Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Tom
E. B. Holthe og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra
Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til Meld. St. 1 (2015–2016)
Nasjonalbudsjettet 2016, Prop. 1 S (2015–2016) Statsbudsjettet som
ble lagt frem 7. oktober 2015 og Prop. 1 S Tillegg 1 (2015–2016)
som ble lagt frem 30. oktober 2015. Komiteen fremmer
i denne innstillingen forslag til bevilgninger på statsbudsjettet
for 2016 under den ramme og de kapitler som er fordelt til komiteen
i Stortingets møte 13. oktober 2015, jf. Innst. 1 S (2015–2016).
Rammeområde 14 omfatter bevilgninger til Det kongelige
hus, til Stortinget og Stortingets eksterne organer: Ombudsmannsnemnda
for Forsvaret, Stortingets ombudsmann for forvaltningen, Stortingets
kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste, Nasjonal
institusjon for menneskerettigheter og Riksrevisjonen.
Regjeringens budsjettforslag for rammeområde 14:
Summen av regjeringens forslag til utgifter fratrukket inntekter
er på 2 548 636 000 kroner, jf. Prop. 1 S (2015–2016) med Tillegg
1.
Nedenfor følger en oversikt over bevilgningsforslaget
under rammeområdet 14 slik det fremgår av Prop. 1 S (2015–2016)
med Tillegg 1, fordelt på kapitler og poster:
Oversikt over budsjettkapitler
og poster i rammeområde 14
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S med Tillegg 1 (2015–2016) |
| | | |
Utgifter |
Det kongelige hus |
1 | | H.M. Kongen og H.M. Dronningen | |
| 1 | Apanasje | 11 186 000 |
| 50 | Det kongelige hoff | 173 258 000 |
| 51 | Særskilte prosjekter ved Det kongelige hoff | 19 880 000 |
2 | | H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessen | |
| 1 | Apanasje | 9 310 000 |
| 50 | H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessens stab mv.
| 18 802 000 |
Stortinget og underliggende institusjoner |
41 | | Stortinget | |
| 1 | Driftsutgifter | 935 800 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 15 000 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
| 565 000 000 |
| 70 | Tilskudd til partigruppene | 178 000 000 |
| 72 | Tilskudd til Det Norske Nobelinstitutts bibliotek | 1 500 000 |
| 73 | Kontingenter, internasjonale delegasjoner | 14 000 000 |
| 74 | Reisetilskudd til skoler | 3 500 000 |
42 | | Ombudsmannsnemnda for Forsvaret | |
| 1 | Driftsutgifter | 7 000 000 |
43 | | Stortingets ombudsmann for forvaltningen | |
| 1 | Driftsutgifter | 74 100 000 |
44 | | Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-,
overvåkings- og
sikkerhetstjeneste | |
| 1 | Driftsutgifter | 14 300 000 |
45 | | Nasjonal institusjon for menneskerettigheter | |
| 1 | Driftsutgifter | 9 700 000 |
51 | | Riksrevisjonen | |
| 1 | Driftsutgifter | 486 200 000 |
| 75 | Internasjonale organisasjoner og nettverk | 21 900 000 |
| | Sum utgifter rammeområde 14 | 2 558 436 000 |
Inntekter |
Inntekter under departementene |
3041 | | Stortinget | |
| 1 | Salgsinntekter | 6 500 000 |
| 3 | Leieinntekter | 900 000 |
3051 | | Riksrevisjonen | |
| 1 | Refusjon innland | 1 800 000 |
| 2 | Refusjon utland | 600 000 |
| | Sum inntekter rammeområde 14 | 9 800 000 |
| | Netto rammeområde 14 | 2 548 636 000 |
Ved vedtak i Stortinget 3. desember 2015 er
nettosum for rammeområde 14 fastsatt til 2 524 429 000 kroner, jf.
Innst. 2 S (2015–2016). De fremsatte bevilgningsforslag i denne innstillingen
bygger på denne rammen, jf. Stortingets forretningsorden § 43 femte
ledd. Til de kapitler og poster som ikke er omtalt nedenfor, har komiteen ingen
merknader og slutter seg til de fremlagte budsjettforslag.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet har
ansvaret for bevilgningene til Kongehuset. Bevilgningene omfatter
apanasje til kongeparet og kronprinsparet, drift av Det kongelige
hoff, Kongehusets utgifter til offisielle oppgaver og mindre vedlikeholdsutgifter.
Det foreslås bevilget 232,436 mill. kroner for 2016.
I tillegg til bevilgningene over kap. 1 og 2
blir det også bevilget midler til kongelige formål under Utenriksdepartementet,
Forsvarsdepartementet, Justis- og beredskapsdepartementet og Kommunal-
og moderniseringsdepartementet (eiendommer til kongelige formål).
Komiteen viser til
forslag til budsjett for Det kongelig hus for 2016.
Komiteen viser til at budsjettforliket
mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen
fra 0,6 prosent til 0,7 prosent. Komiteen foreslår
på denne bakgrunn at bevilgningen under kap. 1 post 50 reduseres
med 169 000 kroner og bevilges med 173 089 000 kroner. Komiteen foreslår
videre at bevilgningen under kap. 1 post 51 om prosjektering og
etablering av sikkerhetsinstallasjoner reduseres med 20 000 kroner
og bevilges med 19 860 000 kroner. Under kap. 2 post 50 foreslår komiteen at
bevilgningen reduseres med 18 000 kroner og bevilges med 18 784 000
kroner. Komiteen viser til at Det kongelige hoff
er ansvarlig for å gjennomføre sikringstiltak på eiendommene.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet,
Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne vil
bemerke, med henblikk på budsjettåret 2015, viktigheten av at man
også innenfor kap. 2 post 1 må vise moderasjon, uavhengighet og
åpenhet slik at det ikke kan stilles spørsmål ved deler av kongefamiliens
bindinger, herunder hvem man mottar ytelser fra.
Komiteen har ingen
ytterligere merknader og slutter seg til forslaget.
På dette kapitlet bevilges midler til den parlamentariske
virksomheten, godtgjøring til stortingsrepresentantene, drift av
Stortingets administrasjon og vedlikehold av Stortingets bygningsmasse
mv.
Det foreslås bevilget 1 712,8 mill. kroner for 2016.
I budsjettforliket for 2016 som ble inngått mellom Høyre, Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre 23. november 2015, ble det foreslått
en reduksjon på bevilgningen under kap. 41 post 45 på 24 mill. kroner.
Komiteen viser til
forslaget til budsjett for Stortinget for 2016.
Komiteen viser til at ombygningsarbeidet
i Prinsens gate 26, inkludert nytt post- og varemottak og underjordisk
innkjøringstrasé, har en total kostnadsramme på ca. 1,45 mrd. kroner. Arbeidene
er planlagt ferdigstilt i 2018. Kostnadsrammen på prosjektet er
økt med ca. 305 mill. kroner fra 2014 til 2015 på grunn av uventede
grunnforhold i tillegg til nødvendig omprosjektering.
Komiteen viser til at det som
følge av budsjettforliket er foreslått å redusere bevilgningen under
kap. 41 post 45. Komiteen foreslår på denne bakgrunn
at bevilgningen under kap. 41 post 45 reduseres med 24 mill. kroner
og bevilges med 541 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, viser til at kostnadsrammen
på prosjektet har økt med 305 mill. kroner. Stortinget skal administrativt
ledes på en solid måte. Her har det tilsynelatende skjedd svikt
ved planlegging og/eller gjennomføring. Flertallet vil gå
dypere inn i prosjektet uten å avvente neste års rapportering i
budsjettet.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at kostnadsrammen på prosjektet har økt med 305 mill. kroner.
Stortinget skal administrativt ledes på en solid måte. Her har det
skjedd svikt ved planlegging og/eller gjennomføring. Dette
medlem forutsetter at ansvaret for dette plasseres tydelig.
Komiteen har ingen
ytterligere merknader og slutter seg til forslaget.
På dette kapitlet bevilges midler til drift
av Ombudsmannsnemnda for Forsvaret, Ombudsmannen for Forsvaret og
hans administrasjon. Ombudsmannsnemnda skal bidra til å sikre rettighetene
til personellet i Forsvaret, og medvirke til å effektivisere Forsvaret.
Det foreslås bevilget 7 mill. kroner for 2016.
Komiteen viser til
forslaget til budsjett for Ombudsmannsnemnda for Forsvaret for 2016. Komiteen har
ingen ytterligere merknader og slutter seg til forslaget.
På dette kapitlet bevilges midler til drift
av Stortingets ombudsmann for forvaltningen, Sivilombudsmannen.
Sivilombudsmannen skal føre kontroll med at det i den offentlige
forvaltningen ikke blir gjort urett eller feil mot den enkelte borger
i den offentlige forvaltningen.
Det foreslås bevilget 74,1 mill. kroner for
2016.
Komiteen viser til
forslaget til budsjett for Stortingets ombudsmann for forvaltningen
(Sivilombudsmannen) for 2016.
Komiteen viser til at Sivilombudsmannen
skal føre kontroll med at det ikke blir begått feil eller urett
mot den enkelte borger av den offentlige forvaltningen. Årlig behandler
Sivilombudsmannen ca. 3 000 klager. I tillegg har Sivilombudsmannen
funksjon som nasjonal forebyggende mekanisme mot tortur og umenneskelig
behandling. Budsjettveksten for Sivilombudsmannen i 2016 er i hovedsak
knyttet til en styrking av ressursene til forebygging av tortur
og umenneskelig behandling.
Komiteen har ingen ytterligere
merknader og slutter seg til forslaget.
På dette kapitlet bevilges midler til drift
av EOS-utvalget, som er gitt i oppgave å føre løpende kontroll med
etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjenestene (EOS-tjenestene).
Det foreslås bevilget 14,3 mill. kroner for
2016.
Komiteen viser til
forslag til budsjett for EOS-utvalget for 2016. Komiteen har
ingen ytterligere merknader og slutter seg til forslaget.
På dette kapitlet bevilges midler til drift
av nasjonal institusjon for menneskerettigheter, som er gitt i oppgave
å styrke gjennomføringen av menneskerettighetene i Norge. Institusjonen
er organisatorisk lagt under Stortinget og er administrativt knyttet
til og samlokalisert med Sivilombudsmannen. På kap. 45 er det foreslått midler
til drift av institusjonen. Det foreslås bevilget 9,7 mill. kroner
for 2016.
Komiteen viser til
forslag til budsjett for Nasjonal institusjon for menneskerettigheter
for 2016.
Komiteen viser til at Nasjonal
institusjon for menneskerettigheter som er underlagt Stortinget, men
administrativt knyttet til og samlokalisert med Sivilombudsmannen,
ble opprettet i 2015. Hovedoppgaven er å følge opp menneskerettighetene
i Norge. Budsjettforslaget for 2016 er på 9,7 mill. kroner.
Komiteen har ingen ytterligere
merknader og slutter seg til forslaget.
På dette kapitlet bevilges midler til drift
av Riksrevisjonen, som gjennom revisjon, kontroll og veiledning
skal bidra til at statens inntekter blir innbetalt som forutsatt
og at statens midler og verdier blir forvaltet på en økonomisk forsvarlig måte
og i overensstemmelse med Stortingets vedtak og forutsetninger.
Det foreslås bevilget 508,1 mill. kroner for
2016.
Komiteen viser til
forslag til budsjett for Riksrevisjonen for 2016.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, viser til at Riksrevisjonen
planlegger å redusere antall årsverk med ca. 30 i perioden 2014
til 2016. Riksrevisjonen skal flytte til nye lokaler sentralt i
Oslo høsten 2016, og dette vil medføre en engangskostnad på over
25 mill. kroner til selve flyttingen og investeringer i inventar
og nytt utstyr.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til Arbeiderpartiets alternative forslag til statsbudsjett for 2016
hvor det foreslås å redusere bevilgningen til Riksrevisjonen med
5 mill. kroner.
Komiteen har ingen
ytterligere merknader og slutter seg til forslaget.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Rammeområde 14
(Konstitusjonelle institusjoner)
I
På statsbudsjettet for 2016 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner | | Kroner |
| | | | | | |
Utgifter |
1 | | H.M. Kongen og H.M. Dronningen | | | |
| 1 | Apanasje | 11 186 000 | | |
| 50 | Det kongelige hoff | 173 089 000 | | |
| 51 | Særskilte prosjekter ved Det kongelige hoff | 19 860 000 | | |
2 | | H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessen | | | |
| 1 | Apanasje | 9 310 000 | | |
| 50 | H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessens
stab mv. | 18 784 000 | | |
41 | | Stortinget | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 935 800 000 | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 15 000 000 | | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,
kan overføres | 541 000 000 | | |
| 70 | Tilskudd til partigruppene | 178 000 000 | | |
| 72 | Tilskudd til Det Norske Nobelinstitutts bibliotek | 1 500 000 | | |
| 73 | Kontingenter, internasjonale delegasjoner | 14 000 000 | | |
| 74 | Reisetilskudd til skoler | 3 500 000 | | |
42 | | Ombudsmannsnemnda for Forsvaret | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 7 000 000 | | |
43 | | Stortingets ombudsmann for forvaltningen | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 74 100 000 | | |
44 | | Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings-
og sikkerhetstjeneste | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 14 300 000 | | |
45 | | Nasjonal institusjon for menneskerettigheter | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 9 700 000 | | |
51 | | Riksrevisjonen | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 486 200 000 | | |
| 75 | Internasjonale organisasjoner og nettverk | 21 900 000 | | |
| | Totale utgifter | | | 2 534 229 000 |
Inntekter |
3041 | | Stortinget | | | |
| 1 | Salgsinntekter | 6 500 000 | | |
| 3 | Leieinntekter | 900 000 | | |
3051 | | Riksrevisjonen | | | |
| 1 | Refusjon innland | 1 800 000 | | |
| 2 | Refusjon utland | 600 000 | | |
| | Totale inntekter | | | 9 800 000 |
II
Fullmakt til å inngå avtaler om investeringsprosjekter
Stortinget samtykker i at en i 2016 kan inngå avtaler
for oppgaver som blir avsluttet i 2016 og senere under kap. 41 Stortinget,
post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, innenfor den kostnadsrammen
som er nevnt i Prop. 1 S (2015–2016).
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 4. desember
2015
| Martin Kolberg | |
| leder og ordf. for kap. 41, 3041, 51 og
3051 | |
| | |
Per Olaf Lundteigen | Helge Thorheim | Bård Vegar Solhjell |
ordf. for kap. 1 og 2 | ordf. for kap. 42 | ordf. for kap. 43 og 45 |
| | |
| Jette F. Christensen | |
| ordf. for kap. 44 | |