Stortingsrepresentantene Jan Bøhler, Marianne Marthinsen,
Marit Nybakk, Anette Trettebergstuen og Truls Wickholm fremmet 18. juni
2015 følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
foreslå en lovendring som gjør det mulig å pålegge Internet Service
Providers å blokkere sider som bedriver hallikvirksomhet på nett,
og uavhengig av medium rammer den som offentliggjør tilbud om, formidling
eller etterspørsel av prostitusjon.
2. Stortinget ber regjeringen vurdere om
strafferammen for hallikvirksomhet, som i dag er på 6 måneder, bør
økes.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Kari Henriksen, lederen Hadia Tajik og Lene Vågslid,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Peter Christian Frølich og
Anders B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og Ulf
Leirstein, fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og fra
Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til representantforslaget
i Dokument 8:139 S (2014–2015).
Komiteen mener at hallikvirksomhet
er en alvorlig forbrytelse, og viser til at utnyttelse av mennesker
til uønsket arbeid eller prostitusjon er ulovlig.
Komiteen viser til at politiets
arbeid for å avdekke hallikvirksomhet er krevende, og at en betydelig
innsats legges inn i dette arbeidet. Komiteen mener
videre at ny teknologi og bruk av nye formidlingstjenester fra halliker
ikke bør være til hinder for at lovens intensjon følges, samtidig
som hensyn til om en god nok filtrering er praktisk mulig å gjennomføre,
må tas i betraktning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til at til tross for at prostitusjon fortsatt er svært farlig
for den enkelte, hevdes det at bruk av Internett for noen kan bidra
til trygghet ettersom en på forhånd kan kjenne til og ha kontakt
med den som kjøper seksuelle tjenester. Flertallet viser
til at denne såkalte tryggheten i mange tilfeller kan bli en falsk
trygghet fordi kjøpere av seksuelle tjenester kan skjule seg bak
en falsk identitet. Flertallet er enig med forslagsstillerne
som påpeker at straffeloven § 315 forbyr å fremme andres prostitusjon,
og at annonsering på Internett innbefattes i dette.
Komiteen viser til
svarbrev fra statsråden som påpeker at det å avgjøre hvilke nettsider
som bør stenges som følge av at det foregår hallikvirksomhet, kan
være vanskelig. Det kan være vanskelig å avgjøre om en nettside
faktisk formidler prostitusjon – eller om det er en såkalt dating-nettside. Komiteen viser
til at spørsmålet om lovhjemmel for blokkering ble drøftet av Datakrimutvalget
i NOU 2007:2 hvor flertallet mente at filtreringsmetodene ville
innebære at også legitim trafikk vil bli stanset – noe som vil være
å anse som et inngrep i ytringsfriheten. Komiteen viser
til at utvalget mente at de mange omgåelsesmulighetene ville gi
lav nytteeffekt av tiltaket og at det dessuten vil være spesielt
vanskelig knyttet til sensurering av utenlandske nettsider.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at man i arbeidet mot menneskehandel
og hallikvirksomhet må være varsomme med å gjøre justeringer i lovverket
som gjør hverdagen vanskeligere for prostituerte. Disse medlemmer peker
på at en utvidelse av straffeloven § 315’s nedslagsfelt vil kunne
fungere mot sin hensikt, og – som svarbrevet fra statsråden understreker
– være vanskelig å håndheve. Den foreslåtte lovendringen vil kunne
få den effekt at prostituerte går over til andre kanaler og bakmenn
som vil kunne representere en større fare. Disse medlemmer er
videre enige med statsrådens vurdering i at det kan være vanskelig
å avgjøre om en nettside faktisk formidler prostitusjon eller ikke,
i tillegg til at filtreringsmetodene som foreslås, raskt vil kunne
representere et inngrep i ytringsfriheten (som påpekt av Datakrimutvalget). Disse medlemmer er
også enige med Datakrimutvalget i at tiltaket alt i alt vil ha lav
nytteeffekt, siden annonsering på Internett enkelt kan flyttes til
et annet land og praktiseres der, uten at filtreringsmetodene kan
berøre dette.
Komiteen viser til
at departementet i 2013 sendte ut et høringsnotat med en rekke forslag knyttet
til straffebudene om vold og seksualbrudd – herunder endringer i
straffeloven om hallikvirksomhet og formidling av prostitusjon og
økning i strafferammen. Komiteen viser videre til
at departementet nå varsler at det arbeides med en proposisjon som
følger opp høringsnotatet, og at proposisjonen skal fremmes for
Stortinget så snart som mulig.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser også til at det i media har
fremkommet påstander om at praktiseringen av hallikparagrafen i
dag har en del omdiskuterte konsekvenser, som for eksempel at prostituerte
hindres i å inngå det som normalt sett ville vært legitime avtaler
som kunne trygget deres hverdag. Snarere enn å endre dagens håndhevelsespraksis,
ved å utvide paragrafens nedslagsfelt uten god nok kjennskap til konsekvensene
av dette, ønsker disse medlemmer å avvente departementets
bredere vurdering av disse spørsmålene i den varslede proposisjonen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
vil framheve at bekjempelse av menneskehandel og hallikvirksomhet
er et prioritert område, som politiet i de siste årene har jobbet
målrettet med. Innsatsen har både bestått i å avdekke og iretteføre
straffesaker, og å iverksette forebyggende tiltak mot de arenaer hvor
prostitusjon og dermed utnyttelse av hallik- og menneskehandel-ofre
skjer, nemlig utemarkedet, innemarkedet og et stort antall nettsider. Flertallet vil
vise til at Internett har skapt et annonsemarked hvor bakmenn, halliker
og menneskehandlere kan annonsere for kvinnenes prostitusjon med
en spredning og utbredelse intet annet medium kan gi.
Flertallet vil ta på alvor at
innsatsen mot disse nettsidene, slik politiet ser det, har vist
at dagens rettstilstand ikke er tilfredsstillende. Det som i realiteten
skjer her er ifølge politiet formidling av kvinner som er ofre for
en eller annen grad av hallikvirksomhet og menneskehandel. Flertallet er
kjent med at politiet bare oppgir at rundt 1 prosent av de som formidles
på de aktuelle nettstedene, er norske. Graden av utnyttelse vil
variere, fra tilfeller av lav utnyttelsesgrad hvor kvinnen også
har mye frihet, til grove utnyttelsestilfeller med tvang, trusler
og vold. Flertallet vil vise til at det er politiets
klare oppfatning at en viss grad av utnyttelse finnes i et flertall
av tilfellene.
Flertallet støtter politiets
oppfatning av at det i dag ikke finnes tilstrekkelige hjemler for
en effektiv innsats mot slike nettsteder, og at politiet dermed
også har manglende mulighet for effektiv bekjempelse av hallikvirksomhet
og menneskehandel. Flertallet mener det er behov
for en grundig vurdering av hva som bør rammes av straffeloven §
315 i straffeloven av 1902 om forbud mot å fremme andres prostitusjon,
og av strafferammen for brudd på annet ledd i denne paragrafen,
som i dag er på 6 måneder.
Flertallet vil framheve at selv
når det er påvist lovbrudd i henhold til § 315 eller hallik- og
menneskehandel-paragrafene, har politiet ikke mulighet eller tekniske
hjelpemidler til selv å gjennomføre et slikt beslag når serverne
er basert i utlandet. Det har imidlertid teletilbyderne, kalt Internett
Service Providers (ISP-ene). Flertallet er kjent
med at politiet tidligere har henvendt seg til alle norske ISP-er
i en konkret sak og anmodet om deres bistand til å gjennomføre beslag av
en nettside. Det vil si at de har bedt ISP-ene om å bruke de samme
tekniske muligheter som benyttes ved barnepornofilteret, til å blokkere den
aktuelle siden, slik at den ikke lenger ville være tilgjengelig
for norske nettbrukere. Flertallet merker seg at
noen ISP-er etterkom anmodningen, andre ikke, og politiet kunne
ikke gjøre mer, så lenge de ikke har de nødvendige lovhjemler.
Flertallet er enig i at man må
legge større vekt på konsekvensene av å ikke ha mulighet til å blokkere
nettsider med ulovlig innhold. Flertallet mener at
når det annonseres for salg av sex fra kvinner som er ofre for hallikvirksomhet og
menneskehandel, så muliggjør nettsidene fortsatt utnyttelse av kvinnene
uten at politiet kan stanse virksomheten, og samfunnet mister alle
muligheter til å forhindre eller forebygge fremtidige overgrep.
Flertallet støtter derfor politiets
oppfatning av at det foreligger et sterkt behov for lovhjemler som
gir politiet mulighet til raskt og effektivt å håndheve norsk lov
ved å blokkere nettsider med ulovlig innhold av en viss alvorlighet.
Det er ikke en heldig situasjon at politiet mangler de nødvendige
hjemler til raskt å gripe inn og bringe det straffbare forholdet
til opphør når det først er avdekket. Flertallet mener
at god rettssikkerhet vil kunne ivaretas ved at blokkering kun kan
skje i tilfeller hvor politiet har avdekket overtredelse av konkrete
lovbud med en viss strafferamme – og kompetansen bør legges til
retten. Sentralt i bestemmelsen må være at tjenestetilbyder, ISP-ene,
pålegges å utføre blokkeringen.
Flertallet viser også til at
IKT Norge og politiet har påpekt at hvis en ny og klarere lovhjemmel
kommer, er det viktig med enkle, praktiske løsninger for den praktiske
gjennomføringen av en blokkering. Ett eksempel er måten det eksisterende
«barnepornofilteret» praktiseres på, hvor all kontakt og alle anmodninger
om å blokkere går via ett fast kontaktpunkt på Kripos. Flertallet mener
at en tilsvarende løsning er ønskelig ved en eventuell fremtidig
ordning med blokkering.
Flertallet vil også gjøre oppmerksom
på at forslagsstillerne har formidlet at det i punkt 2 i forslaget
i Dokument 8:139 S (2014–2015) har oppstått en feil i produksjonen
av dokumentet, slik at det bare er vist til hallikparagrafen. Forslaget
skal gjelde brudd på § 315, og flertallet fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide lovendringer
for å sørge for at nettsider rammes på lik linje med lovbrudd andre
steder mot straffeloven § 315, og særlig vurdere om strafferammen
for brudd på § 315 annet ledd, som i dag er på 6 måneder, skal økes.»
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
I
Stortinget ber regjeringen utarbeide lovendringer
for å sørge for at nettsider rammes på lik linje med lovbrudd andre
steder mot straffeloven § 315, og særlig vurdere om strafferammen
for brudd på § 315 annet ledd, som i dag er på 6 måneder, skal økes.
II
Dokument 8:139 S (2014–2015) – Representantforslag
fra stortingsrepresentantene Jan Bøhler, Marianne Marthinsen, Marit
Nybakk, Anette Trettebergstuen og Truls Wickholm om endring av straffeloven
slik at den også omfatter hallikvirksomhet via Internett – vedlegges
protokollen.
Oslo, i justiskomiteen, den 1. mars 2016
Hadia Tajik | Peter Christian Frølich |
leder | ordfører |