Forslagsstiller mener at kravene til kompetanse
i barnehagen må skjerpes hvis alle barn skal være garantert et barnehagetilbud
av høy faglig kvalitet.
Forslagsstiller viser til at blant suksesskriteriene for
en god barnehage er kompetent og tydelig ledelse, passende antall
barn per voksen, stabilitet i personalet og de ansattes pedagogiske
kompetanse. Kvaliteten i barnehagen er kort og godt knyttet til
dem som arbeider der.
Forslagsstilleren viser videre til at andelen barnehagelærere
i norske barnehager er på rundt 33 pst., vesentlig lavere andel
enn i andre utdanningsinstitusjoner. Norge er det eneste av 25 undersøkte
OECD-land som verken har 50 pst. pedagoger eller 80 pst. ansatte
med barnefaglig kompetanse.
Forslagsstiller viser til at barnehageeier unntaksvis
kan søke kommunen om midlertidig dispensasjon fra normen om pedagogisk
bemanning. Slike dispensasjoner skal være en form for nødløsning
fordi personer uten godkjent førskolelærerutdanning ansettes i stillinger
som krever førskolelærerutdanning. Men mange steder er kommunens
omgang med slike dispensasjoner svært liberal, slik at nødløsningen
over tid blir regelen. Resultatet er at mange barn går på avdelinger
uten skikkelig pedagogisk kompetanse. Når man vet hva forskningen
sier om betydningen av høy kvalitet i barnehagene, er det ifølge
forslagsstiller klart at en slik situasjon er uholdbar.
Forslagsstiller fremmer følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
fjerne kommunenes mulighet til å gi varige dispensasjoner fra dagens
krav om barnehagelærerutdanning for pedagogiske ledere.
2. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
til lov som sikrer at 50 pst. av de ansatte i hver barnehage skal
ha utdanning som barnehagelærer.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Hege Haukeland Liadal, Sonja Mandt, Arild Grande og Anette Trettebergstuen,
fra Høyre, lederen Svein Harberg, Kårstein Eidem Løvaas og Mette
Tønder, fra Fremskrittspartiet, Laila Marie Reiertsen og Ib Thomsen, og
fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, viser til
Dokument 8:101 S (2014–2015) om kompetanseløft i barnehagen.
Komiteen viser til at forslagsstilleren,
representanten Lysbakken, mener at kravene til kompetanse i barnehagen
må skjerpes. Forslagsstilleren påpeker at blant suksesskriteriene
for en god barnehage er kompetent og tydelig ledelse, passende antall
barn per voksen, stabilitet i personalet og de ansattes pedagogiske kompetanse.
Kvalitet er avhengig av dem som arbeider i barnehagen. Komiteen deler
dette synet.
Forslagsstilleren fremmer følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
fjerne kommunenes mulighet til å gi varige dispensasjoner fra dagens
krav om barnehagelærerutdanning for pedagogiske ledere.
2. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
til lov som sikrer at 50 pst. av de ansatte i hver barnehage skal
ha utdanning som barnehagelærer.»
Komiteen viser til svarbrevet
fra statsråd Røe Isaksen (vedlegg). Statsråden slutter seg der til
at det er gode grunner til å vurdere å endre reglene om varig dispensasjon,
og han informerer om at departementet utreder dette nærmere. Statsrådens
svar til forslag nummer to er at regjeringen på bakgrunn av mange
regioners utfordringer med å oppfylle dagens pedagognorm vil prioritere
å sikre oppfylling av dagens norm før regjeringen eventuelt vurderer
forslag om 50 pst. barnehagelærerdekning. Statsråden skriver også
at regjeringen vil vurdere særskilte tiltak for å styrke rekrutteringen
i områder som opplever de største utfordringene.
Komiteen viser til at det store
flertallet av barn i alderen ett til fem år tilbringer mye tid i
barnehagen, og barnehagen utgjør en stor og viktig del i barnas
og familienes liv. Komiteen mener at alle barnehagebarn
skal ha et godt barnehagetilbud. Dette må sikres uavhengig av om
de går i en privat eller offentlig barnehage, om det er store eller
små barnehager, gamle eller nye. Komiteen vil understreke
at det er viktig å vektlegge arbeidet med kvalitet i barnehagene
slik at man sikrer et barnehagetilbud av høy kvalitet til alle som
ønsker det. Alle barnehager må ha høy kvalitet, og førskolelærere
og annet kvalifisert personale er avgjørende for kvaliteten i barnehagetilbudet.
Kvalitet innebærer først og fremst en trygg hverdag med nok antall
voksne pr. barn, men også godt pedagogisk innhold og nok pedagoger. Komiteen mener
at de ansatte i barnehagen og deres personlige og faglige kompetanse er
den viktigste forutsetningen for god kvalitet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre og Fremskrittspartiet, synes det er positivt at
det fremmes sak med den hensikt å heve kvaliteten i barnehagetilbudet.
Dette er helt i tråd med regjeringens intensjon og prioriteringene
i budsjettene. Flertallet har på bakgrunn av dette
også forståelse for forslaget om å fjerne muligheten til å gi varige
dispensasjoner fra krav om barnehagelærerutdannelse for pedagogiske ledere.
Det er flertallets oppfatning at dispensasjoner som
hovedregel skal gis midlertidig, og ikke fungere som permanente
unntaksbestemmelser. I denne sammenheng ønsker flertallet å
vise til svarbrevet fra statsråd Røe Isaksen hvor det påpekes at
han ser gode grunner for å vurdere endring i reglene for å unngå
varig dispensasjon, og at Kunnskapsdepartementet utreder dette nærmere. Flertallet er
positive til en slik gjennomgang, og ønsker samtidig å understreke
at de deler statsrådens og regjeringens ambisjon om å heve kvaliteten
i barnehagene og utdanne flere pedagoger til barnehagesektoren,
noe nevnte svarbrev understreker allerede er i positiv utvikling
under sittende regjering.
Flertallet er derimot skeptiske
til den smale tolkningen av relevant kompetanse som tilkjennegis
i ordlyden til forslag. Selv om flertallet ønsker
å gjenta sin støtte til regjeringens innsats for å fremme kvaliteten
i barnehagene, er det mindre tydelig for flertallet at
dette ønsket blir best ivaretatt med en strengere nasjonal pedagognorm
for alle landets barnehager. Det er stor lokal variasjon mellom
barnehagene, både både når gjelder størrelse og personalbehov. Ved
en prosentvis fastsettelse av kompetansekrav burde også andre barnefaglige
utdannelser enn barnehagelærer inkluderes.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet, mener
det må være rom for at slik annen formell kompetanse kan inngå i
beregningen av et kompetansekrav. Det er også uheldig om pedagogisk
ledelse ved den enkelte barnehage blir utelukket enhver mulighet
til å vurdere sine ansattes realkompetanse i kombinasjon med annen
formell pedagogisk utdannelse, når man vurderer i hvilken grad pedagognormen
er oppfylt.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at personaltettheten og
andelen pedagoger har økt de siste årene. Statistikk utarbeidet
av Utdanningsdirektoratet viser at kommunale barnehager i gjennomsnitt
har tilstrekkelig bemanning til å oppfylle et krav på én voksen
per tre småbarnsplasser og én voksen per seks storbarnsplasser. Private
barnehager har i gjennomsnitt noe lavere bemanning. Statistikken
viser også at det er stor variasjon i voksentetthet mellom barnehagene.
For å sikre økt voksentetthet i barnehagene
er det bred enighet om at det vil være nødvendig å innføre en bemanningsnorm
som gjelder hele åpningstiden. Alle partier på Stortinget unntatt Fremskrittspartiet
har også bedt regjeringen vurdere hvorvidt en pedagognorm på 50
pst. bør innføres i sammenheng med bemanningsnormen.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge fram en plan for
innfasingen av en bemanningsnorm, der det vurderes om krav om 50
pst. barnehagelærere bør være en del av planen.»
Disse medlemmer viser til at
disse partier mener det er på tide å starte arbeidet med krav til generell
bemanning og pedagogtetthet. Flertallet i Øieutvalget (NOU 2012:1)
anbefalte et pedagogkrav på én voksen per seks barn under tre år og
én voksen per tolv barn over tre år (1:6 og 1:12), kombinert med
et generelt bemanningskrav på én voksen per tre barn under tre år
og én voksen per seks barn over tre år (1:3 og 1:6).
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil peke på at et mindretall i Barnehagelovutvalget
mente at det mest forsvarlige nivået på et generelt bemanningskrav
er én voksen per to barn under tre år og én voksen per fem barn
over tre år (1:2 og 1:5). Dette medlem viser til
at en bemanningsnorm skal være et minimumskrav til voksentetthet,
og det er en viktig vurdering hvor grensen går for hva som er forsvarlig
bemanning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kristelig Folkeparti mener at det er viktig at målet
om å innføre en bemanningsnorm innen 2020 gjennomføres, slik at
det sikres nok voksne i barnehagen. Disse medlemmer mener
også at det samtidig er nødvendig å øke kompetansen hos de ansatte,
å få flere faglærte i sektoren.
Disse medlemmer viser til Meld.
St. 24 (2012–2013) og Innst. 380 S (2012–2013), der komiteen med
unntak av Fremskrittspartiets medlemmer støttet opp om å fastsette
krav til generell grunnbemanning på 1:3 voksne for barn under tre
år og 1:6 for barn over tre år innen 2020. Komiteen uttrykte videre
full støtte til at ufaglærte assistenter skulle få mulighet til
kompetanseheving. Stortingsmeldingens klare signal om at det var
behov for å stramme inn på dispensasjonsordningen fra utdanningskravene
for pedagogiske ledere og styrere, ble støttet av en samlet komité:
«Komiteen er glad for at regjeringen vil vurdere å
fjerne dagens mulighet til å innvilge varig dispensasjon fra utdanningskravet.
Muligheten til midlertidig dispensasjon beholdes, men komiteen mener
at eierne må dokumentere at de jobber for å tiltrekke seg nødvendig
kompetanse for å kunne få midlertidig dispensasjon.»
Disse medlemmer forutsetter at
det arbeides med å sikre målet om bemanningsnorm og viser til at
et tilstrekkelig antall kompetente voksne er av uvurderlig betydning
for kvaliteten og hverdagen i barnehagen. Videre støtter disse
medlemmer at muligheten til å gi varig dispensasjon fra
utdanningskravet til styrer og pedagogisk leder fjernes.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fjerne kommunens mulighet
til å gi varige dispensasjoner fra dagens krav om barnehagelærerutdanning
for pedagogiske ledere.»
Forslag fra Arbeiderpartiet og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen legge fram en plan
for innfasingen av en bemanningsnorm, der det vurderes om krav om
50 pst. barnehagelærere bør være en del av planen.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen fjerne kommunens mulighet
til å gi varige dispensasjoner fra dagens krav om barnehagelærerutdanning
for pedagogiske ledere.
Komiteen viser til
representantforslaget og til sine merknader og rår Stortinget til
å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:101 S (2014–2015) – om representantforslag
fra stortingsrepresentant Audun Lysbakken om kompetanseløft i barnehagen
– vedlegges protokollen.
Jeg viser til representantforslaget fra stortingsrepresentanten
Audun Lysbakken om kompetanseløft i barnehagen.
Barnehageloven stiller krav om utdanning for pedagogisk
leder i barnehagen. Bakgrunnen for dette kravet er at de ansattes
kompetanse er den viktigste enkeltfaktoren for at barn skal trives
og utvikle seg i barnehagen. I forskrift om pedagogisk bemanning
er det bestemt at ”det skal være minimum en
pedagogisk leder per 14-18 barn når barna er over tre år og en pedagogisk
leder per 7-9 barn når barna er under tre år og barnas daglige oppholdstid
er over seks timer.”
Dersom barnehageeier ikke lykkes med å skaffe det
antall pedagogiske ledere som er bestemt i forskrift om pedagogisk
bemanning § 1, har eier to valg:
1) Eier kan søke kommunen om midlertidigdispensasjon fra norm for pedagogisk bemanning, jf.
forskrift om pedagogisk bemanning § 3.
2) Eier kan søke kommunen om dispensasjon
fra utdanningskravet, jf. forskrift om midlertidig og varig
dispensasjon og unntak fra utdanningskravet for styrer og pedagogisk
leder.
Forslagsstillers forslag om å fjerne kommunens mulighet
til å gi varige dispensasjoner fra dagens krav om barnehagelærerutdanning
for pedagogisk leder innebærer en endring av forskriften beskrevet
i alternativ 2. Jeg vil understreke at det er regjeringens ambisjon
i Sundvolden-erklæringen å heve kvaliteten i barnehagene og utdanne flere
pedagoger til barnehagesektoren.
Jeg er enig i at det er gode grunner til å vurdere å
endre reglene om varig dispensasjon. Kunnskapsdepartementet utreder
dette nærmere, og vil se det i forbindelse med øvrig regelverk som
regulerer bemanning i barnehagene.
NOVA har på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet
studert utvikling i sysselsettingen av personer med barnehagelærerutdanning
ved hjelp av registerdata. Hovedfunnet i undersøkelsen er at stadig
flere barnehagelærere arbeider i barnehage, og de er blitt en mer
stabil arbeidskraft. Særlig stabile er de som tar barnehagelærerutdanning
samtidig som de arbeider i barnehage. Jeg er veldig glad for at
stadig flere barnehagelærere jobber i barnehage og at utviklingen nå
går riktig vei. Det er også meget positivt at mange barnehagelærere
blir værende i barnehagene i mange år. Barnehagelærerne er nå den mest
stabile arbeidsgruppen i barnehagesektoren.
Samtidig har mange regioner, herunder Oslo, Akershus
og Rogaland betydelige utfordringer med å oppfylle dagens pedagognorm.
Regjeringen vil derfor prioritere å sikre at dagens pedagognorm
oppfylles før man eventuelt vurderer forslag om 50 prosent barnehagelærerdekning. Regjeringen
vil vurdere særskilte tiltak for å styrke rekrutteringen i områder
som opplever de største utfordringene.
Gjennom strategien Kompetanse for framtidens barnehage
satser regjeringen offensivt på tiltak for blant annet å rekruttere
og beholde flere barnehagelærere. Vi har i 2015 styrket arbeidet med
kompetanse- og rekrutteringstiltak med 60 mill. kroner. Et viktig
tiltak er arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (ABLU) som
bidrar til å øke antall barnehagelærere der behovet er størst. Det
er også igangsatt en offensiv satsing på lederutdanning for styrere,
for å bidra til å rekruttere og beholde dyktige ansatte.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den
10. november 2015
Svein Harberg | Geir Jørgen Bekkevold |
leder | ordfører |