I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber presidentskapet fremme forslag om
endring av Stortingets forretningsorden for å innføre en ordning
der representantenes selskapsinteresser (aksjer, andeler mv.) offentliggjøres
i komiteenes innstillinger der dette er relevant for saken og uavhengig
av interessenes økonomiske verdi.»
Forslagsstilleren viser til at det er avgjørende
for folks tillit at Stortingets arbeid foregår i åpenhet og uten
at den enkelte representants personlige økonomiske interesser har
betydning. Videre påpeker forslagsstillerenat
Stortingets register, som skal gi oversikt over representantenes
økonomiske interesser og bindinger, har sine begrensninger, og at
det er nødvendig med klare regler for å sikre rask informasjon om
at en sak er behandlet av en representant som kan ha personlige økonomiske
interesser i saken.
Presidentskapet legger
til grunn at åpenhet og transparens om representantenes tilknytning til
organisasjoner og næringsliv er en viktig forutsetning for å bevare
og styrke folks tillit til Stortinget og representantene.
Presidentskapet viser til at
stortingsrepresentantene ifølge Stortingets forretningsorden (FO) § 76
har plikt til å registrere verv og økonomiske interesser i et eget
register på den måte og under de vilkår som er beskrevet i registerets
reglement. Presidentskapet viser videre til at registeret
er tilgjengelig for offentligheten på Stortingets nettside www.stortinget.no.
Nettsidene opplyser også om hvilke representanter som sitter i de
ulike komiteene, hvilken komité som behandler de aktuelle sakene,
hvem som er saksordfører osv. Den som ønsker å finne ut hvilke selskapsinteresser
de enkelte komitémedlemmene måtte ha, vil enkelt kunne gjøre dette
ved hjelp av den informasjonen som allerede ligger på nettsidene.
Presidentskapet mener det
kan synes som om representantforslaget bygger på den oppfatning
at enhver aksjepost representantene eier, vil kunne være styrende
for deres standpunkt i saker som er til behandling i Stortinget,
og ikke faglig og politisk argumentasjon.
Presidentskapet viser til at
FO § 31 trekker opp formelle rammer for komitéinnstillingers utforming
og innhold. Innstillingene skal inneholde en faglig og politisk
redegjørelse for saken, herunder ulike fraksjoners standpunkt og
forslag til vedtak. En fortegnelse i innstillingen over aktuelle
selskapsinteresser vil kunne medføre feil fokus og indikere at det
først og fremst er disse interessene som er bestemmende for komitémedlemmenes
standpunkter.
Presidentskapet mener for øvrig
at det ville kunne oppstå et avgrensningsproblem dersom representantforslaget
ble imøtekommet ved at detkanreises
tvil om i hvilke innstillingerdet «ville
være relevant for saken» å opplyse om selskapsinteresser. Ville
f.eks. slik informasjon være relevant i en ordinær budsjettinnstilling, eller
bare i slike saker som direkte måtte angå næringsinteresser? Hvilke
interesser som ville være relevante å oppgi i en innstilling og
hvilke som ville være avledete og derfor mindre relevante, kan også
by på avgrensningsproblemer. Forslagsstilleren peker ikke på hvem
som burde avgjøre slike spørsmål.
Presidentskapet vil også understreke
at det er Stortinget som sådan som treffer vedtak i saker til behandling,
ikke den enkelte komité. I den forberedende saksbehandlingen er
det gjerne flere representanter enn dem som sitter i vedkommende
komité som har innflytelse på beslutninger som fattes i saken. En
oversikt i komitéinnstillingene som foreslått, kunne derfor gi grunnlag
for en misoppfatning om hvem som faktisk har hatt innflytelse i,
og står som ansvarlig for vedtak i den enkelte sak.
Etter presidentskapets oppfatning
hører opplysninger om komitémedlemmenes selskapsinteresser hjemme
i det økonomiske registeret og ikke i den enkelte innstilling.
Ifølge registerets reglement § 9 er det registreringsplikt
for selskapsinteresser (aksjer, andeler mv.) som overskrider én
prosent av selskapskapitalen eller grunnbeløpet i folketrygden (1 G),
og som vedkommende representant selv eier enten direkte eller gjennom
et annet selskap. Presidentskapet oppfatter ikke
at forslagsstilleren tar til orde for å endre dette vilkåret. I
representantforslaget foreslås det at alle selskapsinteresser uansett
verdi skal offentliggjøres i komitéinnstillingene. Under enhver omstendighet
mener presidentskapet at det ville være uheldig å
ha ulike vilkår for registreringsplikt for selskapsinteresser i
henholdsvis innstillinger og i det økonomiske registeret.
Selv om presidentskapet mener
at selskapsinteresser ikke skal oppføres i komitéinnstillingene,
har presidentskapet likevel vurdert om § 9 i det økonomiske registerets
reglement burde endres, slik at alle selskapsinteresser, uavhengig
av verdi, ville bli registreringspliktige.
Presidentskapethar
kommet til at verditerskelen på én prosent av selskapskapitalen,
eller 1 G, er i samsvar med formålsbestemmelsen i reglementet om
at de økonomiske interessene som skal registreres, må være «av berettiget
interesse for allmennheten». Flertallet bemerker
for øvrig atEuroparådets korrupsjonsforebyggende organ
GRECO, som i 2014 vurderte Stortingets korrupsjonsforebyggende tiltak,
ikke hadde merknader til det nevnte registreringsvilkåret i § 9
i reglementet.
Presidentskapets medlem, Line
Henriette Hjemdal, mener alle selskapsinteresser, uavhengig
av verdi, bør føres opp i det økonomiske registeret.
Presidentskapet har
for øvrig ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:22 (2015–2016) – Representantforslag
fra stortingsrepresentant Torgeir Knag Fylkesnes om endring av Stortingets
forretningsorden for å sikre åpenhet om representantenes økonomiske
interesser – vedlegges protokollen.
Oslo, i Stortingets presidentskap, den
31. mars 2016
Olemic Thommessen | Marit Nybakk | Kenneth Svendsen |
| | |
Svein Roald Hansen | Ingjerd Schou | Line Henriette Hjemdal |