Almindelig borgerlig Straffelov 22. mai 1902 nr. 10
(straffeloven) § 142 ("blasfemiparagrafen") lyder som
følger:
"Den som i ord eller handling offentlig forhåner eller
på en krenkende eller sårende måte viser
ringeakt for nogen trosbekjennelse hvis utøvelse her i
riket er tillatt eller noget lovlig her bestående religionssamfunds
troslærdommer eller gudsdyrkelse, eller som medvirker hertil,
straffes med bøter eller med hefte eller fengsel inntil
6 måneder."
Med "trosbekjennelse" menes religiøse trossannheter
og alt som anses religiøst hellig eller dyrebart innen
det aktuelle religionssamfunn. Det spesielle ved dette at det er
den troendes følelser som blir styrende for hvorvidt en
handling skal være straffbar eller ikke.
Christian Vs Norske Lov av 1687 gir oss et innblikk i hvor streng
blasfemilovgivningen en gang har vært i Norge:
"Hvem som overbevises at have lastet Gud, eller bespottet hans
hellige Navn, Ord og Sacramenter, hannem skal Tungen levendes af
hans Mund udskæres, dernæst hans Hoved afslaaes,
og tillige med Tungen sættes paa en Stage. Haver nogen
sin Haand til nogen saadan Guds Foragt brugt, da bør den
og af hannem levendes at afhugges, og hos Hovedet paa Stagen fæstes."
Sakte, men sikkert har altså ytringsfriheten vunnet
frem, og det er selvsagt stor forskjell på den blasfemilovgivningen
som var gjeldende under Christian V, og dagens lovgivning. Likevel
har man i Norge anno 2006 fremdeles lovbestemt at blasfemi skal straffes,
selv om lovhjemmelen i praksis ikke blir brukt.
En av den norske arbeiderbevegelsens grunnleggere, Markus Thrane,
ble i 1850 dømt til 6 måneders tukthus for blasfemi
med artikkelen "Bonde for Præst og surt Øll for
Viin". Dommen ble opphevet av Høyesterett 11. desember
1850. Den siste som ble dømt for blasfemi i Norge, er Arnfred
Olesen. Det skjedde i 1912. Olesen ble dømt for artikkelen
"Den store humbug. De kristnes julehelg", i bladet Fritænkeren. Straffen
var 10 kroner i bot.
Nærmest tiltale etter dette kom Det norske Hedningsamfunn,
med sitt tegneseriehefte Jesus Kristus & Co i 1982. Riksadvokaten
innhentet en teologisk ekspertuttalelse fra professor, dr. theol.
Inge Lønning, som riktignok mente at tegnserieheftet inneholdt
uvanlige ondartede gudsbespottelser, men Lønning mente
at en straffesak ville gi utgiveren hjelp til å distribuere
sine hånlige og krenkende ytringer, og ville derfor ikke
anbefale tiltale. Anmeldelsen fra Kristelig Folkepartis Kvinner
ble derfor henlagt. Den dag i dag er visstnok Hedningsamfunnets
høyeste ønske om å bli omtalt for blasfemi
fremdeles uoppfylt, og de fortsetter sine utgivelser den dag i dag.
Den kristne avisen Norge I Dag trykket 13. februar 2006 et
leserbrev av Hedningsamfunnets leder, Harald Fagerhus, der han forsvarer
retten til å bedrive blasfemi og gir sin støtte
til den kristne avisen Magazinets rett til trykking av karikaturtegninger
av islams grunnlegger, Muhammed:
"Blasfemi er å trekke det hellige ned på et
menneskelig plan, hvor det er tilgjengelig for kritikk, diskusjon
og latter. Det som er tabu for troende kan ikke gjøres
gjeldende for vantro eller ikke-troende. Tro er en privatsak, og
det må også fortolkningen av troen være.
Den enes tro er den andres vantro. Tvil er den menneskelige sivilisasjons
fremste årsak til framsteg. Blasfemiparagrafen tilhører
middelalderen og ikke et moderne opplyst demokrati … Det
kan virke rasjonelt å sensurere visse typer ytringer og
ytringsformer isolert sett. Ser man det hele i et spørre
perspektiv oppdager man at de "rasjonelle" del-sensurene blir en irrasjonell
totalsensur hvor svært lite blir tillatt av det man misliker,
og kanskje også liker. Overgangen fra meningsdemokrati
til meningsdiktatur og meningsterror er flytende. Ytringsfrihet
for meningsfeller, og ikke for motstandere, er ingen frihet."
Den såkalte blasfemiparagrafen i straffeloven har vært
en "sovende" bestemmelse meget lenge. Den ble endret i 1934 etter
rettssaken mot Arnulf Øverland, som ble frikjent for sitt
foredrag "Kristendommen - den tiende landeplage", fremført
i Det Norske Studentersamfund i 1933. Blasfemiparagrafen vernet opprinnelig
bare statsreligionen, og endringen som ble foretatt i 1934 gjorde
at paragrafen ble utvidet til å omfatte alle religioner
som er lovlige i Norge. I debatten i Odelstinget den 6. mars
1934 gikk det klart frem at Arbeiderpartiet egentlig ønsket
paragrafen fjernet, mens særlig Kristelig Folkeparti anså bestemmelsen
for utelukkende å gjelde beskyttelse av den kristne tro.
Sakens ordfører den gang, representanten Fjalestad sa i
sitt innlegg 6. mars 1934 følgende om flertallet
i justiskomiteen, nemlig Arbeiderpartiets representanter:
"Flertallet anfører som begrunnelse for sitt standpunkt,
at det overhodet ikke anser straffeforfølgning for det
rette middel overfor gudsbespottelse eller krenkelse av religiøse
følelser."
Litt senere i samme innlegg bemerker representanten Fjalestad
følgende:
"Konsekvensen av flertallets standpunkt blir jo ubønnhørlig
den, at den nuværende § 142 i straffeloven
burde opheves, men denne konsekvens har ikke flertallet trukket …"
Siden paragrafen sist ble endret i 1973 har den ikke vært
benyttet, selv om kristendommen stadig blir utsatt for meget kritiske
angrep og også forhånelse og bespottelse. Det
kan derfor vanskelig sees noen muligheter for at paragrafen vil
kunne bli benyttet til å straffe noen som måtte
forhåne den kristne tro. Det kan heller ikke ansees for å være ønskelig å vekke
til live den "sovende" paragrafen og dermed benytte straffeforfølgelse
som metode for å styrke religiøse trosretninger.
Da filmen "Life of Brian" av humorgruppen Monty Python ble lansert
i 1980, bestemte de fem medlemmene av Statens Filmkontroll at filmen
måtte totalforbys fordi den stred mot blasfemiparagrafen.
Det var særlig avslutningsscenen, der et stort antall korsfestede
synger "Always look on the bright side of life", som brøt
med norsk lov, mente Filmkontrollens leder, Else Germeten. Men hun
understreket at det også var flere andre scener som var
uakseptable. Avgjørelsen ble støttet på lederplass
i Vårt Land, mens Norsk Filmforbund mente det måtte
komme en ankeinstans for Filmkontrollens avgjørelser.
Dette førte til at filmen i Sverige ble markedsført med
plakater med teksten "Filmen som er så morsom at den er
forbudt i Norge", og det ble arrangert egne bussturer til Sverige
for Monty Python-entusiaster. Etter at forslaget om klipping ble
avvist, kom Filmkontrollen opp med ideen om å kutte ut
noe av den norske oversettelsen og utstyre filmen med en fortekst
som blant annet forteller at Brian ikke er Jesus. 31. oktober
1980 blir det norgespremiere for filmen på Saga kino i
Oslo, og svenskene må fjerne sine reklameplakater. Nesten
25 år senere ble filmen igjen vist på norske kinoer,
og Vårt Land kaster 5. august 2004 et nytt blikk
på filmen, som de i 1980 krevde forbud mot. Vårt
Land inviterte den daværende lederen for Bibelselskapets
bibelmisjon Dag Kjær Smemo, pater Arnfinn Haram og påtroppende
redaktør i det kristne ungdomsbladet Credo, Christian Bjørke til å se
filmen igjen og vurdere den i nåtidens lys. Smemo var i
1980 leder for Kristen Filmtjeneste og stilte den gang spørsmålet:
Hva skal en med sensur hvis man ikke stopper slike filmer? Tjuefem år
senere på ny filmvisning har Smemo endret oppfatning: "Vi tar
ikke filmen på alvor. Tiden gjør at det er annerledes.
Den gang var det noen som kjempet for den og brukte den mot kristendommen.
Dessuten opplever jeg at filmen er mye snillere med Jesus enn det
jeg oppfattet sist", sier Smemo til Vårt Land.
Da filmen "Da Vinci-koden", basert på en roman av Dan
Brown, ble lansert i 2006, ble det viet ekstra plass spesielt i
de kristne avisene til diskusjon, kritikk og meningsbrytninger om
filmen - som av en del har blitt oppfattet som blasfemisk. Fem kristne
aviser hadde et firesiders bilag fra Avenir forlag med overskriften
"Siste nytt om fakta og fiksjon i Da Vinci-koden". Likevel var det
så godt som ingen som krevde at filmen skulle forbys i
Norge med henvisning til blasfemiparagrafen. Det viser at vi har
kommet langt i Norge - når ytringer møtes med
motytringer og når kritikk møtes med diskusjon
og motkritikk.
Aschehoug forlag og forlegger William Nygaard ble i 1989 stevnet
etter utgivelsen av Salman Rushdies bok "Sataniske vers", men stevningen
ble trukket tilbake av saksøkerne. Søksmålet
hvilte i utgangspunktet på straffeloven § 142
("blasfemiparagrafen"). Som et bidrag til debatten i Storbritannia om
fremtiden for den britiske blasfemiloven, presenterte "The International
Committee for the Defence of Salman Rushdie and his Publishers"
en rapport som argumenterte mot en utvidelse av blasfemiloven og
som foreslo en fjerning av loven. Utgangspunktet for dette var at
en rekke britiske muslimske ledere under debatten om Rushdies bok
"Sataniske vers" fremsatte krav om at den britiske blasfemiloven
måtte utvides til å gjelde også andre
religioner enn kristendommen.
Odelstinget behandlet tirsdag 9. mai 1989 Innst. O.
nr. 56 (1988-89) Innstilling fra justiskomiteen om forslag fra stortingsrepresentant
Carl I. Hagen om opphevelse av straffeloven § 142
(blasfemiparagrafen), jf. Dokument nr. 8:29 (1988-89) Forslag fra stortingsrepresentant
Carl I. Hagen om opphevelse av straffeloven § 142
(blasfemiparagrafen). Blant de representanter som direkte eller
indirekte gav sin støtte til fjerning av blasfemiparagrafen
den gang, var Kåre Willoch (Høyre), Reiulf Steen
(Arbeiderpartiet), Lars Velsand (Senterpartiet) og Kjellbjørg Lunde
(Sosialistisk Venstreparti).
Representanten Kjellbjørg Lunde (SV) uttalte blant annet
følgende i debatten:
"Eigenleg burde denne paragrafen vore oppheva for lenge sidan,
for den har, som vi veit, vore ein "sovande" paragraf i lang, lang
tid. SV vil som konsekvens av at vi meiner denne paragrafen er unødvendig,
stemme for det forslaget som er lagt fram av Carl I. Hagen… Vi
liker sjølvsagt ikkje - og kan vel ikkje seie oss samde
i - alle dei premissane Carl I. Hagen truleg har for no å fremje
dette forslaget. Men i og med at vi har dette standpunktet, vil
vi sjølvsagt stemme for eit forslag som vi er samde i."
Representanten Reiulf Steen (Ap) uttalte blant annet følgende
i debatten den gang:
"Jeg vil komme til å stemme for hr. Hagens forslag,
og skal gi en kort begrunnelse for det… For det første
synes jeg at argumentasjonen fra dem som ønsker å beholde
paragrafen, er inkonsekvent. Man bruker den som en viktig begrunnelse
for å beholde den, at den kan oppfattes som "sovende".
Samtidig sier man at det er ganske viktig å ha den. Det
forekommer meg at det er vanskelig å si begge deler samtidig
hvis man også ønsker å være
logisk. I komiteens merknader anføres det at "hån,
latterliggjøring og sjikanering av andre menneskers religiøse
overbevisning" av de fleste vil oppfattes som utillatelig. Ja, det
er jeg helt enig i. Men det er ikke slik hån, latterliggjøring
og sjikanering av andre menneskers religiøse overbevisning
som er rammet de ganger den såkalte blasfemiparagrafen
er blitt vekket til live, fordi den er - riktignok med ganske lange
mellomrom - fra tid til annen blitt vekket til live. Det er helt
karakteristisk at det er skjedd i forbindelse med ytringer av en
av de mest betydelige diktere vi har hatt i Norge i moderne tid. Det
er karakteristisk at det er skjedd i forbindelse med framføringen
på landets nasjonalteater av et av de mest interessante
dramaer som er skrevet i moderne tid. Det er karakteristisk at den
nå vekkes til live igjen i forbindelse med en bok som ikke
- slik Kåre Kristiansen gav inntrykk av - er skrevet av
en araber som bor i London, men en inder som er en av tidens aller
mest betydelige forfattere. Det handler om Salman Rushdie - en forfatter
som til og med har vært nevnt i diskusjonen om Nobelprisen
i litteratur - ikke om en araber som bor i London. Når
Salman Rushdies "Sataniske vers" har vært bedømt
litterært, har den vært beskrevet i enormt anerkjennende
vendinger av folk hvis litterære dømmekraft jeg
må si jeg har større tillit til enn Kåre
Kristiansens."
Representanten Lars Velsand (Sp) uttalte i debatten blant annet:
"Jeg kommer også til å stemme for det forslaget som
er fremmet av hr. Hagen. Forrige taler sa at etter hans syn kunne
Vårherre godt greie seg uten lovbeskyttelse. Han har etter
min mening rett i det … I dag er situasjonen at denne paragrafen
er "sovende". Det erkjenner komiteen. Det erkjenner rettsvesenet.
Paragrafen har altså i praksis ikke blitt brukt i senere
tid. I de tilfellene hvor den er forsøkt vakt til live,
har det ikke ført til domfellelse. Og det tror jeg vi i
ettertid sier heldigvis for. Hvis vi hadde fått domfellelse
i de saker hvor det ble forsøkt krevd, tror jeg vi i dag
ville sett tilbake på slike domfellelser med en viss beklagelse …"
Representanten Kåre Willoch (H) begrunnet i debatten
sin manglende støtte til det fremlagte forslaget på følgende
vis:
"Jeg har faktisk atskillig sympati for hr. Hagens forslag,
og jeg påhørte med stor interesse og en god del
tilslutning hr. Steens innlegg … min grunn for å støtte
komiteens forslag om å oversende saken til Regjeringen
er den generelle at jeg mener man bør stille strenge krav
til forberedelsene av lovsaker. Når omstendighetene gjør
det mulig, bør man gi berørte og andre interesserte
rikelig anledning til å uttale seg før Odelstinget
og Lagtinget fatter sine vedtak. Og det er heller ikke urimelig
at Regjeringen får anledning til å se på en
slik sak, med den ekspertise som den har tilgang til. Med en slik
begrunnelse og i forventning om at Regjeringens vurdering ikke behøver å ta
svært lang tid, finner jeg det forsvarlig å be
Regjeringen om å vurdere dette forslaget før Odelstinget
fatter noe vedtak i saken. Men jeg vil gjerne si helt uttrykkelig at
jeg ikke er enig i justiskomiteens tilløp til avvisning
av selve hovedinnholdet i forslaget … Når jeg mener
Regjeringen bør se på denne saken, må det gjelde
noe langt mer enn en språklig revurdering av bestemmelsen.
Det må rett og slett gjelde spørsmålet om
ikke tiden nå er inne til å oppheve blasfemiparagrafen."
I et senere innlegg forsterker representanten Kåre Willoch
(H) grunnlaget for sin avgjørelse og premissene han lot
standpunktet hvile på:
"Når jeg bad om ordet, var det imidlertid først
og fremst på grunn av en merknad fra hr. Hagen som går ut
på at forslaget til vedtak jo kan oppfattes som noe nær
en oppfordring til begravelse av saken. Jeg må gi hr. Hagen
rett i at slik kan det tolkes, men slik behøver det ikke
tolkes … Jeg stemmer for denne konklusjonen, ut fra den
forståelse at den ikke på noen måte hindrer
en rimelig rask behandling i Regjeringen, slik at Odelstinget da
kan ta standpunkt forholdsvis snart. Jeg har ikke noe håp
om selv å få være med på den endelige
behandling av saken, men jeg har full tillit til at hr. Steen og
andre kan utvirke det resultat som for tiden er mitt ønske."
Representanten Carl I. Hagen (FrP) bemerket i sitt avsluttende
innlegg i debatten følgende om konsekvensen av komiteens
innstilling til vedtak:
"Etter at Øverland ble frikjent, forsterket man med
andre ord paragrafen, slik at om noe tilsvarende Øverlands
foredrag ble fremført på nytt, ville det rammes
av blasfemiparagrafen slik den så vist meg bekjent lyder
i dag. Det er altså den paragrafen som ville medført
straff for Øverland, som Odelstinget fremdeles ikke vil
ta bort."
Ordfører for saken, Inger Pedersen (Ap) kommer før
voteringen med følgende understrekende kommentar:
"Bare helt kort: Komiteen har ikke med oversendelsesforslaget
ment å begrave dette spørsmålet for tid
og evighet, slik Carl I. Hagen lot til å mene."
Forslaget fra representanten Carl I. Hagen ble med 60 mot 16
stemmer ikke vedtatt av Odelstinget. Vedtaket i Odelstinget tirsdag
9. mai 1989 ble som følger:
"Dokument nr. 8:29 for 1988-89 - forslag fra stortingsrepresentant
Carl I. Hagen om opphevelse av straffeloven § 142
(blasfemiparagrafen) - oversendes Regjeringen for samlet vurdering
i det pågående arbeid med revisjon av straffeloven."
Forslaget om å fjerne blasfemiparagrafen ble dermed
ikke avvist som sådant, men oversendt Regjeringen for videre
vurdering, slik at forslaget kunne komme tilbake til Odelstinget
for ny behandling på et senere tidspunkt. Det er nå over
17 år siden vedtaket ble gjort, og blasfemiparagrafen er
fremdeles en del av straffeloven. Av debatten som er vist til fremkommer det
at det ikke er grunnlag for å konkludere at man i Odelstinget
stemte imot forslaget om fjerning av paragrafen som sådan,
men at mange av dem som stemte for oversendelse av forslaget, i
utgangspunktet var sympatiske til fjerning av paragrafen, men ønsket
en mer detaljert saksbehandling og et utdypet saksfremlegg, før
man gikk til det skritt å fjerne blasfemilovgivningen i
Norge.
Ytringsfrihetskommisjonen som var ledet av Francis Sejersted
foreslo i sin NOU 1999:27 - Ytringsfrihed bør finde sted
- en fjerning av blasfemiparagrafen. Kirkerådet for Den
norske kirke gav sin tilslutning til fjerningen av paragrafen, og
begrunnet dette på følgende måte:
"Borgerne i et liberalt demokrati må således
kunne avkreves toleranse også overfor sterkt kritiske utsagn
om innholdet i deres tro og livssyn. Også religionen er
et område der påstander må kunne fremsettes og
gjøres til gjenstand for skarp kritisk prøving
i den offentlige samtale."
Ytringsfrihetskommisjonen foretok en komparativ gjennomgang av
andre stater i forhold til lovgivning om blasfemiske ytringer. I
Sverige ble lov om blasfemi opphevet i 1949, og i 1970 ble den snevrere bestemmelsen
om fornærmelse mot religion opphevet. Danmark har en bestemmelse
om blasfemi i straffeloven, men den har ikke vært brukt
siden 1938. I Frankrike og USA eksisterer det ikke noe forbud mot
blasfemi. Frankrike fjernet forbudet mot blasfemiske ytringer i
forbindelse med den franske revolusjonen, og har siden aldri gjeninnført
det. I USA har forslag om lovgivning mot blasfemi blitt stoppet
fordi det strider mot den amerikanske konstitusjonens prinsipper
om borgernes rett til frie ytringer. I amerikansk høyesterett
i 1952 ble det slått fast at New York States blasfemilov
var "an unconstitutional prior restraint on freedom of speech".
Retten slo videre fast at:
"It is not the business of government in our nation to suppress
real or imagined attacks upon a particular religious doctrine, whether
they appear in publications, speeches or motion pictures."
Den siste personen som ble fengslet for blasfemi i USA, var Abner
Kneeland i 1838. Verken Spania eller Portugal har blasfemilovgivning,
selv om de har noen formuleringer mot religiøst hat i sine
lover.
"Article 19" er en global organisasjon som arbeider for å fremme
ytringsfrihet. Organisasjonen ble etablert i 1987 av den amerikanske
filantropen og journalisten Roderick MacArthur, og organisasjonens
navn relaterer seg til artikkel 19 i den universelle menneskerettserklæringen:
"Enhver har rett til menings- og ytringsfrihet. Denne rett
omfatter frihet til å hevde meninger uten innblanding og
til å søke, motta og meddele opplysninger og ideer
gjennom ethvert meddelelsesmiddel og uten hensyn til landegrenser."
Dr. Agnes Callamard, som er administrerende direktør
for Article 19, presenterer i en artikkel fra Equal Voices (juli
2006) argumenter for hvorfor lover mot blasfemiske ytringer er problematiske.
Dr. Callamard viser til at i henhold til internasjonal menneskerettslovgivning
så dreier ikke religionsfrihet seg om å respektere
religioner som sådan, men snarere om å respektere
menneskets rett til å utøve ens religion ut fra
eget fritt valg. Dr. Callamard viser til at blasfemilover en rekke
steder i verden brukes til å innskrenke menneskers religionsfrihet,
og stilne de opposisjonelles stemmer. Det at blasfemilovgivningen
fremdeles eksisterer i de steder av verden der man har god tradisjon
for å respektere menneskerettighetene og verne om ytringsfriheten,
kan føre til at land med en streng praksis på praktisering
av straff for blasfemi kan argumentere for fortsatt strenge blasfemilover,
ved å henvise til at slike lover finnes en rekke andre
steder i verden. Dr. Callamard bruker sterke ord når hun
omtaler "blasfemilovene som menneskerettighetenes antitese", og
organisasjonen Article 19 tar derfor til orde for at blasfemi avskaffes som
straffbar handling, fordi toleranse, forståelse, aksept
og respekt for de ulike trosretninger eller religiøse overbevisninger
ikke sikres gjennom å true med rettsforfølgelse
eller straff.
Det kan også argumenteres for at sovende paragrafer
i straffeloven på ett vis kan redusere straffelovens legitimitet
- når handlinger som er definert som straffbare verken
forfølges eller straffes. En videreføring av blasfemiparagrafen
har vært gjort under forutsetning av at paragrafen skulle
forbli sovende, fordi ytringsfriheten er et bærende prinsipp
i det norske samfunn. Spesielt den siste tiden har det kommet krav
om at blasfemiparagrafen må revitaliseres og tas i aktiv
bruk igjen. Disse kravene og forventningene til aktivisering av
paragrafen kom særlig til syne under striden om karikaturtegningene
av islams grunnlegger Muhammed, fremført av representanter
for muslimske miljøer i Norge.
I Dagsavisen 31. januar 2006 tar advokat Abid Q. Raja
til orde for en revitalisering av blasfemiparagrafen. Raja sier
følgende: "Poenget er ikke å innskrenke ytringsfriheten,
men å gi den en retning slik at svake grupper ikke føler
seg krenket og hånet. Lar vi være vil motsetningene
i det norske samfunnet øke framover". Advokat Raja er medlem
av Regjeringens kriminalitetsforebyggende råd, og han ønsker
seg en ny blasfemibestemmelse som setter grenser for hva slags ytringer
det skal være tillatt å rette mot samfunnets minoriteter.
Zahid Mukhtar fra Islamsk Råd støtter forslaget
fra Raja, og mener "det er helt horribelt at man omtaler dagens
blasfemibestemmelse som sovende. Signalet til domstolene bør
være at loven tas i bruk". Statsviteren Shoaib M. Sultan
skriver i Aftenposten 4. februar 2006 at det kan være
på sin plass å vurdere forslaget til advokat Abid
Q. Raja om en ny blasfemilovgivning, i sin kronikk med tittelen "Ytringsfriheten
er ikke absolutt".
Under karikaturstriden foreslo Pakistans religionsminister Ijaz
ul-Haq at FN skulle vedta retningslinjer for journalister for å unngå fremtidige
tilfeller av blasfemi. Pakistan har siden 1986 hatt lovdekning for å ta
i bruk dødsstraff for blasfemiske ytringer mot islam. I
1990 bestemte den føderale Sharia-domstolen i Pakistan
at straffen for blasfemi skulle være bindende dødsstraff
- uten rett til anke eller benådning. Denne avgjørelsen
er bindende, men den pakistanske regjeringen har ennå ikke
formelt tatt den inn i lovverket, som betyr at livstidsdom for blasfemi
formelt eksisterer ennå. I 2004 vedtok den pakistanske
nasjonalforsamlingen en lov som medfører at politiet må etterforske
grunnlaget for påstander om blasfemi for å forsikre
seg om at de er velfunderte, før de retter anklage. Pakistan
forbød i 2006 filmen "Da Vinci-koden" fordi den ble oppfattet
som blasfemisk.
Så lenge blasfemiparagrafen har vært "sovende", har
det ikke vært knyttet særlige utfordringer til
den. Problemet oppstår hvis den aktiviseres. Hva som faller
inn under betegnelsen blasfemi vil variere etter kontekst og fra
person til person. For en fundamentalistisk troende vil nærmest
enhver kritisk bemerkning om ens religion bli betraktet som en blasfemisk
handling. Definisjonsmakten er dermed plassert hos den krenkede,
noe som i seg selv kan oppfattes som problematisk.
Ytringsfrihet handler nettopp om retten til å ytre seg
fritt. En frihet kan ikke misbrukes - da er det ingen frihet, skriver
Shahzad Rana og Arne Jensen i en kronikk i Aftenposten 7. februar
2006, og tar til orde for at blasfemiparagrafen oppheves med den
begrunnelse at et eget vern om religiøse symboler eller
forestillinger vil skape hindre og dårligere muligheter
for dialog og debatt.
Det er verdt å minne om at ytringsfriheten som rettighet
ikke først og fremst er basert på forsvar av ytringer
som av det brede lag i folket ansees som uproblematiske. Snarere
er det slik at ytringsfriheten skal ha som hovedanliggende å forsvare
menneskers rett til å fremsette meninger som det ikke nødvendigvis
er bred enighet om. Således kan blasfemiparagrafen bli
oppfattet som et hinder for legitim religionskritikk, og da spesielt
av andre religioner enn kristendommen - fordi troende kristne i
Norge har lært seg til å leve med at straffeforfølgelse
på grunn av blasfemiske ytringer mot kristendommen ikke
lenger er en del av norsk rettspraksis, og heller ikke vil bli det igjen.
Norges grunnlov bygger på et liberalt, demokratisk og
rettsstatsforankret samfunnssystem. Bærebjelker i det norske
samfunnet er ytringsfrihet og religionsfrihet. Retten til å utøve
religionskritikk er en like nødvendig bestanddel som de
to nevnte bærebjelkene. Mange steder i verden i dag er
ikke mennesker like privilegerte som det vi er i Norge når
det gjelder ytringsfrihet, religionsfrihet og retten til å utøve
religionskritikk. I enkelte land har man blasfemiparagrafer som
er høyst levende og svært aktive i bruk, og straffen
for å krenke den statsbærende religionen kan være
at den tiltalte må bøte med livet.
Ytringsfrihetskommisjonen påpekte i sin rapport at straff
for blasfemi i utgangspunktet var en begrensning i ytringsfriheten
som var begrunnet i offentlige interesser. Dette forklarer hvorfor
paragrafen er plassert i straffeloven kapittel 13 om forbrytelser
mot den alminnelige orden og fred. Selv om Norge fremdeles har en
statskirke, er ikke statens autoritet knyttet til religionen slik
som tidligere. Vi har i Norge rent praktisk et skille mellom religion
og politikk, og religionen har blitt et eget område i samfunnet.
Medieviter Åke Refsdal Moe, som har skrevet hovedfagsoppgave
om blasfemi i Norge i det 20. århundre, uttaler til Klassekampen
11. februar 2004 at blasfemiparagrafen er anakronistisk
fordi juss og religion for lengst har skilt lag, og fordi respekt
for det hellige i det religiøse ikke kan reguleres juridisk.
Rettshistoriker Jørn Øyrehagen Sunde ved juridisk
fakultet ved Universitetet i Tromsø uttalte seg om blasfemiparagrafen
til Norgesglasset på NRK i forbindelse med at Ytringsfrihetskommisjonen
hadde foreslått en fjerning:
"Dette er et moralpåbud som man ikke lenger kan håndheve,
og det er jo en kjerne ved jussen at det man ikke kan håndheve
skal man heller ikke forby. Lovgiveren, Stortinget, skal jo nettopp
sørge for at retten er i overensstemmelse med samfunnsoppfatningen … Krenkelser
mot Gud må vi overlate til Gud å ordne opp i om
en tror på Gud. At mange ikke tror på Gud er jo
hele poenget, og da kan man ikke ha en strafferegel mot gudsbespottelse."
Sett spesielt i relasjon til den siste tids revitaliserte debatt
om blasfemiparagrafen er man etter hvert nødt til å foreta
et valg - det er ikke lenger forsvarlig å beholde blasfemiparagrafen
som en sovende paragraf. Valget står mellom å vekke
paragrafen til live, og risikere at ytringsfriheten igjen settes
under press, eller å stede paragrafen til hvile og ta et
ekstra grep om ytringsfriheten. Det påligger derfor Norge
- som en liberal og demokratisk rettsstat - å fremheve
retten til frie ytringer mer enn retten til å slippe kritikk
av ens religion.