Departementet har etter en samlet vurdering kommet
til at det må legges mest vekt på at næringslivet opplever kravet
om 10 års oppbevaringstid for primærdokumentasjon som en betydelig
administrativ byrde. Departementet foreslår derfor at det generelle
minstekravet til oppbevaringstid for primærdokumentasjon i bokføringsloven
reduseres fra 10 år til 5 år. Departementet mener det vil kunne
være behov for krav til lengre oppbevaringstid enn 5 år for enkelte
særlige typer primærdokumentasjon for skatte og avgiftskontrollformål,
samt i forbindelse med bekjempelse av økonomisk kriminalitet og
annen tilsynsvirksomhet. Det foreslås derfor at departementet gis
hjemmel til å fastsette lengre oppbevaringstid for bestemte typer
dokumentasjon dersom dette finnes nødvendig av hensyn til pliktig
regnskapsrapportering eller skatte- og avgiftskontroll.
Departementet vil vurdere om skatteetaten og politiet
har tilstrekkelige hjemler til å pålegge lengre oppbevaring enn
5 år i forbindelse med påbegynt bokettersyn eller etterforskning
i straffesak. Departementet vil også vurdere behovet for tilpasninger
i tilstøtende regelverk som bygger på at oppbevaringstiden for primærdokumentasjon
er lengre enn 5 år, samt behovet for overgangsregler.
Det vises til forslag til endringer i bokføringsloven
§ 13 annet og femte ledd.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteen viser til representantforslag
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre i
Dokument 8:97 S (2011–2012) om å redusere oppbevaringsplikten fra
10 til 5 år. Komiteen er tilfreds med at regjeringens forslag
til regelendringer er i tråd med dette forslaget.