Søk

1. Sammendrag

1.1 Hovedinnhold i proposisjonens del L

Prop. 49 LS (2018–2019) er todelt, da det både fremmes forslag til lovendringer og bes om samtykke til godkjenning av beslutninger fattet av EØS-komiteen. Det er derfor nødvendig å avgi to innstillinger, Innst. 250 L (2018–2019) og Innst. 251 S (2018–2019).

I Innst. 251 S (2018–2019) behandles Stortingets samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 258/2018 av 5. desember 2018 om endring av EØS-avtalens vedlegg XVIII.

I denne innstillingen behandles lovforslagene som følge av EØS-komiteens beslutning av 5. desember 2018 om å innlemme europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2015/1794 om endring av europaparlaments- og rådsdirektiv 2008/94/EF, 2009/38/EF, 2002/14/EF og rådsdirektiv 98/59/EF og 2001/23/EF i EØS-avtalen. Endringene gjelder arbeidsrettigheter for sjøfolk.

Det fremmes i proposisjonen forslag til endringer i følgende lover:

  • lov 21. juni 2013 nr. 102 om stillingsvern mv. for arbeidstakere på skip (skipsarbeidsloven),

  • lov 12. juni 1987 nr. 48 om norsk internasjonalt skipsregister (NIS-loven),

  • lov 23. august 1996 nr. 63 om allmenngjøring av bestemmelser i tariffavtale om europeiske samarbeidsutvalg m.v. (lov om europeiske samarbeidsutvalg m.v.).

Det vises til proposisjonens kapittel 2, der bakgrunnen for forslaget er nærmere gjort rede for.

For å tilrettelegge for gjennomføringen av endringsdirektivet ble forslag om endringer i skipsarbeidsloven og lov om europeiske samarbeidsutvalg m.v. sendt på høring 30. mars 2017, med frist for innspill 12. mai 2017.

På bakgrunn av at enkelte høringsinstanser påpekte at rettsvirkningene som følger av direktiv om virksomhetsoverdragelse (2001/23/EF), ikke var tilstrekkelig omtalt, var det behov for en supplerende høringsrunde, begrenset til endringer i skipsarbeidsloven for å gjennomføre direktiv 2001/23/EF om virksomhetsoverdragelse og direktiv 2002/14/EF om informasjon til og konsultasjon med arbeidstakere. Høringsnotatet ble sendt på høring 6. februar 2018 med frist for innspill 6. mars 2018.

Høringsinstansene er generelt positive til at endringsdirektivet gjennomføres i norsk rett. Det er enighet om at gjennomføringen samlet sett vil innebære en styrking av sjøfolks arbeidstakerrettigheter.

Når det gjelder høringsuttalelsene knyttet til gjennomføringen av de enkelte arbeidsrettsdirektivene, vises det til gjennomgangen av hvert enkelt direktiv og de konkrete lovforslagene under de ulike kapitlene i proposisjonen.

Endringene i direktiv 2008/94/EF om vern av arbeidstakerne ved arbeidsgiverens insolvens er allerede gjennomført ved endring i forskrift 28. oktober 1998 nr. 999 om statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv. Direktiv 2008/94/EF er derfor ikke omtalt nærmere i proposisjonen.

I skipsarbeidsloven foreslås nye bestemmelser om arbeidsgivers plikt til å gi tillitsvalgte relevante opplysninger før beslutning om masseoppsigelse (§ 5-1). Videre foreslås nye bestemmelser om overdragelse av en virksomhet eller en del av en virksomhet (nytt kapittel 5 A), i tillegg til at anvendelsesområdet til kapittel 11 om informasjon og drøfting med arbeidstakernes representanter foreslås utvidet (§§ 11-1 og 11-2).

NIS-loven § 8 første ledd inneholder en omfattende liste over bestemmelser i skipsarbeidsloven som kan fravikes i tariffavtale. Etter endringsdirektivet vil flere av disse bestemmelsene ikke lenger kunne fravikes. Det vil likevel fortsatt være adgang til å fravike skipsarbeidsloven ny § 5 A-2 (vern mot oppsigelse ved virksomhetsoverdragelse) og § 11-2 (gjennomføring av plikten til informasjon og drøfting) i tariffavtale, i tråd med endringsdirektivet.

I lov om europeiske samarbeidsutvalg m.v. må § 1 annet ledd oppheves, slik at loven også kommer til anvendelse for arbeidstakere i utenriks sjøfart.

1.2 Direktiv 98/59/EF om masseoppsigelser

Det vises til kapittel 4 i proposisjonen, der direktiv 98/59/EF om masseoppsigelser, gjeldende rett, forslaget i høringsnotatet og høringsinstansenes syn er nærmere redegjort for.

1.2.1 Departementets vurderinger

Forslag til endringer i skipsarbeidsloven

Det foreslås å presisere innholdet av masseoppsigelsesbegrepet i skipsarbeidsloven § 5-1 annet ledd for å sikre bedre samsvar med definisjonen i masseoppsigelsesdirektivet artikkel 1 nr. 1 bokstav a. Endringen medfører også at definisjonen samsvarer med arbeidsmiljøloven § 15-2 første ledd. Det fremgår allerede av forarbeidene til skipsarbeidsloven at masseoppsigelsesbegrepet i skiparbeidsloven skal forstås på samme måte som i arbeidsmiljøloven § 15-2. Det foreslås å endre ordlyden i annet ledd for å tydeliggjøre at oppsigelser av minst ti arbeidstakere innenfor et tidsrom på 30 dager skal anses som en masseoppsigelse.

Krav som følger av masseoppsigelsesdirektivet, henholdsvis av artikkel 3 nr. 2 annet ledd og artikkel 4 nr. 1, bør inntas i skipsarbeidsloven.

Det foreslås at tilsvarende bestemmelser som i arbeidsmiljøloven § 15-2 tredje til femte ledd tas inn som nytt tredje til femte ledd i skipsarbeidsloven § 5-1. Videre foreslås det at det presiseres i lovteksten at skipsarbeidsloven § 5-1 nytt tredje ledd kun kommer til anvendelse ved oppsigelser etter annet ledd (masseoppsigelser). Det foreslås samtidig noen språklige endringer i § 5-1 annet ledd ved at begrepet «drøftelser» erstattes med «drøftinger». Endringen bringer bestemmelsen i samsvar med formuleringene ellers i loven, jf. kapittel 11 om informasjon og drøfting.

Forslag til endringer i NIS-loven

Når det gjelder bestemmelser om drøfting før beslutning om oppsigelse, er dette rettigheter som ble innført i forbindelse med skipsarbeidsloven i 2013, jf. § 5-1. Ved innføringen av denne bestemmelsen i norsk rett uttalte både et mindretall i skipsarbeidslovutvalget og Norges Rederiforbund at det av konkurransehensyn og prinsipielle hensyn var uheldig å innføre særnorske krav for skipsfarten på områder hvor EU-retten åpner for å gjøre unntak. Det ble samtidig gitt adgang i NIS-loven til å fravike skipsarbeidsloven § 5-1 annet ledd i tariffavtale.

Unntaksadgangen i direktivet er nå opphevet ved endringsdirektivet artikkel 4. Det vil derfor ikke lenger være adgang til å tariffeste en annen løsning enn den etter dagens § 5-1 annet ledd og nytt tredje til femte ledd. Det foreslås derfor at skipsarbeidsloven § 5-1 annet ledd strykes fra oppramsingen av bestemmelser som kan fravikes i tariffavtale, jf. forslag til endringer i NIS-loven § 8 første ledd.

1.3 Direktiv 2001/23/EF om virksomhetsoverdragelse

Det vises til kapittel 5 i proposisjonen, der direktiv 2001/23/EF om virksomhetsoverdragelse, høringen og generelt om høringsinstansenes syn og rammer for lovarbeidet er nærmere redegjort for.

1.3.1 Virkeområde

Det vises til kapittel 5.4, der direktivets virkeområde, gjeldende rett, forslaget i høringsnotatet og høringsinstansenes syn er nærmere gjort rede for.

1.3.1.1 Departementets vurderinger

Bestemmelsene i nytt kapittel 5 A i skipsarbeidsloven foreslås å nummereres til §§ 5 A-1 til 5 A-5 for å sikre samsvar med den øvrige paragraferingen i skipsarbeidsloven.

Overføring av sjøgående skip

Bestemmelsen er ny og er et resultat av forpliktelsene etter virksomhetsoverdragelsesdirektivet. Direktivet kan forstås slik at «overføring av sjøgående skip» skal synliggjøre at en arbeidstakergruppe som tidligere kunne unntas fra virksomhetsoverdragelsesdirektivet, ikke lenger kan unntas. Overføring av sjøgående skip vurderes derfor verken å være nødvendig eller tilstrekkelig for at det skal være tale om en virksomhetsoverdragelse.

Overføring av fysiske aktiva, herunder også skip, vil imidlertid kunne være et moment i helhetsvurderingen av om det foreligger en virksomhetsoverdragelse. Dette er også i samsvar med hvordan overdragelsesvurderingen skal foretas etter nåværende § 5-6 fjerde ledd og etter rettspraksis fra EU- og EFTA-domstolen.

Endringene foreslås fastsatt i skipsarbeidsloven ny § 5 A-1 første ledd første punktum, sml. § 5-17 første ledd i høringsforslaget.

Begrepet «sjøgående» vil imidlertid kunne ha betydning for unntakshjemmelen i den foreslåtte § 5 A-1 første ledd tredje punktum. Både forarbeidene og rettspraksis er klare på at oppsigelsesvernet etter skipsarbeidsloven § 5-6 fjerde ledd (tidligere sjømannsloven § 19 nr. 1 femte ledd) ikke gjelder ved overdragelser av ett enkelt skip. Gjeldende rett skiller derfor ikke mellom overdragelser av sjøgående og ikke-sjøgående skip på dette punktet.

Unntaket om overdragelse av skip er nytt i direktivet, og det foreligger derfor ikke rettspraksis fra EU-domstolen for dette på nåværende tidspunkt.

For å videreføre dagens rettstilstand foreslås det at unntaket skal komme til anvendelse ved overdragelser som utelukkende gjelder skip, jf. ny § 5 A-1 første ledd tredje punktum.

Nærmere om virksomhetsoverdragelsesbegrepet

Organiseringen av skipsfartsnæringen er kompleks, og vurderingene knyttet til virksomhetsoverdragelse vil ofte kunne være vanskelige og sammensatte.

Ved vurderingen av skipsarbeidslovens bestemmelser om virksomhetsoverdragelse vil det være relevant å se hen til arbeidsmiljøloven kapittel 16 og dets forarbeider, samt til rettspraksis fra EU- og EFTA-domstolen.

Det foreslås at fortolkningen av virksomhetsoverdragelsesdirektivet artikkel 1 nr. 1 bokstav b kodifiseres i ny § 5 A-1 første ledd annet punktum. Det vil dermed kreves en overføring av en selvstendig økonomisk enhet som beholder sin identitet etter overføringen, for at det skal være tale om en virksomhetsoverdragelse.

Det vises til proposisjonens kapittel 5.4.5, der virksomhetsoverdragelsesbegrepet er nærmere redegjort for.

Geografisk virkeområde

Det foreslås at forpliktelsene etter endringsdirektivet artikkel 5, jf. artikkel 1 nr. 2 og nr. 3 i virksomhetsoverdragelsesdirektivet, gjennomføres i skipsarbeidsloven § 5 A-1 annet ledd.

En geografisk begrensning foreslås for hele kapitlets virkeområde, med unntak av oppsigelsesvernet i § 5 A-2. Virkeområdet for dagens oppsigelsesvern bør ikke innsnevres som følge av at endringsdirektivet nå gjennomføres.

Paragraf 5 A-3 til 5 A-5 i nytt kapittel 5 A i skipsarbeidsloven vil dermed gjelde i følgende tilfeller:

  • erververen ligger innenfor EØS og erverver en virksomhet eller en del av en virksomhet fra EØS, eller

  • erververen ligger utenfor EØS, erverver en virksomhet eller en del av en virksomhet fra EØS, og den ervervede virksomheten forblir innenfor EØS.

1.3.2 Oppsigelsesvern

Det vises til proposisjonens kapittel 5.5, der direktivets bestemmelse, gjeldende rett, forslaget i høringsnotatet og høringsinstansenes syn er redegjort for.

1.3.2.1 Departementets vurderinger

Forslag til ny bestemmelse om oppsigelsesvern

Adgangen til å bestemme at arbeidsforholdet skal opphøre, skal kun benyttes unntaksvis. I forarbeidene til arbeidsmiljøloven fra 1977 ble den tilsvarende hjemmelen i arbeidsmiljøloven betegnet som en «sikkerhetsventil».

Direktivet artikkel 4 nr. 1 annet ledd gir ikke et oppsigelsesvern der oppsigelsen er begrunnet i økonomiske, tekniske eller organisatoriske årsaker som medfører endringer i arbeidsstyrken. Denne begrensningen vurderes å være tilstrekkelig regulert av saklighetsvilkåret i gjeldende § 5-6 første til tredje ledd i skipsarbeidsloven.

Det foreslås på denne bakgrunn at skipsarbeidsloven § 5-6 fjerde ledd oppheves, og at forpliktelsene etter artikkel 4 i virksomhetsoverdragelsesdirektivet gjennomføres i ny § 5 A-2 om vern mot oppsigelse.

Med bakgrunn i at lovforslaget for det materielle virkeområdet i § 5 A-1 (sml. § 5-17 i høringsforslaget) ikke er begrenset til tilfeller der virksomhetsoverdragelsen også omfatter en overføring av sjøgående skip, er det ikke nødvendig å angi at oppsigelsesvernet i § 5 A-2 gjelder uavhengig av om sjøgående skip overføres. Det vil dermed heller ikke være nødvendig med en særskilt regulering av det materielle virkeområdet for NIS-skip.

Særlig om NIS-loven

Helt siden vedtakelsen av NIS-loven i 1987 har man, for arbeidstakere på NIS-skip, kunnet fravike bestemmelsene om oppsigelsesvern ved virksomhetsoverdragelse i tariffavtale. Vernet er i dag regulert i skipsarbeidsloven § 5-6 fjerde ledd, som nå foreslås opphevet.

Etter virksomhetsoverdragelsesdirektivet artikkel 4 nr. 1 annet ledd kan medlemsstatene unnta en særlig kategori av arbeidstakere som ikke er omfattet av medlemsstatenes lovgivning eller praksis med hensyn til oppsigelsesvern. Arbeidstakere på NIS-skip vurderes å falle innenfor denne unntaksadgangen.

I motsetning til flere av de øvrige «kan»-bestemmelsene i direktivene som nå gjøres gjeldende for sjøfolk, sikrer gjennomføringen av unntaksregelen i artikkel 4 nr. 1 annet ledd at gjeldende rett videreføres.

Samtidig med opphevelsen av skipsarbeidsloven § 5-6 fjerde ledd foreslås det derfor endringer i NIS-loven § 8 første ledd. Skipsarbeidsloven § 5-6 fjerde ledd foreslås strøket fra oppramsingen av bestemmelser som kan fravikes i tariffavtale, jf. forslaget til endringer i NIS-loven § 8 første ledd.

I tråd med virksomhetsoverdragelsesdirektivet artikkel 4 nr. 1 annet ledd videreføres samtidig tilsvarende adgang til å fravike ny § 5 A-2 om oppsigelsesvern ved virksomhetsoverdragelser i NIS-loven.

1.3.3 Overføring av rettigheter og plikter som følger av arbeidsforholdet

Det vises til proposisjonens kapittel 5.6, der direktivets bestemmelse, gjeldende rett, forslaget i høringsnotatet og høringsinstansenes syn er redegjort for.

1.3.3.1 Departementets vurderinger

Det foreslås at forpliktelsene etter artikkel 3 nr. 1 i virksomhetsoverdragelsesdirektivet gjennomføres i skipsarbeidsloven § 5 A-3 første ledd. Innføringen av ny § 5 A-3 første ledd avklarer at rettigheter og plikter etter ansettelsesforholdet skal overføres, og vil dermed innebære en styrking av sjøfolks rettigheter ved virksomhetsoverdragelser.

1.3.4 Overføring av individuelle arbeidsvilkår som følger av tariffavtale

Det vises til proposisjonens kapittel 5.7, der direktivets bestemmelse, gjeldende rett, forslaget i høringsnotatet og høringsinstansenes syn er redegjort for.

1.3.4.1 Departementets vurderinger

Det foreslås at det innføres en ny bestemmelse i skipsarbeidsloven som forplikter den nye arbeidsgiveren til å opprettholde de individuelle arbeidsvilkårene som følger av tariffavtalen som den tidligere arbeidsgiveren var bundet av.

Det foreslås at den nye bestemmelsen fastsettes i skipsarbeidsloven ny § 5 A-3 annet ledd. Bestemmelsen bygger på ordlyden i virksomhetsoverdragelsesdirektivet artikkel 3 nr. 3.

1.3.5 Kollektive pensjonsrettigheter

Det vises til proposisjonens kapittel 5.8, der direktivets bestemmelse, gjeldende rett, forslaget i høringsnotatet og høringsinstansenes syn er redegjort for.

1.3.5.1 Departementets vurderinger

Det foreslås å følge hovedregelen etter virksomhetsoverdragelsesdirektivet artikkel 3 nr. 4 artikkel 3 nr. 4 bokstav a og at pensjonsunntaket gjennomføres i skipsarbeidsloven ved ny § 5 A-3 tredje ledd.

1.3.6 Representasjon

Det vises til proposisjonens kapittel 5.9, der direktivets bestemmelse, gjeldende rett, forslaget i høringsnotatet og høringsinstansenes syn er redegjort for.

1.3.6.1 Departementets vurderinger

Det foreslås at virksomhetsoverdragelsesdirektivet artikkel 6 gjennomføres i skipsarbeidsloven ny § 5 A-4 om representasjon.

1.3.7 Informasjon og drøfting

Det vises til proposisjonens kapittel 5.10, der direktivets bestemmelse, gjeldende rett, forslaget i høringsnotatet og høringsinstansenes syn er redegjort for.

1.3.7.1 Departementets vurderinger

Det foreslås at det fastsettes en ny bestemmelse i skipsarbeidsloven om informasjon og drøfting. Bestemmelsen foreslås fastsatt i ny § 5 A-5.

Etter direktivet er overdrageren og erververen ikke pliktige til å drøfte virksomhetsoverdragelsen med arbeidstakernes representanter, men de plikter likevel å informere de tillitsvalgte. Denne informasjonsplikten foreslås fastsatt i ny § 5 A-5 første ledd.

I lovforslaget § 5 A-5 annet ledd sikres informasjonsflyten til arbeidstakere der virksomheten ikke har tillitsvalgte.

Dersom den tidligere eller den nye arbeidsgiveren planlegger tiltak overfor de ansatte, pålegger direktivet artikkel 7 nr. 2 også en drøftingsplikt. Det foreslås at denne fastsettes i § 5 A-5 tredje ledd.

Det foreslås at informasjon skal gis, og drøfting skal skje, så tidlig som mulig. Ved at arbeidstakerne får denne informasjonen tidligst mulig, vil de være bedre rustet til å vurdere konsekvensene av overdragelsen.

1.3.8 Sanksjoner

Det er ikke fremmet forslag til egne sanksjonsbestemmelser ved brudd på de nye reglene i skipsarbeidsloven om virksomhetsoverdragelser.

Arbeidsmiljøloven har heller ikke særskilte sanksjonsbestemmelser ved overtredelse av kapittel 16 om virksomhetsoverdragelse.

Den foreslåtte bestemmelsen i skipsarbeidsloven om informasjon og drøfting, nå foreslått inntatt som ny § 5 A-5, utløser heller ikke egne rettsvirkninger.

De berørte arbeidstakerne vil kunne håndheve sine rettigheter etter det nye kapitlet om virksomhetsoverdragelse på en effektiv måte.

En arbeidstaker vil kunne prøve gyldigheten av en oppsigelse etter ny § 5 A-2, jf. §§ 5-10 og 5-11. Videre gir skipsarbeidsloven § 12-4 hjemmel til å straffe den som på vegne av arbeidsgiveren eller rederiet forsettlig eller grovt uaktsomt lar en arbeidstaker være ansatt på vesentlig andre vilkår enn de som fremgår av loven, forskrifter gitt i medhold av loven, eller tariffavtale som gjelder for arbeidstakeren. Etter § 12-3 kan Sjøfartsdirektoratet også ilegge overtredelsesgebyr ved overtredelse av én eller flere angitte bestemmelser, inkludert kapittel 11 om informasjon og drøfting.

En trussel om overtredelsesgebyr kan være et effektivt virkemiddel for å sikre at nødvendig informasjon gis, og at drøfting gjennomføres, også ved virksomhetsoverdragelser. I likhet med problemstillingene knyttet til ytterligere harmonisering med arbeidsmiljølovens regler redegjort for i proposisjonens i kapittel 5.3, krever imidlertid spørsmålet om en eventuell innføring av en overtredelsesgebyrhjemmel en nærmere vurdering i samråd med partene. Brudd på informasjons- og drøftingsplikten etter ny § 5 A-5 bør veie tungt i domstolenes vurdering av saksbehandlingen ved oppsigelser i forbindelse med driftsinnskrenkninger.

1.4 Direktiv 2002/14/EF om informasjon til og konsultasjon med arbeidstakere

Det vises til proposisjonens kapittel 6, der det redegjøres nærmere for direktiv 2002/14/EF om informasjon til og konsultasjon med arbeidstakere, gjeldende rett, forslaget i høringsnotatet og høringsinstansenes syn.

1.4.1 Departementets vurderinger

Det er nødvendig med lovregulering for å oppnå direktivets forpliktelser, og det foreslås derfor at skipsarbeidsloven § 11-1 annet ledd oppheves, slik at reglene om informasjon og drøfting i kapittel 11 vil komme til anvendelse for arbeidstakere på alle norske skip.

Videre foreslås det at § 11-4 oppheves, slik at det vil være en plikt for arbeidsgiveren til å gjennomføre informasjon og drøfting med arbeidstakernes representanter i saker som kan ha betydning for ansettelsesforholdet, uten at dette kan fravikes i tariffavtale.

Det er viktig at arbeidslivets parter har stor avtalefrihet knyttet til hvordan informasjons- og drøftingsplikten skal gjennomføres. Det er ikke ønskelig at reglene om informasjon og drøfting i § 11-2 skal stå i veien for å videreføre eksisterende løsninger som partene har avtalefestet, og som fungerer på en hensiktsmessig måte.

Det foreslås derfor at det gis adgang til å fravike bestemmelsene i § 11-2 om gjennomføringen av informasjon og drøfting i tariffavtale, jf. forslaget til § 11-2 nytt fjerde ledd. Forslaget vurderes å være i samsvar med arbeidstakerdirektivet.

Det foreslås samtidig at NIS-loven § 8 første ledd endres slik at kun skipsarbeidsloven § 11-2 kan fravikes i tariffavtale, og ikke hele kapittel 11. Dette sørger for at partenes avtalefrihet holdes innenfor arbeidstakerdirektivets rammer.

1.5 Direktiv 2009/38/EF om opprettelse av et europeisk samarbeidsutvalg

Det vises til proposisjonens kapittel 6, der det redegjøres nærmere for direktiv 2009/38/EF om opprettelse av et europeisk samarbeidsutvalg, gjeldende rett, forslaget i høringsnotatet og høringsinstansenes syn.

1.5.1 Departementets vurderinger

Det foreslås at unntaket for arbeidstakere i utenriks sjøfart i lov om europeiske samarbeidsutvalg m.v. § 1 annet ledd oppheves.

Det er også føyd til et nytt ledd i artikkel 10 nr. 3 i ESU-direktivet som gir nærmere anvisninger om deltakelse i møter for medlemmer i europeiske samarbeidsutvalg mv., som er en del av besetningen på sjøgående skip. Bestemmelsen vil bli gjennomført ved å ta den inn i forskrift om europeiske samarbeidsutvalg mv.

1.6 Henvisninger til opphevede lover

Det foreslås endringer i skipsarbeidsloven § 4-2 første ledd og § 10-1 som følge av at bestemmelsene viser til lover som nå er opphevet. Det vises til proposisjonens kapittel 8, hvor det er nærmere redegjort for endringene.

1.7 Økonomiske og administrative konsekvenser

Det legges til grunn at gjennomføringen av EØS-komiteens beslutning og de tilhørende lovendringene ikke vil få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for verken næringen eller det offentlige.

Med dette relativt begrensede virkeområdet vurderes endringen i lov om europeiske samarbeidsutvalg m.v. ikke å ville medføre særlige konsekvenser for verken næringen eller det offentlige.

De foreslåtte endringene i NIS-loven og skipsarbeidsloven som gjennomfører arbeidstakerdirektivet, innskrenker partenes adgang til å tariffeste andre regler enn de som følger av skipsarbeidsloven kapittel 11 om informasjon og drøfting. Ettersom det tidligere har vært en slik adgang for NIS-skip, antas det å bli behov for å oppdatere tariffavtaler i henhold til disse lovendringene.

Når det gjelder de øvrige endringene i skipsarbeidsloven, særlig de som er knyttet til gjennomføringen av virksomhetsoverdragelsesdirektivet, antas disse å medføre en noe økt administrativ og økonomisk byrde for næringen. De foreslåtte endringene som skal gjennomføre kravene etter masseoppsigelsesdirektivet, vil også kunne innebære beskjedne administrative konsekvenser i form av nye prosedyrer ved masseoppsigelser. Samlet sett vurderes likevel konsekvensene å ha et begrenset omfang.