Til Odelstinget
Lov om eigedomsskatt til kommunane 6. juni 1975 nr. 29 gir kommunestyret
rett til å avgjøre om det skal skrives ut eiendomsskatt
i den enkelte kommune. Eiendomsskatt er således en ren
kommunal skatt som ikke skal omfattes av inntektsutjevningen gjennom
inntektssystemet. Kommunestyret fastsetter selv innenfor lovens
rammer hvilke takster og regler som skal anvendes ved
utskriving av eiendomsskatt. Eiendomsskatten var tidligere regulert
i de gamle by- og landskattelovene av 18. august 1911. Disse lovene
ble slått sammen ved lov 6. mars 1975 og fikk sitt eget
rettsgrunnlag i gjeldende lov om eigedomsskatt til kommunane 6.
juni 1975.
Eiendomsskatt er en skatteform med lange tradisjoner i Norge
og var på 1800-tallet kommunenes viktigste inntektskilde.
Eiendomsskattens betydning som kommunal inntektskilde er senere
blitt sterkt redusert. For 2000 er inntektene anslått til
2,8 mrd. kroner fordelt på rundt 200 kommuner som i dag
har innført eiendomsskatt. Som kommunal inntektskilde er derfor
eiendomsskatten i dag blitt marginal.
Eiendomsskatt var tidligere begrunnet i å skulle være
en form for betaling av kommunenes utgifter til vei, vann, avløp
og andre kommunale fellesoppgaver. En vesentlig del av denne begrunnelse
falt imidlertid bort etter at det ble innført hjemmel for
direkte innkreving av vann- og avløpsavgifter ved lov 14. mars
1975. Innkreving av eiendomskatt kan derfor anses som en dobbeltbeskatning
av fast eiendom.
Eiendomsskatt representerer således i dag en meget dårlig
begrunnet særskatt på fast eiendom.
I tillegg til ovennevnte dobbeltbeskatning rokker også eiendomsskatt
ved prinsippet om å skulle betale skatt etter evne. Enhver
boligeier som pålegges eiendomsskatt må i følge
loven betale eiendomsskatt ut fra en takstvurdering basert blant
annet på størrelse, beliggenhet, utsikt og antatt
salgsverdi på boligen. Taksten fastsettes helt uavhengig
av eieres inntektsevne, kapitalformue, påhvilende lånegjeld
eller antall personer som bor i husstanden. Dette gir eiendomskatten
en usosial profil som ikke kan sies å være i tråd
med prinsippet om å betale skatt etter evne.
Det hefter også vesentlige uklarheter for lovens virkeområde.
I eiendomsskatteloven slås det uttrykkelig fast at kommunene
kun har lovhjemmel til å innføre eiendomsskatt
på private boliger som ligger i klart avgrensete områder
som helt eller delvis er utbygd på bymessig vis. I et boligområde
som ikke er utbygd helt eller delvis på bymessig vis er
det følgelig forbudt å innføre eiendomsskatt.
Hva som kan defineres som bymessig vis er imidlertid ofte svært vanskelig å avgjøre.
Dette skaper en betydelig uklarhet om hvor kommunen kan trekke opp
grensene for hvor eiendomsskatten er lovlig å innføre.
Det finnes mange eksempler på at kommune- eller bystyret
innfører eiendomsskatt i områder som slett ikke
fremstår som klart bymessig slik loven krever. Loven er
så uklar på dette helt sentrale punkt at det representerer et
alvorlig problem for rettssikkerheten til boligeiere som pålegges
eiendomsskatt. Svært mange boligeiere mener de slett ikke
bor i noe bymessig strøk og følgelig raser mange
over å måtte betale en eiendomsskatt som de mener
kommunen pålegger dem ulovlig. Det har vært reist
flere rettssaker de senere år mot kommuner som har innført
eiendomskatt for å avklare hva som skal forstås
med bymessig utbygde strøk. Dette vitner om hvor vanskelig
loven er å tolke på dette viktige punktet. Lovens
store uklarhet på dette svært sentrale punkt er
således et annet argument som taler for å avvikle
loven.
Lov om eiendomsskatt hjemler foruten retten for kommunene til å innføre
eiendomsskatt på private eiendommer, også retten
til å pålegge eiendomsskatt på verker
og bruk inklusive kraftverk. Denne retten gjelder innen hele kommunen
uavhengig av om det er tale om en bebyggelse som arter seg som «på byvis» eller
ikke. Her skilles det altså ikke mellom bymessig og ikke
bymessig strøk slik loven gjør for private boligeiendommer.
Når det gjelder kommunenes muligheter til å skrive
ut eiendomsskatt på kraftanlegg, så bør
det vurderes å utarbeides egne kompensasjonsordninger for
kraftkommuner som kan tape betydelige inntekter på bortfall
av eiendomsskatt på kraftverk. Bortfall av kommunenes muligheter
til å kreve inn eiendomsskatt på kraftanlegg vil
først og fremst ha økonomisk betydning for små kommuner
i distriktene. For å unngå at distriktskommuner
blir økonomisk skadelidende ved bortfall av inntekter fra eiendomsskatt
på kraftanlegg bør det gis økonomisk kompensasjon
gjennom endringer i inntektssystemet eller gjennom justeringer av
satsene for naturressursskatt.
I Ot. prp. nr 44 (1974-75) gis det klart utrykk for at kommunene
bør stå relativt fritt når det gjelder å utnytte
det kommunale skattegrunnlaget. Flere kommuner føler seg
imidlertid sterkt presset til å innføre eiendomsskatt
av fylkesmannen. Årsaken er at flere fylkesmenn stiller
innføring av eiendomsskatt som kriterium før man
vil tildele kommunene eventuell ekstraordinær økonomisk
støtte fra staten. For enkelte kommuner med en presset økonomi
synes innføring av eiendomsskatt i realiteten snarere å være
obligatorisk enn frivillig. Dette er i så fall klar motsetning
til hva som kommer til utrykk i Ot. prp. nr. 44 (1974-75) der det
gis klart uttrykk for at eiendomsskatten er en frivillig kommunal
skatt.
På denne bakgrunn fremmes følgende:
forslag:
Vedtak til lov
om opphevelse av lov 6. juni 1975 nr. 29 om eigedomsskatt
til kommunane
I
Lov 6. juni 1975 nr. 29 om eigedomsskatt til kommunane - oppheves.
II
Loven trer i kraft fra 1. januar 2002.
20. februar 2001