Tiltakene vil resultere i langt færre trafikkulykker enn
nå. Med to felter i hver kjøreretning og fysisk adskilte
kjøreløp (midtdeler) vil antallet møteulykker reduseres
til tilnærmet null. Møteulykkene er som kjent
de alvorligste. Når to biler passerer hverandre på en «B-motorvei»,
og hvert kjøretøy holder fartsgrensen på 90
km/t, møtes bilene i virkeligheten med en fart
av 180 km/t. Ulykker under slike omstendigheter krever
hvert år mange menneskeliv, enda flere skadde, og enorm
personlig lidelse. Denne typen ulykker vil unngås nesten
helt med et veisystem som skissert.
Videre innebærer forslaget separering av trafikken i
tre fragmenter. Hovedveisystemet forutsettes å ta gjennomgangstrafikk
og de store trafikkmengdene, samt noe av lokaltrafikken. En parallell
riksvei hele veien for lokaltrafikk og spesielle kjøretøyer,
og egen gang- og sykkelvei vil skape færre konfliktpunkter
mellom trafikantgrupper, og dermed færre ulykker.