Til Stortinget
Fiskeriministeren har vedtatt nedleggelse av det statlige oljeverndepotet
på Fedje i Hordaland, og flytting av depotet til Florø.
Avgjørelsen er tatt etter innstilling fra Kystverket.
Behovet for oljevernberedskap og styrking av denne for den norske
kyststripe er i stor grad en konsekvens av norsk oljeproduksjon
og eksport, en industri som hadde en netto kontantstrøm
i 2002 på 270 mrd. og som bidro med 92 mrd. kroner til
den norske statskasse i rene skatter og avgifter. Til sammenligning
vil det koste 20 mill. kroner å opprettholde depotet på Fedje.
Innseilingen til Mongstad og Sture er en av Europas travleste. Årlig
trafikkerer i området 2 000-2 500 tankere
Mongstad oljeterminal, lokalisert 40 minutters kjøring
fra Bergen. Skipene har hovedsakelig 80 000-400 000
dødvekt tonn (dwt.) lastekapasitet. Trafikken utgjør
en stor risiko for regionen og den norske kyststripe, særlig
da det ikke er nedfelt skranker som tar høyde for aldersbegrensning
på skip, eller krav til kvalitet utover det som avdekkes
av det fastsatte kontrollapparatet avtalt i internasjonale fora.
Kystverket og Statens forurensningstilsyn (SFT) fastslo for flere år
siden at et større utslipp av råolje eller tungolje
ikke kan håndteres av lenser og pumper. Det er også lite
sannsynlig at mindre utslipp i størrelsesorden 1 000-20 000
tonn kan håndteres forsvarlig. Dette er med dagens beredskap
vær- og vindavhengig.
Oljevernberedskapen er svak og mangelfull, basert på dårlig
utrangert utstyr. Lave bevilgninger har ført til innkjøp
av billige, men funksjonsbegrensede lenser i forhold til den anbefaling
SFT fremsatte i 2000-2001 om en bevilgning på 100 mill.
kroner. Med fradrag for de 45 mill. kroner som er bevilget over årene
2001, 2002 og 2003, er etterslepet på hele 55 mill. kroner.
Depotet på Fedje er det eneste statlige depot ved Europas
nest største oljeterminal etter Rotterdam; Mongstad oljeterminal
som årlig håndterer 72 mill. tonn råolje/produkter.
En opprettholdelse av depotet på Fedje vil styrke muligheten
for å håndtere et mindre oljesøl. En
nedleggelse av depotet vil redusere denne muligheten, som i utgangspunktet
allerede dessverre er begrenset. Flere høringsinstanser
var imot forslaget om nedleggelse, derimellom Hordaland fylke og
ledelsen ved Statoil Mongstad.
Som et ledd i omleggingen av oljevernberedskapen, skal det eksisterende
depotet i Bergen flyttes nordover til Hjeltefjorden. Cruisetrafikken
til Bergen har økt, tonnasjemessig sett, med 100 pst. i
perioden 1993-2002. Depotet i Bergen har etter hva det er grunn
til å tro, ikke fått en tilsvarende økt
dimensjonering rettet mot cruisetrafikken spesielt, et forhold som
svekker depotets kapasitet totalt sett, og som gjør flytting
av depotet i seg selv enda mer problematisk enn tidligere antatt.
På kysten av Sogn og Fjordane er det dårlig
med oljevernutstyr. Staten har i dag bare to depoter på Nord-Vestlandet: Ålesund
og Solund, og det er heller ikke private depoter i området.
Trafikken langs kysten er like stor som lenger sør, og
trafikken fra Mongstad kan også representere en trussel
mot kysten nordover, (Golfstrømmen). Både geografi
og risiko, men også god tilgang til ressurser som tilfeldige
fartøy til oljevernformål, tilsier at det er nødvendig å opprettholde
vedtaket om oljeverndepot i Florø. Det planlagte depotet
må komme på plass raskt, uten ytterligere forsinkelser.
Dette bør imidlertid, slik situasjonen er i dag, skje uten å svekke
beredskapen på Fedje.
Nedleggelsen på Fedje grunngis blant annet med henvisning
til den private kapasiteten Statoil har på Mongstad. Forslagsstillerne
finner dette uforsvarlig. Avgjørelsen om nedlegging er
tatt på tross av klare råd fra berørte
kommuner, Hordaland fylkeskommune og ledelsen på Statoil
Mongstad. Staten kan ikke basere sin beredskap på de private
aktørene på Sture og Mongstad, fordi deres ansvar
er avgrenset til uhell knyttet til egen virksomhet. Statoil Mongstads
plikt til å bistå ved et eventuelt havari, kan
ikke frita staten for sitt overordnete ansvar for en forsvarlig
oljevernberedskap. En eventuell nedleggelse av depotet på Fedje
kan derfor bare finne sted dersom myndighetene kan dokumentere at
beredskapen blir tilfredsstillende for hele kyststrekningen.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen sørge
for at oljevernberedskapen i Hordaland trappes opp i henhold til
Statens forurensningstilsyns anbefalinger.
2. Stortinget ber Regjeringen opprettholde og oppruste oljeverndepotet
på Fedje.
3. Stortinget ber Regjeringen bygge et nytt oljeverndepot
i Florø.
19. juni 2003