Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Martin Henriksen, Nina Sandberg og Torstein Tvedt
Solberg, fra Høyre, Kent Gudmundsen, Turid Kristensen, Marianne Synnes
og Mathilde Tybring-Gjedde, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen
og lederen Roy Steffensen, fra Senterpartiet, Marit Arnstad og Marit
Knutsdatter Strand, fra Sosialistisk Venstreparti, Marius Meisfjord
Jøsevold, fra Venstre, Guri Melby, og fra Kristelig Folkeparti, Hans
Fredrik Grøvan, viser til representantforslaget. Forsknings-
og høyere utdanningsminister Iselin Nybø har uttalt seg om forslaget
i brev av 10. april 2019. Brevet følger som vedlegg til innstillingen.
Komiteen viser til at SSB på
oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har gjennomført tre levekårsundersøkelser
for studenter siden 1998. Levekårsundersøkelsen er den mest omfattende
kartleggingen av studenters levekår. Levekårsundersøkelsen, Studiebarometeret,
Eurostudent og studentsamskipnadenes egen undersøkelse – SHoT (Studentenes
helse- og trivselsundersøkelse) gir oss et økt kunnskapsgrunnlag
og sørger for verdifull informasjon om blant annet studenters inntekt,
økonomi, boutgifter og psykiske helse.
Komiteen mener at kunnskapsgrunnlaget
fra disse undersøkelsene er nødvendig i utarbeidelsen av politikk
og virkemidler som handler om å bedre studentenes hverdag, og at
slike undersøkelser bør gjennomføres med noe mellomrom, slik at
det er mulig å følge utviklingen over tid.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
erfarer at en levekårsundersøkelse vil kreve betydelige midler og
ressurser, om lag 15–20 mill. kroner.
Flertallet mener at kartlegging
av læringsmiljø bør sees i sammenheng med revisjonen av universitets- og
høyskoleloven, og læringsmiljø er en viktig del av lovutvalgets
mandat. Flertallet viser
blant annet til evalueringen av læringsmiljøutvalgene som er en
del av kunnskapsgrunnlaget for utvalgets arbeid. Å gjennomføre en
egen undersøkelse av læringsmiljøet i sektoren synes lite hensiktsmessig,
og undersøkelsen vil ikke være ferdig tidsnok til at utvalget kan
ta den i betraktning. Etter planen skal utvalget som ser på universitets- og
høyskoleloven, levere sin utredning 1. februar 2020.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
understreke betydningen av gode data for politikkutvikling. Levekårsundersøkelser
ser på levekårene i en befolkning eller deler av en befolkning innenfor
et gitt tidsrom. SSBs levekårsundersøkelse er den mest komplette
oversikten over norske studenters levekår. Formålet har vært å kartlegge
studenters studie- og boforhold, deres sosiale nettverk, helse og
økonomi, og forhold rundt arbeid og fritid. Man har også ønsket
å beskrive utviklingen over tid ved å sammenligne resultatene med
tidligere levekårsundersøkelser blant studenter. Slik har undersøkelsen
vært et verdifullt kunnskapsgrunnlag for styringen av høyere utdanning.
Disse medlemmer vil særlig
framheve hvor viktig det er at studenters levekår undersøkes med
jevne mellomrom, slik at man har oppdatert informasjon og kan avdekke
endring over tid. Det er uheldig at regjeringen har latt være å
gjennomføre en ny levekårsundersøkelse. Undersøkelsen ble sist utført
av SSB i 2010. Mye kan ha endret seg i løpet av de ni årene siden
studentenes levekår ble kartlagt forrige gang. Verken Studentenes
helse- og trivselsundersøkelse, Studiebarometeret eller Eurostudent
kan fullgodt erstatte en helhetlig og bred levekårsundersøkelse.
Disse medlemmer viser til at
levekårsundersøkelsen ble gjennomført regelmessig under den rød-grønne
regjeringen, og stiller spørsmål ved hvorfor den borgerlige regjeringen
ikke vil prioritere et oppdatert, nødvendig kunnskapsgrunnlag om
den viktige gruppen som studentene er. I forbindelse med statsbudsjettet
for 2016 signaliserte regjeringen at den tok sikte på å gjennomføre
en ny undersøkelse for å få «oppdatert informasjon om levekåra til
studentane», men regjeringen valgte dessverre ikke å gjennomføre
denne. Derfor er det interessant at statsråd Nybø i sitt svar til
komiteen, datert 10. april 2019, skriver at en ny levekårsundersøkelse
«bør håndteres i ordinære budsjettprosesser», da regjeringen tidligere
aktivt har valgt å ikke gjennomføre en ny levekårsundersøkelse,
til tross for at dette var planlagt som del av den ordinære budsjettprosessen.
Disse medlemmer er opptatt
av studiekvalitet og studentenes rett til et godt læringsmiljø.
Læringsmiljøregelverket er på flere punkter lite konkret, noe som igjen
kan bidra til forskjeller i lærestedenes tilrettelegging. Kunnskapen
om studenters læringsmiljø ved universiteter, høyskoler og fagskoler
bør styrkes og bør sees i sammenheng med gjennomgangen av universitets-
og høyskoleloven.
I en situasjon der
flere søker seg til høyere utdanning, mener disse medlemmer at det trengs
mer kunnskap om studentenes levekår og læringsmiljø, ikke mindre.
En ny levekårsundersøkelse bør initieres snarest mulig, og en kartlegging
av studentenes læringsmiljø bør inngå i undersøkelsen, for mest
mulig helhetlig kunnskap om studentenes vilkår.
Disse medlemmer mener at gjennomføringen av
en ny levekårsundersøkelse for studenter ikke vil komme i konflikt
med den igangsatte gjennomgangen av universitets- og høyskoleloven,
og mener at det at det gjøres et arbeid med loven ikke er et godt
nok argument for å ikke innhente oppdatert informasjon om studenters
levekår i bred forstand. Disse medlemmer viser til at
dette synet også støttes av studentenes eget talerør, Norsk studentorganisasjon.
Disse medlemmer viser videre
til at SHoT-undersøkelsen hovedsakelig er en deskriptiv analyse
som forteller om hvordan deler av studenttilværelsen er, for eksempel
om psykiske helseplager eller ensomhet. Studiebarometeret sier mest
om hvor fornøyde studentene er med kvaliteten og innholdet i studieprogrammet
de går på. Eurostudent er en undersøkelse som forteller om de økonomiske
forskjellene i de ulike landene som deltar, eksempelvis kan vi lese
at studenter i Norden bruker mer tid på deltidsjobben enn resten
av landene i Europa, og at studenter i Norge bruker mer tid på å
gjennomføre studiene enn studenter gjør i andre, sammenlignbare
land. Men undersøkelsene sier lite om hvorfor dette er tilfellet,
og alle undersøkelsene og kartleggingene har ulike respondenter,
er gjennomført i ulike tidsrom og med ulik hensikt. Disse medlemmer mener
dette representerer en hovedutfordring ved at man hele tiden må
kombinere svarene fra de ulike undersøkelsene, gjennomført på ganske
ulikt grunnlag, for å kunne danne seg et bilde av situasjonen til
studentene i Norge i dag. Derfor kan man heller ikke sette sammen
de ulike undersøkelsene for å lage metastudier, da de tre studiene
har ulike respondenter.
Disse medlemmer mener derfor
at det ikke stemmer at de undersøkelsene vi har i dag, til sammen er
gode nok. Den forrige levekårsundersøkelsen for studenter ble gjennomført
i 2010, før dette hadde man en levekårsundersøkelse for studenter
i 1998 og 2005, og disse
medlemmer mener det er på overtid at man får på plass en ny
levekårsundersøkelse for å finne ut hva dagens situasjon er, hvorfor
situasjonen er slik, og hva trendene har vært siden tidligere undersøkelser.
En jevnlig og systematisk levekårsundersøkelse som utarbeides av
Kunnskapsdepartementet vil gi samfunnet, sektoren og politikerne
muligheten til å følge opp tiltak og endringer i universitets- og
høyskolesektoren over tid. Disse medlemmer mener at en
oppdatert levekårsundersøkelse for eksempel vil gi langt bedre muligheter
til å identifisere de mest effektive tiltakene for å sikre god studiekvalitet
og studieprogresjon. Disse medlemmer viser
her til at også regjeringen burde være opptatt av å kartlegge i
hvilken grad tiltakene Stortinget har bevilget penger til, har hatt
den ønskede effekten.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen snarest mulig sette i gang arbeidet med en ny levekårsundersøkelse
for studenter ved universiteter, høyskoler og fagskoler for å sikre
et godt og oppdatert datagrunnlag om blant annet studenters levekår,
økonomi og bosituasjon.»
«Stortinget
ber regjeringen legge frem en kartlegging av studentenes læringsmiljø
ved universiteter, høyskoler og fagskoler og ber om at dette arbeidet
sees i sammenheng med arbeidet med ny universitets- og høyskolelov.»