For deltakerlignede selskap legges det opp til
en tilsvarende skattereduksjon som for aksjeselskap. Deltakerlignede
selskap er i hovedsak ansvarlige selskap (ANS), ansvarlige selskap
med delt ansvar (DA), kommandittselskap (KS) og indre selskap (IS).
Deltakerlignede selskap er ikke egne skattesubjekter.
Deltakerne lignes hver for seg for sin andel av selskapets formue
og inntekt. Både selskap og personer kan være deltakere i deltakerlignet
selskap.
For deltakere i deltakerlignet selskap som er
aksjeselskap eller annet selskap som er selvstendig skattesubjekt,
vil den foreslåtte satsreduksjonen til 27 prosent også omfatte andel
av inntekt fra deltakerlignet selskap. For slike deltakere vil det derfor
ikke være nødvendig med særregler for å oppnå skattereduksjon for
inntekt fra deltakerlignet selskap.
Nøytralitetshensyn tilsier at personlige deltakere i
deltakerlignet selskap får en tilsvarende skattereduksjon når de
skattlegges for selskapets resultat. For personer vil skattesatsen
fortsatt være 28 prosent (24,5 prosent i Nord-Troms og Finnmark).
For å oppnå en tilsvarende skattereduksjon for personlige deltakere
foreslås at inntekt fra deltakerlignet selskap nedjusteres med faktoren
27/28 for slike deltakere. Både andel av overskudd og underskudd
nedjusteres. Nedjusteringen vil gi samme effekt som en satsreduksjon,
uten at det blir nødvendig å fastsette en egen skattesats. Løsningen
vil være enkel å forholde seg til for både skattyterne og skatteetaten.
For personlige deltakere gjelder også regler
om beregning av tillegg i alminnelig inntekt ved utdeling fra deltakerlignet
selskap, jf. skatteloven § 10-42. For slikt tillegg i inntekten
skal skatten fastsettes på uendret måte. Heller ikke ved salg av
selskapsandel skal skatten endres. Dette kan sees som en parallell
til at personlige aksjonærer i aksjeselskap ikke skal ha lavere
nominell skattesats på utbytte som utdeles fra et aksjeselskap eller
gevinst ved realisasjon av aksje.
De foreslåtte endringene vil ha små administrative
konsekvenser. Forslaget anslås å redusere provenyet med om lag 120
mill. kroner påløpt og bokført i 2014.
Det foreslås endringer i skatteloven §§ 10-41 første
ledd annet punktum, 10-42 tredje ledd bokstav a, 10-42 syvende ledd
annet punktum, 10-43 første ledd og 10-43 fjerde ledd. Det foreslås
også en endring i svalbardskatteloven § 3-1 annet ledd for å klargjøre
at tilsvarende endringer ikke skal gjennomføres for Svalbard.
Endringene skal tre i kraft straks med virkning fra
og med inntektsåret 2014.
Regjeringen trekker tilbake forslaget om skattlegging
av deltakere i deltakerlignede selskapet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag i Prop. 1 LS Tillegg 1 (2013–2014).
Flertallet mener det er et fornuftig
grep at skattesatsen for personer og deltakere i deltakerlignede
selskap settes lik skattesatsen for selskaper og at denne settes
ned fra 28 til 27 prosent. Dette vil styrke konkurranseevnen, gi incentiver
til investering, trygge arbeidsplasser og øke aktiviteten i økonomien. Flertallet viser
til at reduksjonen i formuesskattesatsen også vil virke positivt
i denne retningen. Flertallet slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til Prop.
1 LS (2013–2014) og opprettholder forslaget fra regjeringen Stoltenberg
II om skattlegging av deltakere i deltakerlignende selskap.