Protokoll om endring av WTO-avtalen om offentlige
innkjøp av 15. april 1994 (Government Procurement Agreement – GPA),
ble vedtatt av Norge og 40 andre WTO-medlemmer 30. mars 2012. Den
reviderte GPA bygger videre på bestemmelsene i WTOs avtale om offentlige innkjøp
av 15. april 1994 (GPA94). GPA94 er en av WTOs avtaler som dekker
et mindre antall WTO-medlemmer, men som er åpen for tiltredelse
av alle WTOs medlemmer (en såkalt plurilateral avtale).
Hovedmålsettingen med GPA er å sikre en effektiv
multilateral ramme for offentlige anskaffelser og at lovgivning
og praksis i medlemslandene baseres på prinsippene om nasjonal behandling
og ikke-diskriminering. GPA94 innebærer med andre ord at partene
gir hverandre tilgang til sine offentlige anskaffelser, og setter
opp detaljerte prosedyreregler for gjennomføringen av offentlige
anskaffelser.
Offentlige anskaffelser er allerede en del av EØS-avtalen,
og Norge er dermed underlagt det relativt åpne innkjøpsregimet i
EU/EØS. GPA gir imidlertid norske leverandører økt adgang til å
delta i offentlige anskaffelser i markeder utenfor EØS-området,
og avtalen sikrer disse økt forutsigbarhet og bedre rammebetingelser. Tilsvarende
gis leverandører i GPA-land økt adgang til å delta i konkurranser
om offentlige anskaffelser i Norge. Norge hadde allerede under GPA94
påtatt seg relativt omfattende forpliktelser. Disse forpliktelsene
har under den reviderte avtalen blitt utvidet noe. Først og fremst
har Norge gått fra en positiv liste over omfattede statlige oppdragsgivere
under GPA94 til en mer generell definisjon med en indikativ liste
under den reviderte avtalen. Dette innebærer at statlige oppdragsgivere
som faller inn under definisjonen automatisk omfattes av den reviderte avtalen,
uansett om de er oppført på Norges bindingsliste eller ikke. Videre
har Norge under den reviderte avtalen inkludert samtlige telekommunikasjonstjenester,
og Norge har også unnlatt å videreføre noen unntaksbestemmelser og
en rekke spesifikke unntak rettet mot andre parter, på gjensidig
basis. Norge har videreført de terskelverdiene som gjelder under
GPA94. Disse terskelverdiene svarer til terskelverdiene under EØS-avtalen.
Gjennomføring av protokollen med den reviderte
avtalen i norsk rett vil ikke nødvendiggjøre lovendring.
Det er imidlertid behov for enkelte mindre og tekniske
endringer i forskrift om offentlige anskaffelser og forskrift om
innkjøpsregler i forsyningssektorene (vann- og energiforsyning, transport
og posttjenester). Den reviderte GPA medfører ikke nevneverdige
budsjettmessige konsekvenser for Norge.
Regjeringen antar at protokollen om endring
av GPA-avtalen er av særlig viktighet, og Stortingets samtykke til
godkjennelse er derfor nødvendig i medhold av Grunnloven § 26 annet ledd.
Protokollen om endring av GPAs hovedtekst, samt
vedlegg inklusive de norske bindingslister i engelsk originalversjon
med oversettelse til norsk følger som vedlegg til proposisjonen.
For nærmere beskrivelse av avtalens 22 artikler og
fire tillegg (tillegg I–IV) som er en integrert del av avtalen,
henvises det til Prop. 157 S (2012–2013).
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Laila Gustavsen, Eva Kristin Hansen, Svein Roald Hansen, Sverre Myrli,
Tore Nordtun og Helga Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen,
Siv Jensen, Sylvi Listhaug, Helge André Njåstad og Tom Staahle, fra
Høyre, Peter Skovholt Gitmark, Ivar Kristiansen og lederen Ine M. Eriksen
Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen,
fra Senterpartiet, Lars Peder Brekk, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Arvid Svendsen, har merket seg at et viktig mål for revisjonen
av WTO-avtalen om offentlige innkjøp, Government Procurement Agreement (GPA),
har vært å forbedre og forenkle selve avtaleteksten og gjøre den
mer brukervennlig og fleksibel. Det er ønskelig å sikre større åpenhet og
at prosedyrereglene er forutsigbare.
Komiteen viser til at avtalens
dekningsområde utvides. Flere offentlige oppdragsgivere på alle nivåer,
flere varer og tjenester, samt bygge- og anleggsarbeider vil bli
omfattet av den reviderte avtalen. I tillegg inkluderes samtlige
telekommunikasjonstjenester.
Komiteen er tilfreds med at de
reviderte prosedyrereglene tilpasses dagens virkelighet ved at det
tas hensyn til mulighetene for elektroniske anskaffelser. Videre
er det positivt at det er utarbeidet bestemmelser for å forebygge
korrupsjon og unngå interessekonflikter ved tildeling av kontrakter.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i godkjennelse av
protokoll av 30. mars 2012 om endring av WTO-avtalen om offentlige
innkjøp av 15. april 1994.
Oslo, i utenriks- og forsvarskomiteen, den 12. juni 2013
Ine M. Eriksen Søreide |
Tore Nordtun |
leder |
ordfører |