Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tore Hagebakken, Irene Johansen, Tor Arne Bell Ljunggren, Marianne
Marthinsen, Torstein Tvedt Solberg og Truls Wickholm, fra Høyre, Solveig
Sundbø Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby Lunde
og Siri A. Meling, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Tom
E. B. Holthe og Hans Andreas Limi, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans
Olav Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre, Terje
Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen,
viser til Stortingets forretningsorden § 43 syvende ledd, som lyder:
«Eventuell kongelig samleproposisjon om endringer
i statsbudsjettet legges fram senest den 15. mai i budsjettåret,
sammen med stortingsmelding om revidert nasjonalbudsjett. Finanskomiteen
avgir innstilling om disse senest annen fredag i juni.»
Komiteen viser til at avtalen
om revidert nasjonalbudsjett 2015 mellom regjeringspartiene Høyre
og Fremskrittspartiet, og Kristelig Folkeparti og Venstre følger
under pkt. 1.2 nedenfor.
Komiteen viser videre til at
Meld. St. 2 (2014–2015) er behandlet under kapittel 2 og at Prop.
119 S (2014–2015) og plenarvedtaksdelen av Prop. 120 LS (2014–2015)
er behandlet under kapittel 3 i denne innstilling. Kapittel 4 inneholder
forslagene fra komiteens mindretall, og kapittel 5 inneholder komiteens
tilråding.
Komiteen viser videre til at
merknader og forslag som er fremsatt under komiteens behandling
og som gjelder budsjettposter som ikke er omhandlet i Prop. 119
S (2014–2015), er lagt kronologisk etter kapittel- og postnummer
under omtalen av de respektive departementene.
Når det gjelder lovforslag som er omtalt i Meld. St.
2 (2014–2015) og i Prop. 119 S (2013–2014), viser komiteen til
at disse er fremsatt i Prop. 120 LS (2014–2015). Komiteen viser
til Innst. 355 L (2014–2015) når det gjelder behandlingen av disse.
Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre (heretter kalt «avtalepartene») er enige om en helhetlig
avtale om revidert nasjonalbudsjett for 2015.
Regjeringens forslag om å overføre skatteoppkrevingen
fra de kommunale skatteoppkreverne til Skatteetaten er ikke en del
av denne avtalen.
Avtalen innebærer at Kristelig Folkeparti og
Venstre gir tilslutning til regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett
for 2015, med følgende endringer:
Satsinger |
Dep. | Kap. | Post | Beskrivelse | Endringer i kr |
| | | | |
UD | 100 | 71 | Oslo Freedom Forum | 0,50 mill. |
KD | 225 | 74 | First Scandinavia, Bodø | 2,50 mill. |
KD | 228 | 71 | Tilskudd til musikklinje, Oslo Steinerskole | 2,00 mill. |
KD | 253 | 70 | Oppstart SKAP folkehøgskole med vekt
på industridesign,
Mandal | 0,70 mill. |
KD | 257 | 70 | Basiskompetanse i arbeidslivet | 2,00 mill. |
KD | 260 | 50 | Senter for bioøkonomi, Høgskolen i Hedmark:
Midler til kommersialisering av forskning | 2,00 mill. |
KD | 260 | 50 | 470 nye studieplasser | 18,60 mill. |
KD | 260 | 70 | 30 studieplasser til private høyskoler | 1,20 mill. |
KD | 270 | 75 | 200 flere studentboliger | 11,40 mill. |
KD | 285 | 53 | Klimaforskning | 10,00 mill. |
KUD | 320 | 73 | Mela-huset | 5,00 mill. |
KUD | 320 | 79 | Kristiansund kirke, kunst, kulturfestival | 1,50 mill. |
KUD | 326 | 78 | Kristent arbeid blant blinde | 1,00 mill. |
KUD | 328 | 70 | Lysbuen museum, Telemark - fullfinansiering
av
konsolideringsprosess | 1,50 mill. |
KUD | 328 | 70 | Outsider Art, Tromsø | 1,00 mill. |
KUD | 328 | 70 | Måløyraidsenteret. Midlene kanaliseres
gjennom Musea
i Sogn og Fjordane, som også forutsettes å forestå den videre driften
av denne museumsenheten i Måløy. | 2,00 mill. |
KUD | 340 | 71 | Sjømannskirken | 2,50 mill. |
JD | 440 | 1 | Statens barnehus | 5,00 mill. |
FD | 451 | 70 | Rygge beredskapssenter | 2,00 mill. |
JD | 490 | 1 | Driftsmidler, UDI (raskere saksbehandling
familiegjenforening) | 5,00 mill. |
KMD | 571 | 60 | Økte frie midler til kommunene, tilleggsbeløp
per innbygger innenfor innbyggertilskuddet | 100,00 mill. |
KMD | 572 | 60 | Tapskompensasjon fylkeskommuner | 10,00 mill. |
KMD | 572 | 60 | Økt lærlingtilskudd, 2500 kroner per
kontrakt | 24,35 mill. |
ASD | 605 | 1 | Arbeidsmarkedstiltaksplasser: 500 flere
ordinære plasser
i andre halvår (Adm. ressurser) | 3,25 mill. |
ASD | 634 | 76 | Arbeidsmarkedstiltaksplasser: 500 flere
ordinære plasser
i andre halvår | 22,70 mill. |
HOD | 761 | 21 | Eldresentre, frivillige/ideelle | 10,80 mill. |
HOD | 765 | 72 | Psykisk helse og rusarbeid: Frivillig
arbeid mv:
Evangeliesenteret (3 mill. kr), P22, Oslo (1 mill. kr),
No Limitation, Rogaland (1 mill. kr) | 5,00 mill. |
HOD | 765 | 72 | Gatelagssatsing i regi av Norsk Toppfotball | 3,60 mill. |
HOD | 781 | 79 | Stiftelsen organdonasjon | 1,00 mill. |
NFD | 920 | 50 | Næringsrettet forskning Forny 2020 | 25,00 mill. |
LMD | 1139 | 71 | Hestesenter | 1,50 mill. |
SD | 1320 | 63 | Tilskudd til fylkeskommunale gang- og
sykkelveier | 10,00 mill. |
KLD | 1410 | 21 | Miljøovervåking | 10,00 mill. |
KLD | 1420 | 82 | Truede arter/naturtyper | 5,00 mill. |
KD | 2410 | 50 | 500 nye studieplasser | 7,30 mill. |
KD | 2410 | 72 | 500 nye studieplasser | 0,10 mill. |
NFD | 2421 | 76 | Miljøteknologiordningen, Innovasjon
Norge | 20,00 mill. |
NFD | 2421 | 77 | Tilskudd til pre-såkornfond | 40,00 mill. |
FIN | 5538 | 70 | Veibruksavgift på bensin, endret avgift
i henhold
til enighet om biodrivstoff | 8,00 mill. |
FIN | 5543 | 70 | CO2-avgift,
endret avgift i henhold til enighet om biodrivstoff | 12,00 mill. |
| | | SUM | 397,00 mill. |
Lånetransaksjoner |
Dep. | Kap. | Post | Beskrivelse | Endringer i kr |
KD | 2410 | 90 | 500 nye studieplasser, økte utlånsrammer
Statens Lånekasse | 22,00 mill. |
KD | 5310 | 93 | Omgjøring av utdanningslån til stipend | 7,30 mill. |
| | | | 29,40 mill. |
Inndekninger |
Dep | Kap | Post | Beskrivelse | Endringer i kr |
| | | | |
| 41 | 45 | Stortinget, større utstyrsanskaffelser
og vedlikehold | 10,00 mill. |
UD | 100 | 1 | Redusert driftsbudsjett for utenriksforvaltningen | 15,00 mill. |
UD | 118 | 70 | Redusert støtte til prosjektsamarbeid
med Russland | 10,00 mill. |
KD | 226 | 63 | 50 mill. kroner av posten kommer først
til anvendelse
i 2016 | 50,00 mill. |
JD | 440 | 1 | Politiet: Redusert bruk av konsulenttjenester
(4 mill. kroner)
og redusert publisering på papir (1 mill. kroner). | 5,00 mill. |
KMD | 500 | 21 | Kommunal- og moderniseringsdepartementet,
spesielle
driftsutgifter. Klart språk i staten, tidstyvarbeidet, program
for bedre styring og ledelse. | 2,00 mill. |
KMD | 500 | 21 | Kommunal- og moderniseringsdepartementet,
spesielle driftsutgifter. Som følge av forsinkelse digitaliseringsprogrammet. | 2,00 mill. |
KMD | 595 | 21 | Statens kartverk, generell innsparing | 2,00 mill. |
ASD | 604 | 45 | Redusere bevilgningen til IKT-moderniseringen
i Arbeids-
og velferdsetaten. | 20,00 mill. |
ASD | 605 | 70 | Omdisponere deler av bevilgning, "Raskere
tilbake" | 30,00 mill. |
HOD | 725 | 1 | Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten | 1,80 mill. |
SD | 1320 | 30 | Fornying | 20,00 mill. |
SD | 1360 | 30 | Ikke starte opp farledsprosjektet Innseiling
Borg del II.
Eks mva. | 45,50 mill. |
FIN | 1618 | 1 | Skatteetaten, generelle innsparinger | 7,00 mill. |
FIN | 1620 | 1 | SSB, generell innsparing | 1,00 mill. |
FIN | 1633 | 1 | Mva.-post: Ikke starte opp farledsprosjektet
Innseiling Borg
del II. | 9,70 mill. |
FD | 1700 | 1 | Grev Wedels Plass 1 Militærhospitalet | 15,00 mill. |
OED | 1830 | 50 | Redusert støtte til energi- og petroleumsforskning | 10,00 mill. |
FIN | 2309 | 1 | Ymse | 99,90 mill. |
FIN | 5538 | 71 | Veibruksavgift på autodiesel, endret
avgift i henhold
til enighet om biodrivstoff | 41,00 mill. |
KD | 5617 | 80 | 500 nye studieplasser, økte renteinntekter
Statens Lånekasse | 0,10 mill. |
| | | SUM | 397,00 mill. |
Flertallet slutter seg til regjeringens
forslag til endring av avgiftsvedtaket om veibruksavgift, med virkning
fra 1. juli 2015.
Flertallet foreslår imidlertid
følgende endringer:
«I
Fra 1. oktober 2015 gjøres følgende endringer
i Stortingets vedtak 15. desember 2014 om veibruksavgift på drivstoff,
romertall I for budsjettåret 2015:
§ 1 første ledd bokstav b skal lyde:
§ 1 første ledd ny bokstav c og d skal lyde:
c) for bioetanol
som omfattes av omsetningskravet i produktforskriften § 3-3 svares
avgift etter satsene som gjelder for bensin.
d) for biodiesel som omfattes av omsetningskravet
i produktforskriften § 3-3 svares avgift etter satsene som gjelder
for mineralolje til framdrift av motorvogn.
§ 1 andre ledd skal lyde:
Andelen innblandet bioetanol i bensin og andelen
innblandet biodiesel i mineralolje inngår ikke i avgiftsgrunnlaget
ved beregningen av avgiften etter bokstav a og b.
Nåværende andre og tredje ledd blir tredje
og nytt fjerde ledd.
II
Fra 1. juli 2015 oppheves Stortingets vedtak 15. desember
2014 om veibruksavgivft på drivstoff for budsjettåret 2015 romertall
II.»
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2016 legge frem en plan for implementering av skattefradrag
for ENØK i husholdningene.»
«Stortinget ber regjeringen utrede behovet for,
og eventuelt hvordan, det offentlige kan stimulere til etablering
og videreutvikling av næringsnære sentre/anlegg for testing, simulering
og visualisering.»
Flertallet ber regjeringen vurdere
hvordan en særlig avgift på sukker i brus vil virke inn i folkehelseperspektiv.
Flertallet ber regjeringen vurdere
utslagene av uførereformen for dem med de laveste ytelsene og komme
tilbake i statsbudsjettet for 2016.
Flertallet mener at man i forbindelse
med oppfølgingen av skatteutvalgets arbeid bør vurdere endring av
NOKUS-regelverket slik at ikke innsatsen i utviklingsland for utvikling
og private investeringer i fornybar energi hindres.
Flertallet mener regjeringen
bør vurdere rammene for GIEKs u-landsordning med særlig tanke på å
fremme norsk næringslivs virksomhet i fattige land.
Flertallet mener spørsmålet om
eventuell kompensasjon til havbrukskommunene bør avklares i forbindelse
med næringskomiteens behandling av havbruksmeldingen.
Flertallet støtter den foreslåtte
konsentrasjonen av bistand og opprettelsen av fokusland. Flertallet er
enige om at Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre
skal se på en utvidelse av antall fokusland, herunder hvilke land
det er naturlig å utvide med. Tematiske satsinger, som helse og
utdanning, vil gis prioritet også i fokusland.
Flertallet vil vise til de alvorlige
forhold som barn innlagt ved Kysthospitalet i Tromsø på 50-tallet ble
utsatt for. Barn med tuberkulose ble i behandlingen lagt i gips
og i lange perioder tvunget til å ligge fast i sine senger, og flere
har rapportert om svært alvorlig svikt i omsorgen de mottok – ikke
bare i den medisinske behandlingen, men også fysisk og psykisk mishandling. Flertallet viser
til at i 2005 hadde 49 tidligere pasienter søkt om billighetserstatning
for mangelfull eller feil medisinering. 18 søkere fikk innvilget
billighetserstatning som varierte fra 50 000 til 150 000 kroner.
Alle andre fikk avslag.
Flertallet viser til at det har
vært ytret ønske fra enkelte om at det bør etableres en særskilt
tilpasning av rettferdsvederlagsordningen for sanatoriebarna (herunder
Kysthospital-barna) tilsvarende den tilpasningen som ble gjort for
barnehjemsbarna (St.meld. 24 (2004–2005)). Flertallet viser
til at Justisdepartementet i 2013, under forrige regjering, gjorde
en prinsipiell gjennomgang av rettferdsvederlagsordningen i 2013.
Det ble der konkludert med at rettferdsvederlagsordningen slik den
nå er, bør beholdes og at det ikke er nødvendig å opprette tilpassede
ordninger for særskilte søkergrupper, jf. Prop 1 S (2013–2014). Flertallet har
sympati for barna ved Kysthospitalet som ble utsatt for grov omsorgssvikt,
og som ikke har fått noen erstatning. Flertallet erkjenner imidlertid
at en særskilt erstatningsordning for denne gruppen kan være problematisk;
å etablere særordninger for enkeltgrupper er uheldig, da det gir risiko
for forskjellsbehandling, er lite forutsigbart og reiser problemer
med avgrensninger. Flertallet viser for øvrig til
at en samlet helse- og omsorgskomité i Innst. S. nr. 191 (2007–2008)
påpekte at: «Slik komiteen ser det, står Billighetsutvalget fritt
til også å vurdere anførsler om omsorgssvikt og/eller overgrep». Flertallet mener
likevel regjeringen bør gjøre en vurdering av spørsmålet som ble
behandlet av den forrige regjeringen, jf. Prop. 1 S (2013–2014), for
å se om de vil støtte seg på de samme vurderinger som der ble gjort. Flertallet vil
også anerkjenne den innsats foreningen Rettferd for taperne har
gjort for å skape oppmerksomhet om denne gruppen.
Flertallet viser til at de 50
mill. kronene som er avsatt til forskning i forbindelse med tidlig
innsats i skolen, ikke kan anvendes i 2015. Flertallet forplikter
seg til at denne summen skal bevilges i budsjettet for 2016.
Flertallet viser til at mange
miljøutfordringer er grenseoverskridende. Forpliktende samarbeid mellom
stater er derfor viktig i miljøpolitikken. EUs program LIFE bidrar
til finansiering av prosjekter som støtter opp om gjennomføring
av EUs miljøregelverk og utvikling av miljøpolitikken. Programmet gir
miljøorganisasjoner, forskningsinstitusjoner, bedrifter og kommuner
anledning til å delta i miljøprosjekter. Flertallet mener
regjeringen må vurdere norsk deltakelse i dette programmet.
Flertallet viser til regjeringens
varslede gjennomgang av landbruksbeskatningen. Flertallet vil
understreke at gjennomgangen må omfatte reglene for gevinstbeskatning
av både skogbruks- og jordbrukseiendommer.
Med bakgrunn i at Transnovas oppgaver videreføres
under Enova, ber flertallet regjeringen sikre at
Enova utvikler kostnadseffektive virkemidler som understøtter investeringer
i klimatiltak i transportsektoren innenfor styringsmodellen til
Enova. Flertallet ber regjeringen rapportere på oppfølgingen av
dette arbeidet i budsjettet for 2016.
Avtalepartnerne kan ikke skape flertall for
verbalforslag eller merknader utover det som fremgår av denne avtalen,
med mindre samtlige avtalepartnere er enige om dette.
Det kan bli gjort tekniske justeringer som følge av
ordningen med nøytral mva. i etterkant av at avtalen er inngått.
Endringene vil samlet være nøytrale.