Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Svein Roald Hansen, lederen Anniken Huitfeldt, Marit Nybakk, Kåre Simensen
og Jens Stoltenberg, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, Regina Alexandrova,
Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Fremskrittspartiet, Kristian
Norheim, Per Sandberg og Christian Tybring-Gjedde, fra Kristelig
Folkeparti, Astrid Aarhus Byrknes, fra Senterpartiet, Jenny Følling,
fra Venstre, Trine Skei Grande, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Bård Vegar Solhjell, noterer at den samlede verdien av eksporten
av forsvarsmateriell i 2012 var i underkant av 4,6 mrd. kroner,
hvorav nær 3,9 mrd. kroner utgjorde salg av militære varer. Komiteen merker
seg at av dette utgjorde eksporten av A-materiell (våpen og ammunisjon)
3,3 mrd. kroner og B-materiell (annet militært materiell) 574 mill.
kroner. Komiteen viser videre til at eksporten av
flerbruksvarer (sivile varer beskrevet på UDs liste II) til militær
mottaker, i 2012 beløp seg til 404 mill. kroner, en økning i forhold til
2011 på 366 mill. kroner. Komiteen noterer at NATOs
medlemsland samt Sverige og Finland er de største mottakerne av
forsvarsmateriell fra Norge.
Komiteen merker seg at samarbeidet
innenfor de multilaterale eksportkontrollregimene i stor grad setter
rammene for den nasjonale gjennomføringen av eksportkontroll. Komiteentar til etterretning at det i 2013 ble
besluttet å gå over fra den tidligere nasjonale varelisten over
forsvarsmateriell til EUs felles militære liste. Komiteenmerker seg videre at departementet i tillegg
har tatt i bruk EUs liste over flerbruksvarer, og at denne listen
er en sammenstilling av listene over flerbruksvarer som er vedtatt
i de multilaterale eksportkontrollregimene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, støtter regjeringens ambisjon om at norsk
næringsliv skal ha mest mulig like rammebetingelser som sine konkurrenter
i landene som er medlem i regimene.
Komiteen vil samtidig
understreke at produksjon og eksport av forsvarsmateriell utgjør
en betydelig verdiskaping i Norge og bidrar til utvikling av teknologi
som også kan brukes sivilt. Komiteen vil i denne
sammenheng vise til at veksten i eksporten av flerbruksvarer til
militær mottaker har sammenheng med at sivil sektor i økende grad
er teknologidrivende, noe som medfører at flerbruksvarer stadig
oftere benyttes i militære systemer.
Komiteen viser til at en betydelig
del av de mindre bedriftene er lokalisert i de samme områdene, men
det finnes underleverandører i nesten alle fylker. For disse bedriftene
har produksjon av forsvarsmateriell avgjørende betydning for næringsutvikling
og arbeidsplasser lokalt. Slik produksjon bidrar til å opprettholde verdifulle
kompetansearbeidsplasser i distriktene. Komiteen merker
seg at norsk forsvarsindustri sier seg tilfreds med dagens strenge regelverk.
Komiteens medlemmer fra Venstre
og Sosialistisk Venstreparti mener at forutsigbarhet ikke
må veie tyngre enn hensynet til menneskerettigheter og demokrati.
Komiteen ser positivt
på det arbeidet som er gjort de senere år for å sikre størst mulig
innsyn i eksport av forsvarsmateriell fra Norge. Komiteenmener at økt innsyn og informasjon har bidratt
til større åpenhet og en bredere samfunnsdebatt om forsvarsmaterielleksporten. Komiteen vil
påpeke at et strengt regelverk, åpenhet om eksporten og bred debatt
gjennom stortingsmeldingen, bidrar til transparens og sikrer legitimiteten
til norsk eksport av forsvarsmateriell.
Komiteenvil
vise til Innst. 204 S (2012–2013), jf. Meld. St. 8 (2012–2013). Komiteenvil videre vise til at retningslinjene
ble oppdatert gjennom ny forskrift som trådte i kraft 19. juni 2013. Komiteenhar merket seg at hovedmålsettingen med
den nye forskriften har vært å sikre gjennomføring av det såkalte
ICT-direktivet i norsk rett. I tillegg innebærer forskriften to
substansielle endringer om lisensplikt.
Komiteenvil
særlig peke på endringer om FN-vedtatt våpenembargo, som nå utvides
til å gjelde andre tiltaksregimer Norge har sluttet seg til, f.eks.
fra EU og OSSE. I tillegg skal det nå kreves lisens for eksport
av enhver vare som kan tjene til å utvikle en stats militære evne
som ikke er forenlig med vesentlige norske sikkerhets- og forsvarsinteresser. Komiteenser de nevnte endringene som viktige
skritt i en stadig forbedring av våpeneksportregimet og ber om å
bli holdt orientert om de innstrammingene retningslinjene betyr
for eksport av B-materiell. Komiteenvil også
gi sin støtte til oppdateringene og presiseringene i Vedlegg A-kriteriene.
Komiteenviser
også til Innst. 104 S (2012–2013), jf. Prop. 186 S (2012–2013) om
samtykke til ratifikasjon av avtale om våpenhandel av 2. april 2013. Komiteenhar merket seg at avtalens bestemmelser
knyttet til eksportkontroll kan gjennomføres med hjemmel i lov 18.
desember 1987, nr. 93, om kontroll med eksport av strategiske varer,
tjenester og teknologi, mv. Komiteener
fornøyd med at Utenriksdepartementet vil gjennomgå det samlede regelverket
på området for å se på en mulig harmonisering av våpenavtalen og
ulike deler av regelverket. Komiteenvil
be regjeringen følge opp Norges aktive arbeid for at også andre
land skal vise åpenhet om sin forsvarsmaterielleksport.
Komiteenmener
det er svært positivt at FNs generalforsamling i april 2013 vedtok
den første juridisk bindende avtalen om kontroll med internasjonal
våpenhandel (Arms Trade Treaty/ATT). Vedtaket er et viktig gjennombrudd
for å oppnå større ansvarlighet i den internasjonale handelen med
våpen og andre forsvarsrelaterte varer. Komiteenmener det er positivt at Norge har arbeidet
for en sterk avtale med humanitær innretning.
Komiteenser
positivt på at Utenriksdepartementet i samarbeid med Stockholm Peace
Research Institute har utarbeidet en sjekkliste i den hensikt å
sikre mer systematiske vurderinger når det gjelder forholdene knyttet
til respekten for menneskerettigheter, internasjonal humanitærrett
og den innenrikspolitiske situasjonen som følge av eksisterende
motsetninger eller væpnede konflikter i den endelige bestemmelsesstaten. Komiteenmerker seg at både industrien og organisasjonene
i høringen uttrykte tilfredshet med innføring av en slik sjekkliste.
Komiteen understreker at det
er viktig at sjekklisten blir konsekvent og systematisk anvendt, og
at regjeringens risikovurdering fører til at Norge ikke vil tillate
salg av forsvarsrelaterte varer til land i områder med internasjonal
væpnet konflikt eller hvor slik væpnet konflikt truer, eller til
land hvor det aktuelle forsvarsrelaterte utstyret kan benyttes i
forbindelse med intern væpnet konflikt og det anses å foreligge
en uakseptabel fare for at utstyret kan bli brukt til intern undertrykking,
eller til å angripe en annen stat eller tvinge gjennom territorialkrav
med makt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, understreker at det er viktig
at sjekklisten blir konsekvent og systematisk anvendt, og at regjeringens
risikovurdering fører til at det ikke eksporteres våpen til land
hvor myndighetene begår alvorlige brudd på menneskerettighetene.
Komiteenmener det er viktig at Norge praktiserer
et strengt eksportkontrollregelverk.
Komiteenmener
det er viktig å ha felles internasjonale regler vedrørende salg
av våpen og teknologi. Komiteenstøtter
regjeringens arbeid i relevante fora for å fremme høye internasjonale
kontrollstandarder når det gjelder eksport av forsvarsmateriell.
Komiteenstøtter
at regjeringen fra norsk side vil arbeide videre i relevante internasjonale
fora for å oppnå en felles norm for sluttbrukerdokumentasjon, og
arbeide for at dette blir norm i NATO.
Komiteenvil
også støtte at Norge har tatt en ledende rolle i internasjonale
fora i arbeidet med å få til bedre kontroll med konvensjonelle våpen, særlig
håndvåpen og lette våpen, med tilhørende ammunisjon. Komiteenvil anmode regjeringen om å videreføre
dette arbeidet, blant annet med sikte på å styrke internasjonale
avtaler om merking og sporing.
Komiteen støtter regelendringen
om at lisens for B-materiell kan avslås med begrunnelse i Vedlegg
A-kriteriene. Nevnte endringer er en viktig anerkjennelse av at
også B-materiell kan spille en viktig rolle i en stats undertrykkelse
av egen befolkning. Komiteen mener det er viktig
at Vedlegg A-kriteriene fremover blir anvendt systematisk ved søknader
om eksport av B-materiell. Komiteen forutsetter at
regjeringen kommer tilbake til Stortinget på egnet måte med opplysninger
og vurderinger av erfaringene med den endrede praksis med hensyn
til kontrollen med eksport av B-materiell som det nå legges opp
til.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, ber regjeringen redegjøre
for hvordan disse retningslinjene vil praktiseres i møte med eksportsøknader
til NATO-land. Flertalletunderstreker
at retningslinjene bør anvendes konsekvent også for slike søknader.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre deler oppfatningen uttrykt av en rekke organisasjoner
på komiteens høring vedrørende eksport av forsvarsmateriell – både
A- og B-materiell – til autoritære regimer, eller til land hvor
det begås alvorlige brudd på menneskerettighetene. Disse
medlemmer legger til grunn at innføringen av sjupunktslisten,
samt en konsekvent og systematisk anvendelse av denne, vil bidra
til at norsk forsvarsmateriell i fremtiden ikke kommer autoritære
regimer, eller stater hvor det begås alvorlige brudd på menneskerettighetene,
i hende.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstrepartiber
regjeringen innføre sluttbrukererklæringer fra alle land, også NATO-land
og andre nære allierte. Det er viktig at tidligere regjeringers
arbeid på dette området videreføres. Disse medlemmer ber
regjeringen utrede hvordan komponenteksport kan underlegges Vedlegg
A-kriteriene på en slik måte at norske komponenter ikke inngår i
produkter som videreselges til sluttbrukere som ville vært uakseptable
som mottakere av militært materiale eksportert fra Norge. Disse
medlemmer er åpne for å vurdere en rapportplikt til norske
myndigheter for vedlikeholdsoppdrag og reservedelsleveranser for
norske våpen og våpensystemer som en kontrollmekanisme for hvor
norske våpen er i bruk. Disse medlemmer ser det videre
som naturlig at norske statseide selskapers eksport fra fabrikker
i andre land følger norsk eksportregelverk.
Disse medlemmervil
i denne sammenheng se det som naturlig å be regjeringen foreta en
undersøkelse blant våre allierte for å finne praksis knyttet til
krav om sluttbrukererklæring.
Komiteens medlemmer fra Venstre
og Sosialistisk Venstrepartiviser
til at det i 2012 ble åpnet for våpeneksport til Indonesia. Disse
medlemmerunderstreker at det
pågår et bekymringsfullt våpenkappløp i Sørøst-Asia og Sør-Asia
og vil presisere at norsk eksport av forsvarsmateriell til land
i området ikke bør bidra til våpenkappløp.