Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen, Anna Ljunggren
og Terje Aasland, fra Høyre, Tina Bru, Odd Henriksen, Eirik Milde
og Torhild Aarbergsbotten, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen
og Øyvind Korsberg, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, fra
Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Heikki Eidsvoll Holmås, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til representantforslaget
om oppfølging av klimaavtalen fra Paris fram mot 2020, Dokument
8:50 S (2015–2016).
Komiteen viser til
behandlingen av Meld. St. 13 (2014–2015) Ny utslippsforpliktelse
for 2030 – en felles løsning med EU, hvor Norges målsetting er å
kutte utslippene med minst 40 pst. i 2030 sammenlignet med 1990.
Det legges opp til felles gjennomføring sammen med EU.
Komiteen viser til at i tråd
med det Stortinget har sluttet seg til vil regjeringen på egnet
måte, etter at innsatsfordelingen er klar, legge frem for Stortinget
resultatet av forhandlingene med EU og hvordan de norske klimamålene
skal nås.
Komiteen vil vise til at klima-
og miljøministeren holdt en redegjørelse for Stortinget 12. april
2016, med påfølgende debatt 14. april 2016, om den globale klimaavtalen
vedtatt i Paris i desember 2015 og oppfølgingen av denne avtalen.
Komiteen viser for øvrig til
klima- og miljøministerens brev til komiteen, datert 26. februar
2016, som er vedlagt.
Komiteenunderstreker
at dette ikke må innebære at man må vente på EU med all omlegging
og klimatilpasning. Tiltak som reduserer klimagassutslipp, må være
i fokus i alle løpende saker og på alle relevante politikkområder.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at Paris-avtalen
fra desember 2015 gir en klar retning for fremtidig klimaarbeid,
og inneholder bestemmelser som gjør at innsatsen styrkes over tid.
Flertallet viser til at skal
man nå disse målsettinger og oppfylle våre forpliktelser, haster
det med tiltak.
Flertallet mener at i kvotepliktig
sektor skal kvotemarkedet og positive virkemidler legge grunnlaget
for bedriftenes arbeid for å oppnå utslippsreduksjoner. Flertallet vil
vise til at så lenge det er et overskudd av kvoter i kvotepliktig sektor
i EUs kvotesystem, vil dette sannsynligvis kun i begrenset grad
bidra til nødvendig teknologiskifte.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at forslagsstillerne nevner flere gode prosjekter med
gode muligheter for å bli realisert, og mener at det er riktig at
staten på en god måte bidrar til at gjennomførbare prosjekter blir
realisert. Dette flertallet mener at regjeringen
må legge frem en tydelig strategi for å få frem konkrete prosjekter
i Norge.
Dette flertallet vil vise til
regjeringen Stoltenbergs satsing på karbonfangst og -lagring. Denne
satsingen har gitt muligheter til å etablere gode prosjekter som
er mulig å realisere.
Dette flertallet viser for øvrig
til ytterligere forslag lagt frem i Dokument 8:51 S (2015–2016)
om null- og lavutslippsløsninger i alle industrigrener.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, merker
seg at regjeringspartiene er svært opptatt av å påpeke at klimagassutslippene
er globale, og at Norges innsats derfor må bidra til å redusere
de samlede globale utslipp av klimagasser. Dette flertallet vil
minne om at dette ikke er noe argument mot å ha høye ambisjoner i
nasjonal klimapolitikk. Selv om klimaproblemet er globalt, finnes
de fleste klimagassutslipp nasjonalt. Dette flertallet viser
til at dette er bakgrunnen for at Stortinget har vedtatt et eget
nasjonalt klimamål for 2020, som tilsier at de nasjonale utslippene
skal reduseres til maksimalt 47 millioner tonn CO2-ekvivalenter.
Dette flertallet viser til at
for å løse klimaproblemet trengs det store teknologisprang, ikke
minst innenfor industriproduksjon. Teknologiene som man foreslår
å ta i bruk i representantforslaget, er følgende:
Dette flertallet vil peke på
at dette er kjerneteknologier i et globalt grønt skifte, men at teknologier
som dette ikke utvikler seg av seg selv, men gjennom politiske rammevilkår
som sørger for at teknologien blir tatt i bruk og får et marked. Dette
flertallet vil påpeke at regjeringens uttalte satsing på
«lavutslippsutvikling i industrien» har liten praktisk betydning uten
rammevilkår, som gjør at teknologiene blir tatt i bruk innenfor
konkrete industribedrifter i Norge.
Dette flertallet viser til at
i dag er kostnadene for høye og prisen på CO2-kvoter
i Europa for lav til at prosjektet er lønnsomt innenfor de ordinære
rammebetingelsene. Derfor må staten bidra gjennom supplerende virkemidler
for å ta ned den økonomiske risikoen ved omleggingen.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at i forkant av Paris-avtalen
gjorde regjeringen en grundig vurdering av hvordan Norge best kan
bidra til å løse de globale klimautfordringene. I Meld. St. 13 (2014–2015)
la regjeringen, i nær dialog med samarbeidspartiene, frem det som
er det norske bidraget til Paris-avtalen.
Komiteen viser til
de ulike partienes respektive merknader og forslag i Innst. 211
S (2014–2015).
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil bemerke at klimautfordringene
er globale. Norges innsats må derfor bidra til å redusere de samlede
globale utslipp av klimagasser.
Disse medlemmer er av den formening
at klimapolitikken må innrettes slik at en ved vurdering av klimatiltak
velger dem som gir størst mulig utslippsreduserende effekt i et
globalt perspektiv.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til Innst. 211 S (2014–2015)
– og spesielt til følgende merknad fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Venstre, sitat:
«Flertallet mener regjeringens foreslåtte avtale med
EU vil gi et forutsigbart og forpliktende rammeverk for å videreutvikle
norsk klimapolitikk. Flertallet viser til at Norge allerede et tilknyttet
EUs indre marked gjennom EØS-avtalen. Nær 80 pst. av Norges eksport
går til EU. Flertallet mener det vil være en fordel for norsk næringsliv
og norsk industri at Norges klimapolitikk samordnes i større grad.»
Disse medlemmer støtter dette,
og mener at dette ligger fast som en del av norsk klimapolitikk.
Disse medlemmer viser også til høringsinnspillene
til behandlingen av Meld. St. 13 (2014–2015) Ny utslippsforpliktelser
for 2030 – en felles løsning med EU, der blant annet LO og NHO gir
regjeringen honnør for den retningen som pekes ut i meldingen, og
støtter at Norge går i dialog og forhandlinger med EU om å inngå
en avtale om felles oppfyllelse av klimaforpliktelsen mot 2030.
Den samme støtten uttrykker Norsk Industri, Energi Norge, Norsk
Olje & Gass, Virke, Norges Rederiforbund og Industri Energi.
For disse medlemmer er det viktig at norsk næringsliv
og industri får forutsigbarhet i likere rammebetingelser med sine
europeiske konkurrenter. Klimautfordringen er global og krever globale
løsninger.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne merker seg at regjeringen ikke
er i stand til å presentere troverdige planer eller virkemidler som
reduserer norske utslipp i tråd med Stortingets vedtak om klimamål
for 2020.
Disse medlemmer merker seg videre
at regjeringspartiene understreker at man må velge tiltak som har
størst mulig utslippsreduserende effekt i et globalt perspektiv. Disse
medlemmer kan heller ikke se hvordan dette er et argument
mot forslagene i representantforslaget.
Komiteen viser til
at Norge har en særlig god forutsetning for å implementere ny teknologi
basert på den industrielle kompetansen som finnes, og at Yara i
Porsgrunn og Norcem i Brevik over tid har vist at de er bedrifter
som bidrar til utslippsreduksjoner.
Komiteen viser til Gassnovas
rapport som identifiserer flere utslippskilder og lagerlokasjoner
som kan være teknisk egnet for CO2-håndtering,
og industrielle aktører som kan være interessert i å delta i videre
mulighetsstudier. Dette inkluderer Norcems sementfabrikk i Brevik,
Yaras anlegg i Porsgrunn og Klemetsrud energigjenvinningsanlegg
i Oslo.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti,
viser til forslag om å utvikle et program for fullskala CCS på norske
industriutslipp i samarbeid mellom Gassnova og Enova, hvor staten
aktivt bidrar til realisering av minimum ett fullskala anlegg for
fangst av CO2 innen 2020 – med program
og virkemidler for å forsterke denne satsingen frem til 2025.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre realisering av minst
ett CCS-anlegg for å bidra til at Norge når sitt nasjonale klimamål
for 2020.»
Et tredje flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre, Sosialistisk
Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, vil vise til at
et bredt politisk flertall i Oslo har som mål å få i drift et fullskala
demonstrasjonsanlegg for fangst av CO2 ved
Klementsrud-anlegget i Oslo innen 2020. Etableringen av et slikt
anlegg er avgjørende for at Oslo skal nå sine ambisiøse klimamål
og forutsetter statlig finansiell støtte til investering og drift,
samt statlig ansvar for etablering av transport og lagringsløsning
for den fangede CO2-en.
Komiteen viser til
arbeidet som gjøres for å realisere overgangen fra kull til bruk
av hydrogen ved TiZir i Tyssedal. Verket produserer jern og titandioksid,
og har planene klare for en radikal omlegging av produksjonsprosessen.
Ved å bytte ut kullet med hydrogen, kan utslippene fra smelteverket
kuttes med opptil 90 pst.
Komiteen vil minne om at dette
prosjektet kan ha stor overføringsverdi til annen industri, som ferrolegering,
stålproduksjon og andre ilmenittverk. TiZir i Tyssedal har fått
122 mill. kroner fra Enova, øremerket miljøvennlige investeringer
i produksjonsprosessen på kort sikt, mens det neste tunge løftet
blir å få på plass et demonstrasjonsanlegg i større skala fra 2018.
Deretter kommer milliardinvesteringen som etter planen skal resultere
i et fullskala pilotprosjekt fra rundt 2020.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, ber
regjeringen stimulere til økt bruk av hydrogen som reduksjonsmiddel
gjennom risikoavlastning og støtte til industriskala demonstrasjonsanlegg
og fullskala pilotprosjekt.
Flertallet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen stimulere til økt
bruk av hydrogen som reduksjonsmiddel gjennom risikoavlastning og
støtte til industriskala demonstrasjonsanlegg og fullskala pilotprosjekt.»
Komiteen vil registrere
at utprøving på å erstatte fossile karbonbærere som kull med trekull
i produksjonsprosessen, er et klimatiltak som vil kunne redusere
klimautslippene betydelig fra norsk metallindustri. Komiteen viser
til at Miljødirektoratet anslår at det kan være mulig med inntil
20 pst. innblanding for enkelte kvaliteter i FeSi/Si-produksjonen,
og at dette kan komme på plass innen 2020.
Komiteen viser videre til at
Elkem har fått støtte fra Forskningsrådet for å utvikle prosessteknologi
som utelukkende kan bruke karbon fra biomasse, og der biproduktene
også bidrar til å skape klimavennlige produkter. Dette kan bety enda
større utslippsreduksjoner i framtiden samt bidra til den globale
teknologiutviklingen. Å etablere en norsk trekullproduksjon vil
kunne bidra positivt gjennom teknologiutvikling, verdiskaping og
sysselsetting.
Komiteen merker seg at fornybart
trekull allerede er tatt i bruk i en viss skala som alternativ til
mineralkull i ferrolegeringsindustrien, men at tilgang på sertifisert
trekull av rett kvalitet samt pris er en begrensning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, ber
regjeringen stimulere til økt bruk av trekull i ferrolegeringsindustrien
gjennom risikoavlastning og støtte til industriskala demonstrasjonsanlegg
og fullskala pilotprosjekt for norsk produksjon av trekull. For
å oppnå rask klimaeffekt kreves forserte teknologiløp, og Innovasjon
Norges Miljøteknologiordning og Enovas Klimateknologifond må bidra
til å løfte slike større pilotanlegg for ny klimateknologi. Flertallet viser
til at det også er viktig at det stimuleres til markeder for biprodukter
fra trekullproduksjon – for eksempel omsetningspåbud på biodrivstoff
og utvikling av infrastruktur til fjernvarme.
Flertallet foreslår:
«Stortinget ber regjeringen stimulere til økt
bruk av trekull i ferrolegeringsindustrien gjennom risikoavlastning
og støtte til industriskala demonstrasjonsanlegg og fullskala pilotprosjekt for
norsk produksjon av trekull.»
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne ber regjeringen vurdere å utnytte
en større del av handlingsrommet i EØS-avtalen ved å vurdere muligheten
for renotifisering av Miljøteknologiordningen for å øke tilskuddet
til pilotanlegg, og for støtte til drift av pilotanlegg, slik EØS-regelverket
tillater.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at Miljødirektoratet peker på elektrifisering av Hammerfest
LNG som et klimatiltak med stort utslippsreduksjonspotensial. Ved
å erstatte eksisterende gassturbiner og varmegjenvinningsenheter
med kraft fra nettet og samtidig installere tre gassfyrte kjeler,
er potensialet for utslippsreduksjoner ifølge Statoil beregnet til 618 000
tonn CO2-ekvivalenter (sammenlignet med
referansebanen). Miljødirektoratet legger til grunn at tiltaket
vil kunne være implementert i 2020, forutsatt at kraft er tilgjengelig.
Tiltaket blir vurdert som «middels krevende».
Disse medlemmer vil peke på at
det å klargjøre anlegget for elektrifisering fra nettet var foreslått
av Statoil som en del av vilkårene for oppstart av anlegget.
Disse medlemmer viser til at
et alternativ til å gjennomføre elektrifisering er å finne i foreliggende
planer som kombinerer gasskraft og karbonfangst og -lagring (CCS)
for å fjerne om lag tilsvarende mengde CO2.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vedta pålegg om
å benytte kraft fra nettet ved Hammerfest LNG på Melkøya, slik Miljødirektoratet
skisserer, eller kraft fra gasskraftverk kombinert med karbonfangst
og lagring, for slik å bidra til at Norge når sitt nasjonale klimamål
for 2020.»