Til Stortinget
Mer enn 300 000 mennesker lever i dag som uførepensjonister,
på utsiden av arbeidslivet. Fra midten av 1990-tallet har
det vært en sterk økning i avgangen fra arbeidsliv
til uføreytelser, for inneværende år
anslås det en tilvekst av 33 000 nye uførepensjonister. Dette
er en bekymringsfull utvikling, av tre årsaker: For det
første innebærer uføretrygding for mange mennesker
et fravær av aktivitet og tilknytning til et sosialt miljø.
For det andre innebærer utviklingen en utgiftsøkning
innen velferdsordningene som på sikt vil innebære
en utfordring å finansiere. Og, for det tredje: En stadig økende
avgang til uføreytelser medfører en utfordring
for tilgangen på arbeidskraft i samfunnet. Som følge
av den demografiske utviklingen står det i dag langt færre
skattebetalere bak hver alderspensjonist enn for noen tiår
siden. Når man legger til antallet som står utenfor
arbeidslivet, men som er i arbeidsfør alder, blir dette
tallet enda mindre. Det er med andre ord sterkt behov for å gjøre
noe med veksten i antallet uførepensjonister.
Når situasjonen er den at rundt en tredjedel av alle i
arbeidsfør alder i samfunnet står utenfor arbeidslivet,
er dette alvorlig. Politikken må innrettes for å gjøre
noe med utenforskapet: Mennesker som har falt utenfor arbeidslivet
må gis en ny sjanse, og gjennom forebyggende tiltak må det
sørges for at avgangen av nye tilfeller til uføreytelser
og andre passive ytelser holdes så lav som mulig. Når
mennesker havner i en situasjon hvor de har behov for hjelp fra
samfunnet, skal aktive tiltak på et tidlig tidspunkt være
regelen og ikke unntaket. Dette innebærer at trygdesystemet må gjøres
mer kompetent og fleksibelt for å imøtekomme kravet
om at en tidsbegrenset ytelse skal være en mellomstasjon
tilbake til arbeid og ikke til en total utstøting av arbeidslivet.
Det har dessverre vært slik at de som faller utenfor, bare
har begrenset sannsynlighet til å komme tilbake til arbeidslivet.
Dette skyldes både måten velferdsordningene er
innrettet på, for dårlige og for få tiltak,
ytelsesnivå, samt manglende arbeidsincentiver,
for eksempel innen skattepolitikken.
Samtidig finnes det gledelige eksempler på at aktive
tiltak, tett oppfølging og god veiledning har en stor virkning
når avgangen til uføreordninger skal reduseres
og når mennesker skal gis en ny sjanse til aktivitet. PIA-prosjektet
for arbeid og livsmestring, i regi av arbeidsmarkedsbedriften DURAPART
i Arendal, er et slikt eksempel:
PIA er et lokalt dagtilbud innenfor arbeidsrettet rehabilitering
hvor fokusering på arbeidsdeltagelse, helseveiledning og
fysisk aktivitet skjer samtidig og er integrert. PIAs verdigrunnlag
er å se helhetlig på mennesket, gjennom balansert
fokus på samspill mellom jobb og fritid, mellom kropp og
sinn og mellom tiltaksdeltageren og dennes nærmeste. Det
er en sammenheng mellom hvordan en har det og hvordan en tar det,
og det er en klar sammenheng mellom manglende livsmestring og at
mange faller ut av arbeidslivet. Prosjektet motvirker det som har
vært en rådende og svært uheldig innfallsvinkel
i trygdesystemet: En ensidig fokus på manglende helse og
jobber som en "ikke klarer." Dette er i tråd med det som skal
være det grunnleggende spørsmål innen
velferdssystemet: Hva er dine ønsker, og hva kan vi gjøre
for at du skal nå dine mål?
Målgruppen for PIA-prosjektet er mennesker som er i
skjæringspunktet mellom medisinsk rehabilitering og yrkesrettet
attføring, og gjennom prosjektet "tvinges" deltagerne til å ha
et ønske om endring i eget liv, de må utsette
seg for nye tanker og ønsker om å komme i bevegelse.
Målgruppen kjennetegnes ved at deltagerne har: Kroniske
sammensatte plager, muskel- og skjelettlidelser, smertefokus uten
objektive funn, lettere angst- og depresjonsplager, er ferdig utredet
hos fastlege, at de mangler adekvat aktivitets- og behandlingstilbud,
at de har vært gjennom en lang periode med passivitet,
at de har lavt selvbilde, er usikre på fremtiden
og at de har utfordringer som handler om nære relasjoner.
Sagt med andre ord: Målgruppen er mennesker som kan ha
en mulighet i arbeidslivet, men hvor mange befinner seg helt på grensen
til permanent utstøtelse og uføretrygd.
PIA-prosjektet har oppstart tre ganger i året, hvor det
deltar 20 personer pr. kurs. Kursene er lagt opp slik at det gis
tolv ukers grunnkurs og tolv ukers oppfølging. Et tremåneders
tiltak koster om lag 35 000 kroner pr. bruker. På kursene
får brukerne kvalifisering, datakunnskap og jobbtrening,
samt fysisk aktivitet i grupper, fire ganger pr. uke. Det er temagrupper
om motivasjon og livsmestring og individuelle støttesamtaler
og oppfølging av den enkelte. Det gis videre jobbveiledning
og veiledning med mer helsefaglig orientering.
Siden oppstart i 2004 har 200 mennesker vært deltagende
i PIA-prosjektet. Av disse har 70 prosent gått videre til
aktivitet/arbeid. Bare 5 prosent har søkt om uføretrygd.
Dette viser på en tydelig måte at det faktisk
er mulig å gi mennesker en ny sjanse til aktivitet og arbeid,
om en er i stand til å tilpasse tiltaket til hver bruker,
gi nødvendig kompetanse, styrke selvtilliten hos den enkelte
og følge opp på en god måte i etterkant.
PIA samarbeider godt med NAV, gjennom trekantsamtaler og ved behov
for integrerte oppfølgingsgrupper.
Kostnadene med prosjekter som PIA er ikke store, sammenlignet
med den effekt tiltaket har for den enkelte i livskvalitet, de reduserte
kostnadene i uføreytelser – som ville vært
alternativet for langt de fleste deltagere, eller de dynamiske effektene
en ny sjanse i arbeidslivet her innebærer. Prosjekter som
PIA er forbilledlig, og erfaringer fra prosjektet bør aspirere til
tilsvarende tiltak i andre deler av landet.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til at dagtilbud med
yrkesrettet rehabilitering, etter mønster fra PIA-prosjektet,
kan etableres på nasjonal basis. Stortinget ber Regjeringen
fremme forslag til hvordan dette kan organiseres, samt økonomiske
virkninger, både innen arbeidsmarkedspolitikken og i forhold
til de dynamiske effekter økt tilbakeføring til
arbeid medfører.
5. oktober 2007