Anslag på regnskap for utgiftsbevilgningene
i statsbudsjettet utgjør nå 1 627,4 mrd. kroner for 2013. Da er
lånetransaksjoner og overføringen til Statens pensjonsfond utland
inkludert. Anslaget er 20,8 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett
2013. Den viktigste grunnen til reduksjonen er at overføringen til
Statens pensjonsfond utland nå anslås å bli 29,3 mrd. kroner lavere
enn lagt til grunn i saldert budsjett for 2013, jf. nærmere omtale
i avsnitt 7.1.4 i proposisjonen.
Utenom petroleumsvirksomheten, lånetransaksjoner
og overføringen til Statens pensjonsfond utland, anslås utgiftene
å gå ned 8,8 mrd. kroner sammenlignet med saldert budsjett for 2013.
Utgiftene utenom lånetransaksjoner ble satt
opp med knapt 0,2 mrd. kroner ved behandlingen av proposisjoner
fremmet før revidert nasjonalbudsjett for 2013. Dette gjaldt tiltak
for å styrke samfunnssikkerheten og politiberedskapen (113 mill.
kroner), rehabilitering av Slottsplassen (40 mill. kroner) og norsk deltakelse
i petroleumsvirksomhet på islandsk sokkel (3 mill. kroner).
I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
for 2013 ble utgiftene til dagpenger satt ned med 1,3 mrd. kroner,
mens renteutgiftene ble anslått 1,1 mrd. kroner lavere enn i saldert
budsjett for 2013. Videre ble bl.a. anslagene for utgiftene i folketrygden
ekskl. dagpenger mv. satt ned med 4,5 mrd. kroner. På enkelte områder
ble utgiftene økt. Dette gjaldt bl.a. økte utgifter på 0,4 mrd.
kroner under Statsbygg, herunder til sikringstiltak i regjeringskvartalet
og byggeprosjekter i høgskole- og universitetssektoren. Utgiftene ble
også økt under Jernbaneverket (0,3 mrd. kroner) og Utlendingsdirektoratet
(0,3 mrd. kroner).
I anslag på regnskap for 2013 anslås renteutgiftene
å gå ned med ytterligere 0,1 mrd. kroner sammenlignet med revidert
nasjonalbudsjett for 2013, eller med 1,2 mrd. kroner i forhold til
saldert budsjett for 2013. Anslaget for utgiftene til dagpenger
holdes uendret. Videre er det i anslag på regnskap for 2013 tatt
høyde for proposisjoner med forslag om tilleggsbevilgninger som
er fremmet etter revidert nasjonalbudsjett for 2013, samt innarbeidet
oppdaterte anslag for folketrygdens utgifter ekskl. dagpenger mv.
Utover dette er det i anslag på regnskap 2013 lagt til grunn at
tilleggsbevilgninger som fremmes i andre halvår, og som isolert
sett bidrar til å svekke budsjettbalansen, dekkes ved tilsvarende
nedsettelse av avsetningen til tilfeldige utgifter.
I saldert budsjett for 2013 ble det bevilget 14,8 mrd.
kroner under kap. 2309 Tilfeldige utgifter. I anslag på regnskap
er det lagt til grunn at bevilgningene til lønnsoppgjøret i staten
og trygdeoppgjøret mv. dekkes ved reduksjon av bevilgningen under
dette kapitlet. Trygdeoppgjøret mv. er nå gjennomført. De bevilgningsmessige
konsekvensene av dette er i anslag på regnskap fordelt på en rekke
kapitler og poster. Dette bidrar til å forklare at nivået på driftsutgiftene
er redusert i forhold til saldert budsjett 2013. Kap. 2309 er bevilget
som driftsutgifter, mens merutgiftene knyttet til trygdeoppgjøret
isolert sett øker overføringene på statsbudsjettet.
I nysalderingsproposisjonen som fremmes senere
i høst, vil det bli gjort rede for fordelingen av lønnsoppgjøret
på kapittel og post, og fremmet forslag om nedsettelse av bevilgningen
under kap. 2309.
De samlede inntektene på statsbudsjettet for 2013
anslås nå til 1 486,8 mrd. kroner medregnet lånetransaksjoner og
overføringen fra Statens pensjonsfond utland. Dette er en reduksjon
på 36,6 mrd. kroner fra saldert budsjett for 2013. Reduksjonen skyldes
i stor grad at anslagene for petroleumsinntektene er satt ned med
27,3 mrd. kroner. Videre er anslaget for overføringen fra Statens
pensjonsfond utland til statsbudsjettet satt ned med 7,2 mrd. kroner som
følge av at det oljekorrigerte budsjettunderskuddet nå anslås å
bli lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett for 2013.
Inntekter utenom petroleumsinntekter, lånetransaksjoner
og overføring fra Statens pensjonsfond utland anslås nå å bli 1,6 mrd.
kroner lavere enn i saldert budsjett for 2013. Av dette utgjør reduserte
skatter og avgifter fra Fastlands-Norge 0,7 mrd. kroner. De reviderte
tallene for 2013 er basert på en gjennomgang av statistikken for
innbetalte skatter og avgifter hittil i år, samt nye anslag for
bl.a. sysselsetting, etterspørsel og lønns- og prisvekst. Anslaget
for direkte skatter og folketrygdavgifter er redusert med til sammen
0,7 mrd. kroner. Inntektene fra merverdiavgiften er økt med 2 mrd.
kroner, mens øvrige særavgifter og tollinntekter samlet sett er
satt ned med 2 mrd. kroner. Videre anslås renteinntektene nå 1,3 mrd.
kroner lavere enn i saldert budsjett 2013. Inntekter utenom skatter,
avgifter og renter anslås nå 0,4 mrd. kroner høyere enn anslaget
fra i fjor.
Tilbakebetalinger på lån mv. forventes nå å
bli 84,4 mrd. kroner. Reduksjonen fra saldert budsjett 2013 skyldes
bl.a. at anslaget for tilbakebetaling av lån innenfor boliglånsordningen
i Statens pensjonskasse er satt ned med 0,5 mrd. kroner.
Folketrygdens inntekter og utgifter medregnes
i statsbudsjettet. Folketrygdens finansieringsbehov, som framkommer
ved at folketrygdens inntekter bare delvis finansierer folketrygdens
utgifter, dekkes ved et statstilskudd fastsatt gjennom et eget vedtak.
Ved salderingen av statsbudsjettet for 2013 samtykket Stortinget
i at finansieringsbehovet ble dekket.
Utenom effekten av trygde- og takstoppgjøret
i 2013, anslås folketrygdens utgifter nå å bli 6,9 mrd. kroner lavere
enn i saldert budsjett for 2013. Medregnet trygde- og takstoppgjøret
anslås utgiftene 0,9 mrd. kroner lavere enn i saldert budsjett for
2013. I saldert budsjett budsjetteres bevilgningene til trygde-
og takstoppgjøret på kap. 2309 Tilfeldige utgifter. Folketrygdens
inntekter bl.a. fra trygdeavgiften og arbeidsgiveravgiften anslås
å bli 4,7 mrd. kroner høyere enn lagt til grunn i saldert budsjett
for 2013. Folketrygdens finansieringsbehov anslås dermed nå til
96,4 mrd. kroner i 2013, mot 102 mrd. kroner i saldert budsjett
for 2013.
I nysalderingsproposisjonen som legges fram
senere i høst vil det bli fremmet forslag til vedtak om folketrygdens
finansieringsbehov i 2013 basert på anslagsendringer mv. gjennom
året.
Petroleumsvirksomhetens inntekter fratrukket utgifter
gir netto kontantstrøm fra virksomheten. Hva som inngår i petroleumsvirksomhetens
inntekter og utgifter er fastsatt i § 3 i lov om Statens pensjonsfond.
Utgiftene til petroleumsvirksomhet består av
andelen av investeringer på sokkelen som dekkes av Statens direkte
økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten (SDØE) og utgifter
knyttet til disponering av innretninger på sokkelen.
Utgiftene til petroleumsvirksomheten anslås
nå til 30 mrd. kroner i 2013. Dette er 2 mrd. kroner høyere enn
i saldert budsjett for 2013, og gjelder økte investeringsutgifter
under SDØE.
Inntektene fra SDØE omfatter i hovedsak driftsresultat,
kalkulatoriske avskrivninger og renter. Inntektene anslås til 153 mrd.
kroner i 2013. I saldert budsjett for 2013 var inntektene fra SDØE
anslått til 157,4 mrd. kroner, noe som innebærer at anslaget er redusert
med 4,4 mrd. kroner. Videre omfatter inntektene fra petroleumsvirksomheten
skatt og avgift på utvinning, samt aksjeutbytte fra Statoil ASA.
Staten har i 2013 mottatt utbytte på 14,4 mrd. kroner fra Statoil
ASA. Dette er 0,5 mrd. kroner høyere enn anslått i saldert budsjett
for 2013. Betalte skatter og avgifter fra petroleumsvirksomheten
anslås nå til 206,5 mrd. kroner, som er 23,4 mrd. kroner lavere enn
anslaget i saldert budsjett 2013. Anslaget er basert på informasjon
om innbetalte skatter og avgifter hittil i år og anslag fra Oljeskattekontoret.
Statens pensjonsfond består av Statens pensjonsfond
utland og Statens pensjonsfond Norge. Statsbudsjettets netto kontantstrøm
fra petroleumsvirksomheten overføres i sin helhet til Statens pensjonsfond
utland. Nettoinntektene fra petroleumsvirksomheten i 2013 anslås
å bli 343,9 mrd. kroner. Det er 29,3 mrd. kroner lavere enn lagt
til grunn i saldert budsjett for 2013.
Samlet overføring fra Statens pensjonsfond utland
til statsbudsjettet er i saldert budsjett for 2013 satt til 123,7 mrd.
kroner. Det oljekorrigerte underskuddet for 2013 anslås nå til 116,5 mrd.
kroner, som er en reduksjon på 7,2 mrd. kroner.
Anslaget for det oljekorrigerte underskuddet
i 2013 er fortsatt usikkert. I nysalderingsproposisjonen vil det
bli fremmet oppdaterte anslag for det oljekorrigerte budsjettunderskuddet
i 2013 og eventuelt forslag om endret overføring fra Statens pensjonsfond
utland til statskassen i 2013.
Kapitalen i Statens pensjonsfond utland anslås
nå til 4 729 mrd. kroner ved utløpet av 2013, mens kapitalen i Statens
pensjonsfond Norge anslås til 153 mrd. kroner. Samlet anslås dermed
kapitalen i Statens pensjonsfond til 4 882 mrd. kroner ved utløpet
av 2013.
Statsbudsjettet gjøres opp i balanse etter tilbakeføring
fra Statens pensjonsfond utland. Statsbudsjettets finansieringsbehov
vil derfor være knyttet til netto utlån og gjeldsavdrag på tidligere
opptatte lån utenom overføringer til Statens pensjonsfond utland. I
saldert budsjett 2013 ble brutto finansieringsbehov anslått til
124,7 mrd. kroner. Brutto finansieringsbehov anslås nå til 140,6 mrd.
kroner. Endringen fra saldert budsjett 2013 skyldes i hovedsak økte
utlån på 12,5 mrd. kroner under boliglånsordningen i Statens pensjonskasse.
Videre er bl.a. utlånene under Husbanken økt med 1,1 mrd. kroner
fra saldert budsjett 2013.
I proposisjonen er det videre redegjort for
statsregnskapet 1. halvår 2013. I proposisjonens kapittel 8 er det
redegjort for utviklingstrekk på statsbudsjettets utgiftsside 2005–2013.
Komiteen tar omtalen
til orientering.