Vedlegg - Brev fra Justis- og beredskapsdepartementet v/settestatsråd Jan Tore Sanner til kommunal- og forvaltningskomiteen, datert den 27. juni 2019

Vedlegg
Vedrørende Dokument 8:162 S (2018–2019)

Jeg viser til Kommunal- og forvaltningskomiteens brev av 5. juni d.å., hvor det bes om min vurdering av et forslag fra representantene Karin Andersen og Petter Eide om avvikling av au pair-ordningen og styrkede rettigheter for au pairene frem til ordningen er avviklet.

Au pair-ordningens intensjon – språkopplæring og kulturutveksling gjennom arbeid og deltakelse i en familie – er god. Det er fint at ungdom fra ulike land kan få muligheten til å komme til Norge og lære om norsk kultur og norske samfunnsforhold. Jeg mener ordningen fortsatt bør bestå, men vi må sikre at au pair-ordningen brukes for kulturutveksling og ikke misbrukes. Au pairene skal være trygge og ha ryddige forhold under sitt opphold i Norge.

Au pair-ordningen ble grundig evaluert av Fafo i 2009, publisert i rapporten «On equal terms?» (Fafo-rapport 2009:29). I etterkant av evalueringen (2011) foretok departementet en gjennomgang av hele ordningen som førte til flere endringer i regelverk og praksis med sikte på å styrke kulturaspektet og hindre at au pairer utnyttes som billig arbeidskraft. Jeg mener derfor at det ikke er behov for en ny helhetlig gjennomgang nå, slik det foreslås i forslag nr. 4. Det er imidlertid behov for en fortløpende vurdering av behovet for endringer av regelverk for å sikre au pairene mot utnyttelse og farlige situasjoner. Selv om en rekke tiltak i regelverk og praksis er gjennomført siden 2011, meldes det fortsatt om vertsfamilier som utnytter ordningen og utsetter au pairer for utnyttelse og farlige situasjoner. Det er urovekkende og uakseptabelt. Det er også urovekkende at aktører på feltet melder om at mange brudd aldri blir rapportert til utlendingsmyndighetene, av frykt for at forholdet vil få negative konsekvenser for au pairens muligheter til fortsatt opphold i Norge. Justis- og beredskapsdepartementet vil derfor følge med på praksis, og vurdere om det er forhold ved regelverket eller praksis som bør endres for å sikre au pairene ytterligere. Jeg nevner i denne sammenheng at departementet jobber med oppfølgingen av to anmodningsvedtak fra Stortinget om å innføre varig utestengelse fra au pair-ordningen for vertsfamilier som utnytter au pairer (vedtak nr. 743 og 744 fra 2017). Som jeg har skrevet til Stortinget i mitt svar på spørsmål nr. 1747 (2018–2019) til skriftlig besvarelse, vil departementet også be UDI om å se nærmere på informasjonen som gis utad om bytte av vertsfamilier for å sikre at den er tydelig for alle aktører, og vurdere om det er behov for justeringer i regelverket. I den anledning vil det også blir vurdert om det er behov for å innføre endringer for å styrke rettighetene til au pairene, slik det foreslås i forslag nr. 5.

Når det gjelder forslag nr. 1, 2 og 3, ble disse forslagene også fremmet i 2017, i Dokument 8:54 S (2016–2017) henholdsvis som forslag nr. 1, 7 og 8. Jeg vurderer disse spørsmålene på samme måte nå, så jeg viser til svaret fra daværende settestatsråd Per Sandberg i hans brev av 17. mars 2017 (vedlagt), se svar på forslagets punkt 1, 7 og 8, samt den innledende kommentaren.