk-norsk delegasjonsreise
til Marokko.
Det er også samarbeid innenfor EU på dette feltet.
Byrået European Asylum Support Office (EASO) ble opprettet 19. juni
2011 og hovedkontoret åpnet på Malta 1. august 2011. Hovedformålet
med EASO er å bidra til videreutviklingen av det felles europeiske
asylsystemet gjennom å styrke det praktiske samarbeidet mellom medlemslandene
på asylområdet, og å gi støtte til medlemsland som er utsatt for særlig
press på sine asylsystemer.
Landinfo har allerede et omfattende samarbeid med
EASO, selv om Norge foreløpig ikke er fullt ut med der. Det er en
målsetting at Norge snarlig skal kunne delta fullt ut i byrået.
Hensikten med EASO er ikke å erstatte de europeiske landkunnskapsenhetene,
men å skape en merverdi ved å styrke samarbeidet mellom de europeiske
enhetene. EASO er nå i ferd med å formalisere det europeiske samarbeidet
på landkunnskapsfeltet. I april er Landinfos leder invitert til
det første møtet i EASOs "COI Strategic Network" (COI: Country of
Origin Information). Her ønsker EASO å diskutere etableringen av
samarbeidsformer mellom landkunnskapsenhetene i EU-medlemslandene
og de assosierte landene (Norge, Island, Sveits og Liechtenstein). Gjennom
sine bidrag til EASOs arbeidsgruppe Knowledge Management har Landinfo
vært en viktig premissleverandør for dette prosjektet.
Landinfo nyter stor respekt og anerkjennelse blant
landkunnskapsenhetene i Europa. Landrådgivere fra Landinfo har blitt
invitert som foredragsholdere i både Norge og utlandet, og Landinfos
rapporter blir i økende grad oversatt til andre europeiske språk.
Jeg kan ikke se at opprettelsen av en mer formalisert
nordisk struktur, i tillegg til EASO, vil kunne gi ytterligere gevinster
for landkunnskapsarbeidet i Norge, og for beslutningsfatterne i UDI,
UNE og domstolene.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 10. juni 2013
Aksel Hagen |
Lise Christoffersen |
leder |
ordfører |