Til Stortinget
TT-ordningen er et transporttilbud til personer med forflyttingshemning
som ikke kan benytte kollektivtransport. Denne ordningen drives
av fylkeskommunene, og transportene gjennomføres i de fleste tilfeller
med taxi. Det finnes imidlertid også andre løsninger, for eksempel
har Akershus fylkeskommune et prøveprosjekt med bestillertransport
i Eidsvoll og Hurdal der transportene samordnes og utføres med minibusser.
Fremskrittsparti-styrte Oslo har landets beste TT-tilbud, ifølge
Handicapnytt.no 5. desember 2008, samt svarbrev fra samferdselsminister
Liv Signe Navarsete av 20. mai 2008 på Dokument nr. 8:85 (2007–2008).
Problemene med dagens ordninger er at det er store forskjeller fra
fylke til fylke, og at det blant annet oppstår vanskeligheter når man
skal forflytte seg på tvers av fylkesgrensene. TT-ordningen er nemlig
avhengig av fylkeskommunens økonomi og hvor mye penger som avsettes
til ordningen. Forslagsstillerne mener dette fører til forskjellsbehandling
avhengig av hvor man bor i landet og mener at en løsning med like
rettigheter og tilbud uavhengig av geografi bør tilstrebes. Finansieringen av
TT-transporten bør derfor flyttes fra fylkene til staten. Stortinget
vedtok i forbindelse med behandling av Innst. S. nr. 259 (2002–2003),
jf. St.prp. nr. 66 (2002–2003) om kommuneøkonomien for 2004 følgende:
«Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2004 utarbeide nasjonale
retningslinjer for kvaliteten og kvantiteten for TT-transporten
og foreslå en finansieringsordning som sikrer TT-transport i tråd
med de nasjonale retningslinjene.»
Soria Moria-erklæringen fra forrige Stoltenberg-regjering sier
at regjeringen vil «gjennomgå og forbedre ordningen
med tilrettelagt transport (TT-ordningen)». Dette er, så vidt
forslagsstillerne kan se, utelatt fra regjeringens politiske plattform
for 2009–2013. Regjeringen etablerte i 2009 et treårig prosjekt med
formål å prøve ut samordning av bestillertransport og tilrettelagt
transport, men brukerorganisasjonene mener at dette ikke har gitt
bedre TT-ordning. Oslo, Østfold, Telemark, Vest-Agder, Rogaland,
Sogn og Fjordane og Nord-Trøndelag deltar i disse forsøkene.
Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti fremmet felles
forslag om nasjonale retningslinjer for kvalitet og kvantitet for
TT-transporten i forbindelse med Nasjonal transportplan 2010–2019
i Innst. S. nr. 300 (2008–2009), og dette ble fulgt opp med felles forslag
i forbindelse med statsbudsjettet for 2010 i Innst. 13 S (2009–2010).
Fremskrittspartiet har faktisk fremmet slike forslag i en årrekke
uten at noe har blitt gjort, og forslagsstillerne vil i den forbindelse blant
annet vise til representantforslag i Dokument nr. 8:85 (2007–2008).
Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO) skriver i sin høringsuttalelse
av 19. oktober 2010 til statsbudsjettet for 2011 at de ønsker en
prøveordning der brukere i tre forsøksfylker med størst behov for individuell
transport gis et tilnærmet ubegrenset antall fritidsreiser, og midler
som frigjøres ved økt bruk av bestillingstransport, kan gå til denne
satsingen. FFO viser i den forbindelse til FN-konvensjonen for funksjonshemmedes
rettigheter, som Norge har signert, men ikke ratifisert. Artikkel
20 i denne handler om personlig mobilitet, og her forpliktes partene
til å treffe
«effektive tiltak for å sikre mennesker med nedsatt funksjonsevne
en personlig mobilitet som gir størst mulig uavhengighet, herunder
ved (a) å lette den personlige mobiliteten for mennesker med nedsatt
funksjonsevne på den måte og på det tidspunkt de velger, til en
overkommelig pris.»
Norges Blindeforbund har kommet med tilsvarende innspill til
statsbudsjettet for 2011, og Blindeforbundet fikk i valgkampen 2009
over halvparten av stortingspolitikerne til å skrive under på at
de støttet et slikt prøveprosjekt. Forslagsstillerne mener at en slik
prøveordning bør kunne samordnes med nasjonale retningslinjer for
TT-transporten.
Forslagsstillerne mener at det vil være hensiktsmessig at TT-ordningen
legges til Nav, slik man har gjort med arbeids- og utdanningsreiser
og grunnstønad til transport- og bilstønadsordningen. Med en samlet
administrasjon av alle de ulike transportordningene vil man bedre
kunne gjøre en samlet vurdering av hver enkelts transportbehov når
det gjelder arbeid, utdanning og fritid, samtidig som den betydelige
forskjellsbehandling som foregår i dag, kan unngås.
Det er skrevet og sagt mye om forskjellig organisering av transporttilbudet
for personer med nedsatt funksjonsevne. Det er imidlertid tverrpolitisk
enighet om at funksjonshemmede skal ha de samme muligheter som funksjonsfriske
til å delta i arbeid, utdanning, kulturliv, familieliv og fritidsaktiviteter.
Muligheter til transport, innenfor et budsjett som tilsvarer det funksjonsfriske
må regne med, er vesentlig for å oppfylle de planer, løfter og gode
ønsker som personer med nedsatt funksjonsevne har fått gjennom mange år.
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn fremme følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen snarest utarbeide nasjonale retningslinjer
for kvalitet og kvantitet for TT-transporten, og foreslå en finansieringsordning
som sikrer TT-transport i tråd med de nasjonale retningslinjene.
11. november 2010