Til Stortinget
Nye opplysninger viser at utbyggingen av Snøhvit inkludert
nedkjølingsanlegget for gass (LNG-anlegget) blir 5,8 mrd.
kroner dyrere enn antatt. Gjennom eierandeler og skatteregime må det
vesentlige av denne overskridelsen dekkes av det offentlige. Sammen
med kostnadene knyttet til skattesubsidier og økte CO2-utslipp,
betyr dette at de samlede utgiftene knyttet til Snøhvit-utbyggingen
er blitt så store at det er nødvendig for Stortinget å vurdere
denne saken på nytt.
Stortinget har behandlet Snøhvit-utbyggingen i tre omganger.
Først to runder for å få på plass
skattesubsidier som kunne gjøre prosjektet lønnsomt
nok til at eierne ville bygge ut, og som kunne aksepteres innenfor
EØS-avtalens statsstøttereglement (Innst. O. nr.
2 (2001-2002) og Innst. O. nr. 76 (2001-2002)). Deretter ble utbyggingen
behandlet i egen sak (Innst. S. nr. 100 (2001-2002)).
I Innst. O. nr. 2 (2001-2002) vedtok Stortinget dobbel nedskrivningshastighet
fra seks til tre år for produksjon, rørledningstransport
og behandling av gass i storskala LNG-anlegg. Når dette
ikke ble godkjent av EFTAs overvåkingsorgan, ble dette
i Innst. O. nr. 76 (2001-2002) imidlertid endra til kun å gjelde
slike anlegg i Nord-Troms og Finnmark. Begrunnelsen i Ot.prp. nr.
16 (2001-2002) var:
"En utbygging av Snøhvit vil åpne Barentshavet for
petroleumsaktivitet. Utbyggingen vil gi mulighet for økt
ressursutnyttelse av gass i Barentshavområdet. Den vil
gi regionale virkninger både med hensyn til arbeidsplasser,
infrastruktur og næringsvirksomhet."
Vedtaket om skattesubsidier må også sees på grunnlag
av at eierne med operatør Statoil i spissen, hadde betydelige
motforestillinger mot å bygge ut Snøhvit. Med
ordinær skatt ville ikke denne utbyggingen blitt realisert
pga. manglende lønnsomhet - sjøl med det opprinnelige
kostnadsanslaget. Skattesubsidien, kombinert med et betydelig politisk
press i forkant av valget i 2001, fikk imidlertid Statoil til å snu.
Sosialistisk Venstreparti har ved alle behandlinger av denne
saken gått mot utbygging av Snøhvit og skattesubsidier
til en slik utbygging. I Innst. O. nr. 76 (2001-2002) oppsummeres
argumentene mot utbyggingen:
"Disse medlemmer vil uavhengig av hvilken begrunnelse
Regjeringa gir for utbygging gå imot utbygging av Snøhvit-feltet.
Dette skyldes både den uryddige behandlingen saken har
fått fra Regjeringa knyttet til skattesubsidiene, men hovedsakelig
fordi det ut fra både ressursforvaltning og miljø,
er uklokt og uheldig å åpne Barentshavet for kommersiell
petroleumsaktivitet. Risikoen knyttet til dette er etter disse medlemmer
for stor til at man kan tillate å gamble med at en slik
feltutbygging i et av de viktigste havområdene for fiskeriene.
Disse medlemmer viser til at det bare for et år siden
ble vedtatt ny petreoleumsskattelov, etter meget omfattende og grundig
behandling. Hovedprinsippet i petroleumsskatteloven er at det som
er lønnsomt før skatt, skal være lønnsomt
etter skatt - og at det som er ulønnsomt før skatt
skal være ulønnsomt etter skatt. I den første
saken Stortinget får til behandling fravikes prinsippet,
der man ved å endre avskrivingsreglene gjør et
ulønnsomt prosjekt lønnsomt. Ved å endre
avskrivingssatsen fra 162/3 til 331/3 gis oljeselskapene en
betydelig skattesubsidie. Når man i tillegg opererer med
en diskonteringsrente som er vesentlig lavere enn den for eksempel
Statoil i sin allminnelighet bruker, blir skattelettelsen på minimum
1 mrd. kroner. Mest sannsynlig ved en utbyggingskostnad på ca
40 mrd. 2002-kroner, vil skattesubsidien alene bli over 2 mrd. kroner.
(…)
Disse medlemmer konstaterer videre at kostnadene for det øvrige
samfunnsliv, ved CO2-utslipp på 900 000 tonn fra
LNG-anlegget knyttet til Snøhvit-utbyggingen er betydelige.
Departementet har i brev til Sosialistisk Venstrepartis stortingsgruppe,
nedjustert kvoteprisen på CO2 fra 125 2001-kroner pr. tonn
til 50 2001-kroner pr. tonn. Likevel blir kostnaden for andre deler
av norsk samfunnsliv mellom 290-340 mill. kroner, under forutsetning
at vi skal oppfylle våre forpliktelser knyttet til den
nylig ratifiserte Kyoto-avtalen. Gitt en kvotepris på 125
2001-kroner blir dette anslaget opp imot 900 mill. kroner. Det betyr
at de totale samfunnsmessige kostnadene er meget betydelige knyttet
til utbyggingen av Snøhvit-feltet."
Opprinnelig var utbyggingen av Snøhvit kostnadsberegnet
til 39,5 mrd. kroner. Overskridelsene så langt på 5,8
mrd. kroner er altså en overskridelse på 15 pst.
Størstedelen av denne regninga tilfaller staten - gjennom
direkte eierandeler i Petoro AS og SDØE, indirekte gjennom
eierandeler i Statoil og Norsk Hydro, i tillegg til at avskrivningsreglene
gir mulighet for å redusere skatten når kostnadene øker.
Totalt vil statens ekstra kostnader som følge av overskridelsen kunne
beløpe seg til over 5 mrd. kroner. Sannsynligheten for
at det samfunnsøkonomiske regnskapet for Snøhvit
skal gå med overskudd er etter de nye kostnadstallene liten.
Etter det siste kostnadsoverslaget har konsernsjef i Statoil,
Olav Fjell, gitt utrykk for at dette ikke ville gitt tilstrekkelig
lønnsomhet dersom disse tallene hadde vært kjent
da beslutning om utbygging ble foretatt. Tidligere er det også kjent
at Norsk Hydro vil selge sin eierandel i Snøhvit. Aftenposten,
10. desember 2002.
Resultatet er at Snøhvit er blitt et prosjekt der staten
bruker betydelige midler på å subsidiere en utbygging
som skaper betydelige miljøproblemer. Når heller
ikke operatør og andre eiere mener prosjektet har tilstrekkelig
lønnsomhet, virker grunnlaget for utbyggingen å være
svært svak.
Prosjektet er fremdeles i oppstartsfasen. Sjøl om det
er pådratt en del kostnader, er det mye som taler for at
dette er småpenger i forhold til hva en full utbygging
vil bety. Det er derfor god grunn til å behandle utbyggingen
av alle sider ved Snøhvit-utbyggingen på nytt.
I en slik sak må konsekvensene ved ulike scenarier framlegges,
inkludert stans i utbyggingen, utbygging i tråd med foreliggende
planer og eventuelle mellomløsninger.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen snarest fremme en sak der alle sider
ved Snøhvit-utbyggingen belyses, med sikte på å gi
Stortinget mulighet til å vurdere ulike scenarier for videre
utbygging.
17. desember 2002