Søk

Innhald

Vedlegg - Brev fra Samferdselsdepartementet til transport- og kommunikasjonskomiteen v/ statsråd Ketil Solvik-Olsen, datert 6. november 2017

Vedlegg
Prop. 1 S (2017–2018) Samferdselsdepartementet. Rettinger per 6. november 2017

På side 13, 2. spalte, 2. avsnitt, står det:

Det er foreslått å løyve 2,2 mrd. kr til Nye Veier AS, i tråd med regjeringas ambisjon om årleg tilskot til selskapet frå og med 2018 på nær 5,3 mrd. kr.

Dette skal være:

Det er foreslått å auke løyvinga til Nye Veier AS med 2,2 mrd. kr, i tråd med regjeringas ambisjon om årleg tilskot til selskapet frå og med 2018 på nær 5,3 mrd. kr.

På side 27/31 i tabeller:

I tabeller som viser inntektsanslagene er inntektsforslaget på kap. 4300 Samferdselsdepartementet feilaktig oppgitt til å være 2 649 (i 1 000 kr). Dette skal være 2 600 (i 1 000 kr), dvs. 2,6 mill. kr i tråd med det som er oppgitt på side 20 og 252, og i forslag til vedtak i Prop. 1 S (2017–2018) Gul bok side 146.

På side 152/153, i avsnittet som går over begge sidene, står det:

Regjeringen viderefører satsingen på drift og vedlikehold for å opprettholde infrastrukturens ytelse slik at oppetid og regularitet som et minimum opprettholdes på nivå med resultatene i 2016, med mål om høyere måloppnåelse, jf. tabell 4.26.

Dette skal være:

Regjeringen viderefører satsingen på drift og vedlikehold for å opprettholde infrastrukturens ytelse slik at oppetid og regularitet som et minimum opprettholdes på nivå med resultatene i 2016, med mål om høyere måloppnåelse, jf. tabell 4.27.

På side 159, 2. spalte, 1. avsnitt står det:

Avtalen mellom direktoratet og Bane NOR vil beskrive hvilken funksjon og kvalitet infrastrukturen skal ha (ytelse), jf. tabell 1.5.

Dette skal være:

Avtalen mellom direktoratet og Bane NOR vil beskrive hvilken funksjon og kvalitet infrastrukturen skal ha (ytelse), jf. tabell 4.27.

På side 168, i tabell 4.32 står det:

Follobanen: Nytt dobbeltspor Oslo-Ski, Prognose sluttkost.: 25 997 mill. kr

Dette skal være:

Follobanen: Nytt dobbeltspor Oslo-Ski, Prognose sluttkost.: 25 800 mill. kr Prop. 1 S (2017-2018) Samferdselsdepartementet. Rettinger per 6. november 2017

"Rest etter 2019", jf. siste kolonne, er for prosjektet oppgitt 397 mill. kr for høyt. Endingen over medfører at summen reduseres ytterligere til 4 092 mill. kr. Riktig "Sum store prosjekter" for "Rest etter 2019" er 16 437 mill. kr.

Riktig tabell 4.32 blir som følger:

Tabell 4.32 Utbygging av jernbaneinvesteringer i 2018

Mill. kr

Prosjekt/tiltak

Kost. ramme

Prognose slutt-kost.

Forbruk t.o.m. 2017

Forslag 2018

Anslag 2019

Rest etter 2019

Dovrebanen: Langset–Kleverud

5 357

4 334

3 971

241

122

Dovrebanen:

Venjar–Eidsvoll–Langset1

5 740

443

350

1 214

3 733

Vestfoldbanen: Holm–Holmestrand–Nykirke

6 645

6 318

6 301

17

Vestfoldbanen: Farriseidet–Porsgrunn

7 559

7 435

6 468

572

83

312

Østfoldbanen: Sandbukta–Moss–Såstad1

9 249

668

745

1 027

6 809

Vossebanen: Arna–Fløen (Ulriken tunnel)

4 597

4 134

2 043

611

544

1 491

Vossebanen: Bergen–Fløen

105

Follobanen: Nytt dobbeltspor Oslo–Ski

27 876

25 800

13 853

4 697

3 158

4 092

Sum store prosjekter

33 747

7 338

6 148

16 437

Programområder:

1 558

Kapasitetsøkende tiltak

854

Stasjoner og knutepunkter

185

Tekniske tiltak

169

Sikkerhet og miljø

350

Sum utbygging

33 747

8 896

1 For IC-prosjektene Venjar–Eidsvoll–Langset og Sandbukta–Moss–Såstad legges det ikke fram forslag om kostnadsramme i budsjettframlegget, se de respektive prosjektomtalene.

På side 170, 2. spalte, 4. avsnitt står det:

Prognosen for sluttkostnad er 25 997 mill. kr.

Dette skal være:

Prognosen for sluttkostnad er lik styringsrammen.

På side 189, 2. spalte, under Kap. 1361, post 01, står det:

Det foreslås å bevilge 47,5 mill. kr.

Dette skal være:

Det foreslås å bevilge 47,7 mill. kr.