Kommunal- og regionaldepartementet foreslår
i proposisjonen at den samlede skjønnsrammen for 2015 blir satt
til 2 510 mill. kroner. Av denne rammen fordeles 2 022 mill. kroner
til kommunene, mens 488 mill. kroner går til fylkeskommunene.
I 2007 ble ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift
gjeninnført for flertallet av kommunene i Norge, og kompensasjon
gjennom skjønnstilskuddet for disse kommunene falt bort. Kommuner
og fylkeskommuner som fremdeles har hatt høyere sats på arbeidsgiveravgiften
enn de hadde før omleggingen i 2004, har kunnet få kompensasjon
gjennom fylkesmannens skjønnstildeling. Dagens ordning med differensiert
arbeidsgiveravgift vil revideres som følge av nye retningslinjer
for regionalstøtte. De nye retningslinjene vil gjelde fra 1. juli
2014 til 31. desember 2020. 31 kommuner vil nå få avgiftslettelse. Skjønnsrammen
til kommunene i 2015 vil derfor bli justert ned i tråd med størrelsen
på avgiftslettelsen for de kommunene som har fått kompensasjon gjennom
skjønnsmidlene. Endelig skjønnsramme vil imidlertid ikke være fastsatt
før i statsbudsjettet.
Basisrammen utgjør hoveddelen av skjønnstilskuddet.
Departementet foreslår i proposisjonen å sette basisrammen til 1 291
mill. kroner for kommunene og 388 mill. kroner for fylkeskommunene
i 2015. Isolert sett er det en reduksjon på om lag 100 mill. kroner
i basisrammen for kommunene og om lag 24 mill. kroner for fylkeskommunene.
Disse midlene legges over i innbyggertilskuddet. Det har blitt gitt
kompensasjon gjennom skjønnsmidlene for endringer i ordningen med
differensiert arbeidsgiveravgift. Denne kompensasjonen vil fra 2015
bli lagt inn i basisrammen med samme fylkesvise fordeling som tidligere.
Det gjør at basisrammen til sammen blir om lag 295,6 mill. kroner
og 46,8 mill. kroner høyere for hhv. kommunene og fylkeskommunene
sammenliknet med 2014.
Departementet foreslår i proposisjonen å avvikle ordningen
med særskilt skjønnstilskudd til inntektssvake kommuner i Sør-Norge,
og legge midlene over i innbyggertilskuddet.
I forbindelse med endringene i inntektssystemet som
gjelder fra og med 2011, ble det fordelt 400 mill. kroner til kommuner
som taper mer enn 100 kroner per innbygger på summen av endringene.
Fordelingen vil ligge fast med samme kronebeløp inntil neste revisjon
av kostnadsnøkkelen.
Departementet holder hvert år igjen en reservepott
innenfor skjønnsrammen til kommuner og fylkeskommuner som får utforutsette
utgifter i løpet av budsjettåret. Midlene går blant annet til å
gi kompensasjon for skader på kommunal og fylkeskommunal infrastruktur
etter flom, ras og annen naturskade.
Reservepotten for kommunene i 2015 foreslås satt
til 125 mill. kroner og reservepotten for fylkeskommunene foreslås
uendret satt til 100 mill. kroner.
Innenfor skjønnsrammen til kommunene settes det
av tilskudd til utviklings- og fornyingsprosjekter som fordeles
av departementet. Målgruppen er kommunesektoren, men prosjekter
i regi av departementet eller KS finansieres også via prosjektskjønnet.
Prosjektskjønnet foreslås satt til 206 mill.
kroner i 2015. Økningen på 74 mill. kroner fra 2014 skyldes først
og fremst midlertidige behov i forbindelse med kommunereform og
elektronisk valgadministrativt system (EVA).
Via prosjektskjønnet har det blitt gitt tilskudd
til informasjon og folkehøring i forbindelse med endringer i kommune-
og fylkesgrenser. Det settes av 48 mill. kroner til kommunereformen
i 2015, hvorav 8 mill. kroner kan gis til KS etter søknad.
Etter planen er 2015 siste år med bevilgning
til EVA via prosjektskjønnet. Det vil frem mot valget i 2015 bli
utført større utviklingsoppgaver i EVA knyttet til rapportering
og tilrettelegging av resultater til media, bruker/roller, opptelling,
rapporter og tilrettelegging av bydelsvalg for Oslo. Innenfor prosjektskjønnet
er det satt av 85 mill. kroner til EVA i 2015.
Programmet Sammen om en bedre kommune skal avsluttes
i 2015, med sluttkonferanse og evaluering. I 2015 er det satt av
36,5 mill. kroner til programmet.
Videre er det blant annet også satt av midler
i tilskudd til samordning av IKT i kommunesektoren, og til et nytt
forsøk med nedsatt stemmerettsalder til 16 år. Se proposisjonen
for kriterier for prosjektskjønnet for 2015.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå
Høgre, Framstegspartiet, Kristeleg Folkeparti og Venstre,
har ikkje merknader.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti kan ikke støtte
å avvikle ordningen med særskilt skjønnstilskudd for inntektssvake
kommuner i Sør-Norge. Dette vil svekke inntektsutjamningen kommunene
imellom og ikke gi likeverdig mulighet til å drive de kommunale
oppgavene i alle landets kommuner.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at en rekke kommuner
og fylker har opplevd store skader på natur og infrastruktur gjennom
flom, ras og brann. Av skjønnsrammen holdes det igjen en reservepott
for å bistå med skjønnsmidler når det oppstår slike uforutsette
utgifter i løpet av budsjettåret. I regjeringens forslag
er det satt av 125 mill. kroner til kommunene og 100 mill. kroner
til fylkeskommunene i tilbakeholdte skjønnsmidler.
Disse medlemmer ber om at avsetningen
til uforutsette kostnader som følge av naturskade økes utover regjeringens
forslag til bevilgning for 2015.