Representantforslag fra stortingsrepresentantene Dagrun Eriksen, Kjell Ingolf Ropstad, Geir Jørgen Bekkevold og Rigmor Andersen Eide om innføring av mobbeombud i alle landets fylker

Dette dokument

  • Dokument 8:73 S (2010–2011)
  • Dato: 19.01.2011
  • Sidetal: 2

Innhald

Til Stortinget

Bakgrunn

I Aftenposten 11. januar 2011 kommer det frem at Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG) melder at de i fjor mottok 56 henvendelser fra fortvilte foreldre. Foreldrene opplever at de ikke klarer å nå igjennom til skolen eller skolens ledelse i forbindelse med mobbing. Forslagsstillerne er redd dette bare er toppen av isfjellet og at mange ikke vet hvor de skal henvende seg. Dermed får de ikke den hjelpen de har behov for. I Dagsavisen 5. januar 2011 fortalte Mats Teigar Andersen sin historie som mobbeoffer. Han forteller at lærerne var fullstendig klar over hva som foregikk, men at de gjorde lite eller ingenting for å hjelpe ham. Andersen sier at moren følte seg like maktesløs da hun fortvilet forsøkte å få hjelp fra skolen.

Det er et alvorlig problem når foreldre og elever opplever at skolen ikke i tilstrekkelig grad griper fatt i eller er i stand til å finne en løsning på mobbeproblem. Disse familiene må slippe å føre en kamp mot systemet i tillegg til de utfordringene de allerede har. Kristelig Folkeparti har gjentatte ganger fremmet forslag om å innføre et mobbeombud i alle landets fylker, blant annet i Innst. 127 S (2009–2010). Forslagsstillerne mener at tallene fra FUG aktualiserer problemstillingen. Systemet i dag er ikke godt nok. Ifølge Elevundersøkelsen 2010, utført av Utdanningsdirektoratet, er det i dag 50 000 barn som mobbes i Norge. 8,4 prosent av dem har svart at de har blitt utsatt for mobbing flere ganger i måneden. Til tross for dette ble bare et fåtall meldt inn til fylkesmannen. Forslagsstillerne er ikke overrasket over at terskelen er høy for å ringe til fylkesmannen. Det er naturlig ikke det første stedet en ringer når mobbing avdekkes.

Derfor vil forslagsstillerne ha et mobbeombud i hvert fylke. Mobbeombudet skal både være elevens og foreldrenes talerør og en ressurs i den løpende innsatsen mot mobbing, og når problemet ikke kan løses lokalt. Mange lærere føler seg maktesløse i hvordan de skal håndtere mobbing. Et slikt ombud kan også være en ressurs for den enkelte lærer. I Sverige har de et eget barne- og elevombud som hjelper mobbede å nå fram i rettssystemet og som pålegger kommunene å betale erstatning hvis det viser seg at de har forsømt seg. Nekter kommunene å akseptere kravet, blir det rettssak hvor ombudet representerer eleven og står for eventuelle saksomkostninger. Dermed blir det klart for skolene at det får konsekvenser å ikke følge opp det som står i skoleloven om elevenes rett til trygt og stimulerende skolemiljø, fritt for mobbing.

Det er ingen tvil om at det å bli mobbet kan sette varige spor. Seks av ti barn og unge som blir henvist til barnepsykiatriske institusjoner, har opplevd å bli mobbet. Flere tusen elever gruer seg hver eneste dag til å gå på skolen. De vet at de igjen skal plages, fornedres og trakasseres, bli utstøtte og ensomme. Det skal ikke mye fantasi til å forstå at disse elevene ikke lærer mye i timene når de gruer seg til hvert eneste friminutt. Man vet at barndommen på denne måten kan gå tapt. Mange bruker hele livet sitt til å bearbeide vonde opplevelser fra barne- og ungdomsårene. Mobbing har også store ringvirkninger på dem som står rundt den som blir mobbet, på søsken og foreldre.

Forslagsstillerne mener kampen mot mobbing i skolen må intensiveres og pågå hele tiden. Ingen skal behøve å grue seg til å gå på skolen på grunn av mobbing. Først og fremst skal mobbeproblemer gripes fatt i lokalt, i samspill mellom elever, foreldre og skole.

For å unngå mobbing trengs tydelige voksne, engasjerte lærere og politikere, og medelever som bryr seg. Forslagsstillerne har tro på at det er mulig å få til en holdningsendring uten at vi dermed er kvitt alle problemer. Norge har ikke råd til ikke å bruke mer tid på å bli kvitt den grove mobbingen, som ødelegger menneskers liv. Hvis alle lærere og voksenledere stanser det de med det blotte øye kan se av mobbing, så vil det innebære noe som ligner en revolusjon. Dette er et verdispørsmål. Det dreier seg dypest sett om menneskeverd og likeverd. Det trengs en dyp mobilisering av holdninger basert på at man vil ikke ha mobbing i skolen. Da må også foreldre og barn oppleve at de blir tatt på alvor og får den hjelpen de trenger når mobbeproblemene oppstår.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen fremsette et forslag for Stortinget om innføring av mobbeombud i hvert fylke.

19. januar 2011