Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Håkon Haugli, Are Helseth, Tove Karoline Knutsen, Thor Lillehovde,
Sonja Mandt og Wenche Olsen, fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger Gåsvatn, Kari
Kjønaas Kjos og Morten Stordalen, fra Høyre, lederen Bent Høie, Sonja
Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun
Lysbakken, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig Folkeparti,
Line Henriette Hjemdal, er enig med forslagsstillerne i
viktigheten av at også psykisk utviklingshemmede får mulighet til
å delta i folkehelsefremmende aktiviteter og idrettsaktiviteter.
Mennesker med utviklingshemming er avhengig av god tilrettelegging
og organisert tilbud i regi av idrettslag, andre frivillige lag
og foreninger – ofte i samarbeid med lokale myndigheter. Komiteen viser
til helse- og omsorgsministerens brev av 16. mai 2013 (vedlagt)
og vil fremheve at regjeringen gjennom spillemiddeltildelingen til
Norges idrettsforbund (NIF) og olympiske og paralympiske komité
legger til rette for bred idrettsdeltagelse i nærmiljøet for personer
med nedsatt funksjonsevne. Komiteen vil også fremheve
norsk idretts arbeid med integrering der de ulike organisasjonsleddene
har ansvar for tilbudene til personer med nedsatt funksjonsevne.
Det fremgår av statsrådens brev at Special Olympics Norge ikke er
medlem av NIF, men organisasjonen hadde i årene 2008–2013 en samarbeidsavtale
med NIF. Avtalen ble sagt opp tidlig i 2013 etter at Special Olympics
Norge hadde inngått samarbeid med Eurolotto.
Komiteen er kjent med at Special
Olympics Norge er etablert som en del av den internasjonale Special
Olympics-bevegelsen for å jobbe med utbredelse av idrett for mennesker
med utviklingshemning, og at en rekke norske idrettsprofiler støtter
organisasjonen med ambassadørarbeid. Komiteen har
merket seg at den norske troppen gjorde en solid innsats da Special
Olympics ble arrangert i PyeongChang i Sør-Korea fra 29. januar
til 5. februar, hvor den norske troppen med 27 deltakere tok med
seg 16 gull, 10 sølv og 20 bronsemedaljer, og dette er dobbelt så
mange medaljer som Norge tok med seg hjem fra mesterskapet for fire
år siden i Idaho, USA.
Representantforslaget ber om at organisasjonen sikres
midler i statsbudsjettet for 2014. Komiteen viser
til at statsbudsjettet fremmes som en helhet til fastsatt tid, og
en nærmere behandling av konkrete bevilgningssaker vil finne sted
her.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, foreslår at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at Special Olympics
Norge er etablert som en del av den internasjonale Special Olympics
bevegelse for å jobbe med utbredelse av idrett og folkehelse for
mennesker med utviklingshemming. Special Olympics Norge er ansvarlig
for å legge til rette for idrett og fysisk aktivitet for mennesker
med utviklingshemming. Deres grunntanke er at alle kan og bør bedrive
fysisk aktivitet regelmessig for å bygge opp kroppen etter hvert
som det går fremover. Det er vitenskapelig bevist at fysisk aktivitet
fører til bedre psykisk, fysisk og sosial helse.
Disse medlemmer støtter Special
Olympics’ uttalelse om at samhold, faste treffpunkter og aktivitet
resulterer i økt livskvalitet samtidig som det i et folkehelseperspektiv
bidrar sterkt til å redusere fedmeproblematikken som igjen reduserer
hjerte- og karsykdommer. Special Olympics ønsker, etter disse
medlemmers syn, å drive oppsøkende virksomhet hvor de i
større grad får involvert de ulike bofellesskapene i en positiv
trend med økt fokus på sunn mat og fysisk aktivitet.
Disse medlemmer ønsker å påpeke
at mennesker med utviklingshemming i dag er integrert i ordinære,
lokale idrettslag, etter nedleggelsen av Norges Funksjonshemmedes
Idrettsforbund. Enkelte er aktive i godt organiserte idrettstilbud.
Likevel er det mange som ikke finner veien til disse tilbudene.
Det kan være på grunn av mangel på motivasjon, interesse for organisert
idrett, problemer knyttet til rutiner i boligene de bor, eller rett
og slett mangel på informasjon om de eksisterende tilbudene. Det
kan være flere grunner til at man ikke finner seg til rette i disse
tilbudene som her er nevnt. Disse medlemmer understreker
at ett av målene i Meld. St. 16 (2010–2011) Nasjonal helse- og omsorgsplan
(2011–2015) er å legge til rette for systematisk og langsiktig folkehelsearbeid,
og det påpekes samtidig at statlige myndigheter skal vurdere helsemessige
konsekvenser. Flere utviklingshemmede er avhengig av ulike hjelpemidler
for å være aktive, for eksempel på grunn av svekket syn eller hørsel.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Dokument 8:129 S (2011–2012) og Innst. 195 S (2012–2013) der
Fremskrittspartiet foreslo en opptrappingsplan for tilpasset utdanning
og arbeid for personer med utviklingshemming. Disse medlemmer viser
videre til Dokument 8:160 S (2009–2010) og Innst. 210 S (2010–2011)
hvor Fremskrittspartiet foreslår å fjerne aldersgrensen på 26 år
for dekning til hjelpemidler til trening og aktivisering for funksjonshemmede.
Disse medlemmer påpeker at det
er nødvendig for videre drift og forutsigbarhet at Special Olympics
Norge har nødvendige midler til sin virksomhet. Derfor tillater disse
medlemmer seg å fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2014 sørge for at Special Olympics Norge får en stabil og forutsigbar
finansiering.»