Til Stortinget
Statens pensjonsfond – Utland er blant verdens desidert største
institusjonelt eide globale investeringsfond. Fondet anslås i Nasjonalbudsjettet
for 2010 å være på om lag 2 600 mrd. kroner ved årsskiftet, og ytterligere
fordobles over kommende tiårsperiode. Referanseporteføljen for fondets
aksjer besto ved utgangen av 2008 av vel 7 700 selskaper, og antall
selskaper i selve investeringsuniverset er igjen vesentlig høyere
enn dette.
Regjering og storting har satt høye ambisjoner for fondet, både
når det gjelder kvaliteten på den finansielle forvaltningen, og
oppfølgingen av de etiske retningslinjene for fondet.
Norges Bank bestemmer selv hvilken ressursinnsats som er nødvendig
for å sikre kvaliteten på den finansielle forvaltningen, og kostnadene
for dette trekkes fra fondets bruttoavkastning i henhold til forvaltningsavtalen
mellom Finansdepartementet og Norges Bank. Også ressursinnsatsen
i Norges Banks eierskapsutøvelse, som er et viktig virkemiddel
både når det gjelder finansielle resultater og oppfølgingen av kravene
til sosialt ansvarlige investeringer, vil dekkes innenfor denne
rammen.
I motsetning til hva som er tilfellet for den finansielle forvaltningen,
vil Finansdepartementet ha en direkte operativ rolle i etikkarbeidet,
gjennom Etikkrådets arbeid og departementets egne vurderinger. Bevilgningene
til dette arbeidet er en del av den samlede driftsbevilgningen til
departementet. Det kan medføre at det er en noe tyngre prosess å
få stilt nødvendige ressurser til rådighet for dette arbeidet, og
en økning av ressursene i tråd med den økte kompleksiteten i porteføljeforvaltningen.
De etiske retningslinjene for Statens pensjonsfond – Utland har
bred politisk oppslutning. Det har også nylig vært gjennomført en
bred evaluering av disse retningslinjene, med resulterende forslag
til justeringer i virkemiddelbruk. Det er neppe behov for store
endringer i disse retningslinjene på kort sikt.
Imidlertid synes det å være et behov for å styrke ressursinnsatsen
ytterligere når det gjelder oppfølgingen av retningslinjene. Som
nevnt har fondet økt betydelig over tid, både i størrelse og i antall
markeder og selskaper som inngår i investeringsuniverset. Det vil
også bli introdusert nye investeringsmuligheter, gjennom et eget
fond for miljøinvesteringer og et mulig fond for investeringer i
bærekraftig vekst i framvoksende markeder, hvor de sosialt ansvarlige egenskapene
ved investeringene er en av premissene for at programmene i det
hele tatt ble foreslått. Det synes åpenbart at det er behov for
å styrke ressursene til etikkarbeidet, også for å kunne kontrollere
at disse ambisjonene faktisk nås.
Flere aktuelle saker den senere tid har medført et til dels kritisk
søkelys på fondets etiske profil. Det gjelder for eksempel:
Investeringer i selskaper som er engasjert
i svært miljøskadelig oljesandutvinning.
Investeringer i selskaper som henter ut naturressurser fra
okkuperte områder, uten at dette kommer lokalbefolkningen til gode
(Vest-Sahara), i områder med et særdeles undertrykkende regime (Burma),
eller i andre områder hvor grunnleggende menneskerettigheter åpenbart
ikke respekteres av stridende parter (Kongo).
Beskyldninger om at konkrete selskaper i porteføljen er
involvert i grove miljøødeleggelser, som ødeleggende nedhugst av
regnskog.
Det er ikke nødvendigvis riktig at reaksjonsformen i de konkrete
tilfellene som har vært oppe, burde vært raskt uttrekk. Men av hensyn
til fondets og Norges internasjonale omdømme er det viktig at slike
saker får en grundig og seriøs vurdering, med utgangspunkt i ambisjonene
om sosialt ansvarlige investeringer (miljø, utvikling m.m.). Med
en så stor, og økende, kompleks portefølje, synes det mer enn tvilsomt
om dagens bemanning av Etikkrådet – 5 rådsmedlemmer og 7 ansatte
– er tilstrekkelig til å ivareta dette hensynet.
Forslagsstillerne mener at Finansdepartementet bør vurdere grundig
hvilket økt ressursbehov som er til stede i 2010 og kommende år
for å sikre at de etiske retningslinjene faktisk blir fulgt opp
på en måte som kan ivareta Norges ambisjon som verdensledende også
når det gjelder etikkarbeid i kapitalforvaltningen.
Det fremsettes derfor følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen foreta en grundig vurdering av hvilke
ressurser som etikkarbeidet i Statens pensjonsfond – Utland vil
kreve de nærmeste år, gitt meget høye ambisjoner om oppfølging av
de etiske retningslinjene, og orientere Stortinget om dette på egnet
måte.
II
Stortinget ber Regjeringen i revidert nasjonalbudsjett for 2010
fremme forslag om økte ressurser til etikkarbeidet i Statens pensjonsfond
– Utland.
18. november 2009