Regjeringen legger i proposisjonen fram forslag til
lov om overføring av offentlige og private rettsforhold fra Statens
vegvesen til et statlig utbyggingsselskap for veg. Lovutkastet er
en oppfølging av forslag om etablering av et statlig utbyggingsselskap
for veg, omtalt i Meld. St. 25 (2014–2015) På rett vei. Reformer
i veisektoren, jf. Innst. 362 S (2014–2015). Saken er også omtalt
i Prop. 1 S (2015–2016) og Prop. 1 S Tillegg 2 (2015–2016).
Ved behandlingen av Innst. 362 S (2014–2015) ble
det lagt til grunn at det nye utbyggingsselskapet skal forestå utbygging,
drift og vedlikehold av deler av riksvegnettet etter nærmere avtale med
staten. Utbyggingselskapet ble formelt opprettet 4. mai 2015 med
et interimsstyre. Departementet tar sikte på at selskapet vil være operativt
fra årsskiftet 2015/2016.
Formålet med loven er å regulere overgangsspørsmål
i tilknytning til overføring av private og offentlige rettsforhold
fra Statens vegvesen til utbyggingsselskapet.
Loven medfører ikke at utbyggingsselskapet etableres
som myndighetsorgan utover myndighet det uttrykkelig tildeles gjennom
endringer i eller i medhold av annen lov.
I proposisjonens kap. 2 gjøres det rede for
enkelte spørsmål ved overføring av rettsforhold fra Statens vegvesen
til utbyggingsselskapet.
I proposisjonens kap. 3 vurderes behovet for
endringer i andre lover, mens det i kap. 4 beskrives innholdet i
lovforslaget nærmere.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Magne Rommetveit, Eirik Sivertsen
og Karianne O. Tung, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C.
Hofstad Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet,
Tor André Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig
Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo
Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til proposisjonen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre viser
til at forslaget dreier seg om regulering av nødvendige prosesser
for gjennomføring av veireformen og etablering av veiutbyggingsselskapet
Nye Veier AS. Flertallet viser til at det er nødvendig
å regulere forhold vedrørende overføring av private og offentlige
rettsforhold fra Statens vegvesen til utbyggingsselskapet. Flertallet vil
videre vise til at lovendringene er av formell karakter, og er utformet
etter samme prinsipp som tilsvarende lover ved tidligere omdanninger
av statlige virksomheter til egne selskap. Flertallet viser
til at nærmere beskrivelser av oppgaver og ansvar for selskapet
samt oversikt over veiprosjekter er gitt i Meld. St. 25 (2014–2015).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til forslagene i Prop. 31 L Lov om
overføring av offentlige og private rettsforhold fra Statens vegvesen
til et statlig utbyggingsselskap for veg. Disse medlemmer er
motstandere av etableringen av Utbyggingsselskapet «Nye Veier». Disse medlemmer mener
Statens vegvesen i stedet må kunne porteføljestyre flere prosjekter
i egen prosjektorganisasjon og fremlegge for regjering og Storting
hvilke behov som finnes med hensyn til rekkefølge og framdrift.
Dette følger samme logikk som ordningen med særskilt prioriterte veiprosjekt,
med egne romertallsvedtak, egne prosjektorganisasjoner og forpliktelser
over flere år. Etter disse medlemmers syn vil gevinstene
ved en porteføljestyring kunne oppnås uten å etablere et nytt selskap,
splitte opp fagmiljø og konkurrere om begrenset veikompetanse, ingeniører
og planleggere. Disse medlemmer vil også vise til
uklarhet om hvordan drift og vedlikehold skal gjennomføres og faren
for at dette stykkes opp og blir utført mindre helhetlig.
Disse medlemmer vil også peke
på at saksgangen rundt fremlegget av Prop. 31 L (2015–2016) er preget
av hastverk og svært korte frister, noe som vanskeliggjør Stortingets
behandling av saken. Disse medlemmer viser til at det
ble fremmet tilsvarende kritikk under behandlingen av Meld. St.
27 (2014–2015) På rett spor – reform av jernbanesektoren. Disse
medlemmer viser i denne sammenheng til sine merknader i
Innst. 386 S (2014–2015).
Disse medlemmer er kritisk til
at det i arbeidet med forslag til Prop. 31 L (2015–2016) ikke er
foretatt ordinær høringsrunde med mulighet for innspill. Denne bekymringen
blir etter disse medlemmers mening ytterligere bekreftet
av svar på spørsmål stilt Samferdselsdepartementet 30. november
med svar 3. desember 2015. Statsråden bekrefter at forslag til lovendring
i Prop. 31 L innebærer vide fullmakter:
«Lovforslaget gir vid adgang til å overføre Statens
vegvesens forpliktelser og rettigheter som er direkte knyttet til
de konkrete prosjektene som blir overført fra Statens vegvesen til
det nye utbyggingsselskapet».
Disse medlemmer vurderer det
også dit hen at lovforslaget ikke har åpenbare begrensninger, da
svaret på det ovenfornevnte spørsmålet ikke gir en uttømmende oversikt
over hvilke konkrete forpliktelser, offentlige rettigheter, konsesjoner og
tillatelser som kan overføres. Dette forsterker etter disse
medlemmers syn behovet for en ordinær høringsrunde før lovvedtaket
kan fattes.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, har
ingen øvrige merknader til saken og støtter lovforslaget samt begrunnelsen
for dette.
Komiteen viser til
proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak til lov
om overføring av offentlige og private rettsforhold
fra Statens vegvesen til et statlig utbyggingsselskap for veg
§ 1 Formål
Formålet med loven er å regulere overføring av rettigheter
og forpliktelser i forbindelse med overføringen av private og offentlige
rettsforhold fra Statens vegvesen til et statlig utbyggingsselskap
for veg.
§ 2 Overføring av forpliktelser
fra Statens vegvesen til det statlige utbyggingsselskapet for veg
Overføring av forpliktelser knyttet til prosjekter det
statlige utbyggingsselskapet for veg får overført fra Statens vegvesen,
skjer med frigjørende virkning for staten.
Fordringshavere og andre rettighetshavere kan ikke motsette
seg overføringen eller gjøre gjeldende at overføringen utgjør en
bortfallsgrunn for rettsforholdet.
§ 3 Overføring av offentlige
rettigheter, konsesjoner og tillatelser
Offentlige rettigheter, konsesjoner og tillatelser som
gjelder prosjekter som utbyggingsselskapet gis ansvaret for, overføres
til selskapet fra samme tid som prosjektet overføres.
§ 4 Ikrafttredelse
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer. Kongen
kan fastsette overgangsregler.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 4. desember
2015
Linda C. Hofstad Helleland | Åse Michaelsen |
leder | ordfører |