Innhald

4. Rammeområde 20 Stortinget, finansadministrasjon mv.

4.1 Sammendrag fra Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet

Tabell 4.1 Oversikt over regjeringens forslag til bevilgninger under de respektive budsjettkapitler og poster under rammeområde 20

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S med Tillegg 1 (2017–2018)

Utgifter

Stortinget og underliggende institusjoner

41

Stortinget

1

Driftsutgifter

971 300 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

598 400 000

70

Tilskudd til partigruppene

186 000 000

72

Tilskudd til Det Norske Nobelinstitutts bibliotek

1 500 000

73

Kontingenter, internasjonale delegasjoner

15 500 000

74

Reisetilskudd til skoler

5 000 000

Finansdepartementet

1600

Finansdepartementet

1

Driftsutgifter

373 600 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

77 600 000

70

Forskning på og allmennopplysning om finansmarkedet

12 300 000

1602

Finanstilsynet

1

Driftsutgifter

361 200 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

25 400 000

1605

Direktoratet for økonomistyring

1

Driftsutgifter

458 100 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

15 800 000

1608

Tiltak for å styrke statlig økonomi- og prosjektstyring

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

18 841 000

1610

Tolletaten

1

Driftsutgifter

1 490 900 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

90 300 000

1618

Skatteetaten

1

Driftsutgifter

5 773 600 000

21

Spesielle driftsutgifter

195 300 000

22

Større IT-prosjekter, kan overføres

576 500 000

23

Spesielle driftsutgifter, a-ordningen

89 900 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

112 300 000

70

Tilskudd

3 500 000

1620

Statistisk sentralbyrå

1

Driftsutgifter

566 000 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

247 700 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

14 600 000

1632

Kompensasjon for merverdiavgift

61

Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, overslagsbevilgning

23 650 000 000

72

Tilskudd til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning

2 160 000 000

1633

Nettoordning, statlig betalt merverdiavgift

1

Driftsutgifter, overslagsbevilgning

6 300 000 000

1650

Statsgjeld, renter mv.

1

Driftsutgifter

43 100 000

89

Renter og provisjon mv. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

8 872 400 000

1670

Avsetninger til Den nordiske investeringsbank

50

Tapsfond for miljølåneordningen

10 000 000

Sum utgifter rammeområde 20

53 316 641 000

Inntekter

Inntekter under departementene

3041

Stortinget

1

Salgsinntekter

8 300 000

3

Leieinntekter

1 100 000

4600

Finansdepartementet

2

Diverse refusjoner

400 000

4602

Finanstilsynet

3

Saksbehandlingsgebyr

11 100 000

86

Vinningsavståelse og overtredelsesgebyr mv.

500 000

4605

Direktoratet for økonomistyring

1

Økonomitjenester

50 600 000

4610

Tolletaten

1

Særskilt vederlag for tolltjenester

6 800 000

2

Andre inntekter

900 000

4

Diverse refusjoner

1 100 000

5

Refusjon fra Avinor AS

24 600 000

85

Overtredelsesgebyr

17 000 000

4618

Skatteetaten

1

Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr

59 000 000

2

Andre refusjoner

45 100 000

3

Andre inntekter

37 100 000

5

Gebyr for utleggsforretninger

49 000 000

7

Gebyr for bindende forhåndsuttalelser

2 400 000

11

Gebyr på kredittdeklarasjoner

3 700 000

85

Misligholdte lån i Statens lånekasse for utdanning

240 000 000

86

Bøter, inndragninger mv.

1 489 500 000

87

Trafikantsanksjoner

70 000 000

88

Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret

262 600 000

89

Overtredelsesgebyr

13 000 000

4620

Statistisk sentralbyrå

2

Oppdragsinntekter

251 400 000

85

Tvangsmulkt

20 000 000

5351

Overføring fra Norges Bank

85

Overføring

14 500 000 000

Avskrivninger, avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift i samband med nybygg, anlegg mv.

5491

Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift

30

Avskrivninger

1 232 865 000

Renter og utbytte mv.

5603

Renter av statens kapital i statens forretningsdrift

80

Renter av statens faste kapital

87 449 000

5605

Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer

80

Av statskassens foliokonto i Norges Bank

847 500 000

81

Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta

200 000

82

Av innenlandske verdipapirer

1 341 000 000

83

Av alminnelige fordringer

25 000 000

84

Av driftskreditt til statsbedrifter

16 700 000

86

Renter av lån til andre stater

100 000

Sum inntekter rammeområde 20

20 716 014 000

Netto rammeområde 20

32 600 627 000

4.2 Stortingets vedtak om netto rammebeløp for rammeområde 20

Komiteen viser til Stortingets vedtak 4. desember 2017, der netto utgiftsramme for rammeområde 20 er fastsatt til 32 556 533 000 kroner, jf. Innst. 2 S (2017–2018).

For nærmere omtale av de enkelte poster vises det til Prop. 1 S (2017–2018) Finansdepartementet.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt viser til sine alternative budsjetter, samt til merknader og forslag i Innst. 2 S (2017–2018), og fremmer på denne bakgrunn ikke egne forslag under rammeområdet.

4.3 Kap. 41 Stortinget

Post 1 Driftsutgifter

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 10 000 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til sitt alternative budsjett, hvor det foreslås å redusere kap. 41 post 1 med 16 mill. kroner som følge av redusert byråkrati.

Komiteens medlem fra Rødt viser til Rødt sitt alternative budsjett og merknader i Innst. 2 S (2017–2018), hvor det er foreslått å redusere stortingslønna til 8 G (cirka 749 000 kroner). Dette medlem viser til at i løpet av inneværende periode vil stortingsrepresentantenes lønn passere én mill. kroner. Det er det dobbelte av medianlønna i Norge. Dette medlem er bekymret for en utvikling der avstanden mellom politikere og folk flest blir større. Dette medlem ønsker ikke at stortingspolitikere skal være en lønnsadel i Norge, og viser derfor til forslag i eget alternativt budsjett om å redusere stortingslønna.

Post 21 Spesielle driftsutgifter

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 5 000 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

Post 70 Tilskudd til partigruppene

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Post 72 Tilskudd til Det Norske Nobelinstitutts bibliotek

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Post 73 Kontingenter, internasjonale delegasjoner

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Post 73 Reisetilskudd til skoler

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

4.4 Kap. 1600 Finansdepartementet

Post 1 Driftsutgifter

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 735 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til sitt alternative budsjett, hvor det foreslås å redusere kap. 1600 post 1 med 11 mill. kroner som følge av redusert byråkrati.

Komiteens medlem fra Rødt viser til Rødt sitt alternative budsjett og merknader i Innst. 2 S (2017–2018), hvor skattekriminalitet og internasjonal skattepolitikk er omtalt. Dette medlem mener det både er behov for økt innsats mot skattekriminalitet, og økt internasjonalt samarbeid om en helhetlig endring av skattesystemet for multinasjonale selskaper. Dette medlem viser til Rødt sitt alternative budsjett, hvor det er foreslått å øremerke 150 mill. kroner til et tverrfaglig samarbeid mellom Finansdepartementet og Utenriksdepartementet for å arbeide med internasjonal skattepolitikk og skatteutveksling på faglig og politisk nivå.

Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet,Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 117 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

Post 70 Forskning på og allmennopplysning om finansmarkedet

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Fullmakt til å korrigere uoppklarte differanser og feilføringer i tidligere års statsregnskap

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Arv til frivillig virksomhet – postering av inntekter

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

4.5 Kap. 4600 Finansdepartementet

Post 2 Diverse refusjoner

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de ulike partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 1 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

4.6 Finanstilsynet

Post 1 Driftsutgifter

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 686 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til egen omtale s. 11 og 12 i denne innstillingen tilknyttet Miljøpartiet De Grønnes forslag om en storsatsing mot økonomisk kriminalitet og svart arbeid.

4.7 Kap. 4602 Finanstilsynet

Post 3 Prospektkontrollgebyr

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de ulike partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 21 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

Post 86 Vinningsavståelse og overtredelsesgebyr m.m.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

4.8 Kap. 1605 Direktoratet for økonomistyring

Post 1 Driftsutgifter

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 756 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til sitt alternative budsjett, hvor det foreslås å redusere kap. 1605 post 1 med 2 mill. kroner som følge av redusert byråkrati.

Disse medlemmer viser til sitt alternative budsjett, hvor det foreslås å øke kap. 1610 post 21 med 100 mill. kroner for å styrke Tolletatens samarbeid med politiet om grensekontroll.

Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

4.9 Kap. 4605 Direktoratet for økonomistyring

Post 1 Økonomitjenester

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

4.10 Kap. 1608 Tiltak for å styrke statlig økonomi- og prosjektstyring

Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 32 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

4.11 Kap. 1610 Tolletaten

Post 1 Driftsutgifter

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 2 953 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

4.12 Kap. 4610 Tolletaten

Post 1 Særskilt vederlag for tolltjenester

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 13 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

Post 2 Andre inntekter

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 3 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til sitt alternative budsjett, hvor det foreslås å øke kap. 1618 post 21 med 20 mill. kroner for å styrke Skatteetaten, innsats mot arbeidslivskriminalitet som del av en bred tiltakspakke mot arbeidslivskriminalitet. Disse medlemmer viser til følgende flertallsforslag framsatt i Innst. 15 S (2017–2018):

«Stortinget ber regjeringen styrke samordningen av den offentlige tilsyns-, etterforsknings- og påtalevirksomhet for å kunne utøve en mer slagkraftig bekjempelse av arbeidslivskriminalitet.»

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til egen omtale s. 11 og 12 i denne innstillingen tilknyttet Miljøpartiet De Grønnes forslag om en storsatsing mot økonomisk kriminalitet og svart arbeid.

Post 3 Refunderte pante- og tinglysingsgebyr

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Post 4 Diverse refusjoner

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 2 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

Post 5 Refusjon fra Avinor AS

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 50 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

Post 11 Gebyr på kredittdeklarasjoner

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Post 85 Overtredelsesgebyr – valutadeklarering

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

4.13 Kap. 1618 Skatteetaten

Post 1 Driftsutgifter

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 11 325 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative budsjett, der det foreslås 13,75 mill. kroner til et tverrfaglig senter mot arbeidslivskriminalitet og for å styrke arbeidet mot svart økonomi.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til sitt alternative budsjett, hvor det foreslås å øke kap. 1618 post 1 med 10 mill. kroner for å etablere elektronisk innbetalingsordning for moms på postsendinger.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett, hvor det foreslås en økt bevilgning på 25 mill. kroner til Skatteetaten for å forsterke arbeidet mot skatteunndragelse.

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til egen omtale s. 11 og 12 i denne innstillingen tilknyttet Miljøpartiet De Grønnes forslag om en storsatsing mot økonomisk kriminalitet og svart arbeid.

Komiteens medlem fra Rødt viser til Rødt sitt alternative budsjett, hvor det er foreslått å styrke Skatteetaten. Dette medlem viser til forslag om å øke driftsbudsjettet til Skatteetaten med 60 mill. kroner målrettet mot økt skattetilsyn, og forslag om å øke driftsbudsjettet med 20 mill. kroner for å bidra til flere tverrfaglige senter mot arbeidslivskriminalitet.

Post 21 Spesielle driftsutgifter

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 170 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

Post 22 Større IT-prosjekter, kan overføres

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Post 70 Tilskudd

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

4.14 Kap. 4618 Skatteetaten

Post 1 Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Post 2 Andre refusjoner

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 88 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

Post 3 Andre inntekter

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 73 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

Post 5 Gebyr for utleggsforretninger

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Post 7 Gebyr for bindende forhåndsuttalelser

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Post 11 Gebyr på kredittdeklarasjoner

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 38 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

Post 85 Misligholdte lån i Statens lånekasse for utdanning

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Post 86 Bøter, inndragninger m.m.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Post 87 Trafikantsanksjoner

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Post 88 Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Post 89 Gebyr for regelbrudd

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Tilsagnsordningen ved oppfølging av konkursbo

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

4.15 Kap. 1620 Statistisk sentralbyrå

Post 1 Driftsutgifter

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 1 126 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener det er viktig med fortsatt god fordeling av arbeidsplassene i SSB, og at målet skal være at minst 40 pst. av arbeidsplassene skal være på Kongsvinger.

Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 485 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

4.16 Kap. 4620 Statistisk sentralbyrå

Post 2 Oppdragsinntekter

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 454 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

Post 85 Tvangsmulkt

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

4.17 Kap. 1632 Kompensasjon for merverdiavgift

Post 61 Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, overslagsbevilgning

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Post 72 Tilskudd til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

4.18 Kap. 1633 Nettoordning, statlig betalt merverdiavgift

Post 1 Driftsutgifter, overslagsbevilgning

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 11 367 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

4.19 Kap. 1650 Statsgjeld, renter mv.

Post 1 Driftsutgifter

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten foreslås redusert med 85 000 kroner sammenlignet med regjeringens forslag.

Post 89 Renter og provisjon m.m. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

4.20 Kap. 1670 Avsetninger til Den nordiske investeringsbank

Post 50 Tapsfond for miljølåneordningen

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

4.21 Kap. 5351 Overføring fra Norges Bank

Post 85 Overføring

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

4.22 Kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift

Post 30 Avskrivninger

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

4.23 Kap. 5603 Renter av statens kapital i statens forretningsdrift

Post 80 Renter av statens faste kapital

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

4.24 Kap. 5605 Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer

Post 80 Av statskassens foliokonto i Norges Bank

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Post 81 Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Post 82 Av innenlandske verdipapirer

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Post 83 Av alminnelige fordringer

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Post 84 Av driftskreditt til statsbedrifter

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

Post 86 Renter på lån til andre stater

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, slutter seg til regjeringens forslag.

4.25 Oversikt over komiteens forslag til bevilgninger samt fraksjonenes alternative standpunkter under rammeområde 20

Forslag til bevilgninger under de respektive kapitler og poster. Avvik fra regjeringens forslag i parentes. Forslaget fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti er komiteens tilråding. Øvrige forslag uttrykker alternativbudsjettenes standpunkter.

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S med Tillegg 1

H, FrP, V, KrF

A

Sp

SV

MDG

R

Utgifter (i tusen kroner)

41

Stortinget

1

Driftsutgifter

971 300

961 300 (-10 000)

961 300 (-10 000)

955 300 (-16 000)

971 300 (0)

971 300 (0)

941 300 (-30 000)

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

598 400

593 400 (-5 000)

593 400 (-5 000)

598 400 (0)

598 400 (0)

598 400 (0)

598 400 (0)

1600

Finansdepartementet

1

Driftsutgifter

373 600

372 865 (-735)

373 600 (0)

362 600 (-11 000)

373 600 (0)

373 600 (0)

448 600 (+75 000)

21

Spesielle driftsutgifter

77 600

77 483 (-117)

77 600 (0)

77 600 (0)

77 600 (0)

77 600 (0)

77 600 (0)

1602

Finanstilsynet

1

Driftsutgifter

361 200

360 514 (-686)

361 200 (0)

361 200 (0)

361 200 (0)

361 200 (0)

361 200 (0)

1605

Direktoratet for økonomistyring

1

Driftsutgifter

458 100

457 344 (-756)

458 100 (0)

456 100 (-2 000)

458 100 (0)

458 100 (0)

458 100 (0)

1608

Tiltak for å styrke statlig økonomi- og prosjektstyring

21

Spesielle driftsutgifter

18 841

18 809 (-32)

18 841 (0)

18 841 (0)

18 841 (0)

18 841 (0)

18 841 (0)

1610

Tolletaten

1

Driftsutgifter

1 490 900

1 487 947 (-2 953)

1 490 900 (0)

1 490 900 (0)

1 490 900 (0)

1 490 900 (0)

1 490 900 (0)

21

Spesielle driftsutgifter

0

0 (0)

0 (0)

100 000 (+100 000)

0 (0)

0 (0)

0 (0)

1618

Skatteetaten

1

Driftsutgifter

5 773 600

5 762 275 (-11 325)

5 787 400 (+13 800)

5 783 600 (+10 000)

5 798 600 (+25 000)

5 773 600 (0)

5 853 600 (+80 000)

21

Spesielle driftsutgifter

195 300

195 300 (0)

195 300 (0)

215 300 (+20 000)

195 300 (0)

195 300 (0)

195 300 (0)

23

Spesielle driftsutgifter, a-ordningen

89 900

89 730 (-170)

89 900 (0)

89 900 (0)

89 900 (0)

89 900 (0)

89 900 (0)

1620

Statistisk sentralbyrå

1

Driftsutgifter

566 000

564 874 (-1 126)

566 000 (0)

566 000 (0)

566 000 (0)

566 000 (0)

566 000 (0)

21

Spesielle driftsutgifter

247 700

247 215 (-485)

247 700 (0)

247 700 (0)

247 700 (0)

247 700 (0)

247 700 (0)

1633

Nettoordning, statlig betalt merverdiavgift

1

Driftsutgifter

6 300 000

6 288 633 (-11 367)

6 300 000 (0)

6 300 000 (0)

6 300 000 (0)

6 300 000 (0)

6 300 000 (0)

1650

Statsgjeld, renter mv.

1

Driftsutgifter

43 100

43 015 (-85)

43 100 (0)

43 100 (0)

43 100 (0)

43 100 (0)

43 100 (0)

Sum utgifter

53 316 641

53 271 804 (-44 837)

53 315 441 (-1 200)

53 417 641 (+101 000)

53 341 641 (+25 000)

53 316 641 (0)

53 441 641 (+125 000)

Inntekter (i tusen kroner)

4600

Finansdepartementet

2

Diverse refusjoner

400

399 (-1)

400 (0)

400 (0)

400 (0)

400 (0)

400 (0)

4602

Finanstilsynet

3

Saksbehandlingsgebyr

11 100

11 079 (-21)

11 100 (0)

11 100 (0)

11 100 (0)

11 100 (0)

11 100 (0)

4610

Tolletaten

1

Særskilt vederlag for tolltjenester

6 800

6 787 (-13)

6 800 (0)

6 800 (0)

6 800 (0)

6 800 (0)

6 800 (0)

2

Andre inntekter

900

897 (-3)

900 (0)

900 (0)

900 (0)

900 (0)

900 (0)

4

Diverse refusjoner

1 100

1 098 (-2)

1 100 (0)

1 100 (0)

1 100 (0)

1 100 (0)

1 100 (0)

5

Refusjon fra Avinor AS

24 600

24 550 (-50)

24 600 (0)

24 600 (0)

24 600 (0)

24 600 (0)

24 600 (0)

4618

Skatteetaten

2

Andre refusjoner

45 100

45 012 (-88)

45 100 (0)

45 100 (0)

45 100 (0)

45 100 (0)

45 100 (0)

3

Andre inntekter

37 100

37 027 (-73)

37 100 (0)

37 100 (0)

37 100 (0)

37 100 (0)

37 100 (0)

11

Gebyr på kredittdeklarasjoner

3 700

3 662 (-38)

3 700 (0)

3 700 (0)

3 700 (0)

3 700 (0)

3 700 (0)

4620

Statistisk sentralbyrå

2

Oppdragsinntekter

251 400

250 946 (-454)

251 400 (0)

251 400 (0)

251 400 (0)

251 400 (0)

251 400 (0)

Sum inntekter

20 716 014

20 715 271 (-743)

20 716 014 (0)

20 716 014 (0)

20 716 014 (0)

20 716 014 (0)

20 716 014 (0)

Sum netto

32 600 627

32 556 533 (-44 094)

32 599 427 (-1 200)

32 701 627 (+101 000)

32 625 627 (+25 000)

32 600 627 (0)

32 725 627 (+125 000)