Regjeringen har i Prop. 100 S (2015–2016) foreslått
at Stortinget gir samtykke til deltakelse i åtte fremforhandlede
utkast til beslutninger i EØS-komiteen om innlemmelse i EØS-avtalen av
rettsaktene som etablerer EUs finanstilsynssystem og enkelte andre
rettsakter. Dersom Stortinget gir slikt samtykke og EØS-komiteen fatter
beslutninger i tråd med utkastene, skal EØS-regler som svarer til
EU-rettsaktene som er omfattet av beslutningene, gjennomføres i
norsk rett. Syv av EØS-komitébeslutningene omfatter åtte parlaments-
og rådsforordninger. Disse forordningene skal i tilfelle gjennomføres
ved lovvedtak om inkorporasjon. Den åttende EØS-komitébeslutningen
omfatter parlaments- og rådsdirektiv 2011/61/EU om forvaltere av
alternative investeringsfond (AIFM-direktivet), som allerede i store
trekk er gjennomført ved lov 20. juni 2014 nr. 28 om forvaltning
av alternative investeringsfond.
Finansdepartementet legger i proposisjonen frem
forslag til slike lovvedtak. Forslagene er utformet som en ny lov
om EØS-finanstilsyn herunder forslag til endringer i verdipapirhandelloven
og i lov om kredittvurderingsbyråer. Den foreslåtte nye loven om
EØS-finanstilsyn vil gjennomføre EØS-reglene som svarer til EUs tre
forordninger om etablering av hhv. Den europeiske banktilsynsmyndigheten
(EBA), Den europeiske tilsynsmyndigheten for forsikring og tjenestepensjon
(EIOPA), Den europeiske verdipapir- og markedstilsynsmyndigheten
(ESMA) og Det europeiske rådet for systemrisiko (ESRB). De foreslåtte
endringene i lov om kredittvurderingsbyråer vil gjennomføre EØS-reglene
som svarer til de to nye forordningene om kredittvurderingsbyråer
(CRA II og CRA III). De foreslåtte endringene i verdipapirhandelloven
vil gjennomføre EØS-regler som svarer til hhv. forordningen om OTC-derivater,
sentrale motparter og transaksjonsregistre (EMIR), og shortsalgforordningen.
Forordningene og EØS-tilpasningene er beskrevet i Prop. 100 S (2015–2016).
Lovforslagene fremmes nå for å gjøre det mulig for Stortinget å
treffe lovvedtak om gjennomføring av forordningene samtidig med
eventuelle vedtak om samtykke til EØS-komitébeslutningene, og dermed
legge til rette for rask gjennomføring og ikrafttredelse av EØS-komitébeslutningene
dersom Stortinget samtykker til norsk deltakelse i disse beslutninger
i tråd med forslaget i Prop. 100 S (2015–2016).
Finansdepartementet vil følge opp med forslag til
enkelte andre lovendringer som følge av slik gjennomføring, samt
enkelte endringer som følge av at AIFM-direktivet tas inn i EØS-avtalen.
Departementet har nettopp sendt utkast til slike konsekvensjusteringer
i lovverket på høring, under forutsetning av at de nevnte forordningene
i EØS-tilpasset form gjennomføres i norsk rett. Utkast til lovforslagene
i proposisjonen er av informasjonshensyn tatt med i høringsutkastet.
Valgmulighetene mht. hvordan disse forordningene skal gjennomføres i
norsk rett er begrenset. Det er på denne bakgrunn ikke ansett nødvendig
å avvente høringen før proposisjonen fremmes. Det vises til Finansdepartementets
høringsbrev 10. mai 2016 om gjennomføring av EUs finanstilsynssystem
m.m.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tore Hagebakken, Irene Johansen, Tor Arne Bell Ljunggren, Torstein Tvedt
Solberg, Vegard Grøslie Wennesland og Truls Wickholm, fra Høyre, Solveig
Sundbø Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby Lunde
og Siri A. Meling, fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi, Roy Steffensen
og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans Olav
Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre Terje
Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen,
viser til Prop. 127 L (2015–2016) med omtale av bakgrunn for lovforslaget
(kapittel 2), nærmere om lovforslaget (kapittel 3) og økonomiske
og administrative konsekvenser (kapittel 4).
Komiteen viser videre til merknadene
inntatt i Innst. 382 S (2015–2016) til Prop. 100 S (2015–2016) og
Innst. 383 S (2015–2016) til Prop. 101 S (2015–2016).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til forslaget om ny lov
om EØS-tilsyn med tilhørende endringer i verdipapirhandelloven og lov
om kredittvurderingsbyråer.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til utkast til endringer i lovverk som er sendt ut på høring med
høringsfrist 1. august 2016. Dette medlemmener at behandlingen av Prop. 127 L
(2015–2016) bør stilles i bero, inntil høringsrunden er avsluttet.
Dette medlem peker på at høringsrunden
med alle sakene tilknyttet EUs finanstilsyn burde vært ferdig før
sakene ble behandlet i komiteen. Dette medlem understreker
at høringsinstansene må få anledning til å uttale seg omkring hensiktsmessigheten
av de foreslåtte lovendringene, før disse behandles i komiteen. Dette medlem viser
til at når saken er sendt på høring, bør Stortinget avvente behandlingen
av saken til høringen er avsluttet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om EØS-finanstilsyn
§ 1 EØS-regler
om Den europeiske banktilsynsmyndighet
EØS-avtalen vedlegg IX nr. 31g (forordning (EU) nr. 1093/2010)
om opprettelse av en europeisk tilsynsmyndighet (Den europeiske
banktilsynsmyndighet) som endret ved forordning (EU) nr. 1022/2013,
gjelder som lov med de tilpasninger som følger av vedlegg IX, protokoll
1 til avtalen og avtalen for øvrig.
§ 2 EØS-regler om Den europeiske
tilsynsmyndighet for forsikring og tjenestepensjoner
EØS-avtalen vedlegg IX nr. 31h (forordning (EU) nr. 1094/2010)
om opprettelse av en europeisk tilsynsmyndighet (Den europeiske
tilsynsmyndighet for forsikring og tjenestepensjoner) gjelder som
lov med de tilpasninger som følger av vedlegg IX, protokoll 1 til
avtalen og avtalen for øvrig.
§ 3 EØS-regler om Den europeiske
verdipapir- og markedstilsynsmyndighet
EØS-avtalen vedlegg IX nr. 31i (forordning (EU) nr. 1095/2010)
om opprettelse av en europeisk tilsynsmyndighet (Den europeiske
verdipapir- og markedstilsynsmyndighet), som endret ved direktiv 2011/61/EU,
gjelder som lov med de tilpasninger som følger av vedlegg IX, protokoll
1 til avtalen og avtalen for øvrig.
§ 4 EØS-regler om Det europeiske
råd for systemrisiko
EØS-avtalen vedlegg IX nr. 31f (forordning (EU) nr. 1092/2010)
om makrotilsyn med finanssystemet i Den europeiske union og om opprettelse
av et europeisk råd for systemrisiko (Det europeiske råd for systemrisiko)
gjelder som lov med de tilpasninger som følger av vedlegg IX, protokoll
1 til avtalen og avtalen for øvrig.
§ 5 Utfyllende bestemmelser
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
til gjennomføring av denne lov.
§ 6 Ikrafttredelse og overgangsregler
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Kongen kan
sette i kraft de enkelte bestemmelsene til ulik tid. Kongen kan
gi overgangsregler.
§ 7 Endringer i andre lover
1. I lov 29. juni 2007 nr. 75 om verdipapirhandel gjøres
følgende endringer:
Ny § 3-14a skal lyde:
§ 3-14a. Salg av finansielle
instrumenter som selgeren ikke eier
EØS-avtalen vedlegg IX nr. 29f (forordning (EU) nr.
236/2012) om shortsalg og visse sider ved kredittbytteavtaler (shortsalgforordningen)
gjelder som lov med de tilpasninger som følger av vedlegg IX, protokoll
1 til avtalen og avtalen for øvrig. Departementet kan i forskrift
fastsette nærmere regler til gjennomføring av denne bestemmelsen.
Ny § 13-6a skal lyde:
EØS-avtalen vedlegg IX nr. 29bc (forordning (EU)
nr. 648/2012) om OTC-derivater, sentrale motparter og transaksjonsregistre
(EMIR) gjelder som lov med de tilpasninger som følger av vedlegg
IX, protokoll 1 til avtalen og avtalen for øvrig. Departementet
kan i forskrift fastsette nærmere regler til gjennomføring av denne
bestemmelsen.
2. I lov 20. juni 2014 nr. 30 om kredittvurderingsbyråer
gjøres følgende endring:
§ 1 skal lyde:
EØS-avtalen vedlegg IX nr. 31eb (forordning (EF) nr. 1060/2009)
om kredittvurderingsbyråer (kredittvurderingsbyråforordningen)
som endret ved forordning (EU) nr. 513/2011, direktiv 2011/61/EU og
forordning (EU) nr. 462/2013, gjelder som lov med de tilpasninger
som følger av vedlegg IX, protokoll 1 til avtalen og avtalen for
øvrig.
Oslo, i finanskomiteen, den 6. juni 2016
Hans Olav Syversen | Irene Johansen |
leder | ordfører |