Naturmangfoldet gir grunnlaget for menneskenes
liv på jorda. Å bevare og sikre bærekraftig bruk av naturlige økosystemer
slik at de framstår som velfungerende, er nødvendig for menneskets
framtid. Det er videre viktig for å forebygge fattigdom og alvorlige
effekter av klimaendringer, både på kort og lang sikt. Denne stortingsmeldingen
omhandler i første rekke utfordringer knyttet til norsk natur, og
meldingen følger opp både nasjonale og internasjonale mål for naturmangfold.
Velfungerende økosystemer er en forutsetning for
vekst og velferd i alle samfunn. Økosystemene på land og i havet
har en naturlig produksjon som det kan høstes mat fra, og naturen
gir grunnlag for menneskenes egen produksjon av mat. Naturen renser
vannet og lufta, produserer oksygen, sikrer pollinering av planter,
resirkulerer næringsstoffer, binder jordsmonnet, lagrer karbon,
beskytter mot erosjon og er viktig for overvannshåndtering og flomdemping.
Norge har en kombinasjon av særtrekk som gjør naturen
vår unik. Blant disse er nordlig beliggenhet, variasjon i daglengde,
en langstrakt kyst, påvirkning fra varme havområder og en vekslende topografi.
Spennet i naturgitte forutsetninger fra sør til nord og fra lavland
til høyfjell er stort, og samlet sett har norsk natur en betydelig
variasjon i geologi, landskap, naturtyper og plante- og dyreliv.
En rekke arter er i Norge ved yttergrensen av sitt utbredelsesområde
mot nord.
Klimaendringene rammer naturen ulikt, avhengig
av hvor robust den er i utgangspunktet. For en rekke arter øker
behovet for å kunne spre seg til nye habitater i takt med klimaendringene. Samtidig
bidrar forstyrrelser og inngrep, både globalt og nasjonalt, til
en oppstykking av naturen som vanskeliggjør slik spredning. Det
økte karbondioksidnivået i atmosfæren fører også til havforsuring.
Det vises i meldingen til at EU-kommisjonen
i 2011 vedtok en ny strategi for å stoppe tapet av biologisk mangfold
og forbedre tilstanden til Europas arter, leveområder, økosystemer
og deres tjenester. Strategien er samtidig EUs bidrag til å avverge
globalt tap av biologisk mangfold. Den er senere innlemmet i EUs
miljøhandlingsprogram mot 2020, som ble vedtatt i 2014.
Internasjonale mål og forpliktelser gjenspeiles
i regjeringens nasjonale mål for naturmangfold. Målene er blant
annet basert på Aichi-målene. De nasjonale målene er:
Økosystemene skal
ha god tilstand og levere økosystemtjenester.
Ingen arter og naturtyper skal utryddes,
og utviklingen for truede og nær truede arter og naturtyper skal
bedres.
Et representativt utvalg av norsk natur
skal bevares for kommende generasjoner.
For polarområdene gjelder egne mål, som til
dels er strengere enn de nasjonale målene for naturmangfold.
Det vises i meldingen til at naturmangfoldloven og
underliggende regelverk er et sentralt virkemiddel for å oppnå regjeringens
målsettinger på området. I tillegg har man i flere sektorer egne
lover med underliggende regelverk, som også har hjemler som bidrar
til å ivareta hensynet til naturens mangfold.
Naturmangfoldloven skal ligge fast, men erfaringene
med praktiseringen er gjennomgått. Erfaringsinnhentingen viser blant
annet at det fortsatt er behov for å forbedre kunnskapsgrunnlaget
og tilgjengeliggjøringen av dette, og for å klargjøre prinsipper
for virkemiddelbruken, særlig av prioriterte arter og utvalgte naturtyper,
og som er nærmere omtalt i meldingen.
Regjeringen understreker at en kunnskapsbasert forvaltning
er en av grunnsteinene i naturmangfoldloven. God kunnskap er nødvendig
som grunnlag for god forvaltning og valg av tiltak for å nå nasjonale
og internasjonale mål for naturmangfold. Kunnskapsbehovet og forslag
for videreutvikling av kunnskapsgrunnlaget er drøftet i meldingen.
Det vises i meldingen til at kommunene er helt sentrale
aktører og samarbeidspartnere i arbeidet med å ta vare på norsk
natur, både gjennom sin rolle som arealforvalter etter plan- og
bygningsloven og som interessehaver når det gjelder verdiskaping
basert på naturverdier.
Det overordnede målet med meldingen er å sikre vern
og bærekraftig bruk på en slik måte at naturmangfoldet bevares og
økosystemtjenestene holdes ved like – også i et langsiktig perspektiv.
En slik forvaltning av naturen vil komme også samisk bruk av natur
til gode.
Regjeringen vil med sin naturmangfoldpolitikk sørge
for at den samlede forvaltningen av naturmangfoldet er bærekraftig
på lang sikt. Meldingen er også Norges oppfølging av det internasjonale
målet under FN-konvensjonen om biologisk mangfold (biomangfoldkonvensjonen)
om at alle land skal oppdatere sin nasjonale strategi og handlingsplan
for bærekraftig bruk og vern av mangfoldet innen utgangen av 2015.
Det er i meldingen gjort rede for regjeringens forslag
til virkemiddelbruk for bærekraftig bruk og vern generelt, bærekraftig
bruk og politikk for god tilstand i økosystemene, særskilte tiltak
for truet natur, og om bevaring av et representativt utvalg av norsk
natur.
I meldingen redegjøres det for:
generelt om tilstand
og påvirkninger i norsk natur;
hvordan det står til i de norske økosystemene
og hvilke verdier økosystemene representerer gjennom de goder og
tjenester de gir oss;
den globale og nasjonale utviklingen for
naturmangfold, internasjonale og nasjonale mål, og begrunnelsen
for å ta vare på naturmangfold;
beskrivelse av de 20 internasjonale målene
under biomangfoldkonvensjonen som ble vedtatt av partslandene i
2010, og av hva Norge så langt har gjort for å nå målene, samt status
for måloppnåelsen;
globale drivkrefter som påvirker naturmangfoldet
i verden, og hvilken betydning Norges politikk og norsk aktivitet
har i denne sammenhengen;
EØS-avtalen og bredere samarbeid med EU
om naturmangfold.
Meldingen skal være en norsk handlingsplan for naturmangfold,
slik dette begrepet er definert i naturmangfoldloven. I meldingen
brukes derfor begrepet naturmangfold når det vises til alle delene
av dette begrepet. Begrepet biologisk mangfold brukes når det spesifikt
er dette som er omtalt, og når det er gjort vurderinger av norsk oppnåelse
av Aichi-målene under biomangfoldkonvensjonen.
Regjeringens hovedstrategi for naturmangfold
er en bærekraftig naturforvaltning som sikrer at summen av all aktivitet
eller bruk skjer på en måte som medfører at norske økosystemer i størst
mulig grad holder en god tilstand over tid. Regjeringens hovedgrep
for å ta vare på naturmangfold i Norge er knyttet til tiltak for
truet natur og bevaring av et representativt utvalg av norsk natur
for kommende generasjoner.
Det vises til at kjernen i mange av Aichi-målene er
å beholde eller oppnå velfungerende økosystemer. Det er blant annet
en målsetting at økosystemene skal være «robuste og levere livsviktige
økosystemtjenester», at mangfoldet skal brukes på en «bærekraftig
måte», at vi skal restaurere «forringede økosystemer» og at «økosystemene
skal ha «opprettholdt integritet og funksjon».
Departementet viser til at naturmangfoldloven
er et av de viktigste nye virkemidlene som ble vedtatt som følge
av Norges første nasjonale strategi for gjennomføring av biomangfoldkonvensjonen,
jf. St.meld. nr. 42 (2001–2002). Loven gjelder på norsk landterritorium,
herunder innsjøer og vassdrag, og i Norges territorialfarvann. På
Svalbard og Jan Mayen gjelder lovens bestemmelser om tilgang til
genetisk materiale. På kontinentalsokkelen og i jurisdiksjonsområder
opprettet i medhold av den økonomiske soneloven gjelder visse av
lovens bestemmelser så langt de passer. Lovens formål er at:
«Naturen med dens biologiske, landskapsmessige og
geologiske mangfold og økologiske prosesser tas vare på ved bærekraftig
bruk og vern, også slik at den gir grunnlag for menneskenes virksomhet,
kultur, helse og trivsel, nå og i fremtiden, også som grunnlag for
samisk kultur.»
Erfaringer fra bruken av loven så langt har bidratt
til utformingen av regjeringens politikk for å ta vare på norsk
naturmangfold. Naturmangfoldloven er ett av flere virkemidler, og
det er den samlede virkemiddelbruken sett i lys av det totale påvirkningsbildet,
som vil ha betydning for tilstanden i naturen på sikt.
Det vises i meldingen til at det er en utfordring for
norsk naturforvaltning at det – med unntak for økosystemene i kyst
og ferskvann og delvis havområdene – ikke foreligger konkrete og
omforente mål for hvilken tilstand som skal nås i økosystemene.
Naturmangfoldloven er et viktig verktøy for en tverrsektoriell tilnærming
til bærekraftig bruk av naturen. Dette gjelder særlig gjennom felles
forvaltningsmål for arter og naturtyper, miljørettslige prinsipper
og verktøy som utvalgte naturtyper. Naturmangfoldloven gir imidlertid
ikke svar på hva som er det konkrete økologiske tilstandsmålet for
den samlede forvaltningen av hvert økosystem.
Klima- og miljødepartementet vil starte et arbeid med
å beskrive hva som anses som «god økologisk tilstand», basert på
vitenskapelige og etterprøvbare kriterier. Regjeringen vil utvikle
mål for tilstand i de ulike økosystemene, og fastsette hvilke typer
arealer eller forekomster innen hvert økosystem som bør ha «god
tilstand», alle nødvendige hensyn tatt i betraktning. Arbeidet vil
omfatte alle hovedøkosystemene, med unntak av de områdene som faller
inn under arbeidet med oppfølging av vannforskriften.
Når mål for tilstand er fastsatt, vil regjeringen
innrette den samlede virkemiddelbruken med sikte på å opprettholde
ønsket tilstand i områder og økosystemer der tilstanden er god nok,
og å forbedre tilstanden i områder der tilstanden ikke er god nok
i forhold til fastsatte mål. Regjeringen vil bruke dette som et
verktøy for å effektivisere naturforvaltningen, og for å prioritere
aktuelle restaureringstiltak i samsvar med Aichi-mål 15.
Parallelt med at det utvikles en forvaltning
basert på slike konkrete mål vil regjeringen fortsatt bruke sektorregelverket,
plan- og bygningsloven, naturmangfoldloven og svalbardmiljøloven for
å redusere negative påvirkninger på naturmangfold og ivareta viktige
områder for naturmangfold.
Regjeringen vil:
Sette i gang et arbeid
med å klargjøre hva som menes med «god økologisk tilstand», basert
på vitenskapelige og etterprøvbare kriterier.
Innen utgangen av 2017 fastsette mål for
hvilken tilstand som skal opprettholdes eller oppnås i norske økosystemer.
Ta sikte på at en forvaltning basert på
definerte mål for økologisk tilstand er på plass innen 2020.
Regjeringen vil arbeide for at naturhensyn fortsatt
blir innarbeidet og vektlagt i relevante arealbeslutninger. Dette
gjelder der avgjørelser tas av statlige myndigheter, men ikke minst
der kommunen utøver sitt arealforvalteransvar etter plan- og bygningsloven.
Regjeringen legger til grunn for arealbeslutninger
som berører naturmangfold at ved arealinngrep og arealbruk skal
det så langt mulig – sett i lys av andre samfunnsformål – tas vare
på den mest verdifulle naturen. Dette krever god planlegging basert
på et godt og oppdatert kunnskapsgrunnlag. Dersom viktige naturverdier
står i fare for å bli forringet eller ødelagt, er den foretrukne
løsning i utgangspunktet å velge en annen lokalisering for tiltaket.
Vektlegging av andre viktige samfunnshensyn kan imidlertid føre
til et annet resultat. Disse prinsippene følger av naturmangfoldloven
sammen med sektorlovverket.
Et av regjeringens hovedgrep for å sikre en
arealforvaltning som tar tilstrekkelig hensyn til naturmangfold,
er forbedring av den arealbaserte kunnskapen. Et annet hovedgrep
er en styrking av kommunenes arbeid og kompetanse knyttet til naturmangfold.
Styrking av kunnskapen om verdien av naturen og de økosystemtjenester
den gir, vil bidra til bedre opplyste interesseavveininger.
Regjeringen vil:
Fortsatt arbeide
for en arealforvaltning som tar hensyn til naturmangfold gjennom
et godt kunnskapsgrunnlag og styrking av kompetansen i kommunene
og fylkeskommunene om både naturmangfold og dets verdier.
Utrede nærmere hvilke behov det er for
en bedre ivaretakelse av økologiske sammenhenger, og hvordan slik
ivaretakelse kan gjøres.
Det er i meldingen gitt en oversikt med konkretisering
for de forskjellige økosystemene.
Det er i meldingen også gitt en omtale av videre arbeid
med forvaltningsplanen for Norskehavet. Regjeringen mener det ikke
er behov for oppdatering av forvaltningsplanen nå, det tas sikte
på å revidere hele forvaltningsplanen for Norskehavet i 2025 for
perioden frem mot 2040.
Regjeringens tar sikte på generelt å sikre bærekraftig
bruk og oppnå eller opprettholde god tilstand i norsk natur, som
vil være et viktig bidrag også for den naturen som er truet. For arter
eller naturtyper som er i fare for å forsvinne fra norsk natur,
vil det imidlertid ofte være behov for å bruke mer spesifikke og
målrettede virkemidler i tillegg. Internasjonale forpliktelser knyttet
til konkrete arter eller naturtyper kan videre medføre at hensiktsmessige
tiltak må gjennomføres. Om en truet art eller naturtype har en vesentlig
andel av sin utbredelse i Norge, og tiltak i Norge kan bidra til
at arten eller naturtypen bevares globalt eller i et europeisk perspektiv, kan
dette også være en viktig begrunnelse for å styrke ivaretakelsen
av denne naturen.
Regjeringen foreslår tiltak for å ivareta truet natur
som gir truet natur en positiv beskyttelse, og tiltak som reduserer
negative påvirkninger gjennom enkeltinngrep. Før det vedtas å bruke virkemidler
for en konkret truet art eller naturtype, vil det gjennomføres utredning
av vesentlige samfunnsøkonomiske og andre konsekvenser, og offentlig
høring. Det vil til slutt være en konkret avveining av hensynet
til den truede naturen, verdier knyttet til økosystemtjenester og
konsekvenser for andre samfunnshensyn (jf. også naturmangfoldloven
§ 14), som vil avgjøre om virkemidlet faktisk tas i bruk.
For å hindre tap av arter vil regjeringen videreføre
bruk av virkemidler direkte rettet mot individer av arter, som regulering
av høsting, artsfredning, prioritering, kvalitetsnorm, og arealbaserte
virkemidler som har til formål å ta vare på artens økologiske funksjonsområder (herunder
leveområdet). Til sistnevnte kategori hører områdevern, fastsettelse
av økologisk funksjonsområde for prioriterte arter, utvalgte naturtyper
og sektorvirkemidler. Regjeringen vil også hindre tap av arter ved
reetablering og gjennom genbank eller avl.
Regjeringen vil arbeide for å forbedre tilstanden for
truede arter. Regjeringens første prioritet vil være å forbedre
tilstanden til de sterkt eller kritisk truede artene i Norge som
har en vesentlig del av sin europeiske utbredelse i Norge eller
på Svalbard, eller som i tillegg til å være sterkt eller kritisk
truet i Norge også er truet globalt eller i Europa. For rovvilt
gjelder egne nasjonale bestandsmål som legges til grunn i forvaltningen av
disse artene.
Regjeringen mener at for den største andelen
av de sterkt eller kritisk truede artene vil arealbaserte virkemidler
knyttet til leveområder for flere av artene samtidig, slik som vern
og utvalgt naturtype, være mest egnet. Arealbaserte virkemidler vil
også være hovedvirkemidlet for de fleste andre truede arter. Artsbaserte
virkemidler vil brukes der det er behov for beskyttelse mot direkte
inngrep eller beskyttelsen må være streng. Ved valg av virkemiddel
skal det alltid gjøres en vurdering av hva som er det mest effektive
og hensiktsmessige tiltaket.
Regjeringen vil vurdere å verne etter naturmangfoldloven
arealer med naturtyper der det er mange truede arter, i den grad
disse ikke er fanget opp av eksisterende vern. En nærmere omtale
av hvilke naturtyper det dreier seg om er i meldingen gitt under
det enkelte økosystem.
Naturtyper som er viktige for truede arter kan også
gis status som utvalgt naturtype etter naturmangfoldloven. Regjeringen
vil bruke dette virkemidlet der hvor det fortsatt er så mange forekomster
igjen av naturtypen at det ikke vil ha vesentlig betydning for de
truede artene om noen forekomster oppgis til fordel for andre samfunnshensyn.
Områdevern av noen lokaliteter kombinert med utvalgte naturtyper
for de øvrige lokaliteter er i så fall en løsning som vil bli vurdert.
Sektorvirkemidler og plan- og bygningsloven, eventuelt kombinert
med utvalgte naturtyper, kan være aktuelle om disse gir tilstrekkelig
beskyttelse.
I tilfeller der arealbaserte virkemidler ikke
er nok til å sikre overlevelsen til en art eller ikke er det mest
hensiktsmessige eller effektive virkemidlet, vil regjeringen vurdere
prioritering av arten, som innebærer å fastsette forbud mot enhver
form for uttak, skade eller ødeleggelse. Regjeringen vil først gjøre
denne vurderingen for sterkt eller kritisk truede arter, som i tillegg har
en vesentlig del av sin utbredelse i Norge, eller som er truet globalt
eller i Europa. Regjeringen vil gjennom dette også følge opp plikten
etter naturmangfoldloven til å vurdere prioritering av en art som
virkemiddel når «en art antas å ha en tilstand eller utvikling som
vesentlig strider mot forvaltningsmålet for arter».
For å ta vare på truede arter vil regjeringen:
Bruke virkemidlene
vern, utvalgte naturtyper og prioriterte arter for langsiktig ivaretakelse
av truede arter og deres økologiske funksjonsområder.
Ta hensyn til truede arter ved statlig
myndighetsutøvelse, herunder vedtak etter sektorregelverk, fastsettelse
av statlige planer etter plan- og bygningsloven og tildeling av
tilskudd.
Gjennom blant annet veiledning legge til
rette for at det tas hensyn til truede arter ved kommunal og fylkeskommunal
myndighetsutøvelse som fastsettelse av planer etter plan- og bygningsloven,
vedtak etter sektorregelverk og tildeling av tilskudd.
Vurdere hvilken betydning klimaendringene
og havforsuring har for forvaltningen av truede arter, og tilpasse
forvaltningen til dette.
Legge til rette for gode samarbeidsrutiner
og samhandling mellom kontroll-, tilsyns- og oppsynsetater opp mot
politiet for å supplere virkemiddelbruken med adekvate reaksjoner.
Regjeringen vil bruke en kombinasjon av områdevern,
utvalgte naturtyper og sektorregelverk, herunder ulike tilskuddsordninger,
for å ivareta de truede naturtypene. Regjeringen vil vurdere områdevern
der det er svært få forekomster igjen av naturtypen, og for forekomster
av en truet naturtype som er av særlig god kvalitet.
Naturmangfoldloven hjemler vedtak om utvalgte
naturtyper. Et av hensynene som skal vektlegges ved avgjørelsen
om å treffe et slikt vedtak, er om naturtypen har en utvikling eller tilstand
som strider mot lovens mål for naturtyper. Regjeringen vil vurdere
utvalgte naturtyper som virkemiddel for alle truede naturtyper,
og regjeringen ser det som positivt at dette virkemidlet legger
vekt på det lokale selvstyret og kommunens muligheter til å ivareta
naturtypene gjennom sin arealplanlegging. Regjeringen legger også
vekt på at det skal gjøres en vurdering av virkemidlets egnethet
for den aktuelle naturtypen.
For å ivareta truede naturtyper vil regjeringen:
Vurdere å gi status
som utvalgt til naturtypene som er truet, der dette virkemidlet
er egnet.
Bruke områdevern etter naturmangfoldloven
for forekomster av truede naturtyper som er svært fåtallige eller
som er av særlig god kvalitet.
Bruke sektorregelverk i den grad dette
er egnet for å iverksette tiltak, både av langsiktig karakter og
som rask respons der nødvendig, for beskyttelse der hvor naturtypen
i all hovedsak er truet av én påvirkning.
Ta hensyn til truede naturtyper ved statlig
myndighetsutøvelse, herunder vedtak etter sektorregelverk, fastsettelse
av statlige planer etter plan- og bygningsloven og tildeling av
tilskudd.
Gjennom blant annet veiledning legge til
rette for at det tas hensyn til truede naturtyper ved kommunal og
fylkeskommunal myndighetsutøvelse, som fastsettelse av planer etter
plan- og bygningsloven, vedtak etter sektorregelverk og tildeling
av tilskudd.
Vurdere hvilken betydning klimaendringene
og havforsuring har for forvaltningen av truede naturtyper, og tilpasse
forvaltningen til dette.
Regjeringen vil følge opp det nasjonale og internasjonale
målet om langsiktig bevaring gjennom en virkemiddelbruk satt sammen
av områdevern etter naturmangfoldloven og relevante sektorvirkemidler,
det vil si virkemidler som er langsiktige og gir en effektiv beskyttelse
mot relevante påvirkninger av et geografisk avgrenset område med
viktig naturmangfold. For at tiltakene skal oppfylle formålet skal
de aktuelle arealene forvaltes på en slik måte at naturverdiene
faktisk ivaretas.
Det er allerede vernet betydelige arealer i
Norge. Regjeringen mener derfor det ikke er nødvendig med omfattende
nytt vern, men det frivillige skogvernet skal økes og arbeidet med
marint vern videreføres. I de øvrige økosystemene er det behov for
en begrenset supplering med naturtyper som i dag er mangelfullt
dekket. Regjeringen vil vurdere om verneområdene framstår som robuste
med tanke på framtidige klimaendringer. Regjeringen vil også vurdere
om tilnærmingen med økologiske nettverk, slik det følger av arbeidet
under blant annet Bernkonvensjonen og Ramsarkonvensjonen, kommer
tilstrekkelig til uttrykk i norske bevaringsområder og sammenhengene
mellom disse. Regjeringen mener det vil være ressurs- og kostnadseffektivt
at et begrenset suppleringsvern for å dekke opp manglene i dagens
verneområder, gjennomføres i fylkesvise prosesser.
Regjeringen vil i hovedsak gjennomføre vern
på privateid grunn gjennom prosesser for frivillig vern. Frivillig
vern er så langt bare brukt i skog. Frivillig vern bør imidlertid
der det er aktuelt, prøves ut i noen flere typer natur enn skog.
Det vil også legges vekt på lokalpolitisk enighet som grunnlag for
gjennomføring av verneplanprosesser.
Viktige naturområder på offentlig eid grunn
bør sikres ved vern, og det legges opp til medvirkningsprosesser
overfor aktuelle parter.
I noen tilfeller kommer initiativet til vern
av nasjonalparker etter naturmangfoldloven fra private, organisasjoner
eller kommuner, og regjeringen mener at slike initiativ er svært
positive. En forutsetning for at regjeringen eventuelt går videre
med initiativ om opprettelse av nasjonalparker, er at det foreligger
politisk enighet om forslaget i de berørte kommunene, at forslaget
oppfyller de faglige kriteriene for vern, og at et vern av det
aktuelle område er forenlig med de budsjettmessige prioriteringene
for områdevern.
Regjeringen vil prioritere en god forvaltning
og skjøtsel av de eksisterende verneområdene. For mange av verneområdene
skal det utarbeides forvaltnings- og eventuelt skjøtselsplaner som konkretiserer
nødvendige tiltak blant annet for å opprettholde verneverdiene,
tilrettelegge for bruk m.m. Forvaltnings- og skjøtselsplanene skal
ligge innenfor rammen av verneforskriften og bestemmelsene i naturmangfoldloven.
For å sikre et representativt utvalg av norsk
natur for framtiden vil regjeringen:
Bedre forvaltningen
av de eksisterende verneområdene, herunder ved å effektivisere og målrette
forvaltningen, for å sikre verneverdiene og for at verneområdene
bedre skal tåle klimaendringer og økt bruk.
Verne, etter naturmangfoldloven, naturtyper
og økosystemer som i dag er mindre godt dekket av vern.
Vurdere grensejusteringer og eventuelt
utvidelser av eksisterende verneområder for å ivareta økologiske
nettverk og øke robusthet mot klimaendringer.
Prøve ut frivillig vern i noen flere typer
natur enn skog.
Bruke og om nødvendig videreutvikle andre arealbaserte
virkemidler slik at de kan gi en effektiv og langsiktig beskyttelse
mot aktuelle påvirkninger.
Regjeringen vil arbeide videre med å etablere
et økologisk grunnkart – kartfestet økologisk miljøinformasjon –
for Norge. Naturtypekartlegging i områder som er mangelfullt kartlagt
i dag, vil bli prioritert i regjeringens arbeid med det økologiske
grunnkart.
Regjeringen mener at det er et behov for videreføring
av kartlegging av arter og deres leveområder, naturtyper, landskapstyper
og økosystemtjenester i Norge. Regjeringen vil særlig prioritere
å styrke kartlegging av naturtyper som enten er truet, viktige for
mange arter, dekker sentrale økosystemfunksjoner, eller er spesielt
dårlig kartlagt. Videre vil områder der kartleggingen gir stor samfunnsnytte,
herunder områder med stor aktivitet og stort utbyggingspress, både
på land og i sjø, og områder der klimaendringene forventes å føre
til raske endringer, bli prioritert.
En større satsing på økologisk grunnkart forutsetter
etablering av tilstrekkelig infrastruktur, organisering og koordinering
av samarbeid mellom flere viktige aktører som har roller og aktiviteter
knyttet til produksjon av relevante kartlag, og det vises til at
Artsdatabanken har etablert god kompetanse innen denne type koordinering
gjennom arbeidet med rødlister, artsdataflyt og utvikling av Natur
i Norge.
Regjeringen vil:
Videreføre pågående
naturkartlegging av norsk natur fram mot 2020.
Videreføre kartleggingen av havbunnen gjennom
MAREANO-programmet.
Integrere eksisterende data fra ulike sektorer
om sentrale miljøvariabler i det økologiske grunnkartet.
Videreutvikle og forbedre kartdatabaser
med data om naturmangfold.
Videreføre arbeidet med å kartlegge og
identifisere særlig verdifulle og sårbare marine områder og kartlegging
av eldre skog der vern er aktuelt.
Regjeringen mener det er behov for å gjennomgå norsk
naturovervåking med sikte på å sikre et godt kunnskapsgrunnlag med
god geografisk dekning. Det er viktig å ha oversikt over utviklingen
av artsgrupper (spesielt nøkkelarter) og naturtyper det i dag er
lite kunnskap om, eller som forventes å bli utsatt for økende negativ
påvirkning, og det er behov for kunnskap om påvirkningsfaktorene.
Regjeringen mener det også er viktig med overvåking
av påvirkningsfaktorer, herunder areal- og klimaendringer.
Regjeringen vil:
Sikre en representativ
overvåking av økologisk tilstand i alle hovedøkosystemer, herunder styrke
overvåking av økologisk tilstand i vannforekomster (ferskvann og
kyst).
Alle overvåkingsdata som samles inn i alle
typer forskningsinstitutter finansiert av offentlige midler skal,
med unntak av sensitive data, gjøres offentlig tilgjengelig.
Vurdere hvordan satellittdata i større
grad enn i dag kan tas i bruk i planlegging og i overvåking av endringer
i naturmangfold og arealbruk nasjonalt og internasjonalt.
Videreutvikle arealbruksindikatorer og
andre indikatorer for naturpåvirkning, herunder identifisere egnede
indikatorarter for havforsuring og klimaendringer.
Vurdere utvikling av analyseverktøy til
bruk i planlegging, for analyser av status, trender og årsaker til
trender, samt analyser av samlet belastning på naturen av ulike
typer inngrep/påvirkninger i et område.
Videreføre og videreutvikle kartlegging
og overvåking av sjøfugl.
Utvikle metoder og verktøy for å overvåke
klimarelaterte endringer i naturmangfold.
Utvikle indikatorer for økosystemtjenester.