Stortingets presidentskap legger med dette frem forslag
til lov som opphever EOS-utvalgets taushetsplikt overfor utvalget
som er satt ned for å evaluere EOS-utvalget. Evalueringsutvalgets taushetsplikt
lovfestes også.
Stortingets presidentskap besluttet 27. mars 2014
at det skal foretas en evaluering av EOS-utvalgets virksomhet og
rammebetingelser/regelverk bl.a. på bakgrunn av et initiativ fra EOS-utvalget
selv. Som utvalgets leder ble oppnevnt tidligere førstelagmann Bjørn
Solbakken. Utvalget ble gitt følgende mandat:
«Lov om kontroll med etterretnings-, overvåkings-
og sikkerhetstjenesten (EOS-loven) med tilhørende instruks trådte
i kraft i 1995. I samsvar med lovens § 1 ble det samtidig opprettet
et EOS-utvalg til å kontrollere etterretnings-, overvåkings- og
sikkerhetstjeneste som utføres av den offentlige forvaltning eller
under styring av eller på oppdrag fra denne. I tiden etter 1995
er det foretatt enkelte justeringer i EOS-regelverket, men det er
nå ønskelig med en bredere evaluering og fremtidsrettet vurdering
av EOS-utvalgets arbeid og rammebetingelser.
Formålet
med EOS-utvalgets arbeid er angitt i EOS-loven § 2. Utvalget bes
undersøke om den etablerte kontrollmodellen har fungert på en slik måte
at målene er oppnådd. I den utstrekning målene helt eller delvis
ikke er oppnådd, bes utvalget komme med forslag til hvordan målene
i større grad kan nås. Uavhengig av måloppnåelse, bes det foretatt
en vurdering av behovet for en forbedring av regelverket. Herunder
bes utvalget komme med forslag til endringer som kan øke kvaliteten
og/eller effektiviteten til EOS-utvalgets arbeid og som samtidig
tar høyde for den samfunnsmessige og teknologiske utviklingen.
Stortingets
kontroll- og konstitusjonskomite avga sommeren 2013 innstilling
om EOS-utvalgets årsmelding for 2012, jf. Innst. 376 S (2012–2013).
I innstillingen har komiteens flertall pekt på behovet for å se
nærmere på fem konkrete problemstillinger knyttet til EOS-utvalgets
arbeid:
I hvilke grad har
begrensningen i EOS-utvalgets adgang til å kreve innsyn i dokumenter
og forvaltningens rett til å ta den endelige avgjørelsen om innsyn
representert et hinder for utvalgets arbeid, og eventuelt på hvilken
måte?
Er det etterretningsenheter i Forsvaret
som i større grad bør underlegges en ordinær kontroll av EOS-utvalget?
Hvordan kan dette i så fall skje?
I hvilken utstrekning bør EOS-utvalget
uhindret kunne benytte personer som tidligere har virket i EOS-tjenesten
som kilder?
Er det behov for særlige regler om sivile
informanter, herunder hvordan sivile informanter benyttes og hvordan
EOS-utvalget kan kontrollere denne bruken?
Alle forslag som går ut på endring av EOS-loven eller
EOS-instruksen bes begrunnet med konkrete forslag til regelendringer.
Større
endringsforslag bør også inneholde en drøftelse av de økonomiske
og administrative konsekvenser.
Utvalget skal legge
frem sitt arbeid for Stortingets presidentskap innen 15. desember
2015.»
Mandatet ble ved presidentskapets beslutning 27.
november 2014 gitt følgende tillegg:
«For så vidt gjelder taushetsplikt og tilgang til taushetsbelagt
informasjon fra EOS-tjenestene for evalueringsutvalgets og dets
sekretariat, gjelder de samme rettslige rammer for evalueringsutvalget
og sekretariatet som for EOS-utvalget.
Det legges
herunder til grunn at utvalget i sitt arbeid ikke har behov for
innsyn i særlig sensitiv informasjon mottatt fra samarbeidende tjenester, opplysninger
om norske eller utenlandske kilder, informasjon om sensitiv metodebruk
og sensitiv operasjonsinformasjon. Slik informasjon er derfor unntatt
innsyn for utvalgets medlemmer. Dersom utvalget mener det er behov
for slik informasjon skal en anmodning forelegges Justis- og beredskapsdepartementet
eller Forsvarsdepartementet.
Evalueringsutvalgets
ferdige arbeid skal fremstilles slik at det i sin helhet kan gjøres
offentlig. Før rapporten offentliggjøres, skal utvalget konsultere
tjenestene dersom det er tvil om deler av rapporten inneholder sikkerhetsgradert
informasjon.»
I henhold til lov 3. februar 1995 nr. 7 om kontroll med
etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste § 9 første ledd
har EOS-utvalget og dets sekretariat taushetsplikt hvis ikke annet
blir bestemt. Det har vist seg ønskelig å klargjøre at taushetsplikten
ikke er til hinder for at evalueringsutvalget skal kunne innhente
relevant informasjon fra EOS-utvalget. Presidentskapet foreslår
å oppheve taushetsplikten overfor det oppnevnte evalueringsutvalget
ved egen lov, slik at evalueringsutvalget kan gjennomgå og vurdere
EOS-utvalgets arbeid og rammebetingelser innenfor det mandat som
er fastsatt.
For så vidt gjelder taushetsplikt og tilgang
til taushetsbelagt informasjon fra EOS-tjenestene, gjelder de samme
rettslige rammer for evalueringsutvalget og dets sekretariat som
for EOS-utvalget. Dette fremgår eksplisitt av tillegget til mandatet
som ble fastsatt 27. november 2014. Presidentskapet ser
derfor ikke behov for å regulere dette særskilt i lovforslaget.
Presidentskapet foreslår
at evalueringsutvalget skal kunne innhente opplysninger uten hinder
av taushetsplikten etter lov 3. februar 1995 nr. 7 om kontroll med
etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste § 9 første ledd.
Det forutsettes at evalueringsutvalget kun innhenter opplysninger
som det anser som nødvendig ut fra utvalgets mandat, samt at innhenting
og øvrig håndtering av slike opplysninger skjer i henhold til gjeldende
regler om informasjonssikkerhet, jf. blant annet sikkerhetsloven
§ 12. Evalueringsutvalget vil kunne innhente informasjon direkte
fra EOS-utvalgets medlemmer og ved innsyn i EOS-utvalgets dokumenter.
Presidentskapet foreslår
å lovfeste at utvalgets medlemmer og personer som arbeider eller gjør
tjeneste for evalueringsutvalget skal ha taushetsplikt. En slik
bestemmelse vil gi sikkerhet for at de hensyn som begrunner taushetsplikten
til EOS-utvalget og dets sekretariat, også ivaretas av evalueringsutvalget.
Taushetsplikten vil ikke være til hinder for at evalueringsutvalget avgir
en ugradert sluttrapport til Stortinget som forutsatt i mandatet.
Det vises til forvaltningsloven § 13 b nr. 2 om at taushetsplikt
ikke er til hinder for at opplysninger brukes for det formålet de
er gitt eller innhentet for.
Evalueringsutvalget skal levere sin rapport
innen 15. desember 2015. Presidentskapet foreslårat
loven trer i kraft straks.
Presidentskapet viser
til merknadene ovenfor og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak til lov
om utvalget for evaluering av EOS-utvalget
§ 1.
Utvalget som 27. mars 2014 ble oppnevnt av Stortingets
presidentskap for å evaluere EOS-utvalgets virksomhet og rammebetingelser/regelverk,
har rett til å innhente opplysninger uten hinder av taushetsplikten
i lov 3. februar 1995 nr. 7 om kontroll med etterretnings-, overvåkings-
og sikkerhetstjeneste § 9 første ledd.
§ 2.
Medlemmene av evalueringsutvalget og enhver som utfører
tjeneste eller arbeid for utvalget, har taushetsplikt. Taushetsplikten
er ikke til hinder for at utvalget avgir en ugradert evalueringsrapport
til Stortinget.
§ 3.
Loven trer i kraft straks.
Oslo, i Stortingets presidentskap, den
15. januar 2015
Olemic Thommessen | Marit Nybakk | Kenneth Svendsen |
Svein Roald Hansen | Ingjerd Schou | Line Henriette Hjemdal |