Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om representantforslag om transporttiltak i krisetid

Dette dokument

Søk
Til Stortinget

Bakgrunn

I dokumentet fremmes følgende forslag:

  1. Stortinget ber regjeringen fjerne kravet om innbetaling av taksameteravgift for 2020. De som allerede har innbetalt avgift, må få denne refundert.

  2. Stortinget ber regjeringen fremme et forslag om å utsette ikrafttredelsen av lov om endringer i yrkestransportlova (oppheving av behovsprøvingen for drosje mv.) med ett år – inntil 1. juli 2021.

  3. Stortinget ber regjeringen raskest mulig fremme forslag om en midlertidig støtteordning for å opprettholde et kritisk rutenett for ekspressbusser og flybusser.

  4. Stortinget ber regjeringen utarbeide en kompensasjonsordning for havnene for tapt brukerbetaling (som kaivederlag) etter modell av kontantstøtteordningen for bedrifter.

  5. Stortinget ber regjeringen fjerne krav om innbetaling av sertifiserings- og inspeksjonsgebyrer til Sjøfartsdirektoratet for hele 2020. Videre ber Stortinget regjeringen refundere gebyrer som allerede er betalt.

  6. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å fjerne krav om statlig avgift på lostjenester fra og med 1. mai 2020 og ut året.

  7. Stortinget ber regjeringen fjerne krav om baneavgift for godstog i perioden fra 1. januar 2020 og ut året, inkludert refusjon av baneavgift som allerede er betalt.

  8. Stortinget ber regjeringen ikke å kreve leie av terminaler og lastekraner på terminalene til Bane NOR fra 1. januar 2020 og ut året. Videre ber Stortinget regjeringen refundere leie som allerede er betalt.

  9. Stortinget ber regjeringen gjennomføre økt statlig kjøp av jernbanetjenester for å opprettholde forsyningslinjer mellom landsdelene. Det legges til grunn at Samferdselsdepartementet er oppdragsgiver og kontraktspart, og at det inngås en enkel kontrakt med de aktuelle jernbaneselskapene.

  10. Stortinget ber regjeringen garantere for 25 mill. kroner til ekstra togavganger for godstransport til og fra Malmø, eller for andre strekninger der det vurderes at en garantiordning kan utløse ny godstransport på jernbane.»

Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslagene.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Øystein Langholm Hansen, Steinar Karlstrøm, Kirsti Leirtrø og Sverre Myrli, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, Tor André Johnsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til representantforslaget og departementets svarbrev av 7. mai 2020.

Komiteen deler forslagsstillernes bekymring for situasjonen i transportnæringen etter virusutbruddet. Hensynet til smittefaren har ført til store utfordringer for mange næringer. Stortinget har i samarbeid med regjeringen utarbeidet, og vedtatt, omfattende redningspakker rettet mot næringene og befolkningen. Dette er økonomiske støtteordninger som skal ta opp i seg de utfordringene som avdekkes etter hvert som konsekvensene av pandemien endrer seg.

Komiteen vil vise til at statsråden i sitt svarbrev legger vekt på at tiltakene som er satt i verk, omhandler både rene smitteverntiltak og kompensasjon for økonomiske ulemper som følger av virusutbruddet. Det dreier seg om både økte utgifter og bortfall av inntekter.

Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre, har også merket seg at det er etablert et nært samarbeid mellom regjeringen og berørte næringer som både omfatter persontransport og godstransport.

Flertallet finner det på denne bakgrunn ikke naturlig å gå inn på hvert enkelt av de ti forslagene som representantforslaget omfatter, men viser til statsrådens svarbrev.

Flertallet vil imidlertid vise til at komiteen har avgitt en sak om å utsette iverksettelsen av endringene i drosjereguleringen fra 1. juli til 1. november 2020. Videre vil flertallet vise til at det er fylkeskommunene som har ansvaret for kollektivtransporten også i krisetider. Det er derfor gitt økonomisk kompensasjon til fylkeskommunene for økte utgifter / reduserte inntekter gjennom økt rammetilskudd til fylkene. Dette skal også dekke kollektivtransportens behov for støtte. Tilsvarende er kommunene kompensert gjennom det kommunale rammetilskuddet for å hjelpe de kommunalt eide havnene. Flertallet legger til grunn at dette følges opp lokalt, og at økt behov vil bli ivaretatt gjennom økt kompensasjon til kommunene og fylkeskommunene gjennom rammetilskuddene.

Videre har komiteen merket seg at reduserte gebyrer og avgifter vurderes fortløpende og er viktige elementer i tiltakspakkene. Disse er også tatt i bruk i transportsektoren – blant annet i luftfarten.

Komiteen mener krisetiltakene må være målrettede og gi en god effekt når det gjelder å redusere de negative virkningene som følger av virusepidemien. Videre viser komiteen til sine respektive merknader og forslag i innstillingen til Prop. 117 S (2019–2020) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2020 samt Prop. 95 S (2019–2020) Nokre saker om luftfart, veg og post og Prop 127 S (2019–2020) Endringer i statsbudsjettet 2020 (økonomiske tiltak i møte med virusutbruddet).

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til Dokument 8:244 S (2017–2018) fra representanter fra Senterpartiet, der det ble foreslått en rekke tiltak for å bedre ekspressbusstilbudet i hele landet. Oppfølging av dette forslaget ville bidratt til bedre vilkår for det kommersielle ekspressbusstilbudet. Disse medlemmer minner om at drosjenæringen også før covid-19-utbruddet var i en vanskelig situasjon på grunn av regjeringens avgiftsøkninger over flere år.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti peker på at forholdene representantforslaget angår, har endret seg noe siden forslaget ble fremsatt, og at de enkelte forslagene som fremsettes, er justert i lys av dette.

Disse medlemmer viser til at Stortinget har vedtatt omfattende krisepakker for norsk næringsliv etter at koronaviruset kom til Norge. De brede forlikene er imidlertid ikke finmaskede og målrettede nok til å fange opp alle segmenter av norsk næringsliv på en tilfredsstillende måte. Disse medlemmer vil peke på flere behov i transportnæringen som ikke er dekket gjennom de brede forlikene. Det er nødvendig med ytterligere tiltak rettet mot særlig taxi, ekspressbuss, gods på bane og havnene.

Disse medlemmer viser til at drosjenæringen driver med samfunnskritisk persontransport. Drosjeeiere er organisert som enkeltpersonforetak og har derfor vært særlig utsatt i denne tiden. Kontantstøtten til faste kostnader har ikke hjulpet drosjeeiere i nevneverdig grad pga. blant annet egenandel og krav til minstebeløp.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Dokument 8:95 S (2019–2020), der representanter fra Sosialistisk Venstreparti foreslår å utvide kompensasjonsordningen for næringslivet slik at den treffer små aktører som drosjeeiere i større grad. Siden drosjeeieres faste kostnader dekkes dårlig av vedtatte ordninger, kan det gjøres andre grep for å redusere de faste kostnadene, som taksameteravgiften.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen fjerne kravet til innbetaling av taksameteravgift for 2020. De som allerede har betalt, må få denne refundert.»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti peker på at forslaget innebærer en negativ provenyeffekt på 19,3 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil videre understreke behovet for ikke å legge stein til byrden for drosjenæringen i denne tiden ved å innføre endringer i yrkestransportloven, som vil liberalisere drosjenæringen, og viser til forslag fra medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti i Innst. 306 L (2019–2020) om Endring i lov om endringer i yrkestransportlova (oppheving av behovsprøving for drosje mv. – utsatt iverksettelse) om å utsette endringen med minst ett år.

Disse medlemmer viser til at ekspressbussene er det eneste fylkesgrensekryssende kollektivmiddelet og ofte dekker områder uten togforbindelse, som strekningen Stavanger–Bergen og videre opp langs Vestlandskysten. I tillegg dekkes strekningen fra Oslo gjennom Valdres og over til Sogn, og Haukeliekspressen dekker også et område uten togtilbud. For å ha et reisetilbud for grupper som ikke har bil, og for å sørge for at det finnes et miljøvennlig alternativ, bør ekspressbussene støttes – særlig gitt den presedens som foreligger med støtte til fly og tog. Disse medlemmer viser til at koronakrisen har rammet ekspressbussbedriftene hardt økonomisk etter at myndighetene innførte strenge reiserestriksjoner og senere har lagt begrensninger på antall tillatte passasjerer om bord. Disse medlemmer understreker at en rekke av de berørte kommuner og fylkeskommuner, ekspressbusselskaper samt NHO Logistikk og Transport har pekt på behovet for en kompensasjonsordning for ekspressbussene i lys av dette.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti er glad for at regjeringen har tatt inn over seg ekspressbussenes vanskelige situasjon i revidert nasjonalbudsjett, der den har gitt støtte til næringen med det beløp Sosialistisk Venstreparti har foreslått i representantforslaget. Derfor vil medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti ikke fremme forslaget i innstillingen.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at utsiktene for godstrafikken fremover er usikre på grunn av situasjonen i verdensøkonomien. Det er imidlertid små fortjenestemarginer for gods på både bane og sjø. Det trengs derfor tiltak nå for å sikre Stortingets mål om å overføre mer gods fra vei til sjø og bane i kjølvannet av koronakrisen.

Disse medlemmer vil peke på at havnene er selvfinansiert gjennom brukerinntekter (avgifter, vederlag, leieavtaler mv.). Når bruken av havnene går ned, går også inntektene til havnene ned. Slik status er per i dag, er det havnene som har mye persontransport (ferge og cruise), som får de største tapene. Men det er også noe tap pga. redusert godsomslag og reduserte leieinntekter.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener derfor det bør opprettes en kompensasjonsordning for tapt brukerbetaling direkte rettet mot havnene, og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen utarbeide en kompensasjonsordning for havnene for tapt brukerbetaling (som kaivederlag) etter modell av kontantstøtteordningen for bedrifter.»

Disse medlemmer viser til at lønnsomhet for godsframføring på tog i Norge har vært under press i mange år. Godstog med lav fyllingsgrad medfører store økonomiske tap på grunn av de store faste kostnadene, på lik linje med blant annet flyselskaper, fergedrift m.m. Disse medlemmer viser til at godsnæringen har pekt på baneavgift og terminalavgift som særlig belastende. Disse avgiftene bør fjernes for hele 2020.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen fjerne krav om baneavgift for godstog i perioden fra 1. januar 2020 og ut året, inkludert refusjon av baneavgift som allerede er betalt.»

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstrepart fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen om ikke å kreve leie for terminaler og lastekraner på terminalene til Bane NOR fra 1. januar 2020 og ut året, inkludert refusjon av leie som allerede er betalt.»

Dette medlem peker på at førstnevnte forslag har en negativ provenyeffekt på ca. 60 mill. kroner, og at sistnevnte forslag har en negativ provenyeffekt på ca. 30 mill. kroner, dersom fjerningen av avgiftene motsvares av et tilsvarende tilskudd til Bane NOR.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser videre til at et viktig moment under koronapandemien er at en får fraktet mange ganger så mye gods per sjåfør/lokfører med tog som med lastebil. Av hensyn til sjåførmangel, smittespredning og grensekontroller er derfor en satsing på gods på bane inn mot Norge veldig viktig. En potensiell økning i persontransporten over grensen de neste månedene vil kunne gi ytterligere forsinkelser for gods på vei. Disse medlemmer viser til at det har kommet signaler om økt etterspørsel og potensial for ekstra avganger med godstog gjennom Sverige til Norge sørfra, men aktørene er tilbakeholdne med å ta den økonomiske risikoen forbundet med utvidelsen av tilbudet alene, på grunn av usikkerheten i den økonomiske utviklingen fremover.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen opprette en garantiordning for en ekstra daglig togavgang for godstransport til og fra Malmø, eller for andre strekninger der det vurderes at en garantiordning kan utløse ny godstransport på jernbane.»

Disse medlemmer peker på at dette ikke trenger å gi en negativ provenyeffekt, men gir godsselskap nødvendig sikkerhet.

Forslag fra mindretall

Forslag fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1

Stortinget ber regjeringen fjerne kravet til innbetaling av taksameteravgift for 2020. De som allerede har betalt, må få denne refundert.

Forslag fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 2

Stortinget ber regjeringen utarbeide en kompensasjonsordning for havnene for tapt brukerbetaling (som kaivederlag) etter modell av kontantstøtteordningen for bedrifter.

Forslag 3

Stortinget ber regjeringen fjerne krav om baneavgift for godstog i perioden fra 1. januar 2020 og ut året, inkludert refusjon av baneavgift som allerede er betalt.

Forslag 4

Stortinget ber regjeringen opprette en garantiordning for en ekstra daglig togavgang for godstransport til og fra Malmø, eller for andre strekninger der det vurderes at en garantiordning kan utløse ny godstransport på jernbane.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 5

Stortinget ber regjeringen om ikke å kreve leie for terminaler og lastekraner på terminalene til Bane NOR fra 1. januar 2020 og ut året, inkludert refusjon av leie som allerede er betalt.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

Dokument 8:90 S (2019–2020) – Representantforslag fra stortingsrepresentantene Arne Nævra, Kari Elisabeth Kaski og Torgeir Knag Fylkesnes om transporttiltak i krisetid – vedtas ikke.

Vedlegg

Vedlegg finnes kun i PDF, se merknadsfelt.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 9. juni 2020

Helge Orten

Nils Aage Jegstad

leder

ordfører