Forslag fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen legge fram en sak
om en enhetlig tariffmodell for å oppnå en likeverdig nettariff
i regionalnettet og sentralnettet for store forbrukere med høy brukstid
(SFHB), og om hvordan en slik ordning raskt kan implementeres, slik
at forutsigbarhet sikres for alle SFHB-bedrifter som er knyttet
til regionalnettet.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen legge fram forslag
om en egen utjamningsordning for nettleie.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen videreføre konsesjonskraftordningen
slik den er i dag.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til
Stortinget i løpet av høsten 2016 med en havvindstrategi.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen bidra til realisering
av minst en fullskala demonstrasjonspark for flytende havvind i
Norge innen 2020.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2017 legge frem en strategi for realisering av demonstrasjonsprosjekter
for flytende havvind, og at det bevilges midler til dette formål
i budsjettet for 2017.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen utrede hvordan Norge kan
bli en betydelig aktør innenfor offshore vindkraft. Utredningen
forutsettes å svare på mulighetene for å bygge opp et hjemmemarked
for å sikre næringsutvikling innenfor denne sektoren. Etablering av
et nordsjønett og samspill med petroleumssektoren forutsettes også
inkludert.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen, med henvisning til
dagens ordning til solenergi under Enova, utrede ulike tiltak til
å stimulere til økt produksjon av solenergi i Norge, og framlegge
en plan for dette i løpet av våren 2017.
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen videreføre dagens
konsesjonsordning for fjernvarme etter energiloven.
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen våren 2017 fremme
en sak for Stortinget med forslag til ny ordning for støtte til
ny fornybar energi for å erstatte dagens ordning med grønne sertifikater.
Ordningen skal bidra til teknologiutvikling, kraftproduksjon og
markedsmuligheter for norsk teknologi.
Forslag 11
Stortinget ber regjeringen fastsette et mål
om 10 TWh redusert energibruk i eksisterende bygg sammenlignet med
dagens nivå, og komme med en plan innen våren 2017 om hvordan dette
kan gjennomføres.
Forslag 12
Stortinget ber regjeringen øke fondet for klimateknologi,
fornybar energi og energiomlegging til 100 mrd. kroner i 2017, og
styrke dette ytterligere fram til 2020 etter som Enova tilføres
nye oppgaver.
Forslag 13
Stortinget ber regjeringen sørge for at fossil
energibruk fra person- og varebiler gradvis fases ut. Avgiftssystemet
innrettes slik at tilnærmet 100 pst. av nybilsalget i 2025 er basert
på nullutslippsteknologi. Det legges inn en kontrollstasjon i 2020.
Forslag 14
Stortinget ber regjeringen sørge for at dagens
avgifter på fossilt drivstoff og forurensende transportmidler gradvis
økes, og fortsatt belønne null- og lavutslippsløsninger.
Forslag 15
Stortinget ber regjeringen legge fram en utfyllende
strategi for økt bruk av hydrogen i transport- og industrisektoren,
der både analyser, mål og virkemidler utredes. Strategien legges
fram som egen sak for Stortinget i løpet av 2016.
Forslag 16
Stortinget ber regjeringen etablere en støtteordning
for utbygging av infrastruktur for hydrogenbasert transport, slik
at hydrogenbaserte kjøretøy kan innpasses i det norske markedet.
Forslag 17
Stortinget ber regjeringen øke støtten gjennom Enova
til utbygging av ladestasjoner for elbiler og sørge for at disse
dimensjoneres slik at de kan imøtekomme den teknologiske utviklingen
som foregår. Dette vil innebære en utbygging som sikrer tilstrekkelig
effektkapasitet på selve ladestasjonen og i elektrisitetsnettet.
Forslag 18
Stortinget ber regjeringen etablere ett offentlig ladepunkt
per 10. elbil i de ti største byområdene, per 20. elbil ellers i
landet, og ett hurtigladepunkt per 100. elbil.
Forslag 19
Stortinget ber regjeringen innføre et bunnfradrag for
effektavgift for hurtigladere på 5 000 kWh i måneden i forbindelse
med statsbudsjettet for 2017.
Forslag 20
Stortinget ber regjeringen etablere samarbeid mellom
stat og kommune om utbygging av infrastruktur for landstrøm ved
alle relevante havner.
Forslag 21
Stortinget ber regjeringen bidra til at alle
fergestrekninger, der dette er mulig og kan gjennomføres, elektrifiseres
innen 2030. Videre må lavutslippsteknologi vurderes og benyttes.
Norges mulighet for å utvikle de maritime næringsklyngene til å
bli verdensledende på lav- og nullutslippsteknologi innenfor skipsfarten
må vektlegges.
Forslag 22
Stortinget ber regjeringen etablere et større
forsknings- og teknologiprogram for å utvikle null- og lavutslippsløsninger
i maritim sektor.
Forslag 23
Stortinget ber regjeringen etablere landstrøm
for alle større havneanløp.
Forslag 24
Stortinget ber regjeringen utvikle et program
for smarte byer i Norge gjennom bruk av informasjonssystemer og
kommunikasjonsteknologi for å levere bedre tjenester til innbyggerne,
forbedre energieffektiviteten, kollektivtransporten og avfallssystemene, og
bidra til en grønnere byplanlegging.
Forslag 25
Stortinget ber regjeringen utnytte handlingsrommet
i EØS-avtalen for å sikre konkurransedyktige rammebetingelser for
nye store investeringer i klimavennlig industri i Norge, herunder
garantiordninger som ligger innenfor regelverket om statsstøtte
i EØS-avtalen.
Forslag 26
Stortinget ber regjeringen etablere sterkere
ordninger for pilotering/uttesting av ny teknologi, herunder demonstrasjonsanlegg,
hvor også driftsdeltakelse inkluderes.
Forslag 27
Stortinget ber regjeringen etablere virkemidler, blant
annet gjennom Enova, for overføring av teknologi for lave utslipp
fra oljeindustrien til andre næringer og til sluttbrukere av olje
og gass.
Forslag fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Miljøpartiet
De Grønne:
Forslag 28
Stortinget ber regjeringen utrede en støtteordning for
nullutslippslastebiler og nullutslippsbusser, der dette er hensiktsmessig,
for å dekke hele eller deler av merkostnadene transportører får
ved å velge nullutslippsteknologi, og på egnet måte komme tilbake til
Stortinget med hvordan dette kan gjennomføres.
Forslag fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne:
Forslag 29
Stortinget ber regjeringen legge frem en helhetlig Samla
plan som ser vind, vann og nettinvesteringer i én sammenheng.
Forslag 30
Stortinget ber regjeringen i sitt oppdragsbrev
til Enova åpne for at det kan gis støtte til næringsaktører
som vil produsere strøm fra fornybar energi til eget forbruk, og
som ikke nødvendigvis er koblet til nettet.
Forslag 31
Stortinget ber regjeringen følge opp arbeidet
fra Grønn skattekommisjon og utrede bruk av fleksibel veibruksavgift
som varierer med geografisk plassering og utslippsintensitet i drivstoffet,
og på egnet måte komme tilbake til Stortinget med hvordan dette kan
gjennomføres.
Forslag 32
Stortinget ber regjeringen forsterke omleggingen av
avgiftssystemet til fordel for null- og lavutslippsbiler slik at
biler med klimagassutslipp over tid fases ut.
Forslag 33
Stortinget ber regjeringen fastsette en norm
for hva som skal regnes som lavutslippsteknologi.
Forslag 34
Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan man kan
gjennomføre en helhetlig planlegging og utbygging av offshore elektrisitetsnett,
og ber om at det fremmes en sak for Stortinget om dette.
Forslag 35
Stortinget ber regjeringen øke garantirammen
i GIEKs (Garantiinstituttet for eksportkreditt) u-landsordning,
for å legge til rette for eksport av norsk fornybarkompetanse.
Forslag 36
Stortinget ber regjeringen styrke INTPOW.
Forslag fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet:
Forslag 37
Stortinget ber regjeringen legge til rette for
at LNG (flytende naturgass) som drivstoff blir mer tilgjengelig
for skipsfarten.
Forslag fra Arbeiderpartiet og Miljøpartiet De Grønne:
Forslag 38
Stortinget ber regjeringen opprettholde og forsterke
utenlandssatsingen til Statkraft gjennom en forutsigbar og stabil
utbyttepolitikk over tid.
Forslag 39
Stortinget ber regjeringen legge til rette for
utvikling og innføring av lav- og nullutslippsteknologi for gjenværende
dieselstrekninger på jernbane.
Forslag fra Arbeiderpartiet:
Forslag 40
Stortinget ber regjeringen sørge for at ved
en eventuell konsesjonsbehandling med tanke på kraftutbygging i
verna vassdrag, skal saken før konsesjonsbehandling påbegynnes forelegges
Stortinget, og vurderes når alle andre flomdempende tiltak er vurdert
som utilstrekkelig og verneverdiene ikke vil påvirkes nevneverdig.
Forslag fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne:
Forslag 41
Stortinget ber regjeringen etablere et forskningsprogram
og styrke den samlede forskningsinnsatsen på batteriteknologi og
hydrogenteknologi fra og med forslag til statsbudsjett for 2017.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne:
Forslag 42
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
om energibruken på sokkelen og sammenhengen med fastlandets kraftsystem,
med en vurdering av sokkelens energibehov og hvordan dette skal
dekkes i fremtiden, i tråd med ambisjonen om at vi ikke skal overstige
1,5 graders temperaturstigning.
Forslag 43
Stortinget ber regjeringen legge frem forslag
om endring i energilovens formålsparagraf for å sikre at miljø-
og klimahensyn blir førende for energipolitikken.
Forslag 44
Stortinget ber regjeringen utrede hvilke nye
kabler som er mest aktuelle og prosjektere disse, slik at investeringsbeslutning
og utbygging kan foretas raskt dersom erfaringene med de nye utenlandskablene
til Storbritannia og Tyskland vurderes som gode.
Forslag 45
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til
Stortinget med et forslag til en metode som ivaretar hensyn til
kunnskapsgrunnlag, føre-var-prinsippet og økosystemtilnærming ved
etablering av nasjonale rammer for vindkraft.
Forslag 46
Stortinget ber regjeringen fastsette et mål
om at det skal produseres totalt 0,5 TWh fra soltak på husholdninger
innen 2020 og gi Enova i oppgave å sikre at målet nås.
Forslag 47
Stortinget ber regjeringen utrede og fremme
forslag for Stortinget for hvordan energiloven må endres for å tilpasse
den til et endret kraftmarked med større grad av desentralisert
strømproduksjon.
Forslag 48
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til
Stortinget med en strategi for solenergi, som legger til rette for
utvikling av et hjemmemarked for solenergibruk, og for at norske
leverandører og næringsaktører får posisjonert seg i et globalt
marked.
Forslag 49
Stortinget ber regjeringen sette et mål på 5
TWh produsert strøm og varme generert fra sol.
Forslag 50
Stortinget ber regjeringen innføre en dynamisk investeringsstøtte
for solceller og solfangere i næringsbygg, borettslag og husholdninger,
som gir 10–20 års tilbakebetalingstid (gjennom Enova).
Forslag 51
Stortinget ber regjeringen la Statkraft beholde 1,45
mrd. kroner hvert år i tre år fra 2017 til 2019, for å kunne muliggjøre
selskapets havvindstrategi for utvikling og utbygging av felt på
britisk sokkel.
Forslag 52
Stortinget ber regjeringen utarbeide en liste
over de 10 prosjektene som vil gi størst gevinst for natur, friluftsliv
og lokalsamfunn med lavest mulig krafttap.
Forslag 53
Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet
for 2017 vurdere hvordan elavgiften slår ut for produksjon av hydrogen
til transportformål og foreslå avgiftsomlegging som reduserer uforholdsmessige ulemper
for produksjon av hydrogen til transportformål.
Forslag 54
Stortinget ber regjeringen ta initiativ til
at NSB eller CargoNet prøver ut hydrogenlokomotiv på en av jernbanestrekningene
som ikke er elektrifisert.
Forslag 55
Stortinget ber regjeringen fortsette omleggingen av
bilavgiftene og forsterke utslippsmålet fra 85 g CO2/km
til 10 g CO2/km som gjennomsnitt for
hele nybilparken innen 2020, samt et mål om at minst 9 av 10 nye
biler som selges i 2020, skal være nullutslippsbiler.
Forslag 56
Stortinget ber regjeringen endre teknisk byggforskrift
(TEK) slik at det for nye bygg stilles krav om etablering av ladestasjoner
for elkjøretøy.
Forslag 57
Stortinget ber regjeringen i fremlegget til
ny Nasjonal transportplan legge opp til elektrifisering eller annen
nullutslippsteknologi på alle dagens dieseldrevne strekninger av
jernbanen og senest innen 2025.
Forslag 58
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endring
av lov om offentlige anskaffelser slik at den stiller krav om at
alle transporttjenester som leveres til det offentlige, og i anbud
til det offentlige, skal baseres på bærekraftig nullutslippsdrivstoff
eller nullutslippsteknologi fra 1. januar 2017.
Forslag 59
Stortinget ber regjeringen foreslå endringer
i avgiftsregimet for lastebiler for å gjøre det lønnsomt å velge
lav- og nullutslippsteknologi og fremme første forslag om slike
endringer i forslag til statsbudsjett for 2017.
Forslag 60
Stortinget ber regjeringen foreslå endringer
i avgiftsregimet for busser for å gjøre det lønnsomt å velge lav-
og nullutslippsteknologi og fremme første forslag om slike endringer
i forslag til statsbudsjett for 2017.
Forslag 61
Stortinget ber regjeringen redegjøre, i forslag
til statsbudsjett for 2017, for hvordan regjeringen følger opp Stortingets
vedtak fra 1. desember 2015 om lav- og nullutslippsteknologi for
ferger (vedtak nr. 59 (2015–2016)), slik at kravet kan gjøres gjeldende
fra 1. januar 2017.
Forslag 62
Stortinget ber regjeringen stille utslippskrav
til drivstoffbruk i alle norske farvann og fremme forslag om innføring
av forbud mot å benytte tungolje.
Forslag 63
Stortinget ber regjeringen i forslag til statsbudsjettet
for 2017 fremme forslag om innføring av engangsavgift for båtmotorer,
for å fremme energieffektivisering og bruk av lav- og nullutslippsteknologi.
Forslag 64
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å utrede, med sikte på å åpne for, en ordning med et 'Næringslivets
CO2-fond', etter modell fra NOx-fondet, der staten inngår en avtale
med næringslivet om å gi fritak for hele eller deler av CO2-avgift i bytte for avtalefestede CO2-reduksjoner i transportsektoren.
Forslag 65
Stortinget ber regjeringen legge fram en strategi for
hvordan Norge skal sikre tilgang til og fremme produktutvikling
og produksjon av bærekraftig biodrivstoff.
Forslag 66
Stortinget ber regjeringen i framlegget til
ny Nasjonal transportplan legge opp til gradvis innfasing av bærekraftig
nullutslippsdrivstoff på alle dagens dieseldrevne strekninger av
jernbanen, og senest innen 2020.
Forslag 67
Stortinget ber regjeringen stille krav om bruk
av bærekraftig biodrivstoff og lav- og nullutslippsteknologi ved
utlysning/innkjøp av flyruter på kortbanenettet.
Forslag 68
Stortinget ber regjeringen utarbeide en plan
for videre opptrapping av bærekraftig biodrivstoff frem mot 2030.
Forslag 69
Stortinget ber regjeringen utvide omsetningspåbudet
av biodrivstoff, herunder andre generasjons biodrivstoff fra tre
og restavfall til å omfatte avgiftsfri diesel.
Forslag 70
Stortinget ber regjeringen legge frem en opptrappingsplan
for redusert drivstofforbruk i den delen av luftfarten som ikke
omfattes av kvotesystemet, og fremme forslag om en opptrappingsplan
for bruk av bærekraftig biodrivstoff opp til minst 20 pst. innen 2030.
Forslag 71
Stortinget ber regjeringen foreslå et omsetningspåbud
for bruk av bærekraftig biodrivstoff i drivstoffet for skipsfarten.
Forslag 72
Stortinget ber regjeringen i forslag til statsbudsjett
for 2017 fremme forslag om å fjerne fritidsbåters mulighet til å
benytte avgiftsfri diesel.
Forslag 73
Stortinget ber regjeringen stille krav om bærekraftig
nullutslippsdrivstoff og lav- eller nullutslippsteknologi i neste
anbud for kystruten Bergen–Kirkenes.
Forslag 74
Stortinget ber regjeringen stille krav til alle
supplyskip som skal seile i norske farvann om å kunne motta landstrøm
fra 1. januar 2018.
Forslag 75
Stortinget ber regjeringen gjøre bruk av utviklingskontrakter
for hydrogenferjer.
Forslag 76
Stortinget ber regjeringen stille krav til alle
cruiseskip som skal seile i norske farvann om å kunne motta landstrøm
fra 1. januar 2019.
Forslag 77
Stortinget ber regjeringen fremme forslag for Stortinget
om endring av havneloven for å fremme landstrømløsninger i norske
havner.
Forslag 78
Stortinget ber regjeringen pålegge bruk av differensierte
havneavgifter for å fremme bruk av landstrøm og fornybare drivstoff
i skipsfarten.
Forslag 79
Stortinget ber regjeringen sikre at havnene
Bergen, Ålesund, Trondheim, Bodø, Tromsø, Honningsvåg og Kirkenes
så snart som mulig får på plass løsning med landstrøm til Hurtigruten.
Forslag 80
Stortinget ber regjeringen skissere et veikart
for hvordan biogass kan erstatte naturgass innen 2050 i den kommende
bio-økonomistrategien. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
til virkemidler som sikrer at kommunene stimuleres til biogassproduksjon
fra biologisk avfall og som sikrer økt etterspørsel etter biogass.
Forslag 81
Stortinget ber regjeringen, i samarbeid med
havneeierne, kartlegge behovet for utbygging og bruk av landstrømtilbud
i alle større norske havner og fremme forslag i Nasjonal transportplan
slik at landstrøm blir hovedenergikilden i alle større norske havner innen
2030.
Forslag 82
Stortinget ber regjeringen om å etablere forsknings-
og innovasjonsprogrammer for karbonnegative industriprosesser, og
komme tilbake til Stortinget med forslag om alternativ for å etablere
fullskala demonstrasjonsanlegg og forretningsmodeller for dette
i Norge i samarbeid med industrien.
Forslag 83
Stortinget ber regjeringen innen våren 2017
etablere Fornybar AS med et todelt norsk og globalt mandat med sikte
på å bli en stor global aktør innen fornybar og grønn teknologi.
Forslag 84
Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet
for 2017 foreslå oppkapitalisering av Fornybar AS på 20 mrd. kroner
ved oppstart.
Forslag 85
Stortinget ber regjeringen etablere et program
for nullutslippsteknologi for olje- og gassektoren og slik bidra
til nullutslippsløsninger i gjenværende produksjon og bruk av fossile
energikilder. Programmet skal finansieres av olje- og gassnæringen
gjennom pålegg i konsesjonsbetingelsene.
Forslag 86
Stortinget ber regjeringen åpne for at GIEK
skal få anledning til å tilby garantier på markedsvilkår for fornybarinvesteringer
i utviklingsland.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 87
Stortinget ber regjeringen fjerne begrensningen på
100 kW i plusskundeordningen som trer i kraft fra 1. januar 2017.
Forslag 88
Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2017 utrede bedre skattemessige insentiver for å bedre lønnsomheten
og stimulere til investeringer knyttet til vedlikehold og oppgradering i
kraftanlegg innenfor en provenynøytral ramme.
Forslag 89
Stortinget går imot å avvikle ordningen med grønne
sertifikater, inntil en ny ordning for produksjon av ny fornybar
energi er på plass.
Forslag 90
Stortinget ber regjeringen sikre at en ny ordning for
støtte til ny fornybar energi skal ha et forpliktende mål om opptrapping
av ny fornybar produksjon på 10–20 TWh innen 2030 utover sertifikatmålet
for 2021.
Forslag 91
Stortinget ber regjeringen øke elavgiften med
1 øre i året i perioden 2017–2020 og sette det av til Enovas satsing
på energieffektivisering og energiforsyning i husholdningene.
Forslag 92
Stortinget ber regjeringen stille krav om at
anleggsmaskiner skal benytte 0-utslippsdrivstoff fra 1. januar 2017
og at det stilles krav om lav- og nullutslippsteknologi så raskt
som mulig.
Forslag fra Miljøpartiet De Grønne:
Forslag 93
Stortinget ber regjeringen i ny avtale og mandat for
Enova sikre støtte til etablering og utbygging av et nettverk av
hydrogenstasjoner i de største byene og korridorene mellom, og sørge
for at de 10 første stasjonene etableres i 2017.
Forslag 94
Stortinget ber regjeringen i forbindelse med fremleggelsen
av Nasjonal transportplan 2018–2029 redegjøre for mulighetene for
og samfunnsøkonomien i å ta i bruk hydrogen på de jernbanestrekningene
som ikke i dag er elektrifisert, samt en prioritert gjennomføringsplan
for de mest aktuelle strekningene.
Forslag 95
Stortinget ber regjeringen sørge for at supplyfartøyer
som opererer på norsk sokkel, utvikler og tar i bruk null- og lavutslippsteknologi
fram mot 2030, og fremme forslag med planer og virkemidler for dette.
Forslag 96
Stortinget ber regjeringen etablere måltall
for antall nye grønne arbeidsplasser som skal skapes innen 2030
og fremme forslag om hvordan næringspolitikken, forskningspolitikken
og industripolitikken, skatte- og avgiftssystemet og virkemiddelapparatet skal
endres for å oppnå dette.
Forslag 97
Stortinget ber regjeringen etablere minst 3
fullskala demonstrasjonsanlegg for CO2-fangst-
og lagring i Norge; minst ett industrianlegg, minst ett avfallsforbrenningsanlegg
og minst ett gasskraftverk.
Forslag 98
Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet
for 2017 foreslå en modell for Fornybar AS sitt globale mandat hvor
fondet tildeles forvalteransvar for i første omgang 50 mrd. kroner
av kapitalen til Statens pensjonsfond utland, med anledning til
å investere i tråd med Fornybar AS sitt mandat også i unoterte aksjer
og infrastruktur innen grønn teknologi utenfor Norge.
Forslag 99
Stortinget ber regjeringen stanse all videre
leting etter olje og gass på norsk sokkel, samtidig som utvinningstempoet
reduseres gradvis på eksisterende olje- og gassfelt. Målet er å
avvikle petroleumsvirksomheten fullstendig i løpet av en periode
på ca. 20 år.