Oppsamlingssystemet for bilvrak skal sørgje
for at køyretøy blir samla inn og tatt hand om på ein forsvarleg
måte. Ordninga blei innført i 1978 og gjeld i dag mellom anna personbilar,
campingbilar, snøscooterar og minibussar. Ved levering av køyretøy
til godkjente oppsamlingsplassar blir det utbetalt vrakpant. Føremålet
med ordninga er å motivere til at køyretøya blir levert inn til
godkjente oppsamlingsplassar. Vrakpanten er no heva to år på rad.
Vrakpanten blei heva med 500 kroner både frå 1. januar 2012 og frå
1. januar 2013. Vrakpanten er no på 2 500 kroner per køyretøy.
Utbetalt vrakpant blir motsvara av vrakpantavgifta,
som er ein del av eingongsavgifta. Vrakpantavgifta er no på 2 000
kroner per køyretøy. Vrakpantavgifta er lågare enn vrakpanten fordi
talet på nye registreringar er høgare enn talet på køyretøy som
blir vraka.
Regjeringa foreslår å heve vrakpanten med 500 kroner
frå 1. juli 2013. Vrakpanten vil etter dette vere på 3 000 kroner
per køyretøy. Dette vil auke motivasjonen til å levere inn utrangerte
køyretøy til godkjente oppsamlingsplassar. Departementet reknar
med at auken i vrakpanten vil auke utbetalingane av vrakpant med
32,5 mill. kroner i 2013, sjå Prop. 149 S (2012–2013) Tilleggsbevilgninger
og omprioriteringer i statsbudsjettet 2013. Det er ein auke på 65
mill. kroner for eit heilt år. Auken i utbetalingar blir motsvara
av å heve vrakpantavgifta med 400 kroner frå 1. juli 2013, sjå forslag
til avgiftsvedtak om eingongsavgift § 2. Forslaget er dermed provenynøytralt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
regjeringens forslag om å øke utbetalingen av vrakpant med 500 kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre viser til at det står en rekke vrak eller ubrukte
og utdaterte båter, campingvogner og tyngre kjøretøy rund om i landet
som ut fra et miljøsynspunkt absolutt burde vært håndtert på en
tilsvarende måte som vrakpantordningen fungerer for «vanlige» kjøretøy. Disse
medlemmer mener at det å innføre en slik vrakpantordning
også for denne type transportmiddel vil være et viktig og riktig incitament. Disse
medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med framleggingen
av statsbudsjettet for 2014 etablere en vrakpantordning for båter,
campingvogner og tyngre kjøretøy tilsvarende ordningen som gjelder
for 'vanlig' kjøretøy.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker
seg at regjeringen foreslår å heve vrakpanten med 500 kroner fra
1. juli 2013, fra 2 500 kroner til 3 000 kroner.
Disse medlemmer ønsker å øke
vrakpanten med 1 000 kroner fra 1. juli 2013 slik at den blir på
3 500 kroner for deretter å heve den videre hvert år til den når
6 000 kroner som et virkemiddel for å få skiftet ut eldre biler
med nye, tryggere og mer miljøvennlige biler. Disse medlemmer viser
til bevilgningsforslag i Innst. 470 S (2012–2013).
Komiteens medlem fra Venstre støtter regjeringens
forslag om å øke vrakpanten med 500 kroner fra 1. juli 2013. Dette
medlem viser videre til Venstres alternative statsbudsjett
for 2013 hvor det ble foreslått å innføre en tilsvarende vrakpantordning
for båter, campingvogner og tyngre kjøretøy.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag om å øke vrakpantavgiften med 400 kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
ikke forslag om økning i vrakpantavgiften ut over regjeringens økning
på 400 kroner.
Disse medlemmers økning i vrakpant
fremstår således som en avgiftslettelse og et økt insentiv til fornyelse
av bilparken.