Til Stortinget
St. Petersburg-erklæringen av 1868 setter forbud mot
bruk av ammunisjon under 400 gram som eksploderer i menneskekroppen.
Formålet med dette som er et av humanitærrettens
eldste prinsipper, og etablert internasjonal sedvanerett, var å beskytte
soldater mot ammunisjon som gir unødvendig store skader
eller lidelser. Den internasjonale Røde Kors Komiteen (ICRC)
som er gitt ansvaret for å føre tilsyn med at
disse bestemmelsene blir respektert, har lenge påpekt at
det er stor sannsynlighet for at 12,7 mm flerbruksammunisjon som
produseres på Raufoss av Nammo AS vil bli brukt mot mennesker
i strid med internasjonal humanitær rett. Dette framkom
blant annet i ICRCs dokument av 18. september 2001 til den
andre tilsynskonferansen for konvensjonen som legger restriksjoner
på bruken av visse typer konvensjonelle våpen.
Norske myndigheters holdning er at denne ammunisjonen skal brukes
mot materielle mål. Det vises i denne sammenhengen til
svar på skriftlig spørsmål 12. februar
2003 hvor utenriksministeren skriver blant annet følgende:
"12,7 mm flerbruksammunisjon er utviklet med sikte på å bekjempe
harde og halvharde materielle mål som for eksempel helikoptre,
fly, lettpansrede kjøretøy og enkle barrikader/dekninger.
Det er viktig å presisere at personell ikke på noe
tidspunkt har vært definert som et aktuelt mål,
hverken ved bruk av mitraljøse eller skarpskyttergevær.
Ammunisjonen er etter norsk syn uegnet til bruk mot personell. På bakgrunn av
påstander om at bruk av ammunisjonen kunne være ulovlig,
ble det i 1999 foretatt tester av denne typen ammunisjon. Testresultatene
viste etter vårt syn på en entydig måte
at ammunisjonen ikke har de virkninger det
er blitt hevdet dersom de skulle bli brukt mot personell. Det er
et hevdvunnet folkerettslig prinsipp at man skal vurdere et våpen
i forhold til den bruk det primært er ment for, og ikke
ut fra muligheten for at det kan bli misbrukt. Etter en slik vurdering
er det Regjeringens oppfatning at ammunisjonen ikke er i strid med
folkeretten."
Når det henvises til testresultat fra 1999, vil forslagsstillerne
gjøre oppmerksom på at den Internasjonale Røde
Kors Komiteen og norske myndigheter ikke er enige om tolkningen
av disse resultatene. Testene, som ble utført av den sveitsiske
generalstab, ble foretatt med ulike produksjonsår og fant
avvik mellom ulike produksjonsår. Tester foretatt i 2001
viser også at virkningen av 12,7 mm flerbruksammunisjon mot
mennesker forverres ved bruk av splintvest.
Det amerikanske forsvaret kjøpte inn 12,7 mm flerbruksammunisjon
for minst 70 mill. kroner i 1997, 1998, 2001 og 2002, og bare den
amerikanske marinen alene har budsjettert med innkjøp for
31 mill. kroner fram til 2009 fra Norge. Mens norske myndigheter
og Nammo A/S har lagt til grunn at denne ammunisjonen ikke
skal brukes mot personell, legger amerikanske forsvarsmyndigheter
en annen bruk til grunn for anskaffelse av denne ammunisjonen. Dette
framgår blant annet av følgende uttalelse fra
pressetalsmann Gary Tallmann ved Pentagon som Nationen trykket 4. februar
2004:
"Mk 211 Mod 0 Raufoss kaliber 50 flerbruksprosjektil var gjenstand
for en omfattende test og evaluering som del av en rettslig gjennomgang
foretatt av USA. Den ble funnet å være en lovlig
ammunisjon som oppfører seg som et standardprosjektil med
helmantel av metall (full metal jacket) i mykt vev. Den ble godkjent
for antimateriell- og antipersonellbruk. Et forslag fra Røde
Kors om å regulere eller forby kula fikk ikke støtte
ved den andre konferansen i FNs konvensjon for konvensjonelle våpen,
som ble avsluttet i 2001."
Nationen henviste i sin artikkelserie 2., 3. og 4. februar
2004 til at ammunisjonstypen var brukt i Irak og Afghanistan, og
at det foreligger rapporter som kan indikere at ammunisjonen er
brukt mot mennesker med virkning som tyder på en eksplosjon
og ekspansjon hos dem som er truffet. Et perspektiv som gir ytterligere
grunn til bekymring over den norske produksjonen er at det finnes
stadig flere og lettere skarpskytterrifler på markedet
som er tilpasset ammunisjonen, og som kan brukes både som
antimateriellvåpen og antipersonellvåpen. Den
omfattende spredningen av både slike skarpskytterrifler
og 12,7 mm flerbruksammunisjon legger til rette for at det allerede
i dag foregår intensjonell ulovlig bruk mot personell,
og for at slik bruk vil bli et økende problem. Røde
Kors har påpekt at dette undergraver forbudet i St. Petersburg-deklarasjonen
så lenge ammunisjonen har en eksploderende effekt.
Det kan argumenteres for at det er kjøperne av ammunisjonen
som står ansvarlig for eventuell ulovlig bruk. På den
annen side mener forslagsstillerne at det er grunn til å reise
politiske og etiske innvendinger mot eksport av en ammunisjonstype
som med så stor sannsynlighet vil bli brukt ulovlig. Ifølge
Genève-konvensjonenes felles artikkel 1 skal alle stater respektere
og sikre respekt for konvensjonen, altså har stater et
visst medvirkningsansvar. Forslagsstillerne mener det må vurderes
om det er i norske interesser å stå for eksport
av en ammunisjonstype som i seg selv befinner seg i en folkerettslig
gråsone. Det må videre vurderes om det foreligger
tilstrekkelige og holdbare tester som på en troverdig måte
svarer på kritikken som er reist av Røde Kors,
og som med vitenskapelig holdbarhet kan imøtegå den
tolkning Røde Kors har av testresultatene foretatt av den
sveitsiske generalstab. Dessuten vil det være i Norges
interesser som en seriøs våpeneksportør å vurdere
tiltak som kan hindre at våpenet brukes på en
ulovlig måte av importør.
Inntil disse vurderingene er gjort mener forslagsstillerne at
det er nødvendig med et midlertidig eksportforbud for utførsel
og lisens av 12,7 mm flerbruksammunisjon.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen bidra
til at det blir gjennomført nye uavhengige tester av virkningen av
Mk 211 multipurpose ammunisjon mot mennesker.
2. Stortinget ber Regjeringen vurdere krav og tiltak som
kan hindre ulovlig bruk av Mk 211 multipurpose ammunisjon hos land
som importerer slik ammunisjon fra Norge.
3. Stortinget ber Regjeringen innføre en midlertidig stans
i eksporten av Mk 211 multipurpose ammunisjon inntil nye tester
er gjennomført, tiltak for å hindre ulovlig bruk
er iverksatt og de folkerettslige sidene ved ammunisjonstypen er
ytterligere belyst.
24. februar 2004