Under programkategorien 17.20 Forskning og innovasjon
behandles i denne innstillingen Nærings- og fiskeridepartementets
tilskudd gjennom Norges forskningsråd, herunder bl.a. tilskudd til
marin forskning, samt kapitlene for Havforskningsinstituttet, forskningsfartøy
og NIFES.
Øvrige kapitler under programkategorien behandles
av næringskomiteen i Innst. 8 S (2015–2016). SkatteFUNN-ordningen
behandles av finanskomiteen i Innst. 3 S (2015–2016).
Det foreslås en bevilgning på kr 2 259 893 000 under
dette kapitlet, jf. Prop. 1 S Tillegg 1 (2015–2016).
Komiteen merker seg
økningen i de næringsrettede virkemidlene i Norges forskningsråd
og at deler av styrkingen er en del av en særskilt tiltakspakke for
økt sysselsetting. Formålet med styrkingen er å legge til rette
for økt verdiskaping i næringslivet, omstilling i norsk økonomi
og et mer diversifisert næringsliv.
Komiteen understreker at investeringer
i forskning og utvikling (FoU) er avgjørende for å sikre norsk næringsliv. Komiteen understreker
betydningen av å stimulere hele bredden av næringslivet til å forske
mer og mener det er viktig å prioritere tiltak som gjør at forskningen
kan omsettes til næringsutvikling og verdiskaping.
Komiteen mener norsk næringsliv
har store muligheter for å lykkes, også i en situasjon hvor petroleumssektorens
aktiviteter blir mindre. Å lykkes med forskning, utvikling og innovasjon
er avgjørende.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, mener forskning
og innovasjon i større grad må kobles sammen, og næringsutvikling
bør være et uttalt mål hos flere forskere.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til den sterke veksten til næringsrettet FoU under prioriteringene innovativt
og omstillingsdyktig næringsliv, hav og muliggjørende teknologier. Dette
flertallet vil trekke frem betydningen av at Brukerstyrt
innovasjonsarena (BIA) styrkes med 100 mill. kroner, der 50 mill.
kroner er en del av en ettårig tiltakspakke for å bidra til økt
sysselsetting og omstilling. I bevilgningen ligger det også en føring
om å bruke Idélab-konseptet, som er et tiltak for å fremme innovasjon
gjennom å legge til rette for nye ideer og teknologi- og kompetanseføring
mellom ulike sektorer for å få opp de virkelig banebrytende og spenstige
prosjektene. SkatteFUNN-ordningen styrkes ved at beløpsgrensene
heves til 20 mill. kroner på egenutført forskning og 40 mill. på
innkjøpt forskning.
Dette flertallet mener det er
positivt at regjeringen prioriterer å få frem enda flere gründere
og nye suksessbedrifter gjennom å styrke FORNY 2020 (program for
forskningsbasert nyskaping) med totalt 90 mill. kroner, hvorav 15
mill. kroner over Kunnskapsdepartementets budsjett. Av den totale
satsingen er 50 mill. kroner en del av den ettårige tiltakspakken
som skal bidra til økt sysselsetting og omstilling. Dette
flertallet merker seg at det øremerkes 25 mill. kroner for
å fremme studententreprenørskap og motivere studenter og stipendiater
til å bli gründere.
Dette flertallet vil også trekke
frem viktigheten av å styrke bevilgningen til muliggjørende teknologier
med 10 mill. kroner under Nærings- og fiskeridepartementet, som
kommer i tillegg til en økning på 30 mill. kroner til samme formål
over Kunnskapsdepartementets budsjett.
Dette flertallet vil også peke
på betydningen av at marin forskning gjennom Forskningsrådet er
styrket med 15 mill. kroner. Forskning er viktig for å legge grunnlaget
for videre vekst i de marine næringene.
Dette flertallet viser til budsjettforliket
av 23. november 2015 om å øke bevilgningene til næringsrettet forskning
ytterligere med 40 mill. kroner. Dette flertallet vil
fremheve at dette støtter opp under budsjettets profil om arbeid,
aktivitet og omstilling.
Komiteens medlem fra Venstre er
opptatt av å styrke forskningen i næringslivet. Dette medlem viser
til at det på denne bakgrunn i Venstres alternative statsbudsjett
ble foreslått å styrke den næringsrettede forskningen med 75 mill.
kroner, som kommer i tillegg til satsing på spesifikke programmer. Dette
medlem vil bidra til økt innovasjon og miljøvennlig verdiskaping
i maritim sektor og viser til Venstres alternative statsbudsjett,
der det på denne bakgrunn ble foreslått å styrke bevilgningen til
Maroff-programmet med 10 mill. kroner. Dette medlem er
opptatt av at Maroff-programmet skal bidra til en omstilling av
norsk næringsliv og redusere todelingen i norsk økonomi. Dette medlem er
også opptatt av å støtte opp om forsknings- og utviklingsprosjekter
i næringslivet og påpeker at Brukerstyrt innovasjonsarena (BIA)
fungerer slik at offentlige midler stimulerer det private næringslivet
til økt forskning innenfor egne prioriterte temaer. Dette
medlem viser til Venstres alternative statsbudsjett, der
det på denne bakgrunn ble foreslått å styrke bevilgningen til BIA
med 50 mill. kroner.
Dette medlem vil øke muligheten
til forskning, videreutdanning og utviklingsprosjekter i næringslivet. Dette
medlem viser til Venstres alternative statsbudsjett, der
det på denne bakgrunn ble foreslått å etablere 50 nye nærings-PhD
fra høsten 2016, og følgelig å bevilge 9,7 mill. kroner til det
formålet.
Det foreslås en bevilgning på kr 825 887 000
under dette kapitlet, jf. Prop. 1 S Tillegg 1 (2015–2016).
Komiteen viser til
at havforskning er ett av de prioriterte fagområdene i Meld. St. 7
(2014–2015), og at Stortinget har stilt seg bak dette. Det er nødvendig
å styrke bestandsforskningen i havet. Komiteen vil
peke på mulighetene til å fremskaffe mer kunnskap om krill og marin
biomasse gjennom et mulig forskningstokt i Sørishavet og Sør-Atlanteren. Dette
kan bidra til å styrke næringsutvikling og eksport.
Komiteen viser for øvrig til
omtalen av dette kapitlet i proposisjonen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til budsjettforliket, der det var enighet om å bevilge 10
mill. kroner til bestandsforskning.
Flertallet viser videre til at
det i budsjettforliket var enighet om å øke bevilgningene til forskning på
miljøeffektene av lakselus med 10 mill. kroner. Flertallet påpeker
viktigheten av å styrke overvåkningen av lakselus på vill laksefisk
og likedan styrke nystartede nasjonale overvåkningsprogram for rømt
oppdrettslaks. Slik forskning er viktig for bedre havmiljø og viltlevende
laksefisk, samtidig som den bidrar til å realisere utviklings- og
vekstpotensialet i sjømatnæringen.
Flertallet viser til behandling
av Meld. St. 16 (2014–2015), jf. Innst. 361 S (2014–2015), der en enstemmig
næringskomité uttaler bl.a. følgende:
«Komiteen mener de er flere miljøer med god kunnskap
om lakselus som bør inkluderes i arbeidet med ferdigstillelse og
forvalting av luseovervåkningsmodellen. Ulike kompetansemiljøer
har ulik kunnskap om lakselus og påvirkning på ville bestander og
på oppdrettsfisken som er viktig å ha med i det videre arbeidet.»
Videre fra innstillingen:
«Det har i høringene vært fremmet kritikk mot at man
gir Havforskningsinstituttet monopol på utarbeidelse og forvaltning
av dette programmet. Komiteen påpeker også at bildet kompliseres
av at Havforskningsinstituttet både opptrer som forvalter og forsker
i denne sammenhengen. Komiteen påpeker at når kravspesifikasjonene
for overvåkningsprogrammet er klare, finnes det flere kompetente
fagmiljøer, både offentlige og private, som er i stand til å delta
i utarbeidelsen av en slik modell og overvåkning av områdene.»
Flertallet støtter dette og forventer
at Havforskningsinstituttet benytter kompetente fagmiljøer, både
offentlige og private.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
vil påpeke viktigheten av at kunnskapen om våre havområder og økosystemer
er god, og at det trengs økt forskning og kunnskap om særlig bestandssituasjonen. Disse
medlemmer viser til finansinnstillingen, hvor Arbeiderpartiet
foreslo å øke bevilgningen til Havforskningsinstituttet med 30 mill.
kroner ut over Prop. 1 S (2015–2016).
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til Senterpartiets alternative statsbudsjett, der det ble foreslått
å øke post 22 med 25 mill. kroner. Dette for å gi rom for bedre
kontroll med oppdrettsnæringen, styrket bestandsforskning og forberedelse til
forskningstokt for krill i 2017.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
Venstres alternative statsbudsjett, hvor det ble foreslått å styrke
bevilgningene til Havforskningsinstituttet med til sammen 70 mill.
kroner.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til det stadig økende problemet med lakselus og rømming i norsk
oppdrett. Norsk havbruksnæring blir en stadig viktigere næring for
Norge, men det er avgjørende at veksten i næringen ikke fører til
store tap for øvrig marint miljø og næringer. Forskning og utvikling
som bidrar til bærekraftig reduksjon av lus og rømming, er derfor svært
viktig. Dette medlem viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett, der det ble satt av 15 mill. kroner til
Havforskningsinstituttet øremerket forskning og tiltak mot lus og
rømming.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til budsjettforliket, der det er enighet om å bevilge 800 000
kroner til Norwegian Blue Forest Network. Nettverket er et samarbeid
mellom Havforskningsinstituttet, GRID Arendal og NIVA og arbeider
for å bevare og styrke kunnskapen om blå skog som mangrove, tare,
havsenger og saltmarsker. Flertallet peker på at
dette er en viktig del av satsingen på klima, miljø og miljøvennlig
energi.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
Venstres alternative statsbudsjett, der det ble foreslått å gi 3
mill. kroner i tilskudd til dette nettverket.
Det foreslås en bevilgning på kr 341 088 000
under dette kapitlet, jf. Prop. 1 S Tillegg 1 (2015–2016).
Komiteen viser til
omtalen av dette kapitlet i proposisjonen.
Det foreslås en bevilgning på kr 156 735 000
under kapitlet for Norsk institutt for ernærings- og sjømatforskning
(NIFES), jf. Prop. 1 S Tillegg 1 (2015–2016).
Komiteen viser til
omtalen av dette kapitlet i proposisjonen.
Det foreslås en bevilgning på kr 156 150 000
under dette kapitlet, jf. Prop. 1 S Tillegg 1 (2015–2016).
Komiteen viser til
omtalen av dette kapitlet i proposisjonen.