Likestilling er grunnleggende sett et spørsmål om
rettferdighet for hver enkelt som individ. Alle mennesker skal ha
like rettigheter og muligheter til å delta i samfunnet, uavhengig
av kjønn, funksjonsevne, etnisitet, språk, religion og seksuell
orientering. Alle har rett til et liv fritt for diskriminering,
vold og overgrep. I denne meldingen vil regjeringen ta for seg utfordringer for
likestillingen mellom kvinner og menn. Regjeringen vil rette innsatsen
mot fem områder, der det fremdeles er tydelige utfordringer for likestilling.
Utfordringene angår mange og har konsekvenser, både for den enkelte
og for samfunnet som helhet. Områdene er oppvekst og utdanning,
arbeidsliv, helse, næringsliv og vern mot vold. I tillegg ser meldingen
på Norges arbeid med likestilling internasjonalt.
I arbeidet med likestilling vil regjeringen
sikre et mannsperspektiv og et innvandrerperspektiv.
Det norske samfunnet er bygget på likestilling og
likeverd mellom kvinner og menn. Kvinner og menn har de samme formelle
rettigheter og plikter, og gode omsorgs- og velferdsordninger støtter
opp under de formelle rettighetene. Sammenlignet med mange andre
land i verden har Norge kommet langt når det gjelder likestilling. Den
kraftige økningen i høyere utdanning og kvinnenes inntog i arbeidslivet
har i løpet av de siste femti årene bidratt til store endringer
i samfunnet. Både kvinner og menn deltar i arbeids- og samfunnsliv
og deler på omsorgsoppgavene.
I store deler av verden er kjønn en faktor som sterkt
begrenser den enkeltes rettigheter og muligheter. Kvinner kan i
mange land ikke bestemme over egen kropp eller bevege seg fritt utenfor
hjemmet. Menn blir mange steder sett ned på dersom de deltar i omsorgen
for barn eller andre familiemedlemmer. Likestillingen mellom kvinner
og menn i Norge har løsnet på disse forestillingene og gjort handlingsrommet
for den enkelte større. Selvstendig inntekt for kvinner er en viktig
del av likestillingen og bidrar til å forebygge lavinntekt og vanskelige
oppvekstvilkår for barn.
Likestillingsutvalget leverte to offentlige
utredninger, NOU 2011:18 Struktur for likestilling og NOU 2012:15
Politikk for likestilling, som gir oversikt og kunnskap om situasjonen
for likestilling i Norge. Utredningene viser at selv om Norge har
kommet langt på mange områder når det gjelder likestilling, er det
fortsatt utfordringer. Kvinner utsettes langt oftere enn menn for vold
i nære relasjoner, seksuell trakassering og voldtekt. Fremdeles
velger unge ofte utdanning og yrke etter kjønn. Arbeids- og næringsliv
er i stor grad delt etter kjønn. Selv om mye er oppnådd på kvinnehelseområdet,
gjenstår det fortsatt utfordringer. Disse utfordringene tar regjeringen
tak i.
Regjeringen vil styrke likestillingen og skape
et bedre diskrimineringsvern for alle. Gutter og jenter skal ha
like muligheter og frihet til å treffe egne valg, også i praksis.
Mennesker er forskjellige, og de har ulike behov. For at formelle
rettigheter skal ha et reelt innhold er det en forutsetning at samfunnet
tar hensyn til menneskers ulike behov. Det offentlige skal bidra
til å fjerne hindringer som begrenser kvinner og menns valgfrihet.
Kvinner og menn må dessuten sikres fleksibilitet og frihet til å
velge de løsninger som passer best for dem og den livssituasjonen
de er i.
Det er en forutsetning for et rettferdig samfunn
at kvinner og menn, jenter og gutter, har like muligheter. Alle
skal ha anledning til å bruke sine ressurser og til å treffe egne
valg. Hvert menneske har lik verdi og har i utgangspunktet samme
rettigheter og plikter. Likestillingspolitikken skal bidra til å
skape like muligheter. Mennesker bruker sine muligheter til å velge
forskjellig, og det må det være aksept for i samfunnet.
Regjeringen vil styrke den enkeltes reelle muligheter
til å kunne delta og bidra i alle deler av samfunnslivet, uansett
kjønn. Muligheter og valgfrihet påvirkes av kjønnsdelte mønstre
i samfunnet. Tradisjonelle oppfatninger om hvordan gutter og jenter
bør oppføre seg og se ut blir målbåret gjennom media og mennesker
imellom. Forventningene kan skape trange rammer rundt den enkeltes
valgfrihet. Forventningene til menn og kvinner har blitt romsligere
de siste 30–40 årene, men mange av valgene den enkelte tar, påvirkes
fortsatt av forventninger knyttet til kjønn.
Omsorg for hverandre er en viktig samfunnsverdi.
Uten omsorg vil ikke samfunnet fungere. Mye av omsorgen som blir
gitt og mottatt, skjer innenfor familien og i andre nære relasjoner.
Økt likestilling har brutt ned noen av forestillingene om at det
å yte omsorg er kvinners ansvar alene. Spesielt blant dagens barnefamilier
er det å gi omsorg noe kvinner og menn deler i mye større grad enn
før. Dagens fedre har i større grad enn før omsorg for barna sine.
Det gir barna en rikere og tryggere oppvekst.
Like muligheter innebærer også at kvinner og menn
i større grad enn tidligere deler ansvar for familiens velferd,
både økonomisk og på andre måter. Både kvinner og menn bidrar i
samfunnet med lønnsinntekt og med omsorgsarbeid. Det må imidlertid
være opp til den enkelte familie å avgjøre hvordan den vil organisere
seg. Det som for ett individ og én familie er riktig, behøver ikke
å være det for andre. Familien må ta ansvar for valgene sine og
for å ivareta økonomisk trygghet for alle familiens medlemmer.
Likestilling er først og fremst et mål i seg
selv, men også et virkemiddel for å oppnå andre samfunnsmål. Likestilling
bidrar til å styrke samfunnets bærekraft. Når både kvinner og menn
er i jobb, bidrar det til høy sysselsetting og høy grad av selvforsørgelse,
skatteinntekter til fellesskapet og et samfunn der borgerne deltar
aktivt. Når både kvinner og menn vurderes uavhengig av kjønn, klarer
arbeids- og næringsliv bedre å nyttiggjøre seg befolkningens samlede
kompetanse.
Høy yrkesdeltakelse er en forutsetning for velferdssamfunnet,
og det skal lønne seg å stå i arbeid. Det skal være mulig å jobbe
heltid, selv om en har familie og andre forpliktelser. Staten vil utforme
regelverk og støtteordninger slik at samfunnsøkonomiske hensyn ivaretas,
og sentrale virkemidler som arbeidsmiljøloven, foreldrepermisjon
og pensjonsordninger skal støtte opp under målet om høy yrkesdeltakelse.
Likestilling er en forutsetning for demokrati. Både
kvinner og menn skal ha mulighet til å påvirke de beslutningene
som angår dem. Partiene er opptatt av kjønnsrepresentasjon når de
nominerer til politiske verv, men innflytelse på beslutninger skjer
også gjennom andre kanaler. Makt og innflytelse er fremdeles ujevnt
fordelt mellom kvinner og menn i norsk samfunnsliv.
Regjeringen er opptatt av at målene for likestilling
skal favne både gutter og menn, jenter og kvinner. Likestilling
bidrar til at mulighetsrommet utvider seg også for gutter og menn.
Meldingen trekker frem noen særskilte utfordringer for gutter og
menn i dagens norske samfunn. Den høye andelen gutter som ikke fullfører
videregående opplæring, er ett eksempel.
Flere integreringsutfordringer er også likestillingsutfordringer.
Lav arbeidsdeltakelse blant enkelte grupper innvandrere, særlig
blant kvinner, er en likestillingsutfordring. Mange innvandrere kommer
fra land der menn og kvinner har klare, adskilte roller og oppgaver.
I flere av landene som innvandrere kommer fra, mangler kvinner grunnleggende
utdanning i større grad enn menn. Erfaringer med og holdninger til
likestilling som enkelte innvandrere har med seg, blir satt på prøve
i det norske samfunnet. Samfunnet kan ikke akseptere at noen personer
ikke får del i de samme rettigheter og muligheter som andre. Denne
meldingen vil løfte frem utfordringer som særlig gjelder kvinner
med innvandrerbakgrunn.
Regjeringen vil konsentrere seg om de største
utfordringene for like muligheter i dag. De finnes på områdene oppvekst
og utdanning; arbeidsliv og næringsliv; helse og vern mot vold og
overgrep. Dette er områder som har stor betydning for utviklingen
av samfunnet og for den enkeltes velferd. I utenriks- og bistandspolitikken
vil regjeringen videreføre engasjementet for likestilling og kvinners
rettigheter. Arbeidet med å skape like muligheter for kvinner og
menn tar tid og krever systematisk innsats.
Familiene er samfunnets sterkeste sosiale fellesskap.
Familien skaper en ramme rundt barns oppvekst og rundt samhandling
og ansvarsdeling mellom foreldre. Familieordningene legger til rette
for at en kan kombinere arbeid med omsorg. Utformingen har betydning
for arbeidet for mer likestilling i arbeidslivet. Regjeringen vil fremme
en egen stortingsmelding om familiepolitikken.
Mye av grunnlaget for like muligheter blir lagt tidlig
i livet. Dagens unge opplever i stor grad at de har like muligheter
til å velge utdanning og yrke fritt. Likevel ser en at rekruttering
til flere av fagutdanningene er nesten ensidig dominert av ett kjønn.
For eksempel dominerer gutter på bygg og anlegg, mens jentene dominerer
på helsefag. Dette gjenspeiler seg i arbeidsmarkedet og er med på
å begrense både den enkeltes valgmuligheter og fleksibiliteten i
arbeidsmarkedet. Gjennomføring i videregående opplæring er klart
lavere hos gutter enn hos jenter. Denne utfordringen er spesielt
stor i fag- og yrkesopplæringen og blant gutter som har innvandret
til Norge. Et annet område med kjønnsdeling er fritidsaktiviteter.
Jenter med innvandrerbakgrunn deltar i mindre grad enn andre i organiserte
fritidsaktiviteter, slik som idrett.
Norge har høy yrkesdeltakelse både for kvinner og
menn, men arbeidsmarkedet har klare skiller etter kjønn. Når kvinner
og menn i stor grad er konsentrert i forskjellige yrker og arbeider
i forskjellige næringer, fører det til lite fleksibilitet i arbeidsmarkedet.
Det skaper begrensninger for den enkelte og for samfunnet. Det å
kunne forsørge seg selv er grunnleggende for likestilling. Deltidsarbeid
er mer utbredt i sektorer der kvinner er i flertall, og kvinners
sykefravær er høyere enn menns. Sysselsettingen blant grupper av
innvandrede kvinner er urovekkende lav.
Skillene i arbeidsmarkedet handler ikke bare
om ulike næringer og yrker. Kvinner er i mindre grad representert
i ledelsen av større bedrifter og i styrer der reglene om kjønnsrepresentasjon ikke
gjelder. Færre kvinner starter som gründere. Dette tyder på at samfunnet
ikke lykkes godt nok med å ta hele befolkningen i bruk i innovasjon, verdiskaping
og ledelse.
Helse påvirker livsutfoldelse og deltakelse
i arbeidsliv og samfunnsliv. Det er flere likestillingsutfordringer
på helseområdet, særlig knyttet til kvinners helse. Historisk har
sykdommer som i størst grad rammer menn, fått større oppmerksomhet
enn sykdommer der kvinner er i flertall. Det gjør at samfunnet har
mangelfull kunnskap om sykdommer som i stor grad rammer kvinner. Regjeringen
vil motvirke forskjeller i helsetilbudet mellom kvinner og menn.
Vold og overgrep er en likestillingsutfordring. Det
hindrer like muligheter og har alvorlige konsekvenser for den enkelte
og for samfunnet. Altfor mange er utsatt for vold i nære relasjoner
og for seksuelle overgrep. Volden gir alvorlige, langvarige helseplager
og reduserer den enkeltes trygghet og livskvalitet. Kvinner er mest
utsatt for vold i nære relasjoner, voldtekt og andre seksuelle overgrep.
Tvangsekteskap og kjønnslemlestelse er former for vold i nære relasjoner
med meget alvorlige følger for dem som rammes. Unge jenter er særlig
utsatt, men også gutter og menn opplever vold i nære relasjoner
og seksualisert vold.
Norsk likestillingspolitikk bygger på nasjonale og
internasjonale forpliktelser og sentrale politiske føringer. Regjeringen
arbeider for at disse forpliktelsene skal ivaretas både nasjonalt
og i andre land. Norge skal være en tydelig stemme internasjonalt
som taler kvinner og jenters sak, og være et forbilde i sin nasjonale
politikk. Gjennom tydelige prioriteringer i bistandsarbeidet, bilateralt
og multilateralt, og innsats i ulike internasjonale fora, bidrar
Norge til at kvinner og jenter over hele verden får bedre levekår.
Det offentlige legger mye av rammene for all samfunnsvirksomhet,
i arbeidsliv, næringsliv og sivil sektor. Regelverk, budsjetter
og finansieringsordninger skal bidra til likebehandling og forutsigbarhet.
Det offentlige, på alle nivåer, er forpliktet til å arbeide målrettet
for å legge til rette for handling som fremmer likestilling.
Innholdet i denne meldingen omfatter mange departementers
faglige ansvarsområder. Likestillingsspørsmål går på tvers av faggrensene,
slik de er trukket opp mellom departementene. Tiltak på ulike områder
rettet mot samme overordnete mål kan gi en synergieffekt på samfunnsnivå. Innsatsen
og tiltakene er beskrevet mer utførlig i de seks fagkapitlene i
denne meldingen.
Rettigheter og plikter nedfelt i lov- og regelverk skal
sikre like muligheter og forhindre diskriminering. Regjeringen vil
fremme et forslag til samlet og styrket diskrimineringsvern. Det
eksisterende diskrimineringslovverket skal samles i én lov. Det
vil bidra til at vernet mot diskriminering skal være like godt for
alle diskrimineringsgrunnlag. Alle mennesker skal ha like muligheter,
uavhengig av kjønn, funksjonsevne, etnisitet, religion, livssyn,
seksuell orientering, kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk. Arbeidet med
en felles likestillings- og ikke-diskrimineringslov tar utgangspunkt
i diskrimineringslovutvalgets forslag. Utvalget leverte sin utredning
i 2009, og utvalgets forslag om å samle diskrimineringslovene i
én lov ble støttet av et stort flertall av høringsinstansene.
Regjeringen har satt i gang en gjennomgang av håndhevingsapparatet
med sikte på å skille pådriverfunksjonen fra håndheverfunksjonen. Regjeringen
ønsker å vurdere hvordan en kan styrke håndhevingen av diskrimineringslovgivningen.
I dag får for eksempel den diskriminerte sjelden økonomisk kompensasjon. Likestillings-
og diskrimineringslovgivningen håndheves av Likestillings- og diskrimineringsombudet
og Likestillings- og diskrimineringsnemnda. Flere aktører har pekt
på svakheter knyttet til Likestillings- og diskrimineringsombudets
ulike roller som håndhever av og pådriver for likestillings- og
diskrimineringslovgivingen.
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
forvalter lovgivningen og håndhevingsapparatet på likestillingsområdet.
Regjeringen legger til grunn at hver enkelt
sektor tar sitt ansvar for å fremme likestilling. Forvaltningen
i Norge er organisert slik at det enkelte sektordepartement har
ansvar for tjenestetilbudet og politikken rettet mot hele befolkningen. Myndigheter
i ulike sektorer og på ulike forvaltningsnivåer har på sine områder
samme ansvar for kvinner som for menn. Dette sektoransvarsprinsippet
legger ansvaret på samme sted som virkemidlene. Det legger også
til rette for at hensynet til likestilling er en del av vurderingene overalt
i forvaltningen. Den enkelte myndighet skal, på sine områder, følge
situasjonen og utrede konsekvenser for både kvinner og menn.
For å følge opp sektorenes ansvar og sikre en helhetlig
likestillingspolitikk har Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
et samordningsansvar. Departementet bidrar med å skaffe kunnskap,
koordinerer departementenes arbeid og sørger for samlet rapportering
på internasjonale forpliktelser. På direktoratsnivå er det Barne-,
ungdoms- og familiedirektoratet som har samordningsansvaret.
Likestilling er et felles samfunnsansvar. Det krever
innsats fra flere enn offentlige myndigheter. Aktører i det sivile
samfunn, arbeidslivets parter og næringslivet, organisasjoner og
forskningsmiljøer er særlig viktige. Alle har et selvstendig ansvar
for å bidra aktivt til å fremme likestilling og hindre diskriminering. Det
er et potensial å hente ut for norsk næringsliv i å øke kvinners
deltakelse. Det offentlige har et særlig, lovpålagt ansvar for at
regelverk og virkemidler legger til rette for likestilling. Regjeringen
vil arbeide sammen med sivilsamfunn, næringsliv og andre aktører
for å styrke likestillingen.
Kommunesektoren er sentral i arbeidet for styrket
likestilling. Kommunene står for hoveddelen av de offentlige tjenestene
her i landet. Innbyggerne vender seg til kommunen for å få helsehjelp
og omsorgtjenester, for barnehage og utdanning, for trygghet og
for hjelp i vanskelige situasjoner. Kommunen er en stor arbeidsgiver
i utdannings-, barnehage- og pleie- og omsorgssektorene. Kommunene
har en stor andel kvinner i arbeidsstyrken, og spørsmål om kompetanse
og arbeidstidsordninger er viktige. Kommunene er et politisk nivå
med folkevalgt ledelse. Kjønnsbalanse er et tema i sammensetningen
av kommunestyrene, og likestilling er tema i kommunenes valg og
prioriteringer.
Samarbeidet mellom myndighetene og arbeidslivets
parter bygger på en solid tradisjon i norsk arbeidsliv og politikk.
Trepartssamarbeidet er en viktig faktor for å få flere kvinner inn
i arbeidsmarkedet og for å bedre mulighetene for både kvinner og
menn til å kombinere arbeid og omsorg. Også fremover vil arbeidslivets parter
spille en sentral rolle for å lykkes med å styrke likestilling i
samfunnet.
En sterk sivil sektor er av avgjørende betydning for
å sikre frihet, mangfold og maktbalanse i samfunnet. I likestillingsspørsmål
har mange frivillige organisasjoner en lang og stolt tradisjon.
Frivillige organisasjoner har sin styrke i at de mobiliserer og
bruker frivillig innsats. Frivillige organisasjoner bidrar til at
flere kommer til orde. De er en kanal der hver enkelt kan bidra
og engasjere seg, både for egne rettigheter og andres.
Regjeringen vil bygge opp under de positive
utviklingstrekkene i samfunnet. Virkemidlene skal i størst mulig
grad stimulere til resultater på en annen måte enn påbud, forbud
og kvotering. Mange kommuner, partene i arbeidslivet, frivillige
organisasjoner og andre arbeider aktivt for å styrke graden av likestilling
innen eget område. For eksempel har helseforetak og utdanningsinstitusjoner
utviklet arbeidsmetoder som bidrar til mer likestilling. Forsøk
og nyvinninger trenger støtte for å kunne vokse seg større og spre
seg også til andre miljøer. Mange frivillige organisasjoner, bedrifter
og kommuner gjør en innsats som bør trekkes frem som et forbilde
for andre. Gjennom å spre god praksis og få flere til å slutte seg
til, styrkes likestillingen nedenfra.
Samfunnsutviklingen er summen av mange handlinger
og valg. Enkeltpersoners handlinger blir påvirket av holdninger
og tradisjoner. Det bør være enklere å velge annerledes i utdanning
og arbeidsliv. Regjeringen vil støtte opp under initiativ som bidrar
til å endre tradisjonelle handlingsmønstre og skillelinjer etter
kjønn.
Kunnskap er en viktig forutsetning for handling. Det
finnes fortsatt for lite kunnskap om sammenhengene mellom kjønn
og helse. Mer kunnskap om årsakene til, og formene for, vold i nære relasjoner
vil legge grunnlaget for effektiv støtte til ofrene og for forebygging.
Arbeid for likestilling mellom kvinner og menn krever
endringer i samfunnsstrukturer og i holdninger hos den enkelte.
Endring krever kunnskap og bevissthet om hvordan kjønn er med på
å påvirke valg og muligheter. Endringer i strukturer krever tid.
Derfor må likestillingspolitikken være langsiktig og målrettet.
I meldingen presenterer regjeringen hvordan
den vil møte de sentrale likestillingsutfordringene fremover. Utfordringene
krever et langsiktig og målrettet arbeid, og meldingen presenterer
strategier og virkemidler som skal bidra til et mer likestilt samfunn.
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet samordner regjeringens innsats
og følger utviklingen.
For å følge utviklingen på ulike samfunnsområder
over tid er det behov for forskning, statistikk og annen dokumentasjon
av forskjeller mellom kvinner og menn. Evalueringer og rapporteringer
danner grunnlag for å vurdere om tiltak virker etter hensikten.
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet bidrar til en kunnskapsbasert
politikk for likestilling. Det innebærer også å legge til rette
for gode systemer for dokumentasjon og analyse av likestillingsstatus
på forskjellige samfunnsområder. Et slikt tiltak er CORE – Kjernemiljø
for likestillingsforskning.
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet er på oppdrag
fra departementet i gang med å utvikle indikatorer på graden av
likestilling mellom kvinner og menn. De skal også utvikle indikatorer
for likestilling på andre områder, slik som funksjonsevne, etnisitet
og seksuell orientering. Indikatorene vil bidra til bedre kunnskap
om forskjeller.
Gutter og jenter har i dag like rettigheter,
men mye tyder på at kjønn påvirker valgene de treffer, og de mulighetene
de opplever at de har. Likestilling innebærer at barn og unge skal
ha like muligheter til å realisere eget potensial og til å velge
utdanning og karriere uten å begrenses av kjønn.
Barnehage og skole skal bidra til å gi alle
barn og unge, uavhengig av kjønn og andre forutsetninger, mulighet
til å lykkes i utdannings- og arbeidsliv. Familie, venner og fritidsaktiviteter påvirker
vår utvikling og våre valg. Familien legger grunnlaget for barns
oppvekst, og velferdsordningene bidrar til å skape trygge vilkår
for de yngste barna.
Dette kapitlet drøfter sentrale likestillingsutfordringer
i oppvekst og utdanning. Både barnehagen og skolen har få mannlige
ansatte, og det er behov for økt kompetanse om betydningen av kjønn
og likestilling for barnas utvikling. Karakternivå, nasjonale prøver
og internasjonale tester forteller at, med noen unntak, gjør jenter
det best på skolen. Det er også langt flere gutter enn jenter som
ikke gjennomfører videregående opplæring. Valg av utdanning henger
fortsatt tett sammen med kjønn og forventninger til kjønnsroller.
Særlig er dette synlig i yrkesfagene. I høyere utdanning er det
nå en overvekt av kvinner som tar masterutdanning, men fortsatt
en tydelig overvekt av menn i de akademiske toppstillingene. Barn
og unge fra lavinntektsfamilier og jenter med innvandrerbakgrunn
deltar i mindre grad enn andre i organiserte fritidsaktiviteter,
og de kan gå glipp av verdifull sosial kompetanse.
heve kompetansen
om likestilling i barnehagen og øke rekrutteringen av menn til det
pedagogiske arbeidet
legge til rette for at flere kan velge
utradisjonelle utdanninger og karrierer gjennom blant annet
å bidra til
å rekruttere flere jenter til realfagene gjennom Jenter og teknologi
å gjennomgå tilbudsstrukturen i videregående opplæring
å vurdere videreutvikling av nettportalen
utdanning.no
å vurdere videreutvikling av læremidler
og materiell til bruk i rådgiverutdanningen, og
å vurdere støtte til høgskolenettverk for
rådgiverutdanning
styrke kunnskapsgrunnlaget om kjønnsforskjeller
i læringsutbytte, gjennomføringsgrad og utdanningsvalg
legge frem en stortingsmelding
om familiepolitikken
følge opp høring om forslag til endringer
i barneloven som skal fremme likestilt foreldreskap
legge til rette for at barn og unge fra
lavinntektsfamilier og jenter med innvandrerbakgrunn får mulighet
til å delta i fritidsaktiviteter som idrett
øke elevenes læringsutbytte gjennom blant
annet Lærerløftet og Kompetanse for mangfold
løfte frem gutter og elever med innvandrerbakgrunn
som særskilte målgrupper i ny lese- og skrivestrategi
fortsette innsatsen for bedre gjennomføring
i videregående opplæring gjennom blant annet Program for bedre gjennomføring,
Yrkesfagløftet og utvidelse av forsøksordningen med praksisbrev
følge opp ekspertutvalget som skal vurdere
livslang karriereveiledning
De arbeidslivs- og velferdspolitiske målene
for likestilling i arbeidslivet er todelt. På individnivå er målet
at alle skal kunne forsørge seg selv og sin familie gjennom arbeid.
Inntekt av arbeid gir økonomisk uavhengighet for både kvinner og menn,
og større frihet for den enkelte til å kunne treffe egne valg. Dette
gir styrket likestilling. På samfunnsnivå er det et mål at hele
arbeidsstyrken skal tas i bruk gjennom å styrke tilknytningen til
arbeidslivet. Kvinner og menn skal ha like muligheter til å delta
i arbeidslivet. Det er viktig å øke tilknytningen til arbeidslivet for
grupper som har lav yrkesdeltakelse, og å legge til rette for at
flest mulig skal kunne bruke sin arbeidsevne i lønnet arbeid. Regjeringen
vil føre en aktiv og helhetlig politikk for økt sysselsetting og
for et åpent, inkluderende og fleksibelt arbeidsliv.
Det gjenstår fortsatt utfordringer for likestilling
i arbeidslivet. Kvinner har en svakere tilknytning til arbeidslivet
enn menn. En høy andel kvinner arbeider deltid. De som har innvandret
til Norge har lavere yrkesdeltakelse enn resten av befolkningen,
særlig er sysselsettingen blant grupper av innvandrede kvinner urovekkende
lav.
Det norske arbeidsmarkedet har klare skiller
etter kjønn. Både kjønnsdelingen av arbeidsmarkedet og forskjeller
i tilknytning til arbeidslivet fører til forskjeller i kvinners
og menns lønns- og inntektsnivå. Flere kvinner enn menn i yrkesaktiv
alder mottar helserelaterte ytelser som sykepenger, arbeidsavklaringspenger
og uføretrygd.
Kvinner tar fremdeles en større andel av omsorgsoppgaver
enn menn når det gjelder omsorg for barn.
Likestilling i familielivet er viktig for likestilling i
arbeidslivet. Fremdeles er det kvinnene som tar mest av husarbeidet
og omsorgsarbeidet i hjemmet. I de årene det er vanligst med omsorg
for små barn, er deltidsandelen blant kvinner vel fire ganger høyere
enn blant menn. Med andre ord tilpasser kvinnene i større grad arbeidstiden
til omsorgsrollen enn det menn gjør. For dem som jobber deltid kan
konsekvensen bli svakere tilknytning til arbeidslivet, dårligere
lønns- og pensjonsvilkår og dårligere muligheter for karriere. I
og med at flere kvinner jobber deltid, er det flest kvinner som
tar kostnaden ved å frigjøre tid til hjemmearbeid og/eller omsorgsarbeid.
Det er viktig å legge til rette for at de som ønsker det får mulighet
til å arbeide heltid.
Regjeringen vil legge til rette for at familiene
har mulighet til å ta egne valg om arbeids- og familieliv. Familiepolitikken
må spille på lag med arbeidslivs- og velferdspolitikken for å nå
de likestillingspolitiske målene. I 2016 vil regjeringen legge frem
en stortingsmelding om familiepolitikken. Familiemeldingen skal
beskrive dagens familiemangfold, samt identifisere og drøfte utfordringer
enkelte familier møter.
Hovedorganisasjonene i arbeidslivet og regjeringen
ved Arbeids- og sosialdepartementet og Barne-, likestillings- og
inkluderingsdepartementet er blitt enige om et organisert samarbeid for
å fremme likestilling mellom kvinner og menn i arbeidslivet.
Regjeringen vil videreutvikle trepartssamarbeidet
om likestilling i arbeidslivet. Trepartssamarbeidet er en god plattform
for videre samarbeid mellom myndighetene og partene i arbeidslivet
for godt arbeidsmiljø, redusert sykefravær og hensiktsmessige tiltak
som bidrar til at de som ønsker det, får mulighet til heltidsarbeid eller
utvidet stillingsprosent. Erfaringene fra tiltak som er gjennomført
mot ufrivillig deltid viser at oppmerksomhet mot temaet og et systematisk arbeid
i virksomhetene kan gi betydelige resultater.
Et sterkt økende arbeidskraftsbehov innenfor
enkelte sektorer gjør at det blir viktig å ta i bruk alles ressurser.
Høy sysselsetting forutsetter at både kvinner og menn deltar i arbeidslivet,
og at særlig kvinner styrker sin tilknytning til arbeidslivet. Samfunnet
er basert på at alle som kan, forsørger seg selv og egen familie.
Arbeidsinntekt gir økonomisk selvstendighet. Regjeringen vil sammen
med arbeidslivets parter fremme en heltidskultur. Det skal legges til
rette for at de som ønsker det, kan få heltidsarbeid. Erfaringene
fra forsøkene med tiltak mot ufrivillig deltid er at disse er viktige
for å fremme heltidskultur på arbeidsplassene. Regjeringen vil legge
til rette for at flere kan velge utradisjonelle utdanninger og yrker,
for å bidra til et mindre kjønnsdelt arbeidsliv. Et aktivt arbeid
for å redusere sykefraværet og en innsats for å kvalifisere særlig
kvinner med innvandrerbakgrunn, bidrar til likestilling i arbeidslivet.
Regjeringen vil støtte arbeidet med gode verktøy og
metoder for å skape likestilling og mangfold i arbeidslivet. Et
eksempel er Aust-Agder og Vest-Agder sitt initiativ for sertifisering
av arbeidsplasser som tilfredsstiller en likestillings- og mangfoldsstandard.
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet vil støtte det
videre arbeidet med et pilotprosjekt om sertifisering av arbeidsplasser
som kan oppfylle en forhåndsidentifisert likestillings- og mangfoldsstandard.
bidra til flere muligheter
for både gutter og jenter som velger utdanninger og yrker for et
mindre kjønnsdelt arbeidsmarked
støtte arbeidet med metoder for å skape
likestilling og mangfold i arbeidslivet
bidra til at flere innvandrede kvinner
finner innpass i arbeidslivet; blant annet gjennom
videreføre og iverksette tiltak som kan
bidra til å redusere sykefraværet
videreutvikle trepartssamarbeidet om likestilling i
arbeidslivet i samarbeid med hovedorganisasjonene
legge til rette for
mobilitet i arbeidsmarkedet for kvinner og menn, og gjennomføre
forskningsprosjekt om hva som fremmer og hindrer mobilitet sett
i et kjønnsperspektiv
inkludere flere i arbeid, blant annet ved
å innføre et enklere og mer effektivt system for arbeidsmarkedstiltak,
som er bedre tilpasset brukernes behov for bistand
følge opp vedtatte endringer i arbeidsmiljøloven som
er med på å gi arbeidstakere og arbeidsgivere noe større fleksibilitet
og mulighet til å finne løsninger lokalt for å få til større stillingsprosenter
og mer heltidsarbeid
fremme en stortingsmelding om livslang
læring
Vold og overgrep er en likestillingsutfordring. Vold
har alvorlige konsekvenser for samfunnet. Kjønnsbasert vold, trakassering
og tvang reduserer mulighetene til å delta aktivt i samfunnet. Vold
kan skade mennesker fysisk og gir økt risiko for psykiske og somatiske
lidelser. I verste fall fører volden til tap av liv.
Vold i nære relasjoner alene koster det norske samfunnet
mellom 4,5 og 6 mrd. kroner årlig. Vold og overgrep er en betydelig
og vedvarende samfunnsutfordring. I tillegg representerer volden
et folkehelseproblem. Nyere undersøkelser viser at omfanget av vold
i nære relasjoner har holdt seg tilnærmet uendret over tid.
Menn står for hoveddelen av all vold som utøves.
De utgjør 87 prosent av alle siktede for forbrytelser mot liv, legeme
og helbred, og 81 prosent av siktede for forbrytelser i familieforhold.
Menn er mest utsatt for vold som utøves på offentlige steder, i
helgene og av ruspåvirket gjerningsperson. Kvinner er mest utsatt
for vold i nære relasjoner, voldtekt og andre seksuelle overgrep,
i tillegg til seksuell trakassering. Unge jenter er særlig utsatt,
men også gutter og menn utsettes for vold i nære relasjoner og seksualisert vold.
Gutter og jenter som eksponeres for vold og overgrep i ung alder,
er betydelig mer utsatte for vold og overgrep i voksenlivet.
Dette kapitlet ser på vold og overgrep som i
all hovedsak rammer kvinner og jenter eller der kvinner og jenter
rammes i uforholdsmessig stor grad. Dette gjelder vold i nære relasjoner,
inkludert kjønnslemlestelse, tvangsekteskap og alvorlige begrensninger
av unges frihet, i tillegg til voldtekt, seksuell trakassering blant
unge og hatefulle ytringer. Kapitlet ser særlig på kvinner og menn
som utsettes for eller som er utøvere av vold i nære relasjoner
mot nåværende eller tidligere partnere. I arbeidet mot vold i nære relasjoner
vil regjeringen bygge videre på Meld. St. 15 (2012–2013) Forebygging
og bekjempelse av vold i nære relasjoner – Det handler om å leve
og handlingsplan mot vold i nære relasjoner Et liv uten vold (2014–2017).
Arbeidet med å hjelpe utsatte barn er en sentral del av den offentlige
innsatsen. Tiltaksplanen En god barndom varer livet ut (2014–2017)
presenterer regjeringens innsats for å bekjempe vold og seksuelle overgrep
mot barn og ungdom under 18 år. Tvangsekteskap og kjønnslemlestelse
er også former for vold i nære relasjoner. Meldingen bygger også
på Handlingsplan mot tvangsekteskap, kjønnslemlestelse og alvorlige
begrensninger av unges frihet (2013–2016).
Offentlige myndigheter har et særlig ansvar
for å forebygge og hindre alle former for vold og overgrep. Sammenlignet
med bare noen tiår tilbake har offentlige myndigheter og hjelpeapparat
i dag mer kunnskap om vold i nære relasjoner og voldtekt. Det er
også langt større åpenhet om disse temaene. Norge har en godt utbygd
helse- og omsorgstjeneste, hjelpetilbud i familievern, barnevern,
krisesenter, sentre mot incest og seksuelle overgrep, og politi
og rettsvesen. Likevel er det fortsatt utfordringer.
Underrapportering av saker om vold og overgrep gir
grunn til bekymring. Politi og helse- og omsorgstjenester brukes
i for liten grad. Det samme gjelder personlige nettverk. Saker blir
ikke meldt til politiet, helse- og omsorgstjenester tas ikke i bruk,
og mange kvier seg også for å fortelle om krenkelsene til sine nærmeste.
Det offentlige tjenesteapparatet må samtidig samarbeide bedre rundt
brukernes behov.
Frivillige organisasjoner spiller en viktig
rolle i arbeidet med å forebygge og bekjempe vold i nære relasjoner.
Kvinneorganisasjoner har drevet frem mye av innsatsen mot vold mot
kvinner, men i dag er samfunnsengasjementet mot denne volden mye
bredere. Mange av dagens tilbud ble først opprettet av frivillige
organisasjoner og er senere overtatt av, eller delfinansieres av
det offentlige. Frivillige organisasjoner, også de som representerer
menn, har en viktig funksjon i å sette vold og overgrep på dagsordenen. For
den utsatte kan det oppleves som lettere å henvende seg til organisasjoner
for hjelp og veiledning, enn å ta kontakt med offentlige myndigheter.
Samarbeid mellom frivillige organisasjoner og offentlige myndigheter
er avgjørende for å lykkes i innsatsen mot vold i nære relasjoner
og seksuelle overgrep. Offentlige tilskuddsordninger bidrar til
dette samarbeidet.
Seksuell trakassering er et betydelig likestillingsproblem.
Undersøkelser fra Sør-Trøndelag viser at seks av ti elever i videregående
skole hadde opplevd minst én form for seksuell trakassering siste
år. Likestillingsutredningen etterlyser et mer målrettet, systematisk
og kunnskapsbasert arbeid for å forebygge seksuell trakassering.
Utvalget understreker at forebygging av seksuell trakassering og
forebygging av voldtekt må sees i sammenheng, og at arbeid for å
øke bevisstheten om kjønn, kropp og seksualitet må gjøres til en
integrert del av skolens innsats mot mobbing.
Regjeringen er bekymret for omfanget av hatefulle
ytringer i Norge. Slike ytringer begrenser den enkeltes muligheter
til å delta i den offentlige debatten. Hatefulle ytringer rammer
ikke bare den enkelte, men hele samfunnet. Det begrenser det offentlige
ordskiftet og kan bidra til sosial eksklusjon og økt polarisering.
styrke innsatsen
mot vold i nære relasjoner gjennom
mer kunnskap
om årsakene, forebygging og bistand til de som er utsatt
å utvikle offeromsorg og bedre koordineringen
i det offentlige hjelpeapparatet
å videreutvikle politiets arbeid mot vold
i nære relasjoner
å iverksette utviklingsprosjekter som kan
styrke det kommunale krisesentertilbudet til utsatte grupper
styrke innsatsen mot voldtekt
styrke innsatsen mot tvangsekteskap gjennom
å styrke det
nasjonale bo- og støttetilbudet for unge over 18 år som har vært
utsatt for tvangsekteskap, trusler om tvangsgifte eller annen æresrelatert
vold, og
å utrede om dagens rettstilstand er tilstrekkelig for
effektiv håndheving av lovverket mot tvangsekteskap
arbeide målrettet mot kjønnslemlestelse
gjennom
å gjennomgå
henleggelsene av sakene om kjønnslemlestelse etter straffeloven,
og
å spre kunnskap om de negative helsevirkningene
kjønnslemlestelse fører med seg
styrke kunnskapsgrunnlaget om hatefulle
ytringer
fortsette å støtte
undervisningsopplegg for å forebygge vold og trakassering blant
unge
fortsette å støtte frivillige organisasjoner
som bidrar i innsatsen mot tvangsekteskap, alvorlige begrensninger
av unges frihet og kjønnslemlestelse
Helse er viktig for alle og en avgjørende faktor for
å leve gode liv. God helse gir muligheter for den enkelte og for
samfunnet. Hele befolkningen skal ha et likeverdig tilbud om helsetjenester
av god kvalitet uavhengig av kjønn, seksuell orientering, bosted,
alder og etnisitet. Dette er en del av regjeringens mål om å skape
pasientens helsetjeneste, der pasientens behov skal stå i sentrum.
Kjønn som dimensjon i helse er viktig av flere årsaker.
I tillegg til de biologiske og fysiologiske forskjellene mellom
kvinner og menn, kan rollemønstre, sosial ulikhet og forbruk av
helse- og omsorgstjenester påvirke kvinner og menns helse og atferd
på ulik måte.
Dette kapitlet vil drøfte sentrale likestillingsutfordringer
på helseområdet, spesielt knyttet til kvinners helse. Sykdomsbildet
er forskjellig for kvinner og menn, og en del sykdomsforløp kan arte
seg forskjellig. Historisk har sykdommer som i størst grad rammer
menn, fått større oppmerksomhet enn sykdommer der kvinner er i flertall,
og flere menn enn kvinner ble tidligere inkludert i kliniske studier.
Dette gjør at det fremdeles kan være mangelfull kunnskap om sykdommer
som er mer typiske for kvinner, og det kan ha betydning for effekten
av behandlingen på kvinner for sykdommer som rammer begge kjønn.
Generelt vil et bredere kjønnsperspektiv på helse kunne synliggjøre skjevheter
mellom kvinner og menn og bidra til et bedre tilbud til både kvinner
og menn. Større bevissthet om kvinner og menns ulike behov og utvikling
av mer kjønnsspesifikk behandling kan bidra til bedre kvalitet i
helse- og omsorgstjenestene. Dette er viktig for å nå målet om et
likeverdig helse- og omsorgstilbud for kvinner og menn.
Helse- og omsorgsdepartementet arbeider langs to
akser for å nå dette målet. Den ene aksen retter særskilt oppmerksomhet
mot lidelser der enten kvinner eller menn er i flertall eller har
spesielle vanskeligheter. Den andre aksen er å inkludere kjønnsperspektivet
i all virksomhet innenfor helse- og omsorgssektoren der dette er
relevant.
Generelt sett har kvinner og menn i Norge god helse.
Likevel er det områder med utfordringer. Psykiske plager og langvarige
smerte- og utmattelsestilstander hos unge kvinner øker. Kvinner er
overrepresentert i sykefraværs- og uførestatistikken. Det er viktig
å sette søkelys på sammenhengen mellom arbeid og helse og arbeide
for utvikling av effektive terapier og mestringstiltak som kan bidra
til best mulig funksjon for kvinner som er sykmeldt, eller som står
i fare for å bli sykmeldte eller uføre.
Menn lever kortere enn kvinner og har høyere dødelighet
for en rekke sykdommer som rammer både kvinner og menn. Forventninger
til mannsroller kan påvirke hvordan menn forholder seg til sykdom
og hvordan helse- og omsorgstjenesten forholder seg til dem. Unge
menn er også overrepresentert når det kommer til rusproblemer og
dødsfall som følge av ulykker og selvmord. Det er av stor betydning
å finne effektive behandlings- og forebyggingsstrategier som kan
møte helseutfordringene hvor menn er overrepresentert.
I årene fremover vil Norge se flere eldre i
befolkningen, og en stor andel av de eldre vil være kvinner. Det
gjelder ikke minst i de eldste aldersgruppene. For å møte fremtidens
helseutfordringer er det nødvendig med et kjønnsperspektiv på eldres
helse. Kjønnsperspektivet er viktig i forskning, sykdomsforebyggende
arbeid, i omsorg og rehabilitering og i behandling av sykdom hos
eldre.
For kvinner og menn med innvandrerbakgrunn er
det en lavere andel enn befolkningen for øvrig som oppgir at de
har god helse. Færre kvinner med innvandrerbakgrunn har vurdert
sin helse som god eller svært god sammenlignet med menn med innvandrerbakgrunn.
Regjeringen vil bygge videre på Nasjonal strategi om innvandreres
helse 2013–2017. Strategien legger til rette for økt kompetanse
om innvandrergruppers spesielle helseproblemer, og om kulturelle
og språklige utfordringer som opptrer i møtet mellom pasienter med
innvandrerbakgrunn og helse- og omsorgstjenesten.
prioritere forskning
på blant annet eldre kvinners helse, arbeidsliv og helse og minoritetskvinners helse
innenfor den strategiske satsingen på kvinners helse i Norges forskningsråd
øke kunnskapen om årsakene til uønskede
forskjeller i helse- og tjenestetilbud mellom kvinner og menn i
et livsløpsperspektiv
sørge for at oppdatert kunnskap om menns
og kvinners særlige behov tas i bruk
sørge for bedre forebygging, diagnostikk,
behandling og mestring av sykdommer som fører til langvarige sykemeldinger
og uførhet blant kvinner
etablere et gratis opphentingsprogram for
vaksine mot humant papillomavirus (HPV) for alle jenter opp til
26 år
sørge for tiltak rettet mot eldre kvinners
helseutfordringer
sørge for at kjønnsperspektivet blir bedre
integrert i beslutningsprosessene og i den praktiske helsetjenesteutøvelsen
sørge for at tjenestene blir rettet mot
menns og kvinners ulike behov
sørge for at eventuelle ulike virkninger
for menn og for kvinner blir kartlagt ved utvikling og evaluering
av tiltak som kan påvirke befolkningens helse
sørge for at helsetjenestene
bidrar til bedre muligheter for aktiv deltakelse i samfunnsliv og
arbeidsliv for unge kvinner og eldre kvinner som har psykiske og
andre helsemessige utfordringer
arbeide for tidlig diagnostikk og målrettede
tjenester for menn
bygge videre på Nasjonal strategi om innvandreres
helse 2013–2017
I dag er færre kvinner enn menn gründere, ledere og
styremedlemmer i næringslivet. Én av fire gründere er kvinner. Kun
seks prosent av ASA-selskapene har en kvinne som daglig leder, og andelen
kvinnelige styremedlemmer i selskaper som ikke omfattes av bestemmelsene
om kjønnsrepresentasjon, er fortsatt lav.
De menneskelige ressursene utgjør 81 prosent
av nasjonalformuen. Mennesker er Norges viktigste ressurs, og for
å øke verdiskaping og økonomisk vekst er det avgjørende å bruke
hele denne ressursen godt. Den lavere andelen kvinner i styrer, ledelse
og som gründere i næringslivet betyr at verdifulle ressurser ikke
utnyttes fullt ut, og kan tyde på at kvinner ikke har samme muligheter
til å bruke sine ressurser som menn.
Kjønnsfordelingen i styrer, ledelse og blant gründere
må ses i sammenheng med fordelingen av eierskap og formue, utdanningsvalg,
arbeidsmarkedet og utformingen av inntektssikringsordningene. Menn
har gjennomsnittlig større formue og eierskap enn kvinner, og tilgang
til kapital kan lette oppstart av egen bedrift. Store eiere finnes
gjerne igjen i bedrifters styre og ledelse. Tradisjonelle utdanningsvalg
har vært med på å gi Norge et kjønnsdelt arbeidsmarked. Flere menn
enn kvinner har erfaring fra privat sektor, og andelen kvinner i
privat sektor har gått noe ned i løpet av de siste tiårene. Færre
kvinner med erfaring fra det private næringslivet påvirker rekrutteringsgrunnlaget
til styrer, ledelse og entreprenørskap. Imidlertid tar stadig flere
kvinner høyere utdanning innen ingeniørfag, juss og økonomi. Det
vil kunne ha betydning for den fremtidige rekrutteringen.
Det er et potensial å hente ut for norsk næringsliv ved
å øke kvinners deltakelse. Et konkurransedyktig næringsliv må rekruttere gode
kandidater fra hele befolkningen. Næringslivet selv har hovedansvaret
for å arbeide bevisst med likestillingsstrategier, målrettet rekruttering
og virkemidler for å oppnå større mangfold. Mangfold kan gi et bredere
grunnlag for å ta gode beslutninger. Beslutninger som blir tatt
i næringslivet påvirker samfunnet og mulighetene til hver enkelt.
Fra et demokratisk perspektiv er det viktig at personene som rekrutteres inn
i disse posisjonene, representerer begge kjønn og kommer fra et
så bredt lag av befolkningen som mulig.
Kvinner og menn skal ha anledning til å gjøre sine
egne karrierevalg. Ikke alle ønsker å bli ledere, ha styreverv eller
starte sitt eget foretak. For regjeringen er det viktig at alle
har de samme mulighetene til å utvikle og bruke sine evner, uavhengig
av kjønn.
Regjeringen vil legge til rette for at kvinner
og menn skal ha like muligheter til å ta styreverv og lederstillinger
i næringslivet dersom de ønsker det, og til å realisere sine gründerambisjoner. Det
er imidlertid ikke et mål at det skal være lik kjønnsrepresentasjon
i alle sammenhenger. Kvinner og menn må vurderes på bakgrunn av sine
kvalifikasjoner og sin kompetanse. Først når både kvinner og menn
vurderes uavhengig av kjønn, bidrar det til like muligheter for
den enkelte. For næringslivet og samfunnet betyr det at ressursene
og kompetansen blir utnyttet på den mest effektive måten.
bidra til at flere
kvinner blir gründere gjennom
å følge opp
gründerplanens tiltak for å fremme flere kvinner og større mangfold
blant gründere i Norge
å gi flere unge kvinner erfaring med entreprenørskap
og nettverksbygging i regi av Ungt Entreprenørskap
å styrke FoU-kontrakter til prosjekter
i helse-, pleie- og omsorgssektoren
å bidra til opprettelse av møteplasser
for kunnskaps- og erfaringsdeling for gründere innen helse, pleie-
og omsorgssektoren
øke andelen kvinnelige styreledere i selskaper med
statlig eierandel, og tilstrebe mest mulig lik representasjon mellom
kvinner og menn i disse selskapene
etablere et måleinstrument for kjønnsbalanse
i topplederstillinger i næringslivet for å følge utviklingen over
tid, og å sammenligne med andre land.
ta initiativ til et utredningsprogram som
undersøker forskjeller i andel kvinner i lederstillinger mellom
næringslivet, akademia og offentlig sektor, og årsaker til dette
følge opp statens
forventninger om mangfold og likestilling i Meld. St. 27 (2013–2014)
Et mangfoldig og verdiskapende eierskap til selskaper med statlig
eierandel i eierdialogen, herunder:
ta opp med selskapene
om de har etablert strategier og gjennomfører tiltak for å fremme
mangfold og likestilling i virksomheten, og hvordan det kan legges
til rette for flere kvinnelige toppledere
ta initiativ til møteplasser hvor styreledere
deler erfaringer om hvordan en kan få frem flere kvinnelige ledere
gjennom statens eierberetning rapportere
på nøkkeltall knyttet til kjønnsfordeling i styrer og toppledelse
mobilisere flere kvinner til lederstillinger
i næringslivet ved å få frem gode eksempler på hvordan næringslivet
selv arbeider for å oppnå dette
Gode likestillingsresultater nasjonalt er en
viktig grunn til at Norge blir hørt internasjonalt i arbeidet for
å fremme kvinners stilling og styrke likestilling. Det norske likestillingsarbeidet fremheves
av mange land som et eksempel til etterfølgelse. På likestillingsindekser
og levekårsindekser scorer Norge og de andre nordiske landene høyt.
De internasjonale rammene og forpliktelsene legger
føringer for det nasjonale arbeidet med likestilling. Ikke minst
er menneskerettighetsforpliktelsene førende for den norske likestillingspolitikken.
Gjennom samarbeid og erfaringsutveksling har de nordiske landene
lært av hverandre på likestillingsområdet. Ofte har de også i fellesskap
vært pådrivere internasjonalt. I Europarådet og i samarbeidet med
EU er likestilling et tema som Norge stadig tar opp. Gjennom utenrikspolitikken,
i europapolitikken og utviklingssamarbeidet fremmer Norge likestilling
internasjonalt.
Norge har inngått en rekke internasjonale rettslige
og politiske forpliktelser om likestilling mellom kvinner og menn,
og de sentrale forpliktelsene er innarbeidet i Grunnloven og nasjonal lovgivning.
Regjeringen vil i løpet av 2015 legge frem et forslag til felles
likestillings- og diskrimineringslov. Forslaget vil inneholde en
gjennomgang av Norges internasjonale rettslige forpliktelser når
det gjelder likestilling og ikke-diskriminering, og hvordan disse
er innarbeidet i norsk rett.
Det globale likestillingsbildet er ikke entydig. Utviklingen
går sakte fremover, men det gjenstår store utfordringer i mange
land. FNs og andre organisasjoners undersøkelser viser at det totalt sett
har vært fremgang for kvinners rettigheter og likestilling siden
verdenskvinnekonferansen i Beijing i 1995. Andelen kvinner i verdens
parlamenter har økt fra 12 til 22 prosent de siste 20 årene. Fremdeles
er det fem land som ikke har noen kvinner i sine parlament. I noen
regioner har kvinners deltakelse i arbeidslivet økt. Lønnsgapet
mellom kvinner og menn består i alle land og varierer i OECD-landene
mellom 6 og 37 prosent. De senere årene er lovgivning som diskriminerer
kvinner blitt fjernet i mange land. Samtidig mangler fortsatt kvinner
i mange land rettigheter når det gjelder skilsmisse, statsborgerskap,
arverett og eiendomsrett til jord. I seks land har ikke kvinner
rett til abort selv når deres liv er truet. 50 prosent av verdens
land forbyr abort etter incest eller voldtekt. Vold i nære relasjoner
mot jenter og kvinner er løftet ut av det private rom og har blitt
et offentlig anliggende som er straffebelagt i de fleste land. Men
fortsatt er hoveddelen av volden mot kvinner skjult. Arbeidet mot
kjønnslemlestelse og barneekteskap gir resultater i flere land,
men fremdeles utsettes millioner av jenter for denne typen vold
og overgrep.
Enkelte land arbeider for å svekke det som er
oppnådd siden den store befolkningskonferansen i Kairo i 1994 og
kvinnekonferansen i Beijing. Disse landene har imidlertid ikke oppnådd
å svekke de gjeldende internasjonale normene og standardene for
likestilling og kvinners rettigheter.
Norge har som mål ikke bare å verne det som
er oppnådd, men også å videreutvikle det normative rammeverket med
sikte på å oppnå internasjonal aksept for jenters og kvinners seksuelle
og reproduktive helse og rettigheter og for rett til abort. Arbeidet
med å utvikle regler og rammeverk for likestilling i FN-systemet,
gjennom FNs kvinnekommisjon, ECOSOC og FNs generalforsamling, står
sentralt. Norge bidrar også til det internasjonale likestillingsarbeidet
gjennom medlemskap i Europarådet, gjennom EU/EØS-samarbeidet og
det nordiske likestillingssamarbeidet.
ivareta kvinners
rettigheter og integrering av likestillingsperspektivet i hele bredden
av utenriks- og utviklingspolitikken
prioritere internasjonalt arbeid for å
sikre at jenter får samme tilgang til utdanning som gutter
styrke likestilling som integrert del av
arbeidet med næringsutvikling og jobbskaping, samt ha målrettet
innsats for å redusere hindringer for kvinners deltakelse i næringslivet
videreføre et sterkt engasjement for å
bekjempe dødelighet og styrke helsetilbudene og reproduktive rettigheter
for kvinner og jenter, herunder tenåringsjenter
styrke den internasjonale innsatsen mot kjønnslemlestelse
av jenter
fortsette arbeidet mot barne- og tvangsekteskap gjennom
multilaterale og bilaterale kanaler
arbeide for internasjonal aksept for seksuelle
rettigheter og rett til abort
videreføre det nordiske
samarbeidet med grunnlag i samarbeidsprogrammet for likestilling 2015–2018
arbeide for gjennomføring av de nye utviklingsmålene
som har et selvstendig mål om likestilling, og der likestilling
er integrert i hele målsettet, og arbeide for at alle inngåtte forpliktelser
knyttet til likestilling i agendaen for utviklingsfinansiering blir
realisert
at klimaforhandlingene skal ha et tydelig
likestillingsperspektiv
styrke gjennomføringen av FNs sikkerhetsrådsresolusjoner
gjennom handlingsplanen for kvinner, fred og sikkerhet for 2015–2018
prioritere innsats for beskyttelse av kvinnelige menneskerettighetsforkjempere
og arbeide målrettet for å sikre oppfølging på landnivå av vedtak
i FNs generalforsamling
Det vises her til meldingens kapittel 8.