Bak tilrådingen romertall I, II og III står
et flertall i komiteen bestående av alle partiene unntatt Arbeiderpartiet.
Bak tilrådingen romertall IV–VII og romertall IX står komiteen.
Bak tilrådingen romertall VIII står et flertall i komiteen bestående
av alle partiene unntatt Arbeiderpartiet og Senterpartiet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
I
Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan utviklingen
av ny teknologi for reduksjon av CO2-utslipp
i fergesektoren kan akselereres, og ber regjeringen rapportere om
dette arbeidet i revidert nasjonalbudsjett.
II
Stortinget ber regjeringen vurdere om det vil være
behov for å standardisere fergekontrakter, og ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med vurderingen i revidert nasjonalbudsjett.
III
Stortinget ber regjeringen vurdere om det er nødvendig
å innføre egne tilskuddsordninger rettet mot fylkeskommunene eller
ytterligere styrke eksisterende ordninger for bruk av ny teknologi i
offentlige anbud, og ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
med vurderingen i revidert nasjonalbudsjett.
IV
Stortinget ber regjeringen sørge for at det stilles strenge
krav til støy og NOX- og partikkelutslipp i
anbudsprosessene.
V
Stortinget ber regjeringen sørge for at utvikling av
ny og umoden teknologi for utslippsreduksjoner i skipsfarten tillegges
vekt i utarbeidelsen av ny avtale og mandat for Enova.
VI
Stortinget ber regjeringen legge fram forslag
til tiltak for økt bruk av lav- og nullutslippsteknologi i nærskipsfarten,
og komme tilbake til Stortinget med dette.
VII
Stortinget ber regjeringen ta initiativ til at
nye fergeanbud utlyses så tidlig som mulig, uten å avslutte tidligere
inngåtte kontrakter, for å sikre god tid til nybygging og utbedring
av ferger og rutebåter.
VIII
Stortinget ber regjeringen iverksette tiltak som sikrer
at alle fylkeskommunale og kommunale ferger og hurtigbåter benytter
lav- eller nullutslippsteknologi ved nye anbud og på ruter i egenregi.
IX
Stortinget ber regjeringen vurdere om det er hensiktsmessig
å oppheve grensen på 400 tonn for fartøy som får lav el-avgift,
og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
X
Dokument 8:126 S (2014–2015) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Terje Aasland, Eirik Sivertsen, Else-May
Botten, Eirin Sund og Magne Rommetveit om bruk av nullutslippsteknologi
i fergetransporten og bruk av ny teknologi i nærskipsfarten – vedlegges
protokollen.