Innstilling fra utenriks- og forsvarskomiteen om Svalbardbudsjettet 2017

Dette dokument

  • Innst. 17 S (2016–2017)
  • Kjeldedokument: Prop. 1 S (2016–2017)
  • Dato: 13.12.2016
  • Utgjevar: utenriks- og forsvarskomiteen
  • Sidetal: 6
Til Stortinget

Innledning

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Svein Roald Hansen, lederen Anniken Huitfeldt, Marit Nybakk, Kåre Simensen og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, Regina Alexandrova, Sylvi Graham, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Fremskrittspartiet, Tone Heimdal Brataas, Harald T. Nesvik og Christian Tybring-Gjedde, fra Kristelig Folkeparti, Knut Arild Hareide, fra Senterpartiet, Liv Signe Navarsete, fra Venstre, Trine Skei Grande, og fra Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, fremmer i denne innstillingen forslag om bevilgninger på svalbardbudsjettet.

Nedenfor følger en oversikt over forslag til utgifter og inntekter i svalbardbudsjettet fordelt på kapitler slik de fremkommer i Prop. 1 S (2016–2017).

Oversikt over forslag til løyvingar på svalbardbudsjettet for 2017

Følgjande oversikt viser rekneskapstal for 2015, vedteke budsjett for 2016 og forslag til løyving over svalbardbudsjettet for 2017. Inntektene er eksklusive tilskotet frå statsbudsjettet.

(i 1 000 kr)

Rekneskap 2015

Saldert budsjett 2016

Forslag 2017

Utgifter

444 650

450 915

461 012

Inntekter

185 073

148 024

142 044

Utgifter under programkategori 06.80 fordelt på kapittel

(i 1 000 kr)

Kap.

Nemning

Rekneskap 2015

Saldert budsjett 2016

Forslag 2017

Pst. endr. 16/17

1

Tilskot til Svalbard kyrkje

4 473

4 680

5 234

11,8

3

Tilskot til Longyearbyen lokalstyre

169 210

158 405

151 536

-4,3

4

Tilskot til Svalbard Museum

11 600

11 924

12 250

2,7

5

Sysselmannen (jf. kap. 3005)

50 096

52 478

64 616

23,0

6

Sysselmannens transportteneste (jf. kap. 3006)

169 877

193 640

198 500

2,5

7

Tilfeldige utgifter

2 155

1 500

1 400

-7,1

9

Kulturminnetiltak (jf. kap. 3009)

1 928

1 917

1 975

3,0

11

Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmeisteren for Svalbard

1 631

1 645

1 800

9,4

17

Refusjon til Norsk Polarinstitutt

3 340

3 432

3 520

2,6

18

Navigasjonsinnretningar

5 827

6 700

7 200

7,5

19

Statens bygningar på Bjørnøya og Hopen

6 934

7 098

7 120

0,3

20

Statsbygg, Svalbard (jf. kap. 3020)

14 016

3 811

2 061

-45,9

22

Skattekontoret, Svalbard (jf. kap. 3022)

3 562

3 685

3 800

3,1

Sum kategori 06.80

444 650

450 915

461 012

2,2

Utgifter under programkategori 06.80 fordelt på postgrupper

(i 1 000 kr)

Post-gr.

Nemning

Rekneskap 2015

Saldert budsjett 2016

Forslag 2017

Pst. endr. 16/17

1-23

Driftsutgifter

256 113

275 654

287 072

4,1

30-49

Nybygg, anlegg m.v.

2 232

0

0

50-58

Overføringar til andre statsrekneskapar

3 340

3 432

3 522

2,6

70-89

Overføringar til private

182 965

171 829

170 420

-0,8

Sum under departementet

444 650

450 915

461 012

2,2

Inntekter under programkategori 06.80 fordelte på kapittel

(i 1 000 kr)

Post-gr.

Nemning

Rekneskap 2015

Saldert budsjett 2016

Forslag 2017

Pst. endr. 16/17

3005

Sysselmannen (jf. kap. 5)

4 159

2 900

2 900

3006

Sysselmannens transportteneste (jf. kap. 6)

96

0

0

3009

Kulturminnetiltak (jf. kap. 9)

0

0

0

3020

Statsbygg Svalbard (jf. kap. 20)

6 017

0

0

3022

Skattekontoret Svalbard (jf. kap. 22)

280

280

280

3030

Skattar og avgifter

174 520

144 844

138 864

-4,1

3035

Tilskot frå statsbudsjettet

261 530

302 891

318 968

5,3

Sum kategori 06.80

446 603

450 915

461 012

2,2

Sammendrag

Det vises til Prop. 1 S (2016–2017) for omtale av norsk svalbardpolitikk og nærmare omtale av «Forslag til svalbardbudsjett for 2017» samt «Forslag til løyvingar til svalbardformål frå andre departement over statsbudsjettet».

Svalbard omfattar alle øyar, holmar og skjer mellom 10 og 35 grader austleg lengd og 74 og 81 grader nordleg breidd. Svalbardtraktaten av 9. februar 1920 anerkjenner norsk suverenitet over øygruppa. Sidan 1925 har Svalbard vore ein del av kongeriket Noreg. Sysselmannen er regjeringas øvste representant på Svalbard og tek vare på statens interesser på øygruppa.

Artikkel 8 i Svalbardtraktaten avgrensar høvet til å krevje inn skattar og avgifter på Svalbard og korleis desse midlane skal nyttast. Dette er bakgrunnen for at det blir fremja eit eige svalbardbudsjett.

Justis- og beredskapsdepartementet fremjar svalbardbudsjettet som ein eigen budsjettproposisjon samtidig med statsbudsjettet. I hovudsak er det den statlege administrasjonen av Svalbard som er finansiert over svalbardbudsjettet. Dette er mellom anna verksemd på Svalbard underlagt Justis- og beredskapsdepartementet, og verksemd underlagt andre fagdepartement. Longyearbyen lokalstyre får òg løyvingane sine over svalbardbudsjettet.

Regjeringa la fram ei ny melding til Stortinget om Svalbard 11. mai 2016. Gjennom Meld. St. 32 (2015–2016) stadfestar regjeringa at dei overordna måla for svalbardpolitikken ligg fast. Svalbardpolitikken skal framleis vere føreseieleg og prega av kontinuitet. Ei føreseieleg forvaltning av Svalbard i tråd med måla medverkar både til tryggleik for befolkninga og til stabilitet og ein føreseieleg situasjon i regionen.

Regjeringas forslag til budsjettramme på svalbardbudsjettet for 2017 er 461 012 000 kroner. Dette er 10,1 mill. kroner, eller 2,2 prosent meir i forhold til vedtatt budsjett for 2015.

Komiteens merknader

Komiteen viser til at nordområdene er Norges viktigste strategiske satsingsområde i utenrikspolitikken. I vår tid med økende interesse for Arktis er det viktig at svalbardpolitikken medvirker til at utviklingen i nordområdene kan skje på en fredelig og bærekraftig måte. Det er bred enighet om målene for svalbardpolitikken.

Komiteen legger til grunn at linjen med en konsekvent og fast håndhevelse av suvereniteten, korrekt overholdelse av Svalbardtraktaten og kontroll med at traktaten blir etterlevd, bevaring av ro og stabilitet, bevaring av den særegne villmarksnaturen i området og opprettholdelse av et norsk samfunn på øygruppa ligger fast.

Komiteen viser til at regjeringen har spesiell oppmerksomhet på å legge til rette for et robust familiesamfunn og videreutvikling av lokalsamfunnet i Longyearbyen med tanke på reiseliv, kulturutvikling, god myndighetsutøvelse gjennom Sysselmannen og arbeid med redning og trygghet.

Komiteen ser positivt på regjeringens styrking av vertskap og koordinering av forskningsvirksomheten i Ny-Ålesund og at forvaltningen av statens eierskap i Kings Bay AS overføres fra Nærings- og fiskeridepartementet til Klima- og miljødepartementet fra 1. januar 2017.

Komiteen støtter regjeringens mål om å styrke samhandlingen innen beredskap og krisehåndtering og styrke samordningen og koordineringen av norsk polarpolitikk.

For å øke tryggheten blant folk som bor og ferdes i utsatte områder, ser komiteen meget positivt på og støtter regjeringens forslag om å videreføre snøskredvarslingen på Svalbard.

Komiteen støtter videre regjeringens styrking av Sysselmannens politiavdeling og økt kontroll og nærvær av Sysselmannen på Svalbard lufthavn, styrking av Svalbard Science Forum og Forskningsrådets kontor i Longyearbyen og relevante forskningsprogram for Forskningsrådet, residensprogram for kunstnere i tilknytning til Kunsthall Svalbard og forskningsinfrastruktur i Ny-Ålesund. Komiteen viser til at betydelige midler til svalbardsamfunnet bevilges over ulike departements budsjetter. Komiteen fastholder at det er hensiktsmessig at ordningen med et eget svalbardbudsjett videreføres.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til budsjettavtalen mellom disse partier og foreslår å øke bevilgningen til Longyearbyen lokalstyre med 2 mill. kroner, og merker seg at barnehagekostnadene blir 30 000 kroner lavere som følge av økt kontantstøtte.

Komiteens medlem fra Venstre viser til at Svalbard-samfunnet står overfor klare utfordringer, og dette medlem mener denne situasjonen må reflekteres bedre i bevilgningene over statsbudsjettet. Dette medlem viser til Venstres alternative budsjettforslag hvor det foreslås å øke bevilgningen på 5 mill. kroner til vedlikehold og andre infrastrukturtiltak, og 3 mill. kroner som oppveksttiltak med tilbud til foreldre med utenlandske barn i barnehage.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding til romertall I–VI fremmes av en samlet komité.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:
I

På statsbudsjettet for 2017 bevilges under:

Kap.

Post

Svalbardbudsjettet

Per post

Sum kap.

Utgifter

Kr

Kr

1

Tilskot til Svalbard kyrkje

70

Tilskot til Svalbard kyrkje

5 234 000

5 234 000

3

Tilskot til Longyearbyen lokalstyre

70

Tilskot til Longyearbyen lokalstyre

153 506 000

153 506 000

4

Tilskot til Svalbard Museum

70

Tilskot til Svalbard Museum

12 250 000

12 250 000

5

Sysselmannen (jf. kap. 3005)

1

Driftsutgifter

64 616 000

64 616 000

6

Sysselmannens transportteneste (jf. kap. 3006)

1

Driftsutgifter

198 500 000

198 500 000

7

Tilfeldige utgifter

70

Diverse tilskot

1 400 000

1 400 000

9

Kulturminnetiltak

1

Driftsutgifter

1 975 000

1 975 000

11

Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmeisteren for Svalbard

1

Driftsutgifter

1 800 000

1 800 000

17

Refusjon til Norsk Polarinstitutt

50

Refusjon

3 520 000

3 520 000

18

Navigasjonsinnretningar

1

Driftsutgifter

7 200 000

7 200 000

19

Statens bygningar på Bjørnøya og Hopen

1

Driftsutgifter

7 120 000

7 120 000

20

Statsbygg, Svalbard (jf. kap. 3020)

1

Driftsutgifter

2 061 000

2 061 000

45

Større utstyrsinnkjøp og vedlikehald, kan overførast

0

0

22

Skattekontoret, Svalbard

1

Driftsutgifter

3 800 000

3 800 000

Sum svalbardbudsjettet

Sum departementets utgifter

462 982 000

462 982 000

Inntekter

Kr

Kr

3005

Sysselmannen (jf. kap. 5)

1

Diverse inntekter

200 000

200 000

2

Refusjonar mv.

2 700 000

2 700 000

3006

Sysselmannens transportteneste (jf. kap. 6)

1

Leigeinntekter

0

0

3009

Kulturminnetiltak (jf. kap. 9)

1

Diverse inntekter

0

0

3020

Statsbygg Svalbard (jf. kap. 20)

1

Diverse inntekter

0

0

3022

Skattekontoret, Svalbard (jf. kap. 22)

1

Diverse inntekter

280 000

280 000

3030

Skattar og avgifter

70

Skattar m.m.

136 570 000

136 570 000

71

Utførselsavgift

1 250 000

1 250 000

72

Utmålsgebyr, årsavgift

1 044 000

1 044 000

3035

Tilskot frå statsbudsjettet

70

Tilskot

320 938 000

320 938 000

Sum svalbardbudsjettet

Sum departementets inntekter

462 982 000

462 982 000

II

§ 1 Bruksområde for vedtaket

Dette vedtaket gjeld utskriving av skatt på formue og inntekt for inntektsåret 2017 etter føresegnene i lov 29. november 1996 nr. 68 om skatt til Svalbard. Vedtaket gjeld òg som grunnlag for utskriving av forskot på skatt for inntektsåret 2017, jf. lov om skatt til Svalbard § 5-1.

§ 2 Skatt på formue

Skatt på formue blir utrekna etter desse satsane:

  1. Personleg skattepliktig og dødsbu:

    Det blir nytta same satsar og grensebeløp som Stortinget har vedteke skal gjelde på det norske fastlandet for formuesskatt til staten og kommunane (maksimumssats).

  2. Selskap og samanslutning som nemnt i skattelova § 2-36 andre ledd, og som ikkje er fritekne etter skattelova kapittel 2:

    Det blir nytta same satsar og grensebeløp som Stortinget har vedteke skal gjelde på det norske fastlandet for formuesskatt til staten.

§ 3 Skatt på inntekt

Skatt på inntekt blir utrekna etter desse satsane:

  1. Inntekt som blir skattlagt ved lønnstrekk etter svalbardskattelova § 3-2:

    Låg sats: 8 pst.

    Høg sats: 22 pst.

  2. 24 pst. av den delen av selskapsoverskot som er høgre enn 15 mill. kroner, og som overstig summen av

    • 10 gonger kostnadene til løn som blir skattlagt ved lønstrekk

    • 0,20 gonger skattemessig verdi av anlegg, fast eigedom og annan realkapital som er på Svalbard ved utgangen av inntektsåret.

  3. Anna inntekt: 16 pst.

    Personlege skatteytarar skal ha eit frådrag i alminneleg inntekt som er omfatta av c. på 20 000 kroner.

§ 4 Avrundingsreglar

Ved utrekning av skatt skal formue og inntekt avrundast nedover til næraste heile krone.

§ 5 Normalrentesatsen for rimeleg lån i arbeidsforhold

Normalrentesatsen som nemnd i skattelova § 5-12 fjerde ledd, jf. svalbardskattelova §§ 3-1 og 3-2, skal vere den same som Stortinget har vedteke skal gjelde på det norske fastlandet.

§ 6 Aksjonær i utlandet

Skatt på utbytte mv. etter skattelova § 10-13, jf. svalbardskattelova § 3-1, er fastsett til 20 pst.

§ 7 Inntekt etter svalbardskattelova § 6-3

For inntekt som blir skattlagt etter svalbardskattelova § 6-3, skal satsen vere 8 pst.

III
Bestillingsfullmakt

Stortinget samtykkjer i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2017 kan bestille varer for inntil 3 mill. kroner ut over den totale løyvinga som er gitt under kap. 5, post 01 og kap. 6, post 01 på svalbardbudsjettet.

IV
Meirinntektsfullmakter

Stortinget samtykkjer i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2017 kan overskride løyvinga under

  1. kap. 5 post 1 tilsvarande inntekter utover vedteke budsjett på kap. 3005 post 2.

  2. kap. 6 post 1 tilsvarande inntekter utover vedteke budsjett på kap. 3006 post 2.

  3. kap. 9 post 1 tilsvarande inntekter utover vedteke budsjett på kap. 3009 post 1.

V
Meirinntektsfullmakt

Stortinget samtykkjer i at Finansdepartementet i 2017 kan overskride løyvinga under kap. 22 post 1 tilsvarande inntekter utover vedteke budsjett på kap. 3022 post 1.

VI

For budsjetterminen 2017 skal det svarast avgift til statskassen av kol som blir utført frå Svalbard, etter følgjande satsar:

  • 1,0 pst. av verdien for dei første 100 000 tonna,

  • 0,9 pst. av verdien for dei neste 200 000 tonna,

  • 0,8 pst. av verdien for dei neste 300 000 tonna,

  • 0,7 pst. av verdien for dei neste 400 000 tonna,

  • 0,6 pst. av verdien for dei neste 500 000 tonna,

  • 0,5 pst. av verdien for dei neste 600 000 tonna,

  • 0,4 pst. av verdien for dei neste 700 000 tonna,

  • 0,3 pst. av verdien for dei neste 800 000 tonna,

  • 0,2 pst. av verdien for dei neste 900 000 tonna,

  • 0,1 pst. av verdien for dei neste 1 000 000 tonna.

Oslo, i utenriks- og forsvarskomiteen, den 13. desember 2016

Anniken Huitfeldt

Regina Alexandrova

leder

ordfører